G code vraagjes

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G code vraagjes

Bericht door Kjelt »

Bedankt allemaal, stuk duidelijker. Lees nu dat #5212 de Y as offset is en er zijn nog meer gereserveerde parameters kennelijk.
Staat helaas niets over in de Eding manual maar dat zal wel standaard G code zijn. Mocht iemand nog een pdf'je hebben met de G code standaard dan hou ik me van harte aanbevolen ;-)

Ok simulator mode staat aan en ik ga er eens mee oefenen 8)
Bedankt!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G code vraagjes

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 mar 2020 08:24 Het toverwoord is G92 X0 Y0. :mrgreen:
X en Y gaan perfect en in de Eding simulator waar machine en werkstuk Z gelijkVallen ook maar nu in de praktijk gaat er iets fout :oops:

Stel mijn Z=0 machinecoordinaat oftewel homeposition zit 50mm boven het werkstuk Z=0.
Wat ik nu doe is de Z nullen op het werkstuk, dus werkstuk coordinaat = 0 en mach.coordinaat =-50.

Wat moet ik dan in mijn G code zetten VOOR ik de subroutine met G92 aanroep?

Moet ik dan bv een G0 Z5 doen
En dan in de subroutine een
G92 X0 Y0 Z5 ? Is dat zoals het werkt?
Want nu schiet na het eerste gat (dus eerste run subroutine) de frees de lucht in en gaat naar de Z voor de machinecoordinaat en niet de Z werkstuk coordinaat voor deze de subroutine inging.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G code vraagjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou geen z in de G92 invullen. Omdat het meestal om positie’s in hetzelfde vlak gaat.
Maar G0 Z5 met vervolgens G92 Z5 er achteraan zou in principe onmerkbaar verder moeten gaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G code vraagjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar het hele machine nulpunt verhaal irriteerde mij altijd. Als gebruiker heb je daar heel weinig aan, ergens op de machine heb je een werkstuk nulpunt, en daar werk je normaal van uit.
In principe zou het niet uit mogen maken, maar ik ben wel vaker verrast door merkwaardige logica bij besturingen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G code vraagjes

Bericht door Kjelt »

Ik zal de simulatie nog eens checken, ik heb echt het gevoel dat het daar anders loopt dan in het echt.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: G code vraagjes

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 20 mar 2020 21:56 Ik zal de simulatie nog eens checken, ik heb echt het gevoel dat het daar anders loopt dan in het echt.
Dat lijkt mij wel erg vreemd....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G code vraagjes

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 20 mar 2020 22:13
Kjelt schreef: 20 mar 2020 21:56 Ik zal de simulatie nog eens checken, ik heb echt het gevoel dat het daar anders loopt dan in het echt.
Dat lijkt mij wel erg vreemd....
Ja zou ik ook niet denken maar de simulatie ging gewoon goed en op mijn machine ging ie na het eerste gat opeens op +90mm luchtfrezen. Enigste verschil tussen echt en simulatie is het Z nulpunt dat bij mijn machine ergens op +90 staat tov het huidige werkstuk. Dus Z werkstuk = Zmachine -90.
Ik weet niet of je dat bij de simulatie kunt ingeven, zal eens checken dadelijk.
Misschien dat die dan ook fout gaat, maar ik kan weer vooruit.
Wordt vervolgd ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G code vraagjes

Bericht door Kjelt »

Opgelost maar ik blijf met een vraag zitten. (niet opgelost zie post onder)
Nu de simulatie gestart met een verschil tussen Zmachine en Zwerkstuk en dan gaat hij inderdaad na een G92.1 met de Z-as terug naar de machine co-ordinaten.
Dus stel dat ik voor het programma home dan staat Zmachine op 0 en dan ga ik naar mijn werkstuk en nul daar de Z-as op zeg -50mm Zmachine en dat is dan Zwerkstuk = 0.

Ga naar Z=5 start subroutine met daarin een G92 X0 Y0 Z5
en sluit af met een G92.1
Ga ik dan naar Z=0 bewegen gaat hij naar de Zmachine = 0 oftewel mijn Zwerkstuk is gereset naar de machine coordinaat.

Wat wel goed werkt is G92.3 Op dat moment blijft de nulwaarde van het werkstuk bestaan en zet hij deze bij het verlaten van de subroutine weer terug.
Geen idee of dit klopt maar voor Eding wil je dus G92.3 gebruiken en niet G92.1 maar misschien hoort dit wel zo, heb dit nog niet eerder gebruikt.

20153
20152
Laatst gewijzigd door Kjelt op 20 mar 2020 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G code vraagjes

Bericht door Kjelt »

Nee darn it, nu komen de gaten op de verkeerde plaats terecht, hier wordt je toch gek van :lol:
bij G92.3 bewaart hij wel de Z-as maar zet kennelijk de X en Y weer op nul zodat de volgende move niet meer gerelateerd is aan de machine coordinaten waar hij op staat.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G code vraagjes

Bericht door Kjelt »

Nou ik denk dat ik er eindelijk uit ben.
De G92.1 reset de X,Y,Z settings naar de machine coordinaten die wil ik dus NIET gebruiken.

