Advies voor aankoop portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

TR CNC
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2020 07:55

Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door TR CNC »

Goedemorgen,

Ik ben nieuw op het forum dus ik zal mij even voorstellen.

Ralph, 35 jaar en in het dagelijks leven ben ik all-round storings- en onderhoudmonteur in de kunststof industrie.

Voor dat werk is het af en toe toch handig als je zelf ff wat kunt frezen of vlakken dus vandaar mijn zoektocht naar freesmachines.
Uiteraard kunnen we kijken naar een professionele bank maar die kosten krijgen we er niet weer uit ivm sporadisch freeswerk.

Dus moet ik op zoek naar een machine in een lager segment.
Ik heb al wat op het forum rondgekeken en de CNC Step High Z die mij nogal wat leek, valt na het lezen van reacties af. Omdat er geen lineare geleiding gebruikt word, zit er kennelijk teveel speling op. De CNC 6040 uit China vind ik toch een beetje tricky want je geeft een boel geld uit voor iets uit China.

Verder ben ik nog een Haase tegengekomen, die heeft wel lineare geleidingen maar daar lees ik verder weinig over de voor- en nadelen.

Het doel voor ons is om meestal wat aluminium te frezen, en Nylon/Teflon/PC maar ook staal moet wel te frezen zijn.
Denk hierbij aan steunen, gaffeltjes, grijperplaten met sleufgaten maar ook bijvoorbeeld de frontjes van besturingkastjes.

Het tekenen van onderdelen doe ik in Solidworks en ik heb sinds gisteren VisualCAM/Freemill erbij geinstalleerd om wat te spelen. Complete simulatie van een programma is al wel gelukt en ook het programma in Mach4 laden lukt wel. Enige nadeel is, ik kan niks opslaan in Solidworks omdat sommige CAM delen dit niet toelaten. VisualCAM denk ik.

We zijn best bereid om wat te betalen voor software, maar het moet wel leuk blijven. Een Mach4 licentie en een licentie voor Freemill/VisualCAM of iets dergelijks behoort ook nog wel tot de mogelijkheden.

Een paar opties die de machine zeker moet hebben is een werkbereik van minimaal 700 x 400, geen "dremel" lookalike freesmotor maar iets van betere kwaliteit en regelbaar, nulpuntsensor voor freesjes en liefst een gereedschapswisselpositie. Nauwkeurigheid van 0,01 moet te halen zijn.

Het mooiste is een complete gebouwde machine maar als het veel scheelt, is een bouwpakket ook geen probleem.
Budget ligt zo rond de € 6000 voor een machine en software. Dit kan ik misschien nog wel wat oprekken maar dan moet ik wel met een goed verhaal komen.

Vandaar dus de vraag aan de experts op dit forum, wat zou de beste keus zijn voor semi-professioneel gebruik?

Bvd voor het meedenken en eventueel advies.

Mvg, Ralph
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Even reality check, de volgende eisen zijn nogal tegenstrijdig voor een nieuwe machine:
TR CNC schreef: 19 feb 2020 08:05 Requirements:
- meestal wat aluminium te frezen, en Nylon/Teflon/PC maar ook staal moet wel te frezen zijn.
- Nauwkeurigheid van 0,01 moet te halen zijn.
- semi-professioneel gebruik
vs

Budget:
- Dus moet ik op zoek naar een machine in een lager segment.
- Budget € 6000 voor een machine en software.
Als je in je bedrijf de ruimte hebt en krachtstroom dus een werkplaats dan lijkt me de enigste match een tweedehands professionele machine via een veiling (Troostwijk) of direct van een verkoper of machinemakelaar.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ja, die 2 zaken passen niet bij elkaar. Vergeet daarnaast niet dat er nog heel wat bij komt voor de frezen, klem, koeling, software, enz. Als dit voor incidenteel gebruik is dan is uitbesteden volgens mij een heel stuk goedkoper.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Markus »

Vandaar dus de vraag aan de experts op dit forum, wat zou de beste keus zijn voor semi-professioneel gebruik?
voor semi-professioneel zou ik altijd voor Sorotec gaan, en daarbij is 0,01mm nauwkeurigheid waarschijnlijk alleen haalbaar over een heel klein deel van het bereik.

