Tandriemen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Tandriemen

Bericht door Firehunter »

Ik heb recent mijn DM556 drivers ingesteld op 1/8 microstepping in plaats van 1/4. Het gevolg is dat de steppers veel soepeler draaien en minder snel "vastlopen". Ook klinken ze veel beter. Blijkbaar had resonantie tussen de stappen meer invloed op het koppel dan microstepping. Toch wil ik sowieso van de steppers af. Hiervoor heb ik al een set JMC integrated servo's liggen die ik met tandriemen aan de ko-spindels ga koppelen. Het meeste lawaai van m'n freesmachine komt op dit moment namelijk van de knarsende klauwkoppelingen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tandriemen

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 05 feb 2020 14:23
Voor rekenen en spelen met de belasting: de timing belt dimensioning van de Maedler-tools vind ik nog steeds knap handig. Dan kom je erachter dat die Newtonmeters van onze stappenmotoren samen met de meestal vrij kleine riemschijven toch nog een beste belasting is voor de riemen.
Ik vind het een heel mooi tooltje maar.....
De eerste keer kreeg ik voor mij vreemde waarden, dat heb ik voor mezelf uitgelegd als beginners problemen, de tweede keer voor mij logische waarden, de derde keer weer vreemde waarden, de vierde keer weer vreemde waarden maar wel heel anders dan voorgaande keren. Kortom leuk maar niet consistent begin ik te denken. Ik snap er in ieder geval geen bal meer van.
Om maar iets te noemen, dat bij 2 gelijke tandwielen als ik het eerste aandrijf dan zou ik verwachten op het tweede zo ongeveer het zelfde koppel te krijgen, of iets minder door de verliezen, maar ik krijg vanavond consequent zo'n 25% meer koppel en meer vermogen.
Bij een 2 : 1 verhouding krijg ik in eens 10x minder koppel en allerlei van die rare uitkomsten.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tandriemen

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag ook maar een nieuwe motor bevestigingsplaat gefreesd zodat ook die ene as die direct gekoppeld was nu ook via tandriemen gekoppeld gaat worden. Was een fikse tekenklus, maar ook dat is weer gebeurd. En het was er wel weer voor om lekker bij de kachel zitten tekenen afgelopen weekeinde.

Morgen naar mijn ex. werk om de KO spindels af te laten draaien op lengte, dan kan er weer een stukje machine worden opgebouwd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tandriemen

Bericht door Ballegooijen »

Ben, als jij er uit bent wbt de tandriemen en poeli's hoor ik graag wat het is geworden. Ik heb voor mijn frees eens gekeken en het zou heel wat ruimte in de lengte schelen als ik ook met poeli's zou gaan werken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tandriemen

Bericht door benkr »

Voor Portje zijn machine (met de 8Nm motoren) worden het waarschijnlijk 15mm brede HTD5 riemen met op de motor een tandwiel met 40 tanden en op de KO spindel 20 tanden.
Voor mijn eigen machine (met de 1,27Nm servomotoren) worden het waarschijnlijk 9mm brede HTD5 riemen met een tandwiel van 40 tanden op de motor en op de KO spindel 20 tanden.
Ik ga de riemen en tandwielen waarschijnlijk bestellen bij Lagertechniek.nl, ik heb daar al meer besteld en heb er geen klachten over, vandaar.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tandriemen

Bericht door Ballegooijen »

Bedankt Ben voor het uitzoeken! Voor mij zal het dan ook HTD5 worden.

Dat zou dan deze moeten zijn:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tandriemen

Bericht door DirkSchipper »

benkr schreef: 11 feb 2020 23:27 Voor Portje zijn machine (met de 8Nm motoren) worden het waarschijnlijk 15mm brede HTD5 riemen met op de motor een tandwiel met 40 tanden en op de KO spindel 20 tanden.
Voor mijn eigen machine (met de 1,27Nm servomotoren) worden het waarschijnlijk 9mm brede HTD5 riemen met een tandwiel van 40 tanden op de motor en op de KO spindel 20 tanden.
Ik ga de riemen en tandwielen waarschijnlijk bestellen bij Lagertechniek.nl, ik heb daar al meer besteld en heb er geen klachten over, vandaar.
??? Bouw je dan een versnelling ipv. vertraging? Meestal is dat toch andersom.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tandriemen

Bericht door benkr »

Inderdaad een versnelling en daardoor een halvering in het koppel.
Bij veel grotere motoren (deze kennelijk niet, of in ieder geval niet zo heel erg veel) loopt het koppel boven enkele honderden rpm snel terug tot ongeveer niets.
Door nu eigenlijk langzamer te gaan draaien houd je dus effectief meer koppel over bij een wat hoger toerental.

