Vrolijk met G-code

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Vrolijk met G-code

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het leuke van G-code (en een beetje slimme besturing)
Ik heb even een spoutje nodig, dat gebruik je om in een plastic zak een slangetje mee te sealen, (infuus of zo’n energiegel geval) afbeelding en figuur 1.19903
Op zich een heel simpel onderdeeltje. Maar ook dat moet getekend, snijpuntjes, contourtje enz.
Daar was ik een beetje te lui voor, dus handschetsje en aan de machine (later even wat plaatjes getekend om het hier uit te leggen) heel simpel wordt het figuur 2 in het overzicht onderaan.
De G-code voor zoiets zou zijn: (op mijn Deckel machine met Dialog11 besturing)

Code: Selecteer alles

N40 G41 X-7.5 Y0
N50 G1 X-3.5
N60 G2 X3.5 Y0 R3.5
N70 G1 X7.5
Maar dan mis ik nog wat, de R6 in de hoek.
Daar heb ik een G-code voor: G61 R6 en alle scherpe binnenhoeken worden met R6 gefreest.

Code: Selecteer alles

N40 G41 X-7.5 Y0 G45 R5 G0 M62
N50 G1 X-3.5; G61 R6 (hoef ik niet te herhalen want die is modaal)
N60 G2 X3.5 Y0 R3.5
N70 G1 X7.5
En dan is het figuur 3
Maar nu de andere kant,
Ik zou kunnen gewoon aan de onderzijde terug kunnen lopen, met radius compensatie langs dezelfde lijn terug is ook al een leuk grapje wat niet elke besturing leuk vind.

Code: Selecteer alles

G1 X3.5
G2 X-3.5 Y0 R3.5
G1 X-7.5
en het product is wat het zijn moet.
Maar omdat ik al weet dat ik er een aantal nodig heb doe ik dat niet, en ik doe een herhaling gecombineerd met het verschuiven van het assenkruis.
G55 X15 (verschuift bij mij het assenkruis incrementeel, mijn nulpunten hebben een andere G-code, G51*0 t/m *999)
L5 N50 N70 (nog 5x doorlopen van regel N50 t/m regel N70, ja, dan heb ik wel regelnummers nodig)
Dan heb ik totaal 6 van die golfjes, figuur 4
Nu ben ik te lui om de terugweg te programmeren en draai m’n assenkruis 180 graden waardoor X+ dus naar links loopt en het contourtje van de bovenzijde langs de onderzijde retour gaat.
G55 X-15 W180 I0 J0 (die X-15 is omdat ik die eigenlijk 1x teveel gedaan heb)
en heb ik een kompleet programma voor 6 onderdelen, figuur 5.
199061990419905

En vervolgens breek ik die onderdeeltjes gewoon van elkaar op de plek waar ze theoretisch 0mm dik zijn.
Jullie begrijpen dat het uitleggen over de door mij gelopen route veel meer werk was dan even die onderdeeltjes frezen, waarvan we later bedacht hebben dat we ze waarschijnlijk toch niet gaan gebruiken. :lol:
Er zitten nog een paar specifieke extra's, tangent aanlopen naar de contour, M70 heel handig op de juiste plek de frees laten zakken, voedingssnelheid optimalisatie bij bochten, dingen die ik na 30 jaar wel zo'n beetje op de automatische piloot intik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Vrolijk met G-code

Bericht door elvis3 »

Hugo ,
Beetje terug in de tijd voor mij. zo zou ik het ook programmeren op de deckel bij mijn baas vroeger.
Maar dat komt natuurlijk omdat jij mij dat toen geleerd hebt :lol:
Maar ik word er nu nog een beetje vrolijk van
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Vrolijk met G-code

Bericht door kawarider »

Zeker om vrolijk te worden.
En als je x en y wilt wisselen? Voor wat langere producten bijvoorbeeld. Of product 90 gr draaien? Is daar g code voor?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vrolijk met G-code

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 13 feb 2020 20:23 Zeker om vrolijk te worden.
En als je x en y wilt wisselen? Voor wat langere producten bijvoorbeeld. Of product 90 gr draaien? Is daar g code voor?
Ja hoor, of onder 45 graden op je bed omdat het dan net past.
Die G55 W180 , die W mag ook elke andere hoek zijn.

Mach3 heeft G68/69 om het assenkruis te roteren, andere voor de hobby gebruikte besturingen weet ik zo niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vrolijk met G-code

Bericht door keesfrees »

Zulke soort dingen haal ik ook uit, maar dit begrijp ik toch niet helemaal.
Je freest het kops uit de plaat ?
En dan loszagen ?
En de gaatjes later ? Of eerder en niet doorlopend.

Is het PVC trouwens ?

Ik zou het uit de platte plaat kunnen halen, en dan een heuleboel tegelijk maken, zoiets :
( O, die heb ik niet in mijn gallerij staan zie ik nu, even zoeken )
Maar voor het idee toch deze maar :
19623
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vrolijk met G-code

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, ik frees het kops uit een stukje PVC plaat van 8mm, gaatje boor ik met een combinatie van MDI en handmatig de pinole bedienen. Dat kan bijna met de ogen dicht.
Even langs de lintzaag, en het hele strookje nog een keer in de klem om vlak te frezen. De lengte is voor dit onderdeel niet zo spannend.

Ik heb natuurlijk een andere machine, en heel ander soort werk dan jij, en daardoor ben ik ook een andere aanpak gewend. Vlakke plaat opspannen is voor mij niet even vlug gebeurd, of ik moet het met dubbelzijdig tape doen.
Maar als ik dit strookje opgeplakt had, had ik natuurlijk hetzelfde freesprogramma kunnen gebruiken.
Die 6 stuks was ook ingegeven door het stukje PVC wat ik uit de bak viste (6 paste ruim, 7 ging er niet uit anders waren het er 7 geworden)
Het ging me meer over het comfort van een besturing die nogal wat mogelijkheden heeft die allemaal goed met elkaar samenwerken.
1e stukje contour (met radiuscompensatie) en dan gewoon je nulpunt verschuiven en dat stuk herhalen. Veel besturingen beginnen dan al te protesteren dat je je nulpunt niet kunt verschuiven wanneer de radiuscompensatie nog actief is.
Vervolgens die 180 graden rotatie en dus ook een 180 graden bocht in de radiuscompensatie is niet altijd even logisch voor sommige besturingen.
Ook de methode hoe makkelijk een paar regels herhaald kunnen worden door gewoon de regelnummers te gebruiken.
Er zijn voldoende discussies bekend over spaghetti code en vergelijken met Basic dat dat allemaal niets is, maar alle andere oplossingen, labels of subprogramma's was gewoon meer type werk geweest en had het niet simpeler gemaakt.
elvis3 schreef: 13 feb 2020 19:39 Hugo ,
Beetje terug in de tijd voor mij. zo zou ik het ook programmeren op de deckel bij mijn baas vroeger.
Maar dat komt natuurlijk omdat jij mij dat toen geleerd hebt :lol:
Maar ik word er nu nog een beetje vrolijk van
Wat hebben wij toch geboft dat we daar mee mochten werken (en ik nog steeds :lol: ). En ik dat ik meestal van die gedreven frezers nog enthousiaster mocht maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vrolijk met G-code

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 feb 2020 19:20 Maar dan mis ik nog wat, de R6 in de hoek.
Daar heb ik een G-code voor: G61 R6 en alle scherpe binnenhoeken worden met R6 gefreest.
Da's wel pure luxe!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vrolijk met G-code

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 14 feb 2020 10:26
hugo stoutjesdijk schreef: 13 feb 2020 19:20 Maar dan mis ik nog wat, de R6 in de hoek.
Daar heb ik een G-code voor: G61 R6 en alle scherpe binnenhoeken worden met R6 gefreest.
Da's wel pure luxe!
Ja, en die kan ik voorfrezen met een freesradius van b.v. 8 zonder dat ie moppert dat het niet past, bij nafrezen met een frees R4 komt het dan allemaal weer goed.
En dan doe je nog een G62 R0.5 en alle scherpe kantje buitenom zijn afgerond. (als je liever schuine kantjes hebt maak je er L0.5 van )
Zo jammer dat heidenhain te arrogant was om er naar te kijken, ze hebben wel dit product opgekocht en nog wat andere besturingen, en vervolgens zie je niets meer terug.
Huidige besturingen zijn krachtig genoeg om diverse user interfaces te kunnen kiezen en als deze in stand was gehouden waren er heel veel mensen erg blij geworden.
( voor een paar functies had er onderhuids wel wat moeten verbeteren, maar daar had iedereen profijt van gehad)
Maar ja, er spelen waarschijnlijk toch weer andere belangen. In dat soort organisatie weten ze niet dat als je deelt er meer van komt. :lol:

Ik heb ooit Bert Eding die functie voorgesteld om te integreren, hoeft volgens mij niet heel ingewikkeld te zijn, het meeste rekenwerk is nl. al gedaan wanneer je radiuscompensatie moet uitrekenen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Vrolijk met G-code

Bericht door elvis3 »

Hugo, moet je bijvoorbeeld peps hebben en een dongel als je dit wil gebruiken voor een router?.
Of kan dit alleen maar als je een deckel freesbank hebt met een dialoog besturing of heidenhain besturing?.
Of zijn daar nog andere software oplossingen voor? i.v.m postprocessor bv?.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vrolijk met G-code

Bericht door hugo stoutjesdijk »

elvis3 schreef: 14 feb 2020 11:23 Hugo, moet je bijvoorbeeld peps hebben en een dongel als je dit wil gebruiken voor een router?.
Of kan dit alleen maar als je een deckel freesbank hebt met een dialoog besturing of heidenhain besturing?.
Of zijn daar nog andere software oplossingen voor?.
Peps zegt me niets. O even gegoogled. Heeft dus met CAM te maken. Als je vanuit CAM gaat werken maak je direct een volledig CNC programma en is het de bedoeling om alleen de groene knop te drukken en koffie te gaan drinken. Dat doe ik alleen als het echt veel lijntjes worden, zoals van de week nog een pcb-tje. 99% van het freeswerk is natuurlijk maar een paar lijnen en cirkels, dan heb ik echt geen zin om in discussie te gaan met zo'n eigenwijs CAM pakket, ik ben van mezelf al eigenwijs genoeg. :lol:
Maar als je een dxf kunt maken, kun je met b.v. CamBam heel leuk CNC programma's maken
Deze functies zijn echt specifiek Dialog11 of Dialog12 (Grundig besturingen), daarna ben ik geen besturing meer tegen gekomen die zoveel van die comfort zaken in zich had, en dat ook nog gecombineerd kon.
Als je de specs van een besturing leest, staan de G-codes er soms wel in, maar als je dan iets gaat gebruiken er van vliegen de foutcodes je om de oren omdat het niet samen gebruikt mag worden. (lees dus vooral ook even de foutmeldingen lijst, hopelijk is die compleet)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Vrolijk met G-code

Bericht door elvis3 »

Ik bedoelde dan ook inderdaad Dialog11 of Dialog12 (Grundig besturingen)
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Plaats reactie