Ik heb even een spoutje nodig, dat gebruik je om in een plastic zak een slangetje mee te sealen, (infuus of zo’n energiegel geval) afbeelding en figuur 1.
Op zich een heel simpel onderdeeltje. Maar ook dat moet getekend, snijpuntjes, contourtje enz.
Daar was ik een beetje te lui voor, dus handschetsje en aan de machine (later even wat plaatjes getekend om het hier uit te leggen) heel simpel wordt het figuur 2 in het overzicht onderaan.
De G-code voor zoiets zou zijn: (op mijn Deckel machine met Dialog11 besturing)
Code: Selecteer alles
N40 G41 X-7.5 Y0
N50 G1 X-3.5
N60 G2 X3.5 Y0 R3.5
N70 G1 X7.5
Daar heb ik een G-code voor: G61 R6 en alle scherpe binnenhoeken worden met R6 gefreest.
Code: Selecteer alles
N40 G41 X-7.5 Y0 G45 R5 G0 M62
N50 G1 X-3.5; G61 R6 (hoef ik niet te herhalen want die is modaal)
N60 G2 X3.5 Y0 R3.5
N70 G1 X7.5
Maar nu de andere kant,
Ik zou kunnen gewoon aan de onderzijde terug kunnen lopen, met radius compensatie langs dezelfde lijn terug is ook al een leuk grapje wat niet elke besturing leuk vind.
Code: Selecteer alles
G1 X3.5
G2 X-3.5 Y0 R3.5
G1 X-7.5
Maar omdat ik al weet dat ik er een aantal nodig heb doe ik dat niet, en ik doe een herhaling gecombineerd met het verschuiven van het assenkruis.
G55 X15 (verschuift bij mij het assenkruis incrementeel, mijn nulpunten hebben een andere G-code, G51*0 t/m *999)
L5 N50 N70 (nog 5x doorlopen van regel N50 t/m regel N70, ja, dan heb ik wel regelnummers nodig)
Dan heb ik totaal 6 van die golfjes, figuur 4
Nu ben ik te lui om de terugweg te programmeren en draai m’n assenkruis 180 graden waardoor X+ dus naar links loopt en het contourtje van de bovenzijde langs de onderzijde retour gaat.
G55 X-15 W180 I0 J0 (die X-15 is omdat ik die eigenlijk 1x teveel gedaan heb)
en heb ik een kompleet programma voor 6 onderdelen, figuur 5.
En vervolgens breek ik die onderdeeltjes gewoon van elkaar op de plek waar ze theoretisch 0mm dik zijn.
Jullie begrijpen dat het uitleggen over de door mij gelopen route veel meer werk was dan even die onderdeeltjes frezen, waarvan we later bedacht hebben dat we ze waarschijnlijk toch niet gaan gebruiken.
Er zitten nog een paar specifieke extra's, tangent aanlopen naar de contour, M70 heel handig op de juiste plek de frees laten zakken, voedingssnelheid optimalisatie bij bochten, dingen die ik na 30 jaar wel zo'n beetje op de automatische piloot intik.