Fundatie voor opberghok maken van stenen en of beton

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Fundatie voor opberghok maken van stenen en of beton

Bericht door Bjornski1976 »

Ik ben er voor mezelf nog niet helemaal uit hoe ik een fundatie moet gaan maken voor een opberghok en misschien hebben jullie daar al ervaring mee en ideeën.

Het opberghok, met de buitenmaat van 300 x 320 cm komt te staan achter in de tuin tussen mijn schuur en een bestaande bergingen van de buurman. De bestaande
overkapping gaat weg. Ik heb het plan om een fundatie te maken die rondom 4 cm binnen de buitenmaat valt en dus effectief 292 x 312 cm.

De fundatie kan ik geheel van beton storten en dan een cm of 12 dik met enkele bewapening maar ik heb ook nog een stapel grote en dikke tegels over en misschien kan
ik die op een of andere manier gebruiken. Ik dacht er aan om de fundatie 25 cm diep af te graven en daar twee dik tegels in te leggen en 5 cm cement zand vloer erover.
Zou ik daar dan nog iets van bewapening in moeten doen ijzer of glasvezel. Of is dit idee geheel af te raden?

De reden dat ik een cement of beton vloer wil is omdat het mooi vlak en egaal is. Daarop kan ik de muren van hout plaatsen en daarop weer een dak met afwatering.

Ter illustratie een foto van de huidige situatie. In de nieuwe situatie komt er ook weer een poortdeur in en aan de voorzijde een uitsparing.
20146
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 866
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Fundatie voor opberghok maken van stenen en of beton

Bericht door zeeschuim »

een plaat van 10 cm dik met een vorstrand eraan van 60cm, dubbel net in de plaat
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fundatie voor opberghok maken van stenen en of beton

Bericht door DirkSchipper »

zeeschuim schreef: 18 mar 2020 17:51 een plaat van 10 cm dik met een vorstrand eraan van 60cm, dubbel net in de plaat
Dan zou ik toch ook nog wat ijzer onderin de vorstrand stoppen.
Want als er toch iets zou gaan verzakken waardoor de onderkant op trek wordt belast, breekt die vorstrand, met alle ellende van dien.
2 strengen 10mm diam. rondom op een paar cm van bodem en zijkant lijkt me ruim voldoende.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Fundatie voor opberghok maken van stenen en of beton

Bericht door Ballegooijen »

Bij het plaatsen van mijn schuur hebben ze 6 stalen palen in de grond geboord en daar de fundering op gestort. Ze kwamen toen met een klein machientje wat volgens mij door een deur heen kon en waren zo klaar. Ik heb er nooit spijt van gehad.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fundatie voor opberghok maken van stenen en of beton

Bericht door Tolp2 »

Beton storten op tegels is een slecht idee, de naden van de tegels zie je na een tijdje prachtig terug als een scheurpatroon in je betonvloer. Dit is dezelfde reden waarom we geen asfalt draaien op een elementenverharding, dat gaat ook scheuren.

Gezien je woonlocatie moet je het ook weer niet te zwaar willen maken, want dan zakt het alleen maar heel hard de grond in als je er geen palen onder gaat zetten.

Voor de uitbreiding van eigen schuur heb ik een frame van hardhout in de grond geplaatst waarin ik zand heb gestort. Dit zand heb ik aangetrild met een trilplaat van de Boels en vervolgens voorzien van een tegelvloer van 40x60x6 betontegels van de Hornbach. Mijn CNC-machine heeft nog geen deuk veroorzaakt in deze vloer.

Het frame van hardhout ondersteund de wanden van mijn schuur, maar de wanden hebben schijfwerking, waardoor de uitbreiding eigenlijk 'hangt' aan het bestaande deel van de schuur. Dat deel is gefundeerd op een prefab betonplaat. Nu zie ik op jouw foto nagenoeg eenzelfde schuurtje staan, dus daar zit waarschijnlijk ook een mooie betonplaat in die je op deze manier kan gebruiken.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 866
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Fundatie voor opberghok maken van stenen en of beton

Bericht door zeeschuim »

20149
Dat is een vorstrand.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Fundatie voor opberghok maken van stenen en of beton

Bericht door keesfrees »

Dit schoot me te binnen :

Niet helemaal van toepassing maar toch.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Fundatie voor opberghok maken van stenen en of beton

Bericht door Bjornski1976 »

Iedereen bedankt voor de reacties zo ver. De opmerkingen ga ik zeker meenemen en overwegen.
Mijn huidige schuurtje staat inderdaad op een betonnen plaat met palen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fundatie voor opberghok maken van stenen en of beton

Bericht door leopard »

Bjornski1976 schreef: 18 mar 2020 23:34 Iedereen bedankt voor de reacties zo ver. De opmerkingen ga ik zeker meenemen en overwegen.
Mijn huidige schuurtje staat inderdaad op een betonnen plaat met palen.
Je kan in het bouwarchief van de gemeente de tekeningen en de constructieberekeningen van je huidige schuur opzoeken.
Een constructeur kan dan zo voor je berekenen of je met het bijslaan van één of twee paaltjes een solide basis kan maken.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Fundatie voor opberghok maken van stenen en of beton

Bericht door Bjornski1976 »

Altijd leuk om nieuwe dingen te proberen, het uploaden van een foto is nu lekker makkelijk.

Kleine terugkoppeling op de schuur fundatie. Uiteindelijk besloten om het niet te moeilijk te doen. Ik heb een deel grond afgegraven en voorzien van van witzand. Rondom waar de houten schuur constructie op staat beton randen van 8 dik, 20 diep gelegd en binnenin bestraat.

Op alles een houten constructie gemaakt en aan de bestaande schuur vast gezet. De boel van buiten afgetimmerd en binnen ben ik nog bezig. Ook moet er nog een poortdeur in maar het voorlopige resultaat is top.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Fundatie voor opberghok maken van stenen en of beton

Bericht door Bjornski1976 »

IMG_20210615_214628.jpg
Moet dan wel de betere foto selecteren. :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie