Even voorstellen en ombouw HBM450

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door fct2 »

Bedankt voor jullie input, wordt zeer gewaardeerd. Zo te zien zijn er nogal wat twijfels over mijn plannen. Klopt ook wel hoor, een van de dingen waar ik tegenaan loop lees ik hier ook. Het toerental gaat niet zomaar naar 4n. Wel kan ik in mijn regelaar een koppel correctie invoeren waarna hij wel hoger komt. Het is ook niet echt nodig dus zal wel ergens op 3n uitkomen.

De klauw zal niet zo hard lopen, hoger dan 1200 omw/min wil ik niet gaan.

Ben nu eerst bezig met een automaat voor bekrachtiging van de hulpwikkeling vanwege problemen met de centrifugaal schakelaar. Daar ondervind ik al de eerste tegenslag door het sterk vervuilde signaal uit de regelaar. De 1Mhz schakelfrequentie veroorzaakt zoveel troep dat de motorspanning niet is terug te brengen naar een nette gefilterde laagspanning. In een test setup werkt het allemaal goed maar zodra ik de spanning uit de regelaar betrek gaat het helemaal fout. Er moet een andere oplossing komen om de (frequentie) rotatie te meten en zal moeten uitwijken naar een lichtsluis of een magneetje op de motorpulley icm een pickup spoel of magneet sensor. Ik wil de hulpwikkeling namelijk ontkoppelen boven de 11Hz en weer inschakelen onder de 9Hz. Dit is een heel kritiek gebied dus moet een stabiele sensor verzinnen. Dat is dan weer een combinatie van elektra en mechanika.

Wordt vervolgt.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door benkr »

fct2 schreef: 10 mar 2020 22:54 De 1Mhz schakelfrequentie veroorzaakt zoveel troep dat de motorspanning niet is terug te brengen naar een nette gefilterde laagspanning.
Wat voor regelaar heb je dan?
De meeste VFD's werken met een frequentie van een paar kHz, 4 kHz, 8 kHz, zeg 20 kHz max.
En inderdaad, die uitgang heeft niets met een sinusspanning te maken, dat is een brei van pulsjes (PWM).
Als je daar iets mee wilt gaan doen dan heb je een knap LowPass filter nodig.
Bovendien werk je dan niet netgescheiden, dat is het volgende probleem, maar een trafootje of opto coupler kan dit oplossen.
Dat LowPass filter neemt er de tijd voor om zijn ding te doen en dat is weer tegenstrijdig met wat je met de uitgang wilt doen.
Heeft de VFD niet een uitgang die je iets vertelt over de uitgangsfrequentie?

Laatst stond er in Elektor een artikel over een zelfbouw regelaar voor een dergelijke motor, die regelde wel, maar ik kwam tot de conclusie dat een voorspelbaar toerental er niet in zat, geldt dat voor de regelaar die jij hebt wel?
Indien ja, dan hoor ik graag het typenummer en zo.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door JanSr »

Zo te lezen blijf je doortobben met een voor je doel ongeschikte motor. Misschien toch maar nadenken over de route met een hulppasje?

En verder lees ik: "De klauw zal niet zo hard lopen, hoger dan 1200 omw/min wil ik niet gaan."
Wat is daar de ratio achter? Bij kleine en middelgrote diameters kom je dan bij lange na niet aan de gewenste snijsnelheid.

Bijkijk even: https://www.youtube.com/watch?v=V5Q0xVq-6rI
Dan weet je wat voor klauwplaat toerentallen je nodig hebt.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door JanSr »

Zo zat dit bij mijn HBM 250/750:

Afbeelding

Links onder de nieuwe 2,2 kW motor, de V-snaar loopt naar de hulpas, die zit op de plek van de oude motor. Erg simpel te maken. Je hebt tenslotte al een draaibank.
Rechts ligt het oude 230V motortje.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door fct2 »

benkr schreef: 11 mar 2020 09:43
fct2 schreef: 10 mar 2020 22:54 De 1Mhz schakelfrequentie veroorzaakt zoveel troep dat de motorspanning niet is terug te brengen naar een nette gefilterde laagspanning.
Wat voor regelaar heb je dan?
De meeste VFD's werken met een frequentie van een paar kHz, 4 kHz, 8 kHz, zeg 20 kHz max.
En inderdaad, die uitgang heeft niets met een sinusspanning te maken, dat is een brei van pulsjes (PWM).
Als je daar iets mee wilt gaan doen dan heb je een knap LowPass filter nodig.
Bovendien werk je dan niet netgescheiden, dat is het volgende probleem, maar een trafootje of opto coupler kan dit oplossen.
Dat LowPass filter neemt er de tijd voor om zijn ding te doen en dat is weer tegenstrijdig met wat je met de uitgang wilt doen.
Heeft de VFD niet een uitgang die je iets vertelt over de uitgangsfrequentie?

Laatst stond er in Elektor een artikel over een zelfbouw regelaar voor een dergelijke motor, die regelde wel, maar ik kwam tot de conclusie dat een voorspelbaar toerental er niet in zat, geldt dat voor de regelaar die jij hebt wel?
Indien ja, dan hoor ik graag het typenummer en zo.

Model:AT2-1500x

Hier de link naar de chinezen - https://nl.aliexpress.com/item/33012264 ... 4c4dw3hxZF

Het lowpassfilter werkte wel maar de pulsen hebben een waarde van 650Vtt, ga dat idd maar eens filteren ben ik inmiddels achter.

Nergens komt er frequentie informatie naar buiten helaas. Daarom zelf maar aan de slag gegaan met infrarood sluisje uit de afstand bediening.

Afbeelding

Geen hinder van daglicht maar wel van vrouw .... geen TV vanavond :mrgreen: .

