Opzet-frees?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Opzet-frees?

Bericht door Laro »

Beste allemaal,

In een plaat HPL moet ik een logo frezen. De plaat is echter 120x170cm, en dat is véél groter dan mijn frees.
Nu kan ik wel op zoek gaan naar een grotere frees, maar het gebied dat gefreesd moet worden is slechts 40x10cm. De infrezing is slechts 0,25mm diep met een kleine 90gr frees, nét door de toplaag van het trespa heen.

Bestaat er zoiets als een frees die je bijvoorbeeld met zuignappen vastzet óp het materiaal? De nauwkeurigheid hoeft niet groot te zijn.

Ik zou natuurlijk een bestaande frees kunnen ombouwen, maar als zoiets al bestaat....

Bvd!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door Ballegooijen »

Misschien met een bovenfrees?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door carlo »

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door janplastiek »

Puntfrees met lager, logo met kleine overmaat van dit lager in een plaat als mal en kopiëren maar
https://www.garnotec.be/producten/BE/1/49
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Opzet-frees?

Bericht door keesfrees »

Zo'n opzetfrees is al vaker bedacht, is hier ook wel eens besproken

Bovenfrees en mal, of dat kan is erg afhankelijk van de complexiteit.
Kun (wil/mag) je een ontwerp laten zien ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opzet-frees?

Bericht door Kjelt »

carlo schreef: 12 feb 2020 20:31 zoiets
https://www.shapertools.com/en-us/
mvg
carlo
Gaaf! Ze zijn nu overgenomen door Festool. Jammer vd prijs, erg leuk ding.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 12 feb 2020 23:45
carlo schreef: 12 feb 2020 20:31 zoiets
https://www.shapertools.com/en-us/
mvg
carlo
Gaaf! Ze zijn nu overgenomen door Festool. Jammer vd prijs, erg leuk ding.
Dat Festool de aandelen shapertool heeft over genomen hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, dan staat er wel een lekkere grote firma achter. (als ze dan niet de prijs verdubbelen)
Alleen het ding is nog niet te koop bij Festool, blijkbaar vinden ze het beter dat ie voorlopig onder z'n eigen naam verkocht wordt.

Die prijs vind ik eigenlijk wel mee vallen, voor de hobby niet, maar als je met zulk soort werk je brood verdient is dat bedrag geen enkel probleem lijkt me. (ik kan me zo voorstellen dat Jacala er binnenkort een heeft ;-) )
Ben wel nieuwsgierig naar het stukje mechanische opbouw daar binnen in.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opzet-frees?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 feb 2020 13:37 Die prijs vind ik eigenlijk wel mee vallen, voor de hobby niet, maar als je met zulk soort werk je brood verdient is dat bedrag geen enkel probleem lijkt me. (ik kan me zo voorstellen dat Jacala er binnenkort een heeft ;-) )
Ben wel nieuwsgierig naar het stukje mechanische opbouw daar binnen in.
Wat ik mooi vind is dat ze kennelijk de huidige positie op wat is het 0,1 - 0,2 mm ? kunnen bepalen aan de hand van camerabeelden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 13 feb 2020 13:50 Wat ik mooi vind is dat ze kennelijk de huidige positie op wat is het 0,1 - 0,2 mm ? kunnen bepalen aan de hand van camerabeelden.
Ja, daar verwonder ik me ook over, net als dat je met een I-pad gewoon je bureau kunt opmeten door hem met de camera langs de hoekpunten te bewegen. En dat is nog eng nauwkeurig voor hoe je het doet.
Maar hier gebruiken ze tape die al wel een behoorlijke referentie maat is, ik kan me er wel wat bij voorstellen, maar het blijft me wel verbazen.
En dan tape alleen in de X richting, heeft ie voldoende aan om ook de Y richting goed te doen. En dat is dus puur op camera werk gebaseerd.
Ben wel nieuwsgierig hoe goed dat gaat op een plaat van 2 meter en je legt die tape een paar mm krom of hem dat wat uitmaakt, je ziet ook plaatjes dat ze stukken tape kris kras plakken.
Als je dit soort dingen wilt testen moet je eigenlijk alleen maar rechte lijnen frezen, op dat graveerwerk zul je nooit een afwijking ontdekken. Ik testte vroeger scan software ook met het DECKEL logo en niet met een of andere ingewikkeld lijkende kathedraal, vonden ze niet leuk. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opzet-frees?

Bericht door Kjelt »

En dan hebben we het nog niet over afwijking van de lens gehad, die zal ook gecalibreerd moeten worden zodat de software het kan corrigeren.
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door Laro »

Dank allen voor de reacties. Die shapertools machine is wel fenomenaal mooi, maar voor mijn toepassing een beetje overkill dénk ik. Een bovenfrees met lager heb ik aan gedacht, maar volgens mij kom ik in de knoei omdat het lager zo groot is tov de tekst. Als de lijnen door het lager overlappen, wordt het lastig. Ik kan misschien wel een om-en-om mal maken, dus steeds een letter overslaan en later de andere helft maken, maar dat is misschien wat omslachtig.

Kan een simpele koop-frees opgebouwd uit alu profielen (dus met open onderkant) doorgaans zo ver naar beneden dat hij onder de machine vandaan komt?

Zie foto voor een gedeelte van wat ik nu al heb. Dit is een stukje rechte tekst, maar ik heb ook een gedeelte waar dezelfde tekst langs een curve r=350 is aangebracht. Dit heb ik uitbesteed bij een CNC frezer met een grote machine, maar nu overweeg ik het te laten maken door een watersnijder. Dat heeft veel voordelen, maar één nadeel is dat ik de gravures niet met een waterjet kan doen. Althans, niet zo strak vermoed ik. Wellicht toch het proberen waard..

Bedankt voor het meedenken!

19907
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door Ballegooijen »

Zijn de letters op de foto gefreesd of alleen getekend. Als het gefreesd is vindt ik het niet zo strak ;-) Lijkt of de letters allemaal rechte stukjes hebben.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Opzet-frees?

Bericht door keesfrees »

Ballegooijen schreef: 13 feb 2020 19:31Lijkt of de letters allemaal rechte stukjes hebben.
Dat lijkt mij ook, het omzetten van font naar lijnen is ergens niet goed gegaan.

Dit graveerwerk zou met een pantograaf prima te doen zijn, de mal is dan weer wel te maken op een kleine cnc.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Laro schreef: 13 feb 2020 19:23
Kan een simpele koop-frees opgebouwd uit alu profielen (dus met open onderkant) doorgaans zo ver naar beneden dat hij onder de machine vandaan komt?
Dat is vast wel te verzinnen, eventueel een verlengde montage plaat waar de frees op zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie