Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Bericht door fluppie »

Ik was benieuwd of een kogelomloopspindel van diameter 25mm en spoed 10mm slag 390-400mm (totale lengte 600mm) en dia 25 spoed 15mm slag 480mm (totale lengte 730mm) bruikbaar zijn voor een hobby CNC à la OSPF of daarop geïnspireerd.
Het betreft de NSK W2504F-28PSS-C3Z en de NSK W2505F-20PY. Ik heb van beiden 2 stuks ter beschikking, in totaal dus 4 KO's. De aandrijfdiameter is 17mm
Ik vermoed (gezien het hoge eigen gewicht) dat je hiervoor stevige steppers zal nodig hebben en misschien zelfs met een vertraging zal moeten werken?

Wat is jullie advies, verkopen of gebruiken in een project?

P.S.: Mocht er iemand datasheets, 2D tekeningen of 3D CAD files van deze spindels hebben, dan mag je die altijd bezorgen :).

Dit is de 25x10 spindel:
19812
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Bericht door Sven »

Grote diameters slokken veel koppel op.
Dat betekend een lagere acceleratie.

Als je de bedragen ala OPPF wil gaan uitgeven dan zou ik daar passende spindles bij kopen.
Op een goed gebouwde frees ga je steeds uitgebreider werk doen en ik denk dat je acceleratie uiteindelijk gaat missen.

Oh, en een zwaardere stepper heeft vooral meer koppel in lage toerentallen, in de hogere toerentallen komt het steeds dichter bij die van kleine steppers.
Waarschijnlijk ben je aan grotere steppers onegeveer even veel extra kwijt als wat je met de spillen bespaart.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7728
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Bericht door benkr »

Grotere steppers zoals Nema34 hebben tot ca. 400 rpm een redelijk koppel, zeg dat het tot 50% afneemt.
Nema 23 gaat al snel tot 1000 a 1500 rpm en Nema17 nog verder.
Closed loop is dan weer wat beter, wel dezelfde verschijnselen maar toch zeker 2 a 4 sneller.
Ook goede kwaliteit drivers bepalen een hoop van de prestaties, bespaar ook daar niet op.
Ik zelf ga bezig met servo motoren, daar worden hele goede resultaten mee behaald.
Serum hier van het forum heeft een machine draaiend met o,6Nm servomotoren die geweldig presteert, hij heeft mij overgehaald.
Die servomotoren zijn eigenlijk nog goedkoper dan (closed loop) stepper met drivers.

Maar 40cm werkbereik is dat niet heel erg weinig, de KO's en geleidingen in dat gebied zijn echt niet duur en goed te vinden, ook gebruikt bij b.v. JVE in Eindhoven.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Bericht door DaBit »

Als het idee is om een stijve machine te bouwen voor het wegknauwen van staal dan zijn ze prima bruikbaar. Zit je meer aan platen aluminium, kunststof en hout te denken, dan ben je met een wat groter werkbereik en dunne spindels beter af.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Bericht door fluppie »

Ik ben er nog niet over uit, maar ik denk aan zoiets:
19836

Gebaseerd op mijn 1000x600mm granieten vlaktafel van 105-110mm dik.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Bericht door K.J. »

De spindels heb je nog niet ingetekend, maar ik neem aan dat er aan beide zijden 1 plaats op de Y-as?

Anders gaat dat aardig ten koste van de stijfheid.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Bericht door xander janssen »

Hoe vlak en haaks zijn de zijkanten van je vlaktafel? Die van mij is goed vlak qua bovenvlak maar de zijkanten zijn beduidend minder vlak en staan ook niet heel haaks tov elkaar en tov bovenvlak.

Daarom heb ik ervoor gekozen de rails er boven op te monteren. Moet wel nog afscherming plaatsen want qua vervuiling is montage aan zijkant weer beter
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Bericht door Sven »

De zijkanten van een vlakplaat zijn alleen vlak, haaks en parallel als daar oorspronkelijk voor betaald is.
En dat is meestal niet zo...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Bericht door xander janssen »

Sven schreef: 25 jan 2020 13:35 De zijkanten van een vlakplaat zijn alleen vlak, haaks en parallel als daar oorspronkelijk voor betaald is.
En dat is meestal niet zo...
Inderdaad, het zijn vlak-tafels, geen haaks-tafels. Vandaar dat ik het aanhaal. Als je dit weet is er geen probleem, niet dat hij straks een vervelende verrassing krijgt bij het opbouwen. Dan moet je veel en complex gaan shimmen om de twee geleidingen zuiver haaks en evenwijdig te krijgen
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Bericht door fluppie »

Correct, het parallelisme tussen de 2 lange zijvlakken is 1.1mm. De vlakheid van de individuele zijkanten is rond de 0.2mm. In bijlage ook het meetrapport van de tafel.
Vlaktafel.pdf
Ik vermoed dat enkele tienden wel te shimmen moet zijn? Die 1.1mm zal misschien wat lastiger zijn. Zal eens uitzoeken waar de hoogste en laagste punten zitten om te kijken of het echt een issue is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Bericht door Sven »

fluppie schreef: 25 jan 2020 20:02 Ik vermoed dat enkele tienden wel te shimmen moet zijn?
Ja.
Als je weken de tijd hebt.

dabit heeft met een makkelijker methode dan shimmen in een makkelijker situatie (alles "hetzelfde" vlak) zijn rails gesteld.
Met die geschiedenis in het achterhoofd zeg ik, begin er niet aan.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7728
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Bericht door benkr »

Ik zou er aan beide kanten een flink stevig hoekprofiel van onderen af tegen aan schroeven (of zelfs lijmen als schroeven geen optie is) zodat je dit hoekprofiel kunt stellen en precies haaks en vlak kunt maken. Voordeel is meteen dat je de rails er goed op kunt schroeven. Kun je de rails ook nog net een stukje onder de tafel laten vallen zodat er weinig tot geen vuil direct in komt. Aan dat hoekprofiel kun je ook meteen de bevestiging van je KO spindels of spindellagers vastmaken.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Bericht door fluppie »

Een andere optie zou zijn om het granieten blad te laten nafrezen/naslijpen/naschuren aan de zijkanten. Alleen vrees ik dat dat meer gaat kosten dan ik zou willen :mrgreen:.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bruikbaarheid 25x10 en 25x15 KO voor hobby CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind dat hoekprofiel wel een goede optie, ikzelf zou hem aan de zijkant schroeven. En zorgen dat het montagevlak evenwijdig met het bovenvlak loopt. Als de rails er dan op ligt hoef je alleen maar de 2e rails evenwijdig aan de eerste te stellen.
Vast zetten tegen het graniet met grotere gaten in het hoekprofiel om te stellen. Wanneer die recht zit nog een paar paspennen er in die je naderhand ingiet in het graniet. (die gaten moet je wel vooraf geboord hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie