Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

Hoi,

Na heel erg veel zoeken en lezen kom ik er helaas toch niet helemaal uit met mijn eerste zelfbouw en eerste ervaringen met edingCNC. Het is veel en moeilijke materie :shock:

De machine is als volgt samengesteld en geconfigureerd:

- 3 assen, waarvan de Y in (mechanische) tandem met 2 motoren.
- Formaat van het bed: 1000x1500mm
- Alle motoren JMC iHSS60
- X/Y as beide uitgevoerd met 16x10 KO's
- Z-As uitgevoerd met 16x4 KO
- Referentieschakelaars allen inductief 5V (NPN, NO/NC) - (Inactief is bij mij effectief home, ofwel lampje op de switch uit = home)
De X en Y as kunnen aan bij zijden 'homen', de Z-As alleen in de bovenste stand.
- Eding CPU5A4E

Fotoke:
Afbeelding

Configuratie motoren:

Instellingen met HISU-Adjuster (door leverancier uitgevoerd):
Afbeelding

Y-As op poort 1 van de CPU5A4E
DIP switch settings motor:
- SW1=ON, SW2=OFF, SW3=ON, SW4=OFF) = 4000 MICRO STEPS
- SW5=ON (SW5 is used for setting the activate edge of the input signal, “off”)
- SW6=ON (SW6 is used for setting the running direction, “off” means CCW, ON means CW)

X- As beide motoren parallel op poort 2 van de CPU5A4E
DIP switch settings motoren:
- SW1=ON, SW2=OFF, SW3=ON, SW4=OFF) = 4000 MICRO STEPS
- SW5=ON (SW5 is used for setting the activate edge of the input signal, “off”)
- SW6=ON (SW6 is used for setting the running direction, “off” means CCW, ON means CW)

Z-As op poort 3 van de CPU5A4E
DIP switch settings motor:
- SW1=OFF, SW2=OFF, SW3=OFF, SW4=OFF) = 4000 MICRO STEPS
- SW5=ON (SW5 is used for setting the activate edge of the input signal, “off”)
- SW6=OFF (SW6 is used for setting the running direction, “off” means CCW, ON means CW)

1. Mijn eerste vraag is of deze settings (met name de MICRO STEPS) wel goed zijn voor mijn setup. Mij lijkt het vreemd dat de Z-as dezelfde micro step setting krijgt (daar 16x4 KO in plaats van 16x10)

2. Hoe stel ik het e.e.a. in in EdingCNC. Met name de Step/AppUnit, Vel. (AU/S), Acc, Home Vel./Dir en backlash waarden zijn voor mij een raadsel.
Ik heb daar heel voorzichtig al een beetje mee gespeeld en heel langzaam vastgesteld dat de motoren in de juiste richting bewegen en de X en Z-as met een positieve waarde moeten homen en de Y-as met een negatieve waarde.
Ook het homen lijkt te werken, maar de waarden die ik nu ingesteld heb zijn vrijwel zeker niet de juiste of optimale waarden.


Wees lief, want ik ben echt een absolute beginner :lol:

Mvg,

Michel
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 01 jan 2020 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Ballegooijen »

Waar woon je ergens? Misschien is er iemand in de buurt die je op weg kan helpen? (Zet je woonplaats in je profiel)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

In Hamont, steenworp van Budel.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

Ik zou al heel erg geholpen zijn met de diverse formules om deze waarden te berekenen.

Waarop baseer je de micro step setting in de motor?

Waarop baseer je diverse motor settings in eding?

Is er niet ergens een formule of calculator te vinden waar je jouw machine data in kunt voeren en je de juiste waarden toont, of een goede begrijpelijke uitleg, nog beter natuurlijk ;)
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door DirkSchipper »

Je hebt KO-spindels met 10 resp. 4 mm spoed en 4000 microsteps.
Dat levert 10/4000 = 0,0025 precisie op (voor de Z-as0,001mm ). :shock:
Hoe nauwkeurig is je machine?
Die EdingCNC-kaart kan met max. 125 KHz aansturen. Ergo 4000 micro-steps levert een max. snelheid van (125000/4000)x10=312,5 mm/s
Genoeg of niet?
Voor de Z-as geldt dan (125000/4000)x4=125 mm/s
Ik zou voor minder precisie gaan.