Dat komt door de kogelomloop spindels (die zijn volgens mij klasse C7) , maar goed die kun je altijd upgraden met betere, wordt het wel echt duur van

Sebastian End heeft ooit een reeks videos gemaakt over de bouw van de compact line

https://www.youtube.com/watch?v=vf2K8a9fHhs

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Markus »

Reken voor 3 kogelomloop spindels klasse C3 met voorgespannen moer iets van totaal 2000 Euro op maat gemaakt

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door DaBit »

Incidenteel wat normaal staal frezen kan op een router ook wel hoor. TiAlN gecoat VHM viersnijdertje van 5mm, trochoidale/HSM freespaden gebruiken,12000 toeren, en gaan met die banaan.
Wat een machine wel of niet kan ligt toch meer aan het poppetje erachter dan aan de machine zelf. Is ook nodig, want die 0,01mm haal je ook op een machine die 10 jaarsalarissen kost niet zonder te weten wat je doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Grafjan »

DaBit schreef: 19 feb 2020 11:23 Incidenteel wat normaal staal frezen kan op een router ook wel hoor. TiAlN gecoat VHM viersnijdertje van 5mm, trochoidale/HSM freespaden gebruiken,12000 toeren, en gaan met die banaan.
Wat een machine wel of niet kan ligt toch meer aan het poppetje erachter dan aan de machine zelf. Is ook nodig, want die 0,01mm haal je ook op een machine die 10 jaarsalarissen kost niet zonder te weten wat je doet.
Vooral die laatste zin, helemaal mee eens!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Kars-cnc »

Markus schreef: 19 feb 2020 10:49 Reken voor 3 kogelomloop spindels klasse C3 met voorgespannen moer iets van totaal 2000 Euro op maat gemaakt
Besturingsprogramma's zoals EdingCNC kunnen met een correctietabel werken waarin je de afwijkingen van een KO spindel kunt corrigeren. Heeft iemand hier ervaring mee? Als je dat goed doet, kun je dan bijvoorbeeld met een C7 spindel de nauwkeurigheid van een C3 spindel halen?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Markus »

Op zich zou elektronische linialen gebruiken met Linux CNC of misschien KFLOP wel eens goedkoper zijn dan 3 hoog precise kogelomloop spindels

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door DaBit »

De Chinese C7 kogelomlopen die ik op mijn frees heb zitten hebben een cyclische fout. De ene helft van de omwenteling is de spoed iets groter, de andere helft iets kleiner. Die kun je ook best in een tabel vangen, maar dan heb je wel erg veel rijen in je tabel nodig, en meestal is het aantal rijen wat je in die tabel mag stoppen beperkt. Omkeerspeling in zo'n tabel pakken is ook minder makkelijk dan het klinkt. Maar schelen doet het wel, dus als je de mogelijkheid hebt om zo'n tabel te creeren zou ik het zeker doen.

Ik gebruik dan ook de glaslinealen+LinuxCNC route.

Verder is de nauwkeurigheid van de KO-spindel ook maar 1 stapje op de complete weg naar 10u-nirvana. De vastlagering moet nauwkeurig en stijf genoeg zijn, idem voor de moer, de torsie verwaarloosbaar, de aandrijving spelingsvrij, en als je dan 5u haalt heb je nog maar 5u te spenderen in buigen van je frees, rondlooponnauwkeurigheid spindel, vervorming frame, buigen freesje, voldoende stijve opspanning, temperatuureffecten van je werkstuk en spindel, enzovoorts.

Als ik voor mezelf spreek: +/- 0,05mm binnen een oppervlak van 100x100 (en da's altijd zat, want het is bijvoorbeeld een gat voor 50mm diameter lager wat nauwkeurig moet, maar dat de bonk alu waar die in zit 300,1x300,1mm word ipv 300,00x300,00 boeit minder) kan ik vrijwel moeiteloos. +/-0,03mm .. +/-0,05mm kost aandacht, maar daar hoef ik meestal nog niet zo heel uitgeslapen voor te zijn. Beneden de 0,03mm kost grijze haren en zeeen van tijd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door fluppie »

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 19 feb 2020 14:54 De Chinese C7 kogelomlopen die ik op mijn frees heb zitten hebben een cyclische fout. De ene helft van de omwenteling is de spoed iets groter, de andere helft iets kleiner. Die kun je ook best in een tabel vangen, maar dan heb je wel erg veel rijen in je tabel nodig, en meestal is het aantal rijen wat je in die tabel mag stoppen beperkt.
Een cyclische fout... ja dat klinkt inderdaad voor de hand liggend bij gerolde spindels. Dat wordt moeilijk om in zo'n tabel te corrigeren vrees ik. Misschien toch maar gewoon goede spindels kopen 8)
Als ik voor mezelf spreek: +/- 0,05mm binnen een oppervlak van 100x100 (en da's altijd zat, want het is bijvoorbeeld een gat voor 50mm diameter lager wat nauwkeurig moet, maar dat de bonk alu waar die in zit 300,1x300,1mm word ipv 300,00x300,00 boeit minder) kan ik vrijwel moeiteloos. +/-0,03mm .. +/-0,05mm kost aandacht
Als ik uiteindelijk +/- 0.03mm binnen een 100x100mm oppervlak kan halen met de machine waarmee ik nu een begin mee maak, dan ben ik al heel blij. De rest doen we dan maar met een schuurpapiertje :mrgreen:

