Mijn 2e portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kars-cnc »

Mooie vingerverbinding in de horizontale balken. CNC freeswerk?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Kars-cnc schreef: 29 jan 2020 08:12 Mooie vingerverbinding in de horizontale balken. CNC freeswerk?
Yep. Als je zo'n machine hebt is het een koud kunstje. Vroeger moest ik ze met de hand maken :oops:
Ik zou er nog een paar bouten meer indraaien bij de verbinding van het houten frame naar de poten. Er komt door de hoogte van de poten een aardig moment op die verbinding te staan.
Hier zat ik ook over te twijfelen. In principe ligt het frame op de poten doordat de poot aan de bovenzijde is verjongt
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Okay. Maar vergis je niet hè, je gaat het werkblad flink zwaar en stijf maken. Ik neem aan dat je het portaal ook lekker stabiel en stijf wilt ontwerpen om o.a. Trillingen tegen te gaan, meer gewicht dus. Bij het bewegen van het portaal en de rest wil je dat zo snel mogelijk. Al die wisselende acceleratie krachten veroorzaken tegenkrachten die je wilt opvangen anders gaat de zaak aan de wandel. Dat gaat allemaal via de poten en hoekverbindingen naar de vloer. Advies maak de verbinding sterk en ik zou geen houtdraadbouten nemen. Hout werkt loodrecht op de nerf richting, dezelfde richting waarin ook de reactie krachten optreden. Een paar flinke bouten er doorheen met sluitplaten.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Advies maak de verbinding sterk en ik zou geen houtdraadbouten nemen.
Geert, houtdraaibouten zijn idd niet sterk genoeg voor de krachten. Daarom zitten er M8 slotbouten in.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag de profielen gezaagd voor het basisframe. Gaten geboord en potgaten gefreesd. Nu zorgen dat de tafel goed vlak staat en dan de profielen vastschroeven. Daarna de vakken vullen met gietmortel.

19858
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

benkr schreef: 28 jan 2020 20:23 Johan, ik heb nog hele mooie hoeken liggen die ik van Bjornski1976 heb gekregen. Ik weet nu even niet of het 80 x 80 of 90 x 90 hoeken zijn, maar als je ze kunt gebruiken laat je het maar weten. Ik geloof 90 x 90, en dan heb je er niet zo veel aan, maar ik zal morgen even kijken / meten.
Helemaal vergeten, maar het zijn 90 x 90 hoeken, dus niet bruikbaar voor jou.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag een beetje dom gedaan. Zeg maar dommekracht gebruikt :oops: De bouten te vast aangetrokken waardoor het profiel nu bol staat. Nu komt hier weer een profiel bovenop dus dat ligt te wiebelen.
Wat is nu wijs? Het profiel wat er op komt uitvullen met shims? De bovenkant vlakken op een grote freesmachine of misschien zijn er nog betere ideeën?

19876
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door elvis3 »

Ik zou het losdraaien zodat de spanning eraf is. In de bankschroef plaatselijk weer naar binnen drukken gelijk of iets door de maat zodat als je er een rei op legt je vlak of een lichtspleet ziet.(iets hol dus).
Bij de kant die nog goed is de breedte nauwkeurig opmeten van het gedeelte waar je de borst van de bout door ziet lopen.
Die meet je bv 22,8 mm
Dan ( 8 X ) 25 x (de breedte die je gemeten hebt bv 22,8 moet goed passen ) x 80mm lang (de breedte van de profielen).
De bouten eruit halen de aluminium lijsten die je gemaakt hebt ertussen plaatsen de gaten doorboren en weer in elkaar zetten.
Dan heb je een geheel gemaakt en kun je weer alles met een pijp van een meter vastzetten. :lol:
Beetje met de vijl nawerken.
Misschien iets meer werk, maar wel sterker als dat je er busjes tussen zou doen, maargoed dat komt omdat ik iets altijd misschien te sterk probeer te maken.( ook een afwijking)
19877
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Kees, ik vind het een heel goed voorstel!!! Veel beter dan met shims uitvullen! Johan kijk er maar eens goed naar :shock:
PS ben weer thuis, met pacemaker. 6 weken geen hobby :mrgreen:
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door FSSF »

Waarom niet de bouten in de rail plaatsen i.p.v. door en door? Op deze manier kun je ze nooit lekker aantrekken en trek je altijd wel iets een beetje krom.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Johan, ik zou voordat je die grote vlakken vol gaat gieten er nog bewapening door doen. Net zoals in de bouw, maar dan niet met betonijzer, maar een aantal lange draadstangen die kun je dan in de vlakken en aan de buitenkant vast zetten met moeren aan de profielen. Wel iets meer werk dan een betonijzer er doorsteken, maar wel sterker. Je moet dan namelijk bij het doorsteken de moeren in de vlakken er opdraaien en steeds verplaatsen om dit over de totale lengte van je blad dit te realiseren
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Mocht je het niet makkelijk weer goed krijgen,
Voor €3 de kg kun je natuurlijk bij Teunissen een nieuwe halen, is niet het einde vd wereld, de oude kun je evt weer inleveren.
Haal dan ook een momentsleutel want je bent kennelijk nogal sterk.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

PS ben weer thuis, met pacemaker. 6 weken geen hobby :mrgreen:
Fijn dat je weer thuis bent Geert!!

Het voorstel van Elvis3 lijkt me ook wel wat. Maar misschien zou dat ook kunnen met 1 strip in de midden. De vraag is of ik het profiel weer in het juiste model terug kan krijgen.
PS ben weer thuis, met pacemaker. 6 weken geen hobby :mrgreen:
Dit zit er gedeeltelijk al in Geert. Zal nog een foto plaatsen voor ik ga gieten.
Voor €3 de kg kun je natuurlijk bij Teunissen een nieuwe halen
Dit kan als laatste optie ook nog natuurlijk.

Overigens had ik verwacht dat de profielen sterker zouden zijn. Ik heb de bouten gewoon met een ratel en dopsleutel aangedraaid zonder extreem veel kracht te zetten.

Alles tot zo ver bedankt voor de reacties!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hoeby »

Hebben jullie een linkje/adresje naar teunissen?
Zoek zelf ook nog aluminium profielen voor een onderstel
Plaats reactie