Tandriemen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Tandriemen

Bericht door Tonybryden »

Gelukkig hoef ik dit niet te snappen😀😀😀
Maar waarom zulke zware motoren gebruiken, omdat ze al gekocht zijn , of een andere reden.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan🧐
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tandriemen

Bericht door benkr »

Het gaat niet om het moeilijk doen, het gaat er om het optimale uit deze motoren te halen met de geprojecteerde machine.
En ja, het setje is gebruikt overgenomen voor een heel schappelijke prijs.
Dat moest ook wel want ik heb Portje beloofd voor minder dan 1000 Euro een goed werkende machine te bouwen.
Of die doelstelling (financieel) gehaald wordt denk ik niet, het venijn zit natuurlijk in de staart, connectoren tandriemen en tandwielen, daar gaat stiekem toch best wat geld in zitten.
Maar ik denk wel dat hij een mooie machine gaat krijgen voor dat geld.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Tandriemen

Bericht door Tonybryden »

Ik begrijp het benkr.
Ik dacht dat het moeilijk was ivm de zwaardere motoren.
Ik weet van portje dat je een frees ging bouwen voor hem.
Tja 1000€ is ook wel heel scherp als je het mij vraag, er gaat veel geld in de kleine dingen zitten.
Wegens tijd gebrek heb ik mijn frees nog niet af, mede door dat ik er maar af en toe aan kan werken merk ik niet dat mijn budget al langere tijd op is😀.
Ik ben gelukkig de tel een beetje kwijt.
Maar portje zal niet klagen als het budget aan 1000€ blijft.
Mijn mening is dat ik het knap vind dat het voor die prijs kan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandriemen

Bericht door DaBit »

Portje schreef: 16 feb 2020 20:27 ik heb wel een aantal jaren HTKO scholing gehad (HogerTechnischKleuterOnderwijs) maar dit gaat mijn pet te boven.
Ik heb ineens een kale plek op m'n kop.
Snap ik Portje, maar Ben snapt me wel, en die moet jouw machine bouwen :mrgreen:
Met wat geluk zegt-ie ook nog eens 'Klopt niet wat je zegt mijn beste, want 1+1=2 en niet 1+1=10 zoals jij zegt', en dan heb ik ook nog wat geleerd.

Als ik een fiets pak, ik leg op de trapas een tandwieltje ter grootte van een sinaasappelschijfje en op het achterwiel een tandwiel maatje familiepizza, dan werkt dat niet. Trapt heel licht, maar rap vooruit komen doe je niet. Andersom zou ook kunnen; voorop de familiepizza, achteraan het sinaasappelschijfje. Dan kun je gaan staan op de trappers, maar kom je alsnog niet vooruit.

Die 'elektrisch 90 graden voorlopen' is hetzelfde als met een trapper; als die trapper op standje 12 uur staat (0 graden), dan kun je trappen wat je wil, maar niks geen koppel om die fiets vooruit te krijgen. Maximaal koppel heb je als die trapper op 9 uur staat, 90 graden. Met stappenmotoren werkt het niet anders, alleen is de trapper dan een magneetveld.

Het optimum ligt dus ergens in het midden. En dan scheelt het ook nog of je een vederlicht meisje op die fiets zet die niet met veel kracht kan trappen maar wel snel, of een of andere hulk die niet snel kan trappen maar wel met heueuel veel kracht. Idealiter kies je de tandwielen zodanig dat ze zo hard mogelijk kunnen, en dat is voor beiden verschillend.

Nu moeten we alleen nog even uitzoeken of die motoren voor jouw machine hulken zijn of lichtvoetige ninja's met superpower. Ik ga vooralsnog voor mean&green.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Tandriemen

Bericht door Portje »

Dank je voor de uitleg Dabit.

ik zou zeggen, kniel neder en ik geef u een tikje op de rechterschouder met een KO spindel en ik verhef u tot sir cnc freak

( nou ben ik geen licht meisje en een hulk ook al niet, speelt dan het gewicht een rol? )
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Tandriemen

Bericht door Tonybryden »

Ik lees veel op het forum, begrijp van sommige dingen ook niets, maar ik pik veel info op waar ik wel wat van onthoud.
Als ik van al deze topics iets onthoud dan leer ik iedere dag wel iets ,
Dabit ik kom nog een keer jou kant op als je tijd heb.
Wil je printer ook wel eens zien werken.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Tandriemen

Bericht door hobbycnc23 »

Dabit, wat een leuke uitleg! Je hebt je roeping gemist...leraar :roll:
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Tandriemen

Bericht door elvis3 »

Het grootste probleem van mensen zoals Dabit is denk ik, om de rest die het leest van wat hij uitlegt (ons dus of in ieder geval een deel van ons )
te laten geloven dat wat hij uitlegt dat wij het ook snappen.
Dat is niet voor iedereen weggelegd
Ik val in ieder geval af.
Maar zolang eruit komt dat ik ergens in het hele verhaal eruit kan filteren wat voor motoren ik het best kan gebruiken of wel of niet rechtstreeks of met een vertraging , dan vind ik het allemaal best , daar worden wij allemaal slimmer van.
Dus blijf wat mij betreft zeker doorgaan met het uitleggen, want mensen zoals jij daar is elk forum heel erg blij mee. (slijm modus uit) :lol:
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandriemen

Bericht door DaBit »

Mhuuhaha, ik laat me graag met een KO-spindel tot sir CNC-freak ridderen hoor :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Tandriemen

Bericht door ruudderooy »

DaBit schreef: 16 feb 2020 00:01
Maar mijn voorlopige conclusie is wel dat die motor 1:2 versnellen helemaal geen gek plan is.
Ja 1:2 klink idd niet gek, het geeft niet als je koppel inlevert maar daardoor tot hogere spindelsnelheid meer koppel blijft houden, want die 8.5Nm heb je niet nodig.
dan zal je motor waarschinlijk nominaal beter binnen zijn optimale werkgebied blijven.

Ik had Ben verkeerd begrepen omdat hij 2:1 had en dan zou de machine nooit meer dan 4m/min hebben gehaald!

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Tandriemen

Bericht door Portje »

Het is wel zo Dabit, dat op de HTKO waar ik op gezeten heb de uitleg van 1+1 11 was.

en dat heeft waarschijnlijk te maken dat vroeger 11-10 dolle maandag was met de Nijmeegse kermis.
en laat ik nu op de 11e geboren zijn, haha
Laatst gewijzigd door Portje op 19 feb 2020 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tandriemen

Bericht door Kjelt »

Portje schreef: 19 feb 2020 13:51 Het is wel zo Dabit, dat op de HTKO waar ik op gezeten heb de uitleg van 1+1 11 was.
En bij het HTO Elektrotechniek was 1+1=1
En later bij Informatica was 1 + 1 = 10
;-)
Plaats reactie