Er zijn inderdaad vele factoren die het "10u-nirvana" heel lastig maken. Wel hoop ik met de genoemde correctie tabel een beetje dichterbij te komen. Voorlopig zoek ik kogelomloop spindels. Goede gebruikte spindels was mooi geweest maar die moed heb ik al opgegeven. Nieuw betekend dat ik een keuze moet maken qua nauwkeurigheid waarbij ik niet de fout wil maken veel geld uit te geven voor b.v. C3 spindels terwijl de rest van de machine die nauwkeurigheid toch niet haalt.
TR CNC
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2020 07:55

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door TR CNC »

Goedemorgen,

Laat ik voorop stellen dat ik er vanuit ging dat dit forum meer gericht was op het hobby/semi-pro segment. Kennelijk heb ik mij vergist.

De reactie over Sorotec machines heb ik echter wél wat aan, net als het incidenteel staal frezen met uitleg. Dat zijn opbouwende reacties, in tegenstelling tot de andere ontmoedigende reacties. Snap ik wel, het is niet simpel om te frezen en er zijn vele haken en ogen maar om mij nou direct door te verwijzen naar Troostwijk is puur forum discriminatie.

Gisteren veel Sorotec machines bekeken en mijn oog is gevallen op de Sorotec AL-line 1110. Hierover gemaild met Sorotec voor advies over de keuze van stappenmotoren, spindle keus en randzaken, dit wacht ik nog ff af. Niet dat ik het zelf niet wil uitzoeken, maar ik heb er gewoon geen tijd voor.

Bedankt voor de positieve reacties, ik zal mijn ervaringen later delen als er een Sorotec machine staat.

Mvg.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door serum »

Hey Ralph, waar woon je?

Het is hier vrij gebruikelijk dat er zinloos ver de diepte in gegaan wordt, waarbij het antwoord eigenlijk na de 2e reacties geen relatie meer heeft met de vraag. Maar zo lang we aan het einde van je vraag over de aanschaf van een CNC frees na 4 antwoorden nog steeds niet over vaatwassers of eenhoorns gaat is dat toch wel een mijlpaal. :mrgreen:

Maar er zit wel een kern van verschillende waarheden door de antwoorden verweven hoor. (maar het pessimisme van de gebruikers alhier is zeer kenmerkend). Schouders ophalen, van je af laten glijden en je kunt, zeker in het begin van je CNC-ontdekking veel hulp verwachten.

Mijn ervaring is dat je bij Sorotec in goede handen bent.

Let er wel op dat je bij deze machine WEL kiest voor een dubbele kogelomloopspindel op de Y-as. bij mijn weten probeert hij een 1m brede portaal met 1 ko in het midden geplaatst te vervoeren. Resultaat is dat wanneer je op de uiterste punten je Y belast je portaal eenvoudig scheef gedrukt wordt. Een dubbele KO voorkomt dit. Je hebt dan wel 2 motoren en 2 ko's nodig, maar rek dan alsjeblieft je budget even 300e op om het wel voor elkaar te krijgen.


Ik zie dat je solidworks gebruikt; maar in dezelfde adem noem je 'We zijn best bereid om wat te betalen voor software, maar het moet wel leuk blijven. ' ik weet niet of je SW officieel hebt?

Voor cad/cam adviseer ik je, op persoonlijke ervaring, Fusion360. Ik heb Solidworks/Mastercam gebruikt, nu volledig over op Fusion360. Heb je minder dan 100k usd omzet per jaar kan je je als startup kwalificeren, en anders hebben ze wel eens interessante aanbiedingen. (momenteel 1120e/ 3 jaar)


Ik heb onder andere een zelfbouwportaal, ben binnen je gestelde budget gebleven (maar ik had tijd om ermee bezig te zijn, ik was in afwachting van de levering van een grotere machine) en voldoe aan je eisen, incl frezen van hardstalen tandwielen.
Plaats reactie