Het grote voordeel van tandwielen en riemen is dat je later altijd nog een andere overbreng verhouding kunt kiezen als blijkt dat dat nodig is.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Tandriemen

Bericht door ruudderooy »

benkr schreef: 07 feb 2020 09:38 Ja natuurlijk blijft dat gewoon gelden maar ik was ook niet van plan om veel van dat sausje te gaan gebruiken, hooguit 8 microsteps.
Hoi Ben,

voor de micro stepping je moet gewoon zorgen dat het 4000pulsen per omwenteling zijn dat is de encoder resolutie, en hij mag een kleine positie fout krijgen tijdens het versnellen.
dat je door microstepping een paar pulsen achterloopt is niet erg bij een volle of halve stap heeft hij (oplage toeren zijn volledige koppel) en trekt alles weer naar 0.

laat maar weten wanneer je echt zover bent om te gaan testen wil ik best even assisteren om de juiste settings te vinden.

Gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Tandriemen

Bericht door ruudderooy »

benkr schreef: 11 feb 2020 23:27 Voor Portje zijn machine (met de 8Nm motoren) worden het waarschijnlijk 15mm brede HTD5 riemen met op de motor een tandwiel met 40 tanden en op de KO spindel 20 tanden.
Voor mijn eigen machine (met de 1,27Nm servomotoren) worden het waarschijnlijk 9mm brede HTD5 riemen met een tandwiel van 40 tanden op de motor en op de KO spindel 20 tanden.
Ik ga de riemen en tandwielen waarschijnlijk bestellen bij Lagertechniek.nl, ik heb daar al meer besteld en heb er geen klachten over, vandaar.
Hoi Ben,

ik zou daar de zelfde trandriemen gebruiken.
zeker met jou servo motoren die 3X 1.27Nm kunnen leveren bij 2000 toeren kunnen de krachten enorm oplopen omdat de servo's waarschijnlijk hoogere acceleraties aankunnen.
en dan tijden het omkeren met hogere snelheden en acceleraties kunnen toch hoge koppels worden gevraagd want dat is ook ruim 4Nm.

en de acceleraties bepalen voor namelijk het koppel wat nodig is.

de stappen motoren kunnen op lage toeren wel veel koppel leveren maar ik denk dat boven de 600~700 toeren je toch acceleratie in moet leveren om stabiel met de steppers te kunnen draaien.
en welke spoed heeft de spindel dan als het 5mm is zou ik het gewoon 1:1 houden dan kon ik nog gewoon 10m/min mee halen (2000 toeren) en zo groot is het bereik ook niet dus waarschijnlijk is 8m/min ruim voldoende.
want 2:1 verlies je nog meer koppel en zal je waarschijnlijk ongunstiger uitkomen, want de inertie dus de massa die je moet versnellen bestaan voornamelijk uit de onderdelen die voor de kogelomloop moer zitten en de wrijving, alles na je moer zijn krachten met een verhouding en tellen minder mee met versnellen.

Gr Ruud
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tandriemen

Bericht door Kjelt »

Ruud,
heb je al ontdekt waardoor de as van jouw servo is afgebroken ?
Dat was toch ook in een tandriem constructie ?
Hoe kun je zoiets voorkomen? , door bv de as te verlengen en de verlengde as met poelie door een of twee kogellagers mechanisch te laten ontlasten zoals je wel bij kogelomloopspindel lagers ziet ?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tandriemen

