Stekker en voetpedaal lasapparaat

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

@lex
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2013 21:16
Locatie: De Kempen
Contacteer:

Stekker en voetpedaal lasapparaat

Bericht door @lex »

Ik zou graag een andere toorts en een voetpedaal op mijn tig machine willen aansluiten.
Het is een digitale machine met een 19 polige trimtrio UTS stekker.

19835

In de gebruiksaanwijzing maken ze je bang dat er alleen originele onderdelen mogen worden aangesloten.
Op het moment zit er een watergekoelde originele toorts aan maar ik wil ook graag een gasgekoelde aansluiten die ik nog heb liggen.
Ook zou ik graag een voetpedaal er bij willen maar een originele zit rond de €500,- :shock:
Ik heb al flink geïnvesteerd in het lasapparaat dus het geld van deze hobbyist is even op.

Probleem met die 19 polige stekker is dat je speciaal gereedschap nodig hebt om die pinnetjes aan de kabel te krimpen.

M'n eerste vraag is of er hier iemand is die mij aan zo'n stekker kan helpen met een stukje bedrading zodat ik m'n gasgekoelde toorts kan aansluiten.

M'n tweede vraag is of iemand kan vertellen welke pinnen je nodig hebt voor een voetpedaal, zie hieronder het schema:

19834

Mijn originele toorts met 2 knoppen is als volgt aangesloten:

M en K doorverbonden
E en V op knop 1
F en V op knop 2
J en V verbonden

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen want bij de dealer kom ik niet verder, enkel een origineel pedaal :cry:

Groeten,
Alex
Laatst gewijzigd door @lex op 08 mar 2020 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Stekker en voetpedaal lasapparaat

Bericht door Zee&Zee »

Is dit voor een Lorch ?
CNC you later
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Stekker en voetpedaal lasapparaat

Bericht door Breaker »

Je zou eens contact kunnen opnemen met Technical Arc. Zij leveren voor allerlei merken en modellen, op aanvraag.
Dan zit je al op ongeveer de halve prijs.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
@lex
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2013 21:16
Locatie: De Kempen
Contacteer:

Re: Stekker en voetpedaal lasapparaat

Bericht door @lex »

@ Zee&Zee Het is voor een Rehm

Het plan is om een gebruikt voetpedaal (van een ander merk) te zoeken of om er desnoods zelf 1 te maken maar het aansluiten is mij niet duidelijk.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Stekker en voetpedaal lasapparaat

Bericht door keesfrees »

Voor zo ver ik er een voorstelling van kan maken :

Om het niet moeilijker te maken dan nodig (?) zou ik kijken of de verbindingen om te leggen zijn in het apparaat.
Een extra stekker maken voor het voetpedaal, met een keuzeschakelaar er bij, originele situatie / voetpedaal.
Ipv in het apparaat zou je ook de kabel open kunnen werken op enige afstand van de stekker, solderen en krimpkous, klemverbinders al dan niet in een doosje.

Je brengt me wel op een idee trouwens met een voetpedaal, kan wel eens handig zijn.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Stekker en voetpedaal lasapparaat

Bericht door Breaker »

Dat is net te simpel: Zo'n pedaal is geen vervanging van de knop op de toorts (aan/uit), het biedt extra mogelijkheden met het aanpassen van de ampèrage tijdens het lassen.

Misschien beginnen met een pedaal voor de naaimachine?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Stekker en voetpedaal lasapparaat

Bericht door Zee&Zee »

Dan kan ik je niet verder helpen dan; op eBay een generiek pedaal kopen en die stekker er zelf op fabrieken. Moet ook te solderen zijn lijkt mij als het normaal een dure tang vraagt.

Tweede vraag; vraag bij een dealer het schema op omdat je problemen hebt met je pedaal. Of Google ff goed. Ik heb voor de Lorch zo wel de juiste aansluitingen gevonden.

Origineel voor een Lorch is zelf 600 euro..tis niks meer dan een behuizing en een goede potmeter...
CNC you later
@lex
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2013 21:16
Locatie: De Kempen
Contacteer:

Re: Stekker en voetpedaal lasapparaat

Bericht door @lex »

Pinnetjes solderen, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Bedankt voor de tip! Kan ik in ieder geval m'n gasgekoelde toorts in orde gaan maken.

Voor een schema van het voetpedaal was ik al bij een dealer in Eindhoven geweest maar daar kwam ik niet verder. Ik heb zo het gevoel dat de fabrikanten het bewust wat wazig houden. Ze kunnen natuurlijk mooie winsten pakken op al die toebehoren. En ik kan ze nog geen ongelijk geven maar voor de hobbyist is dat wel wat lastig.

Ik heb al flink wat uren zitten googlen op een aansluitschema. Ik kom wel het e.e.a. tegen van oudere machines maar helaas nog niet van de tiger digital.

In het schema van de stekker staat bij kennung wasser 24V , bij kennung brenner 5v/3,3v maar bij fußpedal kennung staat niks.Ook bij fußpedal poti worden geen waardes genoemd.
Zelf een voetpedaaltje bouwen zie ik nog wel zitten als hobbyprojectje. Ben al wel leuke dingen tegengekomen op het www. Alleen het aansluiten ben ik wat huiverig voor.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Stekker en voetpedaal lasapparaat

Bericht door vip1980 »

https://www.tweedehands.co.nl/doe-het-z ... at_i101050

is dit hem niet ..?

volgens mij een simpele potmeter van 5k of 10K die tussen pin 12, 13 en 8 zit..? ( of alleen 12 en 13 )
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Stekker en voetpedaal lasapparaat

Bericht door benkr »

Elke gitarist van de oude stempel kent wel de Wah-Wah voetpedalen van de zeventiger jaren.
Die waren best wel degelijk en kom je geregeld tegen op MP en zo.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Stekker en voetpedaal lasapparaat

Bericht door benkr »

Ik heb nog even gekeken op MP, maar dan kun je dus beter iets nieuws kopen, o.a. dit:

https://www.bax-shop.nl/sustain-pedaal- ... gJYQ_D_BwE
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Stekker en voetpedaal lasapparaat

Bericht door Breaker »

Nog wat praktische info:

https://youtu.be/-P6w-tj8_Tk
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
@lex
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2013 21:16
Locatie: De Kempen
Contacteer:

Re: Stekker en voetpedaal lasapparaat

Bericht door @lex »

Stekker besteld om de gasgekoelde toorts aan te sluiten. Vervolgens de pinnetjes eraan gesoldeerd. Wil ik testen, past de stekker niet.
Hebben ze bij Rehm een stekker gebruikt met 165 graden verdraaid binnenwerk :evil: .
Toch via een Rehm dealer zo'n "special" kunnen bemachtigen. Toorts is nu te gebruiken.
Voetpedaal is voor een later moment. Ik heb nog een lijntje uitstaan voor een origineel aansluitschema. Ik weet het graag zeker.

Bedankt voor de tips en als ik het schema heb zal ik het nog posten, ook voor de google-ende medemens.
BCVARUM
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2020 10:53

Re: Stekker en voetpedaal lasapparaat

Bericht door BCVARUM »

Goeiemiddag @lex

ik heb een aansluit schema voor de 19 polige stekker plus de rest van de informatie die je hier voor nodig bent.

ik heb zelf een Rehm tiger ultra 230 AC/DC met water cooler, en ben hier op het moment een voetpedaal voor aan het maken.

Als basis gebruik ik een Dulop GCB95, hier zit een 100k ohm potmeter in net als het rehm pedaal. :lol:

Voor mij is het nog onduidelijk hoe ik hier een foto kan plaatsen van het aansluitschema...
Plaats reactie