Frezen underlayment op vacuumbed

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wstoof
Donateur
Berichten: 623
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Frezen underlayment op vacuumbed

Bericht door wstoof » 12 feb 2020 14:11

Meubels etc gemaakt van underlayment is nogal in, en ik krijg best wel veel verzoeken om dit te cnc frezen.
Er zijn diverse soorten underlayment, het liefst verspaan ik de Radiata Pine , over het algemeen mooie platen met beperkte spanning in het materiaal en ook best wel vlak.

Maar vaak komt een klant met eigen platen aan en die zijn over het algemeen best wel krom getrokken, of is het voor het eindproduct niet zo van belang dat het materiaal er mooi uitziet.
Er zit ook zoveel spanning in het materiaal dat ik ze vaak niet vastgezogen krijg op de vacuum tafel .
En als het al lukt dan komen delen van het plaat omhoog waneer het los gefreesd is.
Maar blijkbaar ben ik de enigste die daar last van heeft ? ( volgens een klant "klaagt" een andere leverancier van hem hier niet over ) , tja kan natuurlijk ook een verzinsel zijn van de klant ;-) ) , vroeg me af wat jullie ervaringen zijn hiermee ?.

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 2288
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Frezen underlayment op vacuumbed

Bericht door andrefc101 » 12 feb 2020 18:19

wstoof schreef:
12 feb 2020 14:11
vroeg me af wat jullie ervaringen zijn hiermee ?.
dat als de plaat niet goed vlak is, een vacuumtafel niet goed werkt. Klant lult uit zijn nek dus...

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 2957
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Frezen underlayment op vacuumbed

Bericht door serum » 12 feb 2020 18:53

Hey Wouter, las vanmiddag je email. Normaliter leg je iets op de vacuumtafel met de bolle kant boven. Wat is de capaciteit van je pomp? het vacuum is -400mbar? ik vermoed een side-channel blower? Die hebben doorgaans een aardige capaciteit tegenover een lager vacuum.

Krijg je de plaat wel vacuum of dat uberhaupt niet? underlayment is naar mijn mening afval. Geschikt voor kratten om machines in te transportere (1 malig gebruik) en evt. voor een zoldertje op je werkkamer. Heb er 'fraaie' meubels van gezien, maar als je de kostprijs van het ambacht wegzet tegenover de materiaalkosten had je het voor een paar tientjes meer wel uit fatsoenlijk materiaal kunnen hebben. Dat spul is er ook in gelakte plaat. Hoe krom of recht is, verschilt per leverancier en per lading.

Als een plaat onvoorspelbaar krom is (een wokkel) is het lastig om het wel vlak te zuigen. Al gooi je er 280m2 per m2 aan debiet tegenaan, als de onderdelen klein genoeg zijn trekt het zich vanzelf los vanaf de randen. Vacuum is loeisterk, maar als het vanaf de randen met flexibel materiaal is het zo los. Vandaar altijd met de bolle kant boven frezen.

Als het te 'luchttransparant' is door de kieren en gaten in het materiaal zelf, kan je overwegen om er een vel met kartonnen vochtwerende/waterdichte stucloper overheen te leggen.

Het 'doet ie anders nooit' verhaal van de klant met een serieuze korrel zout nemen.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 4458
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Frezen underlayment op vacuumbed

Bericht door Sven » 12 feb 2020 19:33

Er zijn een heleboel bedrijven waar je met eigen materiaal niet terecht kan, dit is een van de redenen...
Of er ligt een veel dikkere marge op dan normaal, die het gedoe opvangt maar het tegelijk even duur maakt als dat de producent zelf zijn materiaal aanlevert.

Volgens mij heeft Iboma een hele mooie underlayment, ik meen dat mijn buurman (Interieur architect/bouwer) 'm daar vandaan had.

Ik heb voor terugkerende werkstukken een mossveter ingefreest in mijn spoilboard, waar de plaat niet wordt doorgefreest, daar kan ik opeens heueueule kromme panelen wel mee vastzuigen. En die zijn bij mij soms maar een kwart m2 groot.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

kawarider
Berichten: 870
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Frezen underlayment op vacuumbed

Bericht door kawarider » 12 feb 2020 20:30

Neem je ook bier mee naar de kroeg?

Als klanten zo met een of andere roestige plaat bij mij binnen komen gaan ze voor een nieuwe betalen.
Zulk gedrag moet je je klanten afleren.

kawarider
Berichten: 870
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Frezen underlayment op vacuumbed

Bericht door kawarider » 12 feb 2020 20:31

Als de plaat loskomt omdat t rotzooi is, kun je hem nog een nieuwe vergoeden? Wegwezen!

Jacala
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Frezen underlayment op vacuumbed

Bericht door Jacala » 12 feb 2020 21:40

Het hangt van de klant af maar ik heb graag dat (serieuze) klanten hun eigen materiaal laten aanleveren. Scheelt enorm op mijn marge en geen gedoe over de kwaliteit van het materiaal. Ik verdien mijn geld met frezen en niet met de 30% die ik op een handelsmaat moet zetten. Mensen zijn vrij om materiaal aan te leveren, op hun eigen risico.

Wat voor vacuumbed gebruik je? Ik werk tegenwoordig met wegwerp mdf panelen van 3 mm dik. Vroeger werkte we met mdf panelen van 25 mm dik waar ik steeds 1 mm ofzo vanaf vlakte. Tot ik op een beurs kwam en zag dat enorm veel bedrijven 3mm plaat op hun machine hadden liggen. Dat heb ik geprobeerd en toen heb ik nooit meer achterom gekeken.

Daarnaast wil het ook wel eens helpen om enkel de zones dicht te zetten die ruim onder de plaat liggen. Oftewel bij een plaat van 125x250 cm enkel de zones openzetten van 100x200 cm. Het vacuum is dan wat hoger omdat er minder lucht langs de zijkant kan ontsnappen. Dit is gebaseerd op wat testen omdat ik een discussie had met iemand die dit niet geloofde ;) Je freesprogramma moet je natuurlijk wel aanpassen op deze indeling.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 2288
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Frezen underlayment op vacuumbed

Bericht door andrefc101 » 13 feb 2020 02:38

Sven schreef:
12 feb 2020 19:33
Volgens mij heeft Iboma een hele mooie underlayment
Dat klopt zeker, ik heb ook grote platen underlayment op mijn machine gehad die met vacuüm perfect vast te zetten waren.
Die waren echt mooi vlak. Dus dat verschil is er zeker!

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 2957
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Frezen underlayment op vacuumbed

Bericht door serum » 13 feb 2020 07:34

@jacala, welk 3mm mdf gebruik je daarvoor? Ik heb ervaring met 3mm mdf dat ik het dunne mdf zelf al met -750mbar vastleg op de tafel. Skim je het eerst?

wstoof
Donateur
Berichten: 623
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Frezen underlayment op vacuumbed

Bericht door wstoof » 13 feb 2020 16:01

dank voor de reacties.
momenteel even te druk met andere dingen bezig om verder te reageren , maar dat komt nog wel ;-)

Plaats reactie