Mijn 2e portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door karangetang »

Heb je het chinese adres ook nog ??? vind dit behoorlijk aan de prijs
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

karangetang schreef: 23 jan 2020 10:27 Heb je het chinese adres ook nog ??? vind dit behoorlijk aan de prijs
Jazeker
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag samen met Geert op pad geweest en o.a. bij Theunissen mooie 8080 profielen kunnen scoren.
@Geert: nogmaals bedankt voor je hulp en bewegwijzering vandaag!!

19833

19832
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door karangetang »

Heb je de hele voorraad meegenomen?\
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

karangetang schreef: 24 jan 2020 20:00 Heb je de hele voorraad meegenomen?\
Nou, er was nog wel meer maar dat kon ik niet meer laden ;-) :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hoeby »

Ballegooijen schreef: 22 jan 2020 21:10Onder de poten komen wielen met verstelbare voet. De wielen heb ik nodig om de machine tijdens de bouw te kunnen verplaatsen. Als hij klaar is en op z'n plek staat kun je de poten uitdraaien en staat hij op vaste poten met de wielen omhoog.

19807
Kun je de poten goed in- en uitdraaien?
Er lijkt zo weinig ruimte om bij dat wieltje te komen. Zeker als het straks onder je frame staat en je ook het hele gewicht van frame+machine omhoog moet draaien. Door de schroefdraad kan je wel aardig wat kracht ontwikkelen, maar dan nog.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Kun je de poten goed in- en uitdraaien?
Die rode schijf die je ziet op de foto heeft een vertanding. Met een brede schroevendraaier of een platte strip kun je die makkelijke verstellen. Je kan er vanaf 2 kant bij komen. De wielen hebben een slag van 30 mm in hoogte.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hoeby »

Ballegooijen schreef: 24 jan 2020 21:31Met een brede schroevendraaier of een platte strip kun je die makkelijke verstellen.
Als ze zo op tafel liggen en geen druk van boven, dan snap ik dat. Maar als er bijvoorbeeld 100 kilo van boven erop duwt, is het dan net zo makkelijk te verdraaien? Ik zoek ook dergelijke wielen, maar heb nog twijfels als machine+werkbank boven op de wielen duwt, of het rode wieltje dan nog zo makkelijk draait en alles omhoog kan duwen.

Als ik de verstelvoeten van mijn cnc machine wil verstellen. Heb ik toch wel een steeksleutel nodig, omdat het gewicht van de machine op de schroefdraad duwt. Maar dan kan ik er makkelijk bij met standaard gereedschap.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Maar als er bijvoorbeeld 100 kilo van boven erop duwt, is het dan net zo makkelijk te verdraaien?
Tja, dat weet ik nog niet. Maar ze zijn gemaakt voor een belasting van 500kg Ik laat het weten als de druk er op staat :!:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Het onderstel staat in elkaar. Vanmiddag de tussenbalk er tussen gemaakt, morgen nog even hout halen voor de zijkanten en het bovenblad en dan kan de bouw van het basisframe starten. Hierbij zit ik nog te twijfelen hoe ik de hoekverbindingen van de 8080 profielen ga maken; doorboren en 4 bouten naar de kopse kant van het andere profiel of hoeksteunen gebruiken. Als iemand hier iets nuttigs over kan roepen :?:

19845
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door K.J. »

Er zijn ook van die mooie boutjes die in de rails schuiven. Dan hoef je alleen maar een gat te boren voor de nimbus sleutel. Volgens mij is dat een mooie oplossing en zeker zo sterk als bouten door en door.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

Johan, ik heb nog hele mooie hoeken liggen die ik van Bjornski1976 heb gekregen. Ik weet nu even niet of het 80 x 80 of 90 x 90 hoeken zijn, maar als je ze kunt gebruiken laat je het maar weten. Ik geloof 90 x 90, en dan heb je er niet zo veel aan, maar ik zal morgen even kijken / meten.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

benkr schreef: 28 jan 2020 20:23 Johan, ik heb nog hele mooie hoeken liggen die ik van Bjornski1976 heb gekregen. Ik weet nu even niet of het 80 x 80 of 90 x 90 hoeken zijn, maar als je ze kunt gebruiken laat je het maar weten. Ik geloof 90 x 90, en dan heb je er niet zo veel aan, maar ik zal morgen even kijken / meten.
Dat is goed Ben. Als het 9090 is dan wordt het lastig want dan passen de boutgaten waarschijnlijk niet. Ik hoor het wel.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Ziet er goed uit Johan. Ik zou er nog een paar bouten meer indraaien bij de verbinding van het houten frame naar de poten. Er komt door de hoogte van de poten een aardig moment op die verbinding te staan. En als je de ruimte hebt bij de hoeken van de profielen zou ik om extra stijfheid te krijgen hoeken gebruiken EN M8 draad tappen, flink diep, in de 4 gaten op de kopse kanten van de profielen en ook daar nog 4 bouten in doen. Je hebt het profiel natuurlijk netjes haaks op maat gemaakt.
Plaats reactie