CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door Kjelt »

Danny schreef: 14 feb 2020 10:59 Pocket NC: een zeer mooie machine. De kostprijs is helaas (iets) boven budget.
https://pocketnc.com/
51um repeatability en titanium en rvs tested, klinkt goed.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door Markus »

Als hij onderdelen met 0,01mm precisie wil frezen dan wil je ook dat de temperatuur van de geleidingen
Dat gaat toch meevallen bij de korte afstanden die nodig zijn voor een horloge ?

Het zijn zwaluwstaat geleidingen bij de oude Emco en Denfords, meer dan een paar kilo staal, gaat even duren voordat je dat een paar graad warmer hebt.
Als je blok rail geleidingen gebruikt van zeg maar 15mm breed gaat het nog veel minder meetellen, want die zetten in de breedte maar een paar µm uit bij zelfs een vrij forse stijging van zeg maar 10 graad

De kogelomloop is denk ik meer het probleem door de lengte, maar dat moet te compenseren zijn, door temperatuurmeting of glas linialen.

Maar als je kogelomloop niet al te lang is en een beetje diameter heeft en je rustig en kort freest, met weinig belasting dan zie ik die ook niet heel snel veel warmer worden.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Danny schreef: 14 feb 2020 10:59 Pocket NC: een zeer mooie machine. De kostprijs is helaas (iets) boven budget.
https://pocketnc.com/
Ja dat machientje is hier op het forum al een paar keer voorbij gekomen, mooi ontwerp.
Misschien als je een 3-assige aanvraagt. De 5 assige V2-10 kost $6000.-. Die 4e en 5e as weg laten moet tot de mogelijkheden horen, dat zijn constructief de kostbaarste onderdelen lijkt me.
Maar die constructie laat wel zien dat je voor dat budget een leuke machine kunt bouwen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door DaBit »

Mij lijkt die 4e en eventueel 5e as nou net voor horloge-onderdeeltjes wel heel prettig, zeker als je niet ook al een draaibank hebt staan.

Arie Kabaalstra heeft nog een heel nest Emco Compact 5 CNC's naast zijn freesmachine staan; dat is zijn 4e as en daarmee is de noodzaak voor een 4/5-assige frees minder. Heb je dat niet dan zou ik dat toch wel graag willen denk ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door assink »

En dan de prijs van de software om dat ding aan te kunnen sturen :shock:
Daar gaat je budget, tenzij fusion al zo ver is tegenwoordig?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door Markus »

Ja die is zover, al weet ik niet of het ook in de standaard verzie zit

https://www.youtube.com/watch?v=bI4JiT_i1cc


Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door DaBit »

In de betaalde in ieder geval wel. In de niet-commerciele volgens mij ook
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door Leeuwinga »

Leuke machine is hiervoor een gebruikte Aciera F1 (CNC)
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door joopbos »

Leuke machine is hiervoor een gebruikte Aciera F1 (CNC)
F1 is een heel leuke freesbank. Maar zwaluwstaarten, trapezium spillen en max 2000 omw
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door Leeuwinga »

Ik heb een F1 CNC , deze is met kogelomloopspillen en DC geregelde motor met tacho (3600 RPM max).

1324
1326
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
thibthibault
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2020 17:06

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door thibthibault »

Bedankt iedereen voor de talrijke reacties!
ik zal me dit weekend nog wat bezig houden met het afspeuren van het internet.

Heb net eens gekeken op de site van Wabeco en daar bieden ze een "exhibition machine" aan net binnen mijn budget. Deze machines lijken mij ook de nauwkeurigheid te halen die ik zoek.

Stel dat een machine kopen niks wordt, denken jullie dat een zelfbouw cnc die 0,01mm nauwkeurig is haalbaar is om te maken?
Tijd om deze machine te maken heb ik. De nodige kennis om een cnc te bouwen minder, aangezien dit de eerste keer zou worden.
Ik woon momenteel in Glashütte, Duitsland wegens mijn werk en kan hier en daar wel eventueel onderdelen laten maken voor deze zelfbouw cnc in hoge precisie machines (Kern, Willemin-Macodel).

Bedankt alvast voor de komende reacties.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door audiomanics »

thibthibault schreef: 14 feb 2020 22:29 denken jullie dat een zelfbouw cnc die 0,01mm nauwkeurig is haalbaar is om te maken?

Ik denk het wel… Lomp en stijf zijn vermoedelijk de sleutelwoorden.. Hele goede ko-schroefspindels met een kleine spoed, moeren met een behoorlijke voorspannen en ook een knappe spindelmotor, of misschien beter, in dit geval, een losse doorn in bijzonder goede lagers. Dan heb je ook niet veel last van rondloop-onnauwkeurigheden van de spindelmotor.
basis laten gieten van gietijzer, of epoxygraniet… of maken op/in een blok graniet..
En heel veel geduld..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door benkr »

thibthibault schreef: 14 feb 2020 22:29 Heb net eens gekeken op de site van Wabeco en daar bieden ze een "exhibition machine" aan net binnen mijn budget. Deze machines lijken mij ook de nauwkeurigheid te halen die ik zoek.
Ik weet dat Wabeco een klasse beter is dan b.v. HBM, maar dat deze machine binnen 0,01mm nauwkeurig werk kan/zal afleveren betwijfel ik.
Als ik de opbouw vergelijk met mijn BF25 dan zit daar ook heel veel overeenkomst in en de negatieve dingen zullen bij deze machine zeker ook aanwezig zijn, misschien in mindere mate, maar zeker aanwezig.
Een van de grootste minpunten van de BF25 vind/vond ik de stijfheid van de kolom, die kon ik met het grootste gemak een paar tienden omduwen of trekken, ik bedoel dus naar voor of naar achteren duwen, met wat moeite zelfs 1 mm. Daarom zit er achter mijn kolom een hele dikke en stevige ijzeren koker, ik geloof van 80 x 150mm en 8 of 10mm wanddikte.
Als ik dat met gemak kan, dan kan een beetje frees dat ook voor elkaar krijgen, alleen al door de verschillende krachten bij mee- en tegen-lopend frezen.
Wil je echt op 0,01 mm uitkomen dan moet je toch echt gaan denken aan een vele malen stijvere opbouw, niet aan dit soort machines, hoe goed Wabeco dan ook mag zijn.
En bovenstaande wil niet zeggen dat er geen werk af kan komen wat op 0,01 mm nauwkeurig is, zal best wel kunnen, maar dat komt dan vooral door het poppetje achter de machine, en bij een CNC machine zeker ook door het poppetje wat de CAM files maakt. En die zelfde persoon komt met een doodnormale HBM BF machine die ge-CNC'd is ook heel ver. Maar wil je echt precisie dan ga je toch echt naar een heel ander prijskaartje, goed gebruikt zou kunnen als je geluk hebt, maar of die machine de nauwkeurigheid haalt komt je heel waarschijnlijk pas achteraf achter want ter plekke meten is een hele opgave en is lang niet voor iedereen weggelegd.

En net binnen budget is waarschijnlijk zonder al die dingen die je minimaal nodig hebt om wat te kunnen frezen, denk aan een goede machineklem, een assortiment frezen, freeshouders, etc. etc. De freesmachine is nog maar het begin, alle toeters en bellen vragen nog een behoorlijk extra budget, vergeet dat niet.
Plaats reactie