Even voorstellen en ombouw HBM450

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door fct2 »

Even terugkomen op het voorstellen, later zag ik dat er een stuk text is verdwenen. Ongetwijfeld door een stommiteit van ondergetekende.
Mijn naam is Frans, geboren in 56 van de vorige eeuw. Shit we worden oud. Voor mijn werkzaamheden en hobby wilde ik dit bankje hebben. Ik sleutel vaak aan mijn oldtimertje en in mijn werk heb ik ook wel eens een asje, looprolletje of snaarwieltje nodig. Aangezien dit ook restauraties betreft van ouwe meuk wordt het zelf maken of weggooien.
Goed, nu ff over het bankje:

De plannen zijn om het ding vaker te gaan gebruiken want tot nu toe stond hij na aanschaf 10 jaar onder een zeiltje. Ziet er nog als nieuw uit en heb hem in het verleden voor een onderdeeltje gebruikt en nog geen uur op gespeeld. Nu voor de dag gehaald en min of meer vast geinstalleerd in mijn werkkamer. Lang geleden op de LTS als instrumentmaker bezig geweest maar heb halverwege een andere richting gekozen. Niet omdat ik het niet leuk vond maar omdat onze leraar een darm was en ik stront eigenwijs. Ik heb met plezier tijdens schooluren aan de bank gestaan maar veel vrije (straf)uren achter de bezem doorgebracht omdat ik weer eens overhoop lag met dat addergebroed.

Goed, ik ben maar eens begonnen met de hele machine te slopen, (eigenwijs weet je nog?).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vaste kop en slede er af en na reinigen allemaal smeren met een beetje vet. Alle tandwielen zijn van leverantie af gortdroog en een beetje lagervet doet wonderen.

Afbeelding


Ik ben nu een aantal weken bezig maar wordt gek van het snaren wisselen dus werd het tijd voor een VFD.
Dit hebben we dus niet meer nodig ;)
Afbeelding



Het volgende probleem deed zich voor: De HBM450 heeft een 1fase 220V~ motor die zich niet zo makkelijk laat regelen ondanks de 1fase VFD dus motor er af en uit elkaar.

Motor:
Het aansluitblok op de motor laat de hoofdwikkeling zien en een stukje capaciteit tov de hoofdwikkeling.

Afbeelding

In stilstand staat de hulpwikkeling natuurlijk in serie met de aanloop condensator en de gesloten centrifugaal schakelaar. Omdat er 3 schroeven van het blok over waren heb ik alle aansluitingen naar buiten gebracht om naar hartelust te kunnen experimenteren.
Nu heb ik 2 schroeven van de hoofdwikkeling, 1x alleen de hulpwikkeling, 1x hulpwikkeling in serie met de centrifugaal switch en 1x hulpwikkeling, switch en cap in serie.

De motor is nu (zonder aanloopcondensator) goed te regelen met een resulterende klauw snelheid van 50 omw/min tot 1200 omw/min traploos regelbaar. Helaas vliegen de centrifugaal gewichten naar de maan bij 200 omw/min van de motor. Nu heb ik een beetje elektro kennis dus wil ik een schakelingetje te maken om de hulpwikkeling uit te schakelen als de motor eenmaal op gang is gekomen. De hulpwikkeling is immers alleen om op te starten en als het lukt kunnen de gewichten er helemaal uit.

De inbouw van het paneel.
Afbeelding
Afbeelding
En natuurlijk mag de hoofdschakelaar niet ontbreken
Afbeelding

mvg
Frans
Laatst gewijzigd door fct2 op 12 mar 2020 00:00, 7 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door hfjbuis »

Niet verkeerd om te beginnen met schoonmaken, smeren en instellen.

Veel plezier er mee,
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door K.J. »

Is het doel van de ombouw ook om er een cnc van te maken?
Het verslag ga ik zeker volgen, heb namelijk de zelfde machine, en wil de mijne ook voorzien van VDF.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door fct2 »

K.J. schreef: 07 mar 2020 20:22 Is het doel van de ombouw ook om er een cnc van te maken?
Het verslag ga ik zeker volgen, heb namelijk de zelfde machine, en wil de mijne ook voorzien van VDF.
Nee hoor, geen cnc voorlopig hoewel dat voor de toekomst niet is uitgesloten. Wil het wel goed bruikbaar maken en ben een heel eind.

Ik heb een leuke inverter voor nog geen 100 bij ali. Werkt heel mooi maar de motor en de programmering van de inverter moet je wel aanpassen. Mocht je dezelfde inverter kopen heb ik al veel uitgezocht wat ik kan delen.

De motor wil ik ruim vier keer zo snel laten lopen en dan is de centrifugaal schakelaar voor de hulpwikkeling waardeloos. Op hoog toerental vliegt hij uit elkaar en op laag toerental schakelt hij te snel in waardoor hoog stroomgebruik en een brommende motor.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door benkr »

fct2 schreef: 07 mar 2020 22:53
De motor wil ik ruim vier keer zo snel laten lopen en dan is de centrifugaal schakelaar voor de hulpwikkeling waardeloos. Op hoog toerental vliegt hij uit elkaar en op laag toerental schakelt hij te snel in waardoor hoog stroomgebruik en een brommende motor.
Daar zou ik toch nog eens goed over nadenken.
Er kan niet zo heel veel gebeuren met zo'n rotor, maar op een gegeven moment zal ook dat ding uit elkaar vliegen.
Dan is het maar goed dat er nog een stator omheen zit die het meeste rondvliegende metaal tegenhoudt, maar het beest wat er op dat moment vrijkomt is echt moeilijk te temmen, ik zou voor die paar honderd Euro die een andere motor kost het risico niet willen nemen.
Motoren genoeg, maar je hebt, in tegenstelling tot katten, maar één leven.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door DaBit »

Ik zou toch sterk overwegen om er gewoon een driefasenmotor in te monteren. Vaak is wat geschikts 2e hands nog wel te vinden voor een paar tientjes, en de huidige motor met aanloopspul levert ook weer wat op als je het op Marktplaats slingert.

Met een moderne vector-VFD en een driefasenmotor kun je toch bij lagere toeren nog koppel houden, en het zal mooier en constanter lopen dan een 1-fase motor op een V/f regelaar
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door fct2 »

benkr schreef: 08 mar 2020 11:25
Er kan niet zo heel veel gebeuren met zo'n rotor, maar op een gegeven moment zal ook dat ding uit elkaar vliegen.

Daar kan ik me nou niet zoveel bij voorstellen. De omtrek is slechts een paar cm en ziet er uit als een solide stuk staal. Maar zeg nooit nooit natuurlijk. Heb je dit ooit wel eens meegemaakt?
Ben nog steeds eigenwijs maar sta inmiddels wel open voor andere meningen ;)


Natuurlijk loopt een driefase mooier maar ik vond dat toen te ver gaan en ben eerst deze weg ingeslagen. Het verlies van koppel valt reuze mee. Bij 10 omw/min van de motor is de klauw niet te stoppen. Met geweld treed er slip op bij de snaren.

Eerst mijn automaat voor de hulpwikkeling maken en dan zie ik wel verder. Kan altijd nog overstappen.
JanSr
Berichten: 563
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door JanSr »

Mijn HBM heb ik destijds voorzien van een hulpas op de plek waar de motor zit. Via een V-snaar werd die hulpas aangedreven door een flinke 3 fasen motor onder de tafel. Dan heb je keuzevrijheid en geen aanpassingsproblemen.
Zo'n hulppasje maak je in no time, daar heb je een draaibank voor.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door benkr »

Daar kan ik me nou niet zoveel bij voorstellen. De omtrek is slechts een paar cm en ziet er uit als een solide stuk staal. Maar zeg nooit nooit natuurlijk. Heb je dit ooit wel eens meegemaakt?
Ik heb het nooit zien gebeuren, wel ooit een motor gezien die dit had meegemaakt.
Sinds die tijd heb ik toch iets meer respect voor die dingen.

Die rotor is echt geen solide stuk staal, meestal is het staal, aluminium en soms zelfs koper.

16123
JanSr
Berichten: 563
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door JanSr »

benkr schreef: 08 mar 2020 11:25
fct2 schreef: 07 mar 2020 22:53
De motor wil ik ruim vier keer zo snel laten lopen en dan is de centrifugaal schakelaar voor de hulpwikkeling waardeloos. Op hoog toerental vliegt hij uit elkaar en op laag toerental schakelt hij te snel in waardoor hoog stroomgebruik en een brommende motor.
Daar zou ik toch nog eens goed over nadenken.
Er kan niet zo heel veel gebeuren met zo'n rotor, maar op een gegeven moment zal ook dat ding uit elkaar vliegen.
Dan is het maar goed dat er nog een stator omheen zit die het meeste rondvliegende metaal tegenhoudt, maar het beest wat er op dat moment vrijkomt is echt moeilijk te temmen, ik zou voor die paar honderd Euro die een andere motor kost het risico niet willen nemen.
Motoren genoeg, maar je hebt, in tegenstelling tot katten, maar één leven.
Bij een vier maal zo hoog toerental uit elkaar vliegen????? Ik zou zeggen: Wie iets beweert heeft de bewijslast. Reken ff voor svp hoe hoog de spanningen worden in de rotor bij n x 4.
En, zoals al opgemerkt: Dat 'drama" speelt zich dan af binnen de stator. Als het zich al zou voordoen kan je schrikken van de klap en daarmee is alles wel gezegd.
Ik schat in, dat er bij n x 4 elektrische problemen ontstaan. Misschien wordt de boel te warm, of valt het koppel weg of zo.
Is er een vonkentrekker in dit gezelschap die daar iets verstandigs over kan zeggen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door hfjbuis »

Ik denk dat als de roter het leven laat, de schade wel mee valt, te meer daar de motor toch wat verstopt zit.