Bericht door benkr »

ruudderooy schreef: 12 feb 2020 23:36
benkr schreef: 11 feb 2020 23:27 Voor Portje zijn machine (met de 8Nm motoren) worden het waarschijnlijk 15mm brede HTD5 riemen met op de motor een tandwiel met 40 tanden en op de KO spindel 20 tanden.
Voor mijn eigen machine (met de 1,27Nm servomotoren) worden het waarschijnlijk 9mm brede HTD5 riemen met een tandwiel van 40 tanden op de motor en op de KO spindel 20 tanden.
Ik ga de riemen en tandwielen waarschijnlijk bestellen bij Lagertechniek.nl, ik heb daar al meer besteld en heb er geen klachten over, vandaar.
Hoi Ben,

ik zou daar de zelfde trandriemen gebruiken.
zeker met jou servo motoren die 3X 1.27Nm kunnen leveren bij 2000 toeren kunnen de krachten enorm oplopen omdat de servo's waarschijnlijk hoogere acceleraties aankunnen.
en dan tijden het omkeren met hogere snelheden en acceleraties kunnen toch hoge koppels worden gevraagd want dat is ook ruim 4Nm.

en de acceleraties bepalen voor namelijk het koppel wat nodig is.

de stappen motoren kunnen op lage toeren wel veel koppel leveren maar ik denk dat boven de 600~700 toeren je toch acceleratie in moet leveren om stabiel met de steppers te kunnen draaien.
en welke spoed heeft de spindel dan als het 5mm is zou ik het gewoon 1:1 houden dan kon ik nog gewoon 10m/min mee halen (2000 toeren) en zo groot is het bereik ook niet dus waarschijnlijk is 8m/min ruim voldoende.
want 2:1 verlies je nog meer koppel en zal je waarschijnlijk ongunstiger uitkomen, want de inertie dus de massa die je moet versnellen bestaan voornamelijk uit de onderdelen die voor de kogelomloop moer zitten en de wrijving, alles na je moer zijn krachten met een verhouding en tellen minder mee met versnellen.

Gr Ruud
Ja, daar zijn we weer terug bij het begin. Dabit roept heel stellig vertragen wat ik helemaal begrijp, en Ruud roep niet vertragen en daar heb ik ook gevoel bij.
Ik zelf weet het gewoon niet, dat wist ik een hele tijd gelden niet, en nu eigenlijk nog steeds niet.
Ik denk dat er wel verschillen zijn tussen die 8Nm steppers (closed loop) en de servomotoren van 1,27Nm nominaal.
De steppers hebben in ieder geval een flinke rotormassa die in beweging gebracht moet worden, maar die zit altijd vóór de vertraging en speelt dus in de vergelijking eigenlijk niet mee. (denk ik)
De servo's zijn Nema24 dingen en die hebben een veel kleinere rotormassa, dus de rotor inertie is ook veel kleiner. Ik twijfel daar dan ook heel sterk tussen 1 : 1 en 1 : 2 tussen de motor en de KO spindel.
Misschien moet ik voor beiden maar 1,5 : 1 kiezen, van beide overwegingen een beetje en dan in de praktijk maar kijken waar het scheef gaat want er blijven altijd voor- en tegen argumenten bestaan.

Maar ik hoor wel heel graag jullie mening want ik weet het niet.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tandriemen

Bericht door benkr »

Voor de volledigheid, mijn eigen machine gaat op de Y-as 2 2505 KO spindels krijgen, elk met een eigen motor.
Waarom? Omdat ik daar toevallig tegenaan liep en ze qua lengte perfect uitkwamen en dat de prijs zodanig was dat ik ze niet kom laten liggen. Ik heb er 25 Euro voor betaald bij JVE en het zijn Rexroth spindels.
Die 2505 betekent wel dat die spindels een behoorlijke massa hebben en dus ook een behoorlijke inertie, dat zou een reden kunnen zijn om toch wat vertraging tussen motor en spindel te hebben.
De X- en Z-as zijn 1605 spindels.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Tandriemen

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 13 feb 2020 16:04 Voor de volledigheid, mijn eigen machine gaat op de Y-as 2 2505 KO spindels krijgen, elk met een eigen motor.
Waarom? Omdat ik daar toevallig tegenaan liep en ze qua lengte perfect uitkwamen en dat de prijs zodanig was dat ik ze niet kom laten liggen. Ik heb er 25 Euro voor betaald bij JVE en het zijn Rexroth spindels.
Dat is pech... Ik heb zo'n 2 maand geleden bij JVE nog gevraagd of hij nog 2005 of 2505 spindels had liggen, maar nee, niets meer waar ik wat mee kon :cry:
Ik lees nu dat jij ze daar weggekaapt hebt (Rexroth nog wel) :mrgreen:
Plaats reactie