Als alles werkt zal ik het recept hier publiceren met uitleg voor degene die het willen. Is gewoon leuk om te doen hoor en je leert er wat van.
Het vordert wel iig. Waarom ik dit doe? Gewoon omdat het kan, cq eigenwijs.

vg Frans
Laatst gewijzigd door fct2 op 11 mar 2020 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door fct2 »

JanSr schreef: 11 mar 2020 10:04 Zo te lezen blijf je doortobben met een voor je doel ongeschikte motor. Misschien toch maar nadenken over de route met een hulppasje?

En verder lees ik: "De klauw zal niet zo hard lopen, hoger dan 1200 omw/min wil ik niet gaan."
Wat is daar de ratio achter? Bij kleine en middelgrote diameters kom je dan bij lange na niet aan de gewenste snijsnelheid.

Bijkijk even: https://www.youtube.com/watch?v=V5Q0xVq-6rI
Dan weet je wat voor klauwplaat toerentallen je nodig hebt.
Tnx, Heb er verschillende mogelijkheden bij maar wil zelfs de tussenpulley laten vervallen. Snaar direct van de motor naar de hoofdas.

Die filmpjes zijn leerzaam he, heb ze afgelopen tijd allemaal gedownload en kijk regelmatig kwijlend naar de werkzaamheden.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door JanSr »

Dan begrijp ik die 1200 rpm nog miner....
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door benkr »

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem, mijn Emco Compact 8 had een kapotte motor dus ik moest wat.
Ik heb eerst geprobeerd enkele servo regelaars en motoren die ik had liggen aan de gang te krijgen, maar dat lukte niet echt, vooral omdat ik er niet al te veel tijd in wilde steken.
Daarna heb ik van Hainjedaf hier van het forum een 2,2kW SangMutan motor gekregen die nu op de Emco zit.
Werkt perfect, maar die SangMutan kan niet langzamer dan 400 rpm en dat vind ik knap ongemakkelijk, soms wil je echt veel langzamer draaien, b.v. bij draadsnijden en zo.
Daarom heb ik nu maar een 1,2kW servomotor besteld. Ik heb er eentje van 400W voor een ander medeforumlid aan de gang gemaakt en ik moet zeggen dat dat toch echt wel subliem werkt, met een potmeter regelbaar van zo ongeveer 0 tot 3000 rpm bij steeds het volledige koppel, sterker nog kortstondig is er 3 x nominaal koppel beschikbaar.

Ik heb deze besteld:

https://nl.aliexpress.com/item/33047280 ... 4c4d6LGXfj

kost wat, maar dan heb je ook wat.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door HD13 »

fct2,
Bij veel frequentie regelaars heb je de mogelijkheid om de functie van een digitale uitgang te programmeren, dat deze bv bij een bepaalde frequentie schakelt.
Heb even bij de link gekeken maar daar wordt een digitale output "input"genoemd en de settings, kan er geen kaas van maken.
Zal wel een gevalletje lost in translation zijn.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door fct2 »

JanSr schreef: 11 mar 2020 12:33 Dan begrijp ik die 1200 rpm nog miner....
Begrijp ik, moet ook 1800 zijn, sorry. :shock:




benkr schreef: 11 mar 2020 15:50 Daarom heb ik nu maar een 1,2kW servomotor besteld. Ik heb er eentje van 400W voor een ander medeforumlid aan de gang gemaakt en ik moet zeggen dat dat toch echt wel subliem werkt, met een potmeter regelbaar van zo ongeveer 0 tot 3000 rpm bij steeds het volledige koppel, sterker nog kortstondig is er 3 x nominaal koppel beschikbaar.
Ja stappenmotortje. Mooi man. Misschien mijn volgende stap.



HD13 schreef: 11 mar 2020 19:57 Bij veel frequentie regelaars heb je de mogelijkheid om de functie van een digitale uitgang te programmeren, dat deze bv bij een bepaalde frequentie schakelt.
Heb even bij de link gekeken maar daar wordt een digitale output "input"genoemd en de settings, kan er geen kaas van maken.
Zal wel een gevalletje lost in translation zijn.
Ben ik idd ook mee aan het spitten geweest maar het leek mij allemaal input signalen te zijn om de VFD met externe regelaars en switches te besturen. Verder kun je best veel programmeren op dit ding.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door HD13 »

fct2,

Output SP1 kun je met parameter P58 instellen, zo haast gokken op 2 om op toerental/Hz te schakelen.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door fct2 »

HD13 schreef: 12 mar 2020 06:46 fct2,

Output SP1 kun je met parameter P58 instellen, zo haast gokken op 2 om op toerental/Hz te schakelen.

Zal ik nog naar gaan kijken maar had de schakeling en sensor al zover klaar dat ik dit maar zo afmaak. Moet alleen nog even de tijd vinden voor inbouwen.

Het printje en de Infrarood sensor.
Afbeelding


En natuurlijk de schakeling anders heb je er nog niks aan.
Afbeelding
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door HD13 »

Welk type relais wil je daar mee schakelen ?
Fet mag 5,7 Amp doen in het slechtste geval.
Wilde al beginnen over een diode anti parallel over de fet, maar gezien de datasheet lijkt het niet nodig, fet heeft al een ingebouwde.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door fct2 »

HD13 schreef: 18 mar 2020 18:22 Welk type relais wil je daar mee schakelen ?
Fet mag 5,7 Amp doen in het slechtste geval.
Wilde al beginnen over een diode anti parallel over de fet, maar gezien de datasheet lijkt het niet nodig, fet heeft al een ingebouwde.
Een lekker robuust auto relais. Zo'n algemeen ding van bosch. Spoel trekt 150mA dus die fet komt een heel eind en idd, blusdiode is intern aanwezig.
Plaats reactie