Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door HD13 »

FSSF schreef: 03 jan 2020 17:19 Cilinderkop neem ik aan? Ziet er mooi uit 8)
Nou denk ik het ook te zien, cilinderkop met losse compressie ruimte, tweetakt.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Tolp2 »

19729

Eindelijk iets gefreesd met mijn machine. Grootte 30 x 45 cm Dibond geborsteld aluminium. Na twee weken experimenteren is het dan eindelijk gelukt.

Wat mij opviel aan het frezen van Dibond is dat de freesjes supersnel bot werden. Om dit op te lossen heb ik eerst de contour van het hoofd gefreesd met een 1,5 mm HSS tweesnijder op 24000 rpm, feed 900 mm/min. Daarna ben ik verder gegaan met een 2 mm HSS tweesnijder op 24000 rpm, feed 1500 mm/min. De letters werden mooi geruimd, maar hoe langer de klus duurde, hoe minder het freesje sneed. Er bleven lange slierten PE achter op het gefreesde oppervlakte. Als je het freesje bekijkt lijken de hoeken compleet te zijn weggesleten of te zijn afgebroken. Als ik dat nog weet te verbeteren dan denk ik dat dit erg leuk materiaal is om mee te werken.

Tips zijn welkom! (incl. die van koop je freesjes niet bij HBM, maar die zit hier om de hoek)
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door audiomanics »

Bij die snelheid zou ik zeker VHM gebruiken en omdat de toplaag van dibond aluminium is, is smering ook wel lekker.. Het aluminium is niet heel dik, dus met een dikke straal perslucht zou 't misschien ook kunnen, maar het gevaar bestaat dat het aluminium gaat aankoeken en de frees slecht gaat snijden.
Het kernmateriaal van dibond lijkt verdomd veel op volkernmateriaal (trespa) en dat is verder prima te frezen (boren lopen er bot op...)
Maar strak zat geworden zo.. Om met Barry Stevens te spreken: "Vooral zo doorgaan!"
Als je materiaal wil hebben waar freesje echt geen lang leven hebben, probeer dan eens carbonfibre (koolstofvezel) Alleen met speciale diamondshape freesjes haal ik gemiddeld een meter of 30 met een 1,5mm freesje… en dan knapt die ook gewoon....

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Ja, en na 10 meter is je snede al niet helemaal 100% strak meer. Ik ken het spul :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sta ik maandagavond op de schietbaan.. Training voor de koffie ging goed.. ik had er al een paar tienen bijzitten, schoot over het algemeen genomen niet lager dan 7

Dat schept hoop voor de Competitieronde.. Eerst Koffie.. dus ik leg mijn boog neer, doe mijn pijlenkoker af, Tabje en sling in het zakje, koffie..

Na de koffie.. begin wat roestig.. maar 2 beurten van 23 punten is geen slecht begin.. 'k wist ook bij een paar pijlen waar het aan lag.. dacht ik.. Beurt 3.. eerste pijl, Gewoon VET linksonder, een 5!.. tweede pijl.. er vlak naast.. net een 6je.. , Ik los de derde pijl, en die verdween nog verder linksonder in de 3!.. WTF?.. ik wil naar het doelpak lopen als mijn oog wordt getrokken door een glinsterend dingetje op de grond.. Verd... mijn Pijlsteun is gewoon uit mekaar geflikkerd!.. de Pin is met draadbusje en al uit de grondplaat getrokken..

Nou had ik een goedkope pijlsteun, een 1.5 mm dik plaatje Alu, met een stukkie Dubbelzijdig tape erop, met daarin een Magneetje die de Pin tegen de basisplaat aantrekt, maar dusdanig dat de pin kan wegklappen als de veren erlangs gaan, een scharnierblokje waar de pin inzit, en een draadbusje waar het scharnierblokje op gemonteerd zit, en wel zo dat je em in hoogte kan verstellen (voor dikke of dunne pijlen).
Goed.. die was dus uitelkaar gekukeld.. goede raad is duur, een mooie nieuwe pijlsteun zomogelijk nog duurder.
Een bevriend Recurve schutter op de vereniging heeft een prachtige Spigarelli Pijlsteun, aan alle kanten verstelbaar..kosten dezes?.. €85,- da's een volle tank benzine.. kortom.. dat kan bruin nu even niet trekken..

Afbeelding

Dus!.. op Interwep diverse foto's van zo'n steun bekeken, en zelf met restjes Aluminum maar iets dergelijks in elkaar geknutseld.. ben er wel even een middagje mee doende geweest.. maar dan heb je ook wat..

ik heb de pin en het scharnierblokje van de oude steun overgezet ,'t magneetje ook in het bevestigingsblokje geperst, met een druppie Loctite erachter.. zo moet ie het wel doen.. Maandagavond weet ik het.. dan ga ik mijn boog weer opspannen, en eens zien of de 240 punten weer binnen bereik komen.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door mark3 »

geen titanium?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door audiomanics »

Nee, geen titanium?? Nog effe over de polijstschijf en dan lijkt 't wel 100€.. Nog even een lenskop torx er in..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.. Ditmaal even geen titanium.. dat heb ik niet in 10 of 15 mm dik in voorraad, hoewel ik het met een beetje passen en meten wel uit Ringen voor horlogekasten zou moeten kunnen halen.. maar.. daar is het me veel te duur voor..

Ach.. als ik nog eens wat tijd heb.. en een gekke bui.. dan maak ik em wel van Carbon.. :lol: :lol:

er is een kans dat ik er nog één ga maken, , en die krijgt dan een opleg-pin van titanium, ik heb een stuk 1.2 mm staf (ja.. de meesten noemen het draad, maar ik draai onderdelen kleiner dan ø1.2 :P )
Dat wordt dan wel een iets ander model.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Voorlopig zit ie erop..Maandag weet ik of het ook nog een beetje wil schieten..
maja158
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:35
Locatie: Balloërveld
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door maja158 »

Arie Kabaalstra schreef: 16 jan 2020 12:34Maandag weet ik of het ook nog een beetje wil schieten..
Aan de precisie van de pijlsteun zal het in elk geval niet liggen :-)
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door ruudpg »

Maar als ik het goed begrijp draait het hier om die verbogen paperclip?
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door mjeuring »

Arie, jij leek me nu echt een 160lb Longbowman :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

ruudpg schreef: 16 jan 2020 15:41 Maar als ik het goed begrijp draait het hier om die verbogen paperclip?
één van de clubleden heeft in het verleden inderdaad een keer een pijlsteuntje geimproviseerd van een paperclip, hij had een model waar de draad/pin in een asje geklemd zat met een inbusje.. die brak, en middels die paperclip schoot ie 10 minuutjes later weer vrolijk mee.
mjeuring schreef: 16 jan 2020 16:15 Arie, jij leek me nu echt een 160lb Longbowman :lol:
Ik heb één keer geschoten met een 72 lb Longbow.. daar kan ik 3 pijlen mee schieten.. en dan is het klaar.. bovendien.. je wilt niet weten wat zo'n ding een klappen geeft in je hand.. een FN FAL heeft minder terugslag.
ik hou het voorlopig nog maar gewoon bij mijn 40 lb Recurve.. da's ook al flink zwaar.. ik heb de zwaarste recurve op de vereniging, en da's 's zomers wel leuk, als we eens op grotere afstanden schieten, in plaats van de gebruikelijke 18 meter kunnen we buiten tot 50 meter schieten..
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door marten optimum »

Met die 40 lb moet je de honderd meter kunnen halen arie, spreek uit ervaring.
Zelf schiet ik met 38 pond barebow.
Plaats reactie