freecad

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
balluc64
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2017 12:27
Locatie: mussselkanaal

freecad

Bericht door balluc64 »

zou graag een forum of subforum zien over freecad
geen idee hoe veel gebruikers van freecad zijn hier op cnczone
maar vragen stellen in je eigen taal is wel net zo makkelijk
vooral voor mensen die zo als ik die weinig kennis van buitenlandse talen hebben

en misschien met zijn allen het cam gedeelte in freecad path genoemd naar een hoger niveau te brengen
tekenen in freecad lukt mij aardig al zeg ik het zelf
ik kom alleen niet altijd lekker uit met de beperkingen die freecad heeft ten opzichte van frees strategieën
misschien dat er hier op het cnc zoneforum die dit kunnen en willen programeren

na wat ik begrijp met mijn gebrekkig Engels
kan men als je kunt programmeren in python je eigen workbens maken
of reeds bestaande aanvullen
maar hoe dit precies gaat geen idee
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: freecad

Bericht door Sven »

Nou, je hebt al een leuke bijdrage gedaan, ik had nog niet in de gaten dat er CAM bij freecad zat.

Ik heb er nog niet goed naar gekeken sinds ik op youtube zag dat iemand er heel erg over te spreken was na een grote update dus details kan ik je niet geven.

Maar stel je vragen gerust in dit draadje.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: freecad

Bericht door Rocnc »

Bericht verwijderd. Info was overbodig geworden..
Laatst gewijzigd door Rocnc op 25 mar 2020 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
balluc64
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2017 12:27
Locatie: mussselkanaal

Re: freecad

Bericht door balluc64 »

Bedankt voor de reacties tot nu toe

hopen dat er nog heel veel gaan komen

2,5 d gaat zeker lukken

nu gebruik ik op mijn portaalfrees de besturing van Eding cnc
nu heeft freecad hier voor geen postprocessor
maar in de lijst met postprocessors staat wel een voor linux
die werkt tot nu toe bijzonder goed met Eding
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: freecad

Bericht door Rocnc »

Bericht ingekort ivm leesbaarheid.

Ik heb nu weer wat tijd gekregen om me in FreeCAD 0.18 te verdiepen.

Mijn doel is om een aantal DXF tekeningen te importeren en om te zetten in G-code. Allemaal 2,5D werk. Veredeld figuurzagen :lol:

Qua online tutorials is het wat lastig dat er al vele jaren tutorials geplaatst worden. De meeste voor oudere versies van het programma, maar de "workflow" verandert soms met opvolgende releases.

Verderop in dit draadje een handleiding in tekst voor het proces van 2D dxf tot G-code. Hopelijk bruikbaar voor iemand.
Laatst gewijzigd door Rocnc op 25 mar 2020 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: freecad

Bericht door Rocnc »

Het is inmiddels gelukt om een eerste onderdeel te frezen :lol:
20024
Van 2D DXF bestand via FreeCAD 0.18 omgezet in een 3D bestand. Van daaruit m.b.v. workbench "Path" G-code gegenereerd en mijn freesmachientje aan het werk gezet. Het is een klein onderdeel. 76x76mm uit 4mm MDF. Maar ik ben er best trots op. Het uiteindelijke onderdeel wordt van berkentriplex o.i.d. en er volgen nog vele anderen voordat mijn project klaar is.

Ik heb nog wel wat puzzelwerk voor de boeg met FreeCAD. De oorspronkelijke G-code stelde mijn machine in op Imperial (G20). Met als gevolg een kleine crash. Mijn Z-as wilde 5" in plaats van 5mm omhoog bewegen. Ik heb (nog) geen eindschakelaars op die as....
Ook stonden de F-waarden een factor 100 te hoog.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: freecad

Bericht door Rocnc »

Een aantal van de onderdelen die ik wil maken zijn groter dan het bereik van mijn machientje. Ik zou ze wel kunnen maken door het onderdeel in secties te bewerken. Tussendoor het materiaal verplaatsen op het bed.
Heeft iemand een idee of je bij het genereren van G-code voor een onderdeel in Path het bewerken kunt opdelen in secties? Wat zou een geschikte omschrijving zijn om hier iets over te vinden op Internet? Engels is geen probleem.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: freecad

Bericht door hfjbuis »

Ik zou in het te maken onderdeel gaten boren waarmee het onderdeel opgespannen kan worden m.b.v. paspennen. In dit geval b.v. 4 keer opspannen om het onderdeel te maken. Als je het onderdeel , na het aangeven van de paspen gaten, "opknipt" , kun je vervolgens de gcode generen van het opgeknipte deel.

Voor handmatig frezen gebruik ik zo'n zelfde methodiek. Ik boor in het onderdeel 2 gaten voor de paspennen. Span het onderdeel in op twee paspennen, voer de bewerking uit, boor het gat voor de 3e pas pen en span om. Uiteraard verlies je wat aan nauwkeurigheid bij elke omspanning. Voor grote afstanden kun je in het midden beginnen, dat beperkt de sommatie van de fouten enigszins.

