Even voorstellen en ombouw HBM450

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door HD13 »

Even oppassen een autorelais is niet bedoeld om 230Vac te schakelen, ding is gemaakt om 12-14Vdc te schakelen en geen 230Vac.
Je moet dus goed letten op de spanning die je max mag schakelen en dan ook nog de juiste stroom.
Zoiets dus bv,
https://www.conrad.nl/p/nt90thce12cb-pr ... uks-506106
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door fct2 »

Schakelen met het relais gaat prima hoor, contact afstand is voldoende om hogere spanningen te schakelen. Anders is dat bij mini relais, daar is de afstand kleiner waardoor gemakkelijk een vonkenbrug kan ontstaan en je relais domweg uitfikt.

Inmiddels de hele toestand opgebouwd en werkt perfect.

Hier de optische infrarood sensor ....
Afbeelding

De motor heb ik voorzien van een geforceerde koeling welke permanent werkt zodra ik de hoofdschakelaar inschakel. Ook de automaat voor de veldwikkeling is continu in bedrijf.

Afbeelding

En de finale opbouw ....
Afbeelding

Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door Kjelt »

Mooi dat het werkt. Een kleine opmerking als je het relais niet ergens in kunt bouwen zorg dan in ieder geval voor een degelijke trekontlasting op die draden. Die kabelschoentjes trek je er zo vanaf of de draad trek je uit het schoentje. Het is een draaibank dan wil je volgens mij geen loshangende draden in de buurt.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door andrefc101 »

Zit die ventilator nu zo dicht bij de klauwplaat? Zal die leuk vinden, al die spaantjes ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door Kars-cnc »

andrefc101 schreef: 20 mar 2020 18:29 Zit die ventilator nu zo dicht bij de klauwplaat? Zal die leuk vinden, al die spaantjes ;-)
Voor een elektrische ventilator inderdaad misschien minder handig. Je kunt zien dat de oorspronkelijke motor waaier ook al pal achter de klauwplaat zat. Emco' s en de vele klonen doen dat meestal zo en dat gaat verbazend goed. Zo af en toe ratelt het even in de waaier maar de meeste spaantjes die opgezogen worden vliegen er probleemloos door heen.

Daar zat voor mij ook het probleem; er door heen eindigt bij mij op m'n werkbank waar ik vaak de tekening, schuifmaat etc. heb liggen. Ik werd er een beetje zat van dat dat altijd maar weer onder de spanen zat en heb van 0.5mm aluminium een kap gemaakt tussen de spanenbak en de motor (gewoon knippen met een schaar en in elkaar met popnagels). Probleem opgelost!

Wel moet de koellucht nu van de voorkant van de motor komen, iets minder goed voor de koeling maar bij mij wordt de motor vrijwel niet warm. Fct2 kan misschien iets slims doen met zo'n flexibele pijp zoals gebruikt bij afzuigkappen e.d. om het spanen opzuigen te voorkomen.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door fct2 »

Ik snap deze opmerkingen goed maar de originele fan zat ook op die plaats. Als het idd vervelend wordt zal ik daar een schermpje voor maken. Voorlopig werkt de ombouw heel goed, ben er erg tevreden mee. Volgende stap is om een paar fatsoenlijke snaartjes te regelen. De Chineese troep die er nu op zit lijken wel elastiekjes. De schroeven van alle kappen is ook van die troep. Zacht materiaal en slecht passend. Dat ga ik allemaal vervangen door torx van een sterkere kwaliteit want dit is na een aantal keer uitdraaien verrot.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: Even voorstellen en ombouw HBM450

Bericht door fct2 »

Goedemorgen allen,

Het bovenstaande verhaal is inmiddels een beetje aangepast. De 1fase motor van 550W is vervangen door een wat serieusere 3fase 1kW1 type dus heb nu twee keer zoveel vermogen tot mijn beschikking.

Afbeelding

De VFD was natuurlijk ongeschikt en moest ook een 3fase type worden. Een stukje terug had ik een automaat gemaakt die de RPM van de motor meet en daarme liet ik de hulpwikkeling afschakelen boven een bepaald toerental. Heeft al die tijd goed gewerkt. Later kwam ik er achter dat die functie al in de VFD is ingebouwd en volledig instelbaar. Zinloze actie geweest dus. Maarja, eigenwijs hé, je leert er iig wel van.


Nu het plaatsen van de nieuwe motor:
Ik wilde van het snaren wisselen af en de bedoeling was met één snaar verder te gaan welke ik kon instellen op een hoge snelheid voor fijn werk en een lage snelheid met veel kracht voor het grotere spul en schoefdraad snijden. De tussenpulley is komen te vervallen en daarvoor in de plaats heb ik een spanrol van een VW distributie geplaatst. De oude positie van de tussenpulley heb ik gebruikt om de spanrol instelbaar te maken. De rol zelf is ook nog eens instelbaar (exentriek) zodat een groot instelbaar gebied mogelijk is.

Hieronder de oude en nieuwe situatie,
Afbeelding


Afbeelding


Door het verdwijnen van de tussenpulley was de motorpulley en de hoofdas gelijkwaardig geworden (niet gespiegeld). Door de motorpulley om te draaien is dat opgelost en werd het gelijk mogelijk de motorpulley in de goede positie te krijgen. Door de dikkere as van de nieuwe motor zou hij namelijk een stuk naar buiten komen op een verloop as. Ik wilde de motorpulley nog origineel houden om de boel terug te kunnen zetten indien noodzakelijk. De as van de originele motor is 16mm en de nieuwe is 24mm. Hiervoor heb ik een verloop asje gemaakt waarbij ik de motorpulley kon omdraaien. De stand en de positie zijn daarmee in een klap opgelost.

Afbeelding

Afbeelding


Het loopt nu als een naaimachientje en met één snaar is hij fluisterstil. De hoge snelheid is met een fluitende klauw angstaanjagend hoog en vanaf 100RPM heb ik nog veel koppel zonder de spoelspanning aan te passen. Wil ik onder de 100RPM veel torq hebben dan moet ik de VFD een beetje aanpassen. Dit geeft wel iets meer rumoer en vermogensontwikkeling in de motor dus wil dat niet blijvend doen. Nu is het zo lekker fluisterstil dat ik gewoon voor mn plezier naar die spinnende zooi kan kijken. Me happy maar heb alweer andere plannen met een schakelbare vertraging. Ook wil ik een RPM weergave voor het werkelijke toerental van de klauw te meten, de spullen daarvoor zijn onderweg. Voorlopig mijn eerste twee werkstukken met succes voltooid waaronde een as van 300mm met een stuk M21x1.5, gesneden op de bank, zijnde een handgreep voor mijn tegelsnijder die was zoekgeraakt.

Afbeelding
Plaats reactie