Als de klauwplaat 4 x zo hard moet draaien, dan loopt die wel erg hard. Mijn door HBM geleverde 160 mm klauwplaat gaat tot 2500 RPM. Die zal ik noooooit laten lopen boven dit toerental. Als daar wat mee gebeurd, dan wil ik er niet bij staan, zelfs niet op afstand.

Voor zo'n hoge toerentallen is een hele kleine klauwplaat of collet houder geschikter (veiliger).
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JanSr
Berichten: 563
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door JanSr »

Mijn Harrison M250 heeft 3000 RPM als max toerental. Ik zou daar blindelings zo'n HBM klauwplaat op zetten (al komt die er bij mij niet in).
De klemkracht van een klauwplaat is zeer veel malen groter dan de middelpuntvliedende kracht op de klauwen.

En nog even over de minimaal en maximaal te realiseren toerentallen met een frequentieregelaar: Een verhaal van een echte deskundige:

Bij het halve toerental of lager krijg je mogelijk te maken met koelproblemen van de motor, de koelwaaier verplaatst veel minder lucht.
Bij de meeste instellingen van de regelaar gaat het wel goed met de V/Hz waarde van de motor (Volt per Herz).
Bij een verviervoudiging van het toerental gaat het (bijna zeker) mis met de waaier van de motor en daarmee de hoeveelheid lucht en het geluid.
Op zich is dat simpel op te lossen met een separate koeling van de motor (eigen waaier verwijderen).
Met de V/Hz waarde van de motor gaat het geheid mis.
De motor is gemaakt voor 400V bij 50Hz en heeft zijn optimale werkpunt bij deze spanning en frequentie (8 V/Hz).
Bij deze V/Hz waarde kan de motor over een breed gebied van ca. 0.2n tot n een constant koppel (nominaal) koppel leveren.
Mits het kipkoppel (ruim meer dan 200%) van de motor het toestaat kan 2n nog de 1/2 maal het nominale koppel geleverd worden.
Bij 4n kan theoretisch nog 1/4 van het nominale koppel geleverd worden mits het kipkoppel minstens 500% bedraagt.
Wordt niet aan deze voorwaarden voldaan dan draait de motor niet of instabiel.
Nu is er nog een trucje dat met een in driehoek geschakelde motor uitgevoerd kan worden.
In ster geschakeld en met een instelling op de regelaar van 4,6 V/Hz kan deze motor tot 87Hz opgetoerd worden met nominaal koppel.
De regelaar moet dan in staat zijn om 74% meer stroom te kunnen leveren. (58% lagere V/Hz waarde, 74% hogere stroom, 74% hoger toerental)
In dat geval is bereik naar de oorspronkelijk gewenste 4n al een stuk dichterbij gekomen
Met andere woorden:
Het is ook mogelijk om met een speciale wikkeling in de motor 100V bij 50Hz (2V/Hz) en met een regelaar die instelling aankan een systeem te bouwen die de oorspronkelijke wens van 0,2n .. 4n kan leveren bij gelijkblijvend koppel.
De stroom en daarmee ook het geleverde vermogen is dan navenant hoger.
Met uitzondering van de eigen waaier kunnen de rest van de componenten in de motor kooi/kortsluitring en lagers dit wel aan.

Kortom: Van 0,2 tot 2 n geen problemen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door Kars-cnc »

JanSr schreef: 10 mar 2020 13:09

Bij een vier maal zo hoog toerental uit elkaar vliegen????? Ik zou zeggen: Wie iets beweert heeft de bewijslast. Reken ff voor svp hoe hoog de spanningen worden in de rotor bij n x 4.
Die kracht wordt 16x zo hoog (F=mv^2/r)

Ben "beweerd" niet dat er iets uit elkaar zal vliegen, hij waarschuwt alleen maar!
Een goede eigenschap lijkt mij...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door DaBit »

En al vliegt het niet uit elkaar, eventuele onbalans van de rotor belast de lagers 16x zo hard.
Ik meen dat Niels destijds wel zoiets deed met zijn spindelmotor, maar die had de rotor nog eens extra laten balanceren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie