Harrison M250 gekocht!

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Harrison M250 gekocht!

Bericht door Caesar »

Ik heb afgelopen week na.v. tip van een mede forumer een Harrison M250 met DRO gekocht. Het is al een oudje, maar het lijkt erop dat de basis goed is. Maar er zijn wat aandachtspunten:

-DRO werkte niet (de gebruikerskast): ontstoorfilter was door leeftijd gaan lekken en had daarom kortsluiting gemaakt. Inmiddels gerepareerd en werkt weer zoals het hoort
-28mm speling/backlash op de X-As; die is nu grotendeels minder geworden naar 0.8; de bank is uitgerust met een taper-slede aan de kopse kant van de dwarsslede; die was niet goed afgesteld waardoor er veel speling in de dwarsslede ontstond. De laatste 0.8 is er nog wel uit te krijgen omdat nog steeds door de taper-slede e.e.a. 'wrikt' en dus wat beweging in zit. Hoewel 0.8 wel te werken is, kan het beter denk ik.
-ik kom wat tandwielen te kort om alle metrische draden (en ik heb helemaal geen tandwielen voor imperial) te kunnen snijden. Maar een zoektochtje op internet heeft me aan een adresje gevonden voor delrin tandwielen (ze hebben een speciale naaf).
-ik moet op zoek naar een handleiding van zowel de draaibank als de DRO. Ik heb online een service manual gevonden, maar vooral van de DRO heb ik meer informatie nodig hoe ik hem kan ijken/calibreren, instellen etc.
-de draaibank kwam zonder safety/shear pin die de trapezium draad van het draadsnijden moet aandrijven. Volgens de service manual is het een 5x16 staafje, maar ik heb er een gedraaid, maar dat past dus niet.

ik heb nog wel wat probleempjes waarvan ik had gehoopt of een van jullie daar meer over kan vertellen:

-DRO:

probleem 1: X-as geeft dubbele waarde aan dan dat de micrometer/poepietaster en nonius aangeven. Ik weet dat er een 'diameter' knop op zit, maar als ik die indruk is de waarde 4x zo groot. M.a.w. alles is maal 2. Tijdens repareren van de DRO zag ik op het PCB van die dipswitches zitten. Omdat ik geen handleiding, of andere informatie kan vinden weet ik niet of ik wellicht met die dipswitches de DRO moet configureren.
Ook zag ik de '1/2' knop, maar dat is een rekentooltje; die halveert de waarde op je as, maar als je dan je slede schuift, gaat hij terug naar de 'normale' waarde die gemeten wordt.
probleem 2: zowel X- as Y/Z -as hebben 1% afwijking die constant is: m.a.w. 1mm verschuiven gemeten met poupietaster/micrometer (beide Mitotoyo, 0.01mm resolutie) geeft op de DRO 1.01, 2mm = 2.02, 3mm = 3.03 etc. Dit is reproduceerbaar en ook bij terug gaan naar 0 loopt dat mooie synchroon, maar dan met standaard 1% 'overreading'. Wellicht is dit probleem op te lossen met een calibratie?

-Shearpin/safety pin

volgens service manual is het een 5x16mm staafje welke ik gedraaid heb uit een grote bout. Maar dit past niet; één uiteinde kan niet dikker zijn dan 4mm en andere zijde denk ik dan maar 5. Echter op 16mm lengte zit er speling op de as waardoor er omkeer/backlash is omdat de pin de trapezium draad niet in de axiale richting opsluit. ik heb vervolgens een langere pint gemaakt, maar die krijg ik er eigenlijk niet goed in. Dan kort ik die vervolgens in waardoor er weer axiale speling zit op de trapzium draad. Ik kan geen voorbeeld of leverancier van deze pin vinden en ik weet dus ook niet hoe hij eruit moet zien (service manual is heel summier op dit vlak).


Todo:

-ik denk dat er 1 of 2 lagers van de tandwielkast vervangen moeten worden; bij bepaalde tandwielen selectie hoor ik e.e.a. tikken.
-rem blijft hangen bij bepaalde tandwiel selecties; toerental fluctueert dan. Bij andere tandwiel selecties loopt hij mooi rustig.
-op dit moment zit er een dickson gereedschapshouder op met 8-10 schuitjes. Op zich wel blij mee, maar ik heb laatst met een multifix gewerkt en dat is toch net een andere tak van sport! Dus voor sinterklaas komend jaar maar een Chinese multifix regelen!
-goede lamp installeren!
-safety kapje weer aansluiten; op dit moment maakt het niet uit of de kap open of dicht is; de draaibank kan gewoon aan/draaien ongeacht de stand van de kap.
-zoeken naar een vaste/meelopende bril (gaat blijkbaar een uitdaging worden).
-batterij in de DRO zelf is ongetwijfeld leeg dus ook die eraf solderen en vervangen; bij uitzetten/spanningsloos maken is de DRO al zijn waarden kwijt.
-draaibank komt met 3 en 4 klauw, maar de 4 klauw is synchroon, dus ik kan geen asymmetrische objecten inspannen.

Hier wat fotootjes:

AfbeeldingP1093519
AfbeeldingP1093518
AfbeeldingP1093517
Laatst gewijzigd door Caesar op 22 jan 2020 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door hfjbuis »

Caesar schreef: 22 jan 2020 17:47 probleem 2: zowel X- as Y/Z -as hebben 1% afwijking die constant is: m.a.w. 1mm verschuiven gemeten met poupietaster/micrometer (beide Mitotoyo, 0.01mm resolutie) geeft op de DRO 1.01, 2mm = 2.02, 3mm = 3.03 etc. Dit is reproduceerbaar en ook bij terug gaan naar 0 loopt dat mooie synchroon, maar dan met standaard 1% 'overreading'. Wellicht is dit probleem op te lossen met een calibratie?
1% is niet zo veel, maar een 0.5° scheefstand van de linialen is genoeg voor deze meetfout (in deze richting!!). Controlleer of de linialen ook exact parallel lopen met het bed/slede zowel horizontaal als verticaal. Zet de poupi taster op slede en meet beide linialen na.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door hfjbuis »

Caesar schreef: 22 jan 2020 17:47 probleem 1: X-as geeft dubbele waarde aan dan dat de micrometer/poepietaster en nonius aangeven.
Als ik het goed begrijp, geeft de X-DRO nu 2 keer zo veel aan als de taster. Dan geeft de DRO nu (al) de diameter aan. Dat is best wel gemakkelijk, scheelt wat rekenwerk. Mijn HBM 300 heeft een x-dro in mm, de BF290 een X-Dial in diameters wat ik persoonlijk handiger vind.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Caesar »

hfjbuis schreef: 22 jan 2020 19:13
Caesar schreef: 22 jan 2020 17:47 probleem 2: zowel X- as Y/Z -as hebben 1% afwijking die constant is: m.a.w. 1mm verschuiven gemeten met poupietaster/micrometer (beide Mitotoyo, 0.01mm resolutie) geeft op de DRO 1.01, 2mm = 2.02, 3mm = 3.03 etc. Dit is reproduceerbaar en ook bij terug gaan naar 0 loopt dat mooie synchroon, maar dan met standaard 1% 'overreading'. Wellicht is dit probleem op te lossen met een calibratie?
1% is niet zo veel, maar een 0.5° scheefstand van de linialen is genoeg voor deze meetfout (in deze richting!!). Controlleer of de linialen ook exact parallel lopen met het bed/slede zowel horizontaal als verticaal. Zet de poupi taster op slede en meet beide linialen na.
Dat is een goede, niet over nagedacht. Dat ga ik morgen meteen nakijken. In principe is 1% niet veel, maar omdat hij als constante aanwezig is vermoed ik een mechanische of ijkfout. Heen en weer met de slede geeft een herproduceerbare afwijking die zich opbouwt. Maar ik ga morgen meteen kijken of ze parallel lopen.
Als ik het goed begrijp, geeft de X-DRO nu 2 keer zo veel aan als de taster. Dan geeft de DRO nu (al) de diameter aan. Dat is best wel gemakkelijk, scheelt wat rekenwerk. Mijn HBM 300 heeft een x-dro in mm, de BF290 een X-Dial in diameters wat ik persoonlijk handiger vind.
Niet echt, want dit is zonder de 'diameter' knop ingedrukt te hebben. Als ik de diameter knop in druk krijg ik de waarde x4. Op deze manier kan ik dus nooit alleen radius verzetten en ik verdubbel de meetfout (omdat de radius meetfout al maal 2 gedaan wordt).......dit is niet echt gewenst; ik heb het liever radius normaal, en als ik de diameter knop gebruik, dat ik dan de diameter krijg ;).
Laatst gewijzigd door Caesar op 22 jan 2020 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door hfjbuis »

Caesar schreef: 22 jan 2020 17:47 -Shearpin/safety pin

volgens service manual is het een 5x16mm staafje welke ik gedraaid heb uit een grote bout. Maar dit past niet; één uiteinde kan niet dikker zijn dan 4mm en andere zijde denk ik dan maar 5. Echter op 16mm lengte zit er speling op de as waardoor er omkeer/backlash is omdat de pin de trapezium draad niet in de axiale richting opsluit. ik heb vervolgens een langere pint gemaakt, maar die krijg ik er eigenlijk niet goed in. Dan kort ik die vervolgens in waardoor er weer axiale speling zit op de trapzium draad. Ik kan geen voorbeeld of leverancier van deze pin vinden en ik weet dus ook niet hoe hij eruit moet zien (service manual is heel summier op dit vlak).
Als de conus pin die je gedraaid hebt, niet past:

Steek de pin er aan de dunne kant in. Meet hoever hij in het gat past. Uit de lengte en de conus (... mm/mm) kun je de dikte van het gat berekenen.

Als de conus van de gedraaide pin te groot is, kun je hem ook gebruiken voor de andere kant. Zo niet, een nieuwe conus pin draaien met een (veel) kleinere conus en de andere kant meten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door javanree »

Caesar schreef: 22 jan 2020 19:26 Niet echt, want dit is zonder de 'diameter' knop ingedrukt te hebben. Als ik de diameter knop in druk krijg ik de waarde x4. Op deze manier kan ik dus nooit alleen radius verzetten en ik verdubbel de meetfout (omdat de radius meetfout al maal 2 gedaan wordt).......dit is niet echt gewenst; ik heb het liever radius normaal, en als ik de diameter knop gebruik, dat ik dan de diameter krijg ;).
Staan de DIP switches van de X as en de Z as gelijk? Zo niet : maak foto van de huidige stand van alle DIP switches en maak die van de X gelijk aan die van de Z en probeer het nog eens... indien het niet werkt, terug naar de oorspronkelijke settings.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door JanSr »

Caesar schreef: 22 jan 2020 17:47 -ik kom wat tandwielen te kort om alle metrische draden (en ik heb helemaal geen tandwielen voor imperial) te kunnen snijden. Maar een zoektochtje op internet heeft me aan een adresje gevonden voor delrin tandwielen (ze hebben een speciale naaf).
Bij deze machine horen de volgende tandwielen, zoals is te zien op het plaatje linksboven op de vaste kop.
22,40,44,80 en 88. Dat is alles. Je kan daar zowel metrisch als Imperial draden mee instellen.
Er zijn vier combinaties: F, G, H en J.
In de tabellen is te vinden welke combinatie je nodig hebt, de rest gaat via de "versnellingsbak". De enige spoed die er niet opzit is 15 gangen/inch.

Na enig zoeken heb ik een vaste bril gevonden met een voldoend grote diameter (100 mm). Ik bouw nog wel eens motoren in boten, daarbij is het handig als je een lasflens op een pijp vlak kan draaien.

De meeste brillen zijn mijn inziens veel te klein.
Die heb ik pas gemaakt op centerhoogte en op het prismabed.
Bril 1.pdf
(468.54 KiB) 197 keer gedownload
Bril 3.pdf
(420.89 KiB) 141 keer gedownload
Bril 2.pdf
(490.65 KiB) 144 keer gedownload
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door JanSr »

DRO:
probleem 1: X-as geeft dubbele waarde aan dan dat de micrometer/poepietaster en nonius aangeven. Ik weet dat er een 'diameter' knop op zit, maar als ik die indruk is de waarde 4x zo groot. M.a.w. alles is maal 2. Tijdens repareren van de DRO zag ik op het PCB van die dipswitches zitten. Omdat ik geen handleiding, of andere informatie kan vinden weet ik niet of ik wellicht met die dipswitches de DRO moet configureren.
Ook zag ik de '1/2' knop, maar dat is een rekentooltje; die halveert de waarde op je as, maar als je dan je slede schuift, gaat hij terug naar de 'normale' waarde die gemeten wordt.
probleem 2: zowel X- as Y/Z -as hebben 1% afwijking die constant is: m.a.w. 1mm verschuiven gemeten met poupietaster/micrometer (beide Mitotoyo, 0.01mm resolutie) geeft op de DRO 1.01, 2mm = 2.02, 3mm = 3.03 etc. Dit is reproduceerbaar en ook bij terug gaan naar 0 loopt dat mooie synchroon, maar dan met standaard 1% 'overreading'. Wellicht is dit probleem op te lossen met een calibratie?
Merk en type?

Is het niet te overwegen om een hedendaagse DRO-kast aan te schaffen? Kosten weinig en hebben veel meer handige trucs.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door benkr »

Dit lijkt me wel iets om op de CNCzone Brabantdag te bekijken en over te bomen, al weer een onderwerp er bij.
We gaan ons niet vervelen denk ik.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door WillyH »

De fabrikant van de DRO bestaat nog steeds, waarom eens geen mail sturen met de vraag om een handleiding?
https://www.rsf.at/en/
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Caesar »

Vandaag al 2 goede resultaten geboekt met beetje geluk:

-vandaag de X-as liniaal afgesteld; nu 0.01mm afwijking op 6mm, dat is niet slecht
-daarnaast vandaag de DRO geopend om een kijkje te nemen naar de Dipswitches; er staat helaas geen tekst bij, maaaaaaaaar om even te kijken in hoeverre die dipswitches invloed hebbne, heb ik op de bonefooi, dipswitch nr 1 over gehaald (nr 4 & 7 stonden al op off); resultaat; DRO geeft nu aan in 0.001mm EN probleem met dubbele radius/dubbele diameter opgelost! En de X-as lijkt op 1-honderste resolutie te werken; DRO reageert nu in 0.005mm gradaties.

Dat was meer geluk dan wijsheid :).

Ik heb RSF vorige week een email geschreven of ze een manual hebben, ben benieuwd.

Hier nog 2 plaatjes van de DRO:

AfbeeldingIMG20200125163748
Dipswitch 1 stond op on, heb ik nu op off gezet.
AfbeeldingIMG20200125161952
Bij deze machine horen de volgende tandwielen, zoals is te zien op het plaatje linksboven op de vaste kop.
22,40,44,80 en 88. Dat is alles. Je kan daar zowel metrisch als Imperial draden mee instellen.
Er zijn vier combinaties: F, G, H en J.
In de tabellen is te vinden welke combinatie je nodig hebt, de rest gaat via de "versnellingsbak". De enige spoed die er niet opzit is 15 gangen/inch.

Na enig zoeken heb ik een vaste bril gevonden met een voldoend grote diameter (100 mm). Ik bouw nog wel eens motoren in boten, daarbij is het handig als je een lasflens op een pijp vlak kan draaien.

De meeste brillen zijn mijn inziens veel te klein.
Die heb ik pas gemaakt op centerhoogte en op het prismabed.

Bril 1.pdf
(468.54 KiB) 16 keer gedownload

Bril 3.pdf
(420.89 KiB) 7 keer gedownload

Bril 2.pdf
(490.65 KiB) 8 keer gedownload

Dank je wel voor de info m.b.t. de bril, die ga ik morgen rustig doornemen.

M.b.t. de tandwielen: ik heb (zaten al gemonteerd) al:

40T, 80T, 88T, 22T. Voor metrisch mis ik nog 44T, maar die heb ik via ebay besteld.

Volgens deze website (https://www.cgtk.co.uk/metalwork/calcul ... gears/m250) heb ik voor Imperial de volgende tandwielen nodig:

30, 35, 56, 63, 72 & 84
Als de conus pin die je gedraaid hebt, niet past:

Steek de pin er aan de dunne kant in. Meet hoever hij in het gat past. Uit de lengte en de conus (... mm/mm) kun je de dikte van het gat berekenen.

Als de conus van de gedraaide pin te groot is, kun je hem ook gebruiken voor de andere kant. Zo niet, een nieuwe conus pin draaien met een (veel) kleinere conus en de andere kant meten.
Ik weet niet zeker wat je bedoelt want ik heb een pennetje van 5x16mm gedraaid en een pennetje, met 1 zijde 4mm, andere zijde 5mm (niet conisch, maar stapsgewijs). Het is niet wat het moet zijn, er zit overal veel speling in enzo.

Zo ziet de koppeling eruit:

Afbeelding2020-01-25_04-58-32 by Verkoop1, on Flickr

Links zie je een verjonging/vernauwing, daar past maximaal 4mm diameter in. Maar rechts moet de breekpen ook het geheel naar rechts opsluiten omdat anders die as axiaal heen en weer kan bewegen. Zie dit plaatje waar de koppeling helemaal naar links zit, vergeleken met waar de koppeling in bovenstaand plaatje helemaal naar rechts is:

Afbeelding2020-01-25_04-58-46
Ik heb ook group600 aangeschreven voor een breekpen. Group600 is veel gebruikt in dit draadje, waarbij iemand een volledige restauratie doet:

https://www.mig-welding.co.uk/forum/thr ... ion.83255/
Laatst gewijzigd door Caesar op 25 jan 2020 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door JanSr »

JanSr schreef: 23 jan 2020 10:09
Caesar schreef: 22 jan 2020 17:47 -ik kom wat tandwielen te kort om alle metrische draden (en ik heb helemaal geen tandwielen voor imperial) te kunnen snijden. Maar een zoektochtje op internet heeft me aan een adresje gevonden voor delrin tandwielen (ze hebben een speciale naaf).
Bij deze machine horen de volgende tandwielen, zoals is te zien op het plaatje linksboven op de vaste kop.
22,40,44,80 en 88. Dat is alles. Je kan daar zowel metrisch als Imperial draden mee instellen.
Er zijn vier combinaties: F, G, H en J.
In de tabellen is te vinden welke combinatie je nodig hebt, de rest gaat via de "versnellingsbak". De enige spoed die er niet opzit is 15 gangen/inch.
Heel raar!. Ik keek nog eens precies naar die Imperial spoed lijst. Daar staan elf tandwielen, die niet in het door mij genoemde lijstje staan.
Ik heb ze niet. Gekker nog, nog nooit gemist! Terwijl ik toch veel raar spul maak en opknap.
Benieuwd of die nog ergens te koop zijn. Ja, hier: https://gearlathe.com/?product=44t-harr ... hange-gear. Vette prijzen!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Kjelt »

Ik zie je open DRO en vanuit mijn andere hobbie zijn er twee aandachtspunten:

Maak een backup van die eprom 2764
En vervang de backup batterij voor die begint te lekken.
Als het een oplaadbare batterij is dan kun Je bv een batterijhouder voor drie AAA cellen nemen en daar NiMh Eneloops instoppen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 25 jan 2020 17:44
Maak een backup van die eprom 2764
...
Oei, wie heeft daar nog een programmer voor...
Plaats reactie