Ik nul de Z op de plaat en roep dan G92 X0 Y0 Z0 aan wat tijdelijk de werkstuk coordinaten op 0,0,0 zet. (puur alleen voor de Z coordinaat op te slaan).
Dan volgt een G92.2 die reset de parameters niet maar onthoud ze.
Ik ga naar de plaats waar ik het gat wil hebben, roep daar een G92.3 aan gevolgd door een G92 X0 Y0 en de 92.3 haalt de parameters op zoals ze de vorige keer waren en de nieuwe G92 overschrijft alleen de X en Y positie, dus de Z positie blijft dan behouden.
Eindig weer met een G92.2 ga naar het volgende gat etc. etc.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G code vraagjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Simulatie is wel een risico, omdat je nulpunten niet per se hoeven te kloppen.
Waarom neem je ook de Z mee in de G92 ? Ik zou alleen X en Y doen, want het gaat toch om posities in 1 en hetzelfde vlak.

Als je even in het tabblad 'variabelen' kijkt zie je onder G92 alle parameter nummers die betrekking hebben op de diverse assen, al ben ik van mening dat het mij niets interesseert wat daar komt te staan, ik doe dat vanuit het programma met de G codes die er voor staan. Op het moment van uitvoeren van de G92 X0 Y0 zal de besturing wel een waarde uitrekenen die die als offset gebruikt op het actieve nulpunt, en het programma verder uitvoeren.
Maar is wel even een goede test om te kijken of die velden op 0.00 staan na een G92.1 anders gaat er echt ergens iets niet helemaal goed.

20154

Dat hele nulpunt gebeuren is niet zo moeilijk als je je even realiseert wat er gebeurt.
Je homed je machine, op dat moment worden de astellers geladen met de getallen die jij in 'homing position' ingesteld hebt. Dat is je meet systeem en de 'moedermaat'.
Vervolgens nul je je werkstuk, b.v. G54. De waarden die in die velden staan worden bij de X coordinaat in je freesprogramma opgeteld. Dus in G54 #5221 staat 47.4 en in je freesprogramma staat G0 X13.53, dan gaat de besturing naar X60.93 t.o.v. het machine coördinaten systeem, want dat is het enige wat de besturing als 'telwerk' heeft. De rest zijn alleen maar 'rekenwaarden'. Met de waarde die in #5211..#5216 (G92) komen gebeurt precies hetzelfde. Moeilijker kan ik het niet maken.

Dus eigenlijk moet je gewoon es even een testje gaan doen met G53, G54, G55, kijken wat er in die parameters staat, G92 erbij, controleren of de denkwijze klopt, en dan begrijp je het en blijkt het opeens geen machie meer, maar gewoon een optelsom.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G code vraagjes

Bericht door Kjelt »

Hi Hugo,
hartelijk bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Ik ga er verder mee aan de slag en de 92.1 reset inderdaad alles naar 0 alleen in mijn geval wil ik de oorspronkelijk werkstuk nulpunt terug hebben.
Die zou ik evt in een apart register kunnen opslaan en weer terughalen in mijn subroutine.

Dus ik begrijp denk ik de basis wel, alleen zoek iets meer functionaliteit nu de Z0 van de machine niet overeenkomt met de Z0 van het werkstuk en de G92.1 alles terug zet naar de moeder machine coordinaten.
Wordt vervolgd ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G code vraagjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als het goed is worden de G54 parameters niet gereset.
Maar ik begin me vaag iets over Eding te herinneren, die voerde de handmatige preset op je werkstuk nulpunt ooit uit via een G92 (slecht plan) volgens mij kun je nu ergens in een instelling kiezen hoe dat werkt. (na o.a. een discussie hier op het forum)
Ik kan alleen hier niet een verkeerde afloop simuleren, alles wat ik probeer klopt. (bij mij staat ie blijkbaar goed :lol: )
Zet deze eens aan. Wanneer je een as nult, mag er in de tabel G92 offset niets veranderen, maar moet alleen de tabel koordinaat systeem offset veranderen. ( wel even juiste nulpunt kiezen)
20158 wel 'opslaan' !
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G code vraagjes

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 mar 2020 13:08 Als het goed is worden de G54 parameters niet gereset.
Maar ik begin me vaag iets over Eding te herinneren, die voerde de handmatige preset op je werkstuk nulpunt ooit uit via een G92 (slecht plan) volgens mij kun je nu ergens in een instelling kiezen hoe dat werkt. (na o.a. een discussie hier op het forum)
Ja precies dit.
Als ik dus home en dan de Z as 50mm laat zakken en nul dus het werkstukcoordinaat 0,0,0 maak komt er bij G92 Zas een offset van -50mm te staan.

Die dus bij een G92.1 weer ongedaan gemaakt wordt wat ik dus zeker niet wil.
Zet deze eens aan. Wanneer je een as nult, mag er in de tabel G92 offset niets veranderen, maar moet alleen de tabel koordinaat systeem offset veranderen. ( wel even juiste nulpunt kiezen)
Ja dit lijkt de goede oplossing! Hartelijk bedankt, simulatie draait nu perfect 8)
Hartelijk bedankt Hugo, en inderdaad zoals je al tijdens de mini cursus zei, het is erg leuk om dieper in de materie te duiken en ook erg nuttig :)
Plaats reactie