Kun je er niet in boren
- schroef/lijm er dan aan de onderkant een plaat onder
- plaats de paspennen op een plaats die moet worden uitgefreesd en frees dat weg nadat als het gat voor de paspen niet meer nodig is.

De paspennen moet je plaatsen om te positioneren, maar kunnen worden verwijderd na het vastklemmen voor het frezen.

Geen paspennen, gebruik de achterkant van een frees/boor
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: freecad

Bericht door Rocnc »

Nuttige info. Dat paspen-idee heb ik ook in gedachten.
Mijn uitdaging zit nu vooral in het opsplitsen van mijn werkstuk in freecad. Hoe kan ik zorgen dat de G-code opgesplitst wordt.
Ik denk dat dit filmpje https://youtu.be/MsDIRIkeNJ4 mogelijkheden beschrijft, maar het is geen kant-en-klare oplossing. Dat zou natuurlijk handig zijn. Vandaar mijn vraag op dit forum. Misschien weten jullie geen kant en klare oplossing. Maar een bruikbare zoekterm is ook welkom.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
balluc64
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2017 12:27
Locatie: mussselkanaal

Re: freecad

Bericht door balluc64 »

Sorry een tijdje afwezig geweest
ik lees van af nu dit draadje weer mee
ik zie dat tijdens mijn afwezigheid
voldoende gepost is
:P :P
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: freecad

Bericht door Rocnc »

Op zich wel een aantal posts, maar (nog) geen echt "sparren" over het omgaan met Freecad. Maar misschien komt dat wel.
Ik heb inmiddels LinuxCNC als postprocessor geselecteerd. Dat lost het probleem Imperial/Metrisch op. G20/G21. Ik heb tot nu toe een tijdje alle G-code met de hand geprogrammeerd. Is niet heel moeilijk, alleen vrij veel werk. Maar nu profiteer ik wel van die kennis.
Op een wat primitieve (lees handmatige) manier heb ik nu een werkstukje met gereedschapwissel gemaakt (eerst boren, dan frezen). Weer in 1 keer gelukt. Freecad lijkt behoorlijk gebruikersvriendelijk te zijn. Al zijn soms wel wat veel handelingen nodig om iets voor elkaar te krijgen. Maar met meer ervaring gaat dat ongetwijfeld steeds sneller en gemakkelijker.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
balluc64
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2017 12:27
Locatie: mussselkanaal

Re: freecad

Bericht door balluc64 »

de ene keer gaat het makkelijk
en de andere keer snap ik soms niet wat ik dan fout doe
maar het gaat steeds makkelijker

20126

toch weer leuk bezig geweest
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: freecad

Bericht door Rocnc »

Zo, dan! Dat ziet er indrukwekkend uit! Kan je wat details geven? Maten, materiaal, toepassing?

Ik heb misschien nog een beetje te weinig gedaan met Freecad om een echte "sparring partner" te zijn. Maar dat komt vanzelf.

Dit is mijn doel:
https://youtu.be/1scj5sotD-E

Dit ontwerp heb ik gekocht. Het levert verschillende uitdagingen op. En dat is precies de bedoeling. Ik geniet van de puzzeltjes die opgelost moeten worden.

Qua Freecad zal ik nog wat minder gebruik maken van de sketcher workbench. Ik heb al dxf bestanden van de onderdelen. Maar ik verwacht zeker het een en ander op te pikken. Zeker als dit draadje actiever wordt :-)

Voor vlot in 2D werken gebruik ik Librecad. Lijkt wat beperkt en gedateed, maar is verassend bruikbaar als je even de tijd neemt om het te leren kennen.
Laatst gewijzigd door Rocnc op 25 mar 2020 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: freecad

Bericht door Rocnc »

Ik heb iets heel handigs ontdekt. In Path.
Een uitsparing frezen (een niet-rond gat, niet een pocket). Dat kan door de randen (edges) van dat gat te selecteren (CTRL knop ingedrukt houden En dan alle lijnstukjes aanklikken). Dan op de knop "profile based on edges" drukken, enzovoort.

Maar een gat kan uit heeeeeeel veel lijnstukjes bestaan en daar ga je scheel op kijken. Bovendien selecteer je al snel een paar hoekpunten (vertexes) tussendoor, en dan genereert Freecad lekker geen freesbaan.

In de knoppenbalk zit ook een knopje "Complete Loop selection from two edges (P,L)".
Selecteer eerst een stukje edge van het gat, druk op dat knopje, wacht even en tadaa: Freecad selecteert nu alle edges van het gat voor je. Dat scheelt :-)

Ps. Het werkt ook bij een buitencontour.
Laatst gewijzigd door Rocnc op 18 mar 2020 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Plaats reactie