Step/app unit = aantal steps om 1 mm te bewegen. Nu dus 4000/10 resp. 4000/4
Vel (AU/S) = snelheid (App.Units/Sec)
Acc = acceleratie
Vel en Acc moet je uitproberen. Wat is de hoogst haalbare snelheid zonder stappenverlies? Heb je dat gevonden dan minstens 10% daaronder gaan zitten. Hogere snelheid is minder koppel van de motor.
Acc moet je ook proberen. Ik hecht meer waarde aan Acc omdat frezen vaak heeeel veel kleine lijnstukjes volgt die steeds starten en eindigen met een acceleratie.
BroersLeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:38

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door BroersLeo »

Ik kan je misschien aardig op weg helpen ik heb namelijk ook de PFM2.5 van Hoch aangeschaft na de de positieve reacties op deze machine op het CNC forum.
Wel heb ik inderdaad behoorlijk moeten zoeken aangezien mach 3 op mijn vorige machine zat en ik geen ervaring met Eding had. Ik heb vandaag mijn eerste proefstuk gefreesd en dat is toch wel een goed begin van het jaar.
Maar contact me even met pb dan kan ik je wat foto's mailen van mijn instellingen.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

Dank je,

0,01 hoop ik op. Wat zou jij adviseren?
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

BroersLeo schreef: 01 jan 2020 20:55 Ik kan je misschien aardig op weg helpen ik heb namelijk ook de PFM2.5 van Hoch aangeschaft na de de positieve reacties op deze machine op het CNC forum.
Wel heb ik inderdaad behoorlijk moeten zoeken aangezien mach 3 op mijn vorige machine zat en ik geen ervaring met Eding had. Ik heb vandaag mijn eerste proefstuk gefreesd en dat is toch wel een goed begin van het jaar.
Maar contact me even met pb dan kan ik je wat foto's mailen van mijn instellingen.
Heel graag. Het is voor mijn eerste “zelfbouw”. Een paar jaar geleden wel kort gewerkt met een Cnc Easy 300.
Ik heb je via het forum een e-mail gestuurd.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door benkr »

Nederbelg schreef: 01 jan 2020 21:01 Dank je,

0,01 hoop ik op. Wat zou jij adviseren?
Ik schat zo in dat jou machine tussen de 4 en 8 m/min kan gaan halen zonder van tafel te springen en zonder de mechanica al te veel geweld aan te doen.
Wellicht is 4m/min wel een leuke waarde om als eerste uitgangspunt te nemen.
Je zegt op 0,01 mm (denk ik) te hopen, dat geloof ik niet, jou machine, en elke andere machine, heeft een nauwkeurigheid die is opgebouwd uit een opeenstapeling van alle spelingen, veringen en onnauwkeurigheden. Ik denk dat je heel blij mag zijn met 0,05 of zelfs 0,1 mm overall nauwkeurigheid.
Wil je nauwkeuriger, dan moet je vooral langzamer gaan en echt goed weten waar je mee bezig bent, alleen al het verschil tussen mee- en tegenlopend frezen kan zo maar vele honderdsten zijn en wordt door de genoemde factoren bepaald.
Ook de initiële uitlijning bepaalt mede deze dingen, en 3 assen uitlijnen zodat ze alle 3 binnen de 0,01 mm zijn en blijven is echt een uitdaging die maar heel weinig hobbyisten voor elkaar krijgen. Wat dat betreft spreek ik uit ervaring, als je in de buurt van die 0,01 mm gaat komen dan gaan er factoren meespelen waar je zelfs nooit bij stil hebt gestaan. Zo ben ik ooit met dit soort dingen bezig geweest waarbij een auto die buiten langsreed de meetresultaten beïnvloedde.
En wat denk je van de invloed van temperatuur? Ook jou machine heeft stalen geleidingen op een aluminium basis, wat denk je wat dat doen bij 20 graden temperatuur variatie? (verschil zomer / winter) En dat is maar slechts één externe invloed waar je weinig tot geen invloed op hebt, en zo zijn er heel veel.
En hoe vaak heb je die 0,01 mm nauwkeurigheid nodig? In die gevallen zou ik een proefstukje frezen en dat nameten en de eindmaat corrigeren.
Ik ben in de meeste gevallen helemaal tevreden met 0,1 mm nauwkeurig freeswerk, meestal mag het zelfs minder (slechter dus) zijn zonder dat ik daar problemen van ondervind.
Maar het ligt natuurlijk ook aan het materiaal wat je aan het bewerken bent, Balsahout of Aluminium verschilt enorm van krachten die er nodig zijn (of kunnen worden gebruikt) om wat te frezen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Breaker »

Nederbelg schreef: 01 jan 2020 15:10 Is er niet ergens een formule of calculator te vinden waar je jouw machine data in kunt voeren en je de juiste waarden toont, of een goede begrijpelijke uitleg, nog beter natuurlijk ;)
Er stond hier op het forum een heel nuttige calculator in de knowledge base. Maar die is op een bepaald moment verdwenen. Misschien is er nog een medelid die weet welke ik bedoel en een kopie heeft? Zou wel nuttig zijn om die weer beschikbaar te maken...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

DirkSchipper schreef: 01 jan 2020 20:44 Je hebt KO-spindels met 10 resp. 4 mm spoed en 4000 microsteps.
Dat levert 10/4000 = 0,0025 precisie op (voor de Z-as0,001mm ). :shock:
Hoe nauwkeurig is je machine?
Wat raad je dan aan? 800, 1600 of 3200 microsteps?
DirkSchipper schreef: 01 jan 2020 20:44 Die EdingCNC-kaart kan met max. 125 KHz aansturen. Ergo 4000 micro-steps levert een max. snelheid van (125000/4000)x10=312,5 mm/s
Genoeg of niet?
18,7m/min Dat lijkt me wat te snel ;)
DirkSchipper schreef: 01 jan 2020 20:44 Voor de Z-as geldt dan (125000/4000)x4=125 mm/s
Ik zou voor minder precisie gaan.
Ok Duidelijk.
DirkSchipper schreef: 01 jan 2020 20:44 Step/app unit = aantal steps om 1 mm te bewegen. Nu dus 4000/10 resp. 4000/4
Vel (AU/S) = snelheid (App.Units/Sec)
Acc = acceleratie
Vel en Acc moet je uitproberen. Wat is de hoogst haalbare snelheid zonder stappenverlies? Heb je dat gevonden dan minstens 10% daaronder gaan zitten. Hogere snelheid is minder koppel van de motor.
Acc moet je ook proberen. Ik hecht meer waarde aan Acc omdat frezen vaak heeeel veel kleine lijnstukjes volgt die steeds starten en eindigen met een acceleratie.
ok, bedankt voor de heldere uitleg.
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 04 jan 2020 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

BroersLeo schreef: 01 jan 2020 20:55 Ik kan je misschien aardig op weg helpen ik heb namelijk ook de PFM2.5 van Hoch aangeschaft na de de positieve reacties op deze machine op het CNC forum.
Wel heb ik inderdaad behoorlijk moeten zoeken aangezien mach 3 op mijn vorige machine zat en ik geen ervaring met Eding had. Ik heb vandaag mijn eerste proefstuk gefreesd en dat is toch wel een goed begin van het jaar.
Maar contact me even met pb dan kan ik je wat foto's mailen van mijn instellingen.
Dank je voor je e-mail. Ik ga het e.e.a. uitproberen.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

benkr schreef: 01 jan 2020 23:12 Ik schat zo in dat jou machine tussen de 4 en 8 m/min kan gaan halen zonder van tafel te springen en zonder de mechanica al te veel geweld aan te doen.
Wellicht is 4m/min wel een leuke waarde om als eerste uitgangspunt te nemen.
OK
benkr schreef: 01 jan 2020 23:12 Je zegt op 0,01 mm (denk ik) te hopen, dat geloof ik niet, jou machine, en elke andere machine, heeft een nauwkeurigheid die is opgebouwd uit een opeenstapeling van alle spelingen, veringen en onnauwkeurigheden. Ik denk dat je heel blij mag zijn met 0,05 of zelfs 0,1 mm overall nauwkeurigheid.
Wil je nauwkeuriger, dan moet je vooral langzamer gaan en echt goed weten waar je mee bezig bent, alleen al het verschil tussen mee- en tegenlopend frezen kan zo maar vele honderdsten zijn en wordt door de genoemde factoren bepaald.
Ook de initiële uitlijning bepaalt mede deze dingen, en 3 assen uitlijnen zodat ze alle 3 binnen de 0,01 mm zijn en blijven is echt een uitdaging die maar heel weinig hobbyisten voor elkaar krijgen. Wat dat betreft spreek ik uit ervaring, als je in de buurt van die 0,01 mm gaat komen dan gaan er factoren meespelen waar je zelfs nooit bij stil hebt gestaan. Zo ben ik ooit met dit soort dingen bezig geweest waarbij een auto die buiten langsreed de meetresultaten beïnvloedde.
En wat denk je van de invloed van temperatuur? Ook jou machine heeft stalen geleidingen op een aluminium basis, wat denk je wat dat doen bij 20 graden temperatuur variatie? (verschil zomer / winter) En dat is maar slechts één externe invloed waar je weinig tot geen invloed op hebt, en zo zijn er heel veel.
En hoe vaak heb je die 0,01 mm nauwkeurigheid nodig? In die gevallen zou ik een proefstukje frezen en dat nameten en de eindmaat corrigeren.
Ik ben in de meeste gevallen helemaal tevreden met 0,1 mm nauwkeurig freeswerk, meestal mag het zelfs minder (slechter dus) zijn zonder dat ik daar problemen van ondervind.
Maar het ligt natuurlijk ook aan het materiaal wat je aan het bewerken bent, Balsahout of Aluminium verschilt enorm van krachten die er nodig zijn (of kunnen worden gebruikt) om wat te frezen.
Dat lijkt me dan inderdaad onrealistisch.

Zodra ik weet welke hoeveelheid microsteps in mijn geval aan te raden is, ga ik de rest uitrekenen en uitproberen.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

Ik heb het e.e.a. nu als volgt ingesteld:

De motoren allen op 3200 microsteps. Nogmaals de Y en X as zijn 16x10 en de Z-as 16x4.

19710

19711

Als ik vervolgens de eerste keer home lijtk alles goed te gaan, alleen valt op dat de y-as minder ver terug gaat na de overshoot van de proximity sensor. Dat zie je wel duidelijk bij de X en Z-as.



Als ik daarna niets doe, maar gewoon nogmaals home, gebeurt hetzelfde als wat ik eerder ook al ondervond:

- z-homen gaat als normaal,
- bij het homen van Y gaat de motor eerst nog verder naar de (linker limiet), bereikt daar waarschijnlijk de ingestelde limiet in Eding en stopt vervolgens de motor (ik film hier de verkeerde motor, de Y-as motor staat rood te knipperen (alarm)) maar loopt de Y-as positie wel (oneindig) door zoals je in de laatste video kunt zien, terwijl fysiek niets meer beweegt.

Dat de motor in alarm gaat snap ik want hij berijkt de fysieke limiet van de y-as, maar waarom "snapt" de machine niet dat hij al te ver naar links staat om nog verder naar links te bewegen en waarom loopt eding gewoon door terwijl de motor in alarm staat?





De playlist in de juiste volgorde: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 8g5DQ2z36g

Ik heb echt geen idee wat er hier fout gaat.
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 04 jan 2020 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie