Even een zaadje planten...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Even een zaadje planten...

Bericht door DaBit »

Zeg, stel nou he, het word erger met dat covid-19 virus en de ziekenhuizen komen aan alle kanten materiaal te kort....

Dan hebben wij als CNC-zone forum een unieke verzameling capaciteiten. We hebben met z'n allen 100+ kilo aan inventieve grijze massa. We staan allemaal met de poten in de klei en zijn praktisch ingericht. We kunnen ontwerpen. We hebben samen verstand van heel veel disciplines. We weten voor een groot deel precies waarvoor we bij wie moeten wezen en we hebben een effectief communicatieplatform. Dat alleen al is van onschatbare waarde. En we hebben met z'n allen best een redelijke productiecapaciteit en velen van ons ook toegang tot productiecapaciteit elders.

Kunnen we daar niet iets mee?

Ik noem maar even iets wilds, niet noodzakelijkerwijs praktisch, maar gewoon om de grijze massa te prikkelen: stel dat de beschikbaarheid van mondkapjes echt een probleem word. Wij kunnen een mooi siliconenkapje maken met een electrostatisch filter erin bestaande uit wat RVS filtergaas en een batterijgevoede spanningsbron. Die kapjes kun je na een shift in de IPA of chloor dumpen, en blijven gebruiken tot ze van ellende uit elkaar vallen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Goed plan, alleen zal er ergens een intermediair moeten zitten om te sturen. (dit forum blink uit in stuurloos gedrag :lol: )
Maar in Assen hadden ze het mondkapjes probleem al redelijk getackeld, daar zal dus alleen maar handjes een probleem kunnen worden.
20155
In plaats van IPA of chloor schijn waterstofperoxide ook prima te desinfecteren (denk eigenlijk nog beter, spul in een luchtdichte doos, drupje waterstof peroxide er in en laten verdampen en de boel is steriel schijn het)
Ik hoorde dat studenten al een project hadden opgestart voor het ontwerpen van simpele beademings apparatuur, willen ze in 6 weken in productie hebben, daar ligt misschien een nuttiger taak voor 'ons'.

Geen idee, we zijn beschikbaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Bjornski1976 »

Lucht behandeling systeem met UV-C lichtbron voor het steraliseren en doden van virus middels dit ontzichtbare licht. Nadeel is het vrijkomen van Ozon wat bij hoge temperatuur wel weer snel vervalt. Ander nadeel is dat het ook schadeljjk voor menselijk DNA dus directed bloodstelling is niet mogelijk.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Danny »

Bjornski1976 schreef: 21 mar 2020 10:39 Lucht behandeling systeem met UV-C lichtbron voor het steraliseren en doden van virus middels dit ontzichtbare licht
Zo een lamp wordt gebruikt in vijverfilters om algen te bestrijden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door audiomanics »

De vraag is natuurlijk: waar gaat dit virus onmiddellijk dood van en wat maakt geen enkele indruk.. Waterstof-peroxide gebruik ik ook wel als chemisch middel voor allerlei corrosieve toepassingen, maar het is niet op iedere hoek van de straat te koop. De gemiddelde apotheek/drogisterij heeft ook zijn deuren al gesloten voor niet dringende zaken..
Spulletjes die er tegen kunnen even in de magnetron leggen.. zou dat helpen? geen idee eigenlijk.. ga het ook niet onderzoeken natuurlijk.. Ik heb een mancave/toolshed vol met gereedschap maar testen uitvoeren op corona-virussen??? daar heb ik geen spullen voor..
Ik hou het voorlopig maar op chocolade paaseieren.. soms (wel vaker dan soms trouwens) komt de oplossing uit een volkomen onverwachte hoek en wordt min of meer bij toeval ontdekt.. Dus misschien zijn chocolade paaseieren nog helemaal zo gek niet ;-) (dit is overigens absoluut niet wetenschappelijk onderbouwd, maar verspreiding van het gerucht kan wel leiden tot hamsteren van de eitjes..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Bjornski1976 »

Dat UV lamp voor vijver toepassingen worden gebruikt beachy mij op het idee. Meer Google resultaten laten zien dat dit installaties gebruikt worden in bakkerijen. Ben benieuwd hoe zn ding er van binnen uit ziet en of het op grote schaal toepasbaar is
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Sven »

Ik ben het er helemaal mee eens Bart, en ik ben beschikbaar.

Als het nuttig is dan heb ik in een paar uur een multi user website draaien.

Ik zat ook te denken of er in lijn met wat bjornski schreef misschien ziekenhuizen ontsmet en ingericht moeten worden.
Lelystad en Slotervaart zijn nog maar kort gesloten.

Qua mondkapjes, als die dingen door thuiswerkers gemaakt kunnen worden en pas als laatste goed gedesinfecteerd kunnen worden dan is dat een goede optie.
Ik ga even kijken of ik contact met die lui kan krijgen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat iemand onderzoek gaat doen, alhoewel ik de vraagstelling of ze in Italië misschien niet van paaseieren houden wel een goede vind.
(ik geloof eerlijk gezegd bar weining van de cijfers, de doden en aantallen in ziekenhuizen zal wel kloppen, maar de mensen thuis met klachten worden per land anders behandeld, in Nederland worden die volgens mij bijna niet geteld, dan stijgt vanzelf het percentage 'ernstige gevallen')
Forums zijn er geloof ik wereldwijd wel goed in om heel veel creativiteit te spuien in korte tijd, mensen met kennis van zaken zullen dat moeten filteren. (de kracht van "ik heb het nog nooit gedaan" is best groot)
En Dabit doelt toch gedeeltelijk ook op een alternatief productie circuit lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Sven »

Ik heb inmiddels de mail van de genoemde meneer in Assen, ik waag daar een vlote mail aan en noem het initiatief.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
harm69
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2011 23:21
Locatie: Veldhoven

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door harm69 »

Er lopen verschillende initiatieven. Er is onder andere door het KIVI (beroepsorganisatie van ingenieurs) een actie opgezet. Tekst van mail hieronder.

'wij technici' zijn er van overtuigd dat het mogelijk is om in korte tijd (1-2 weken) in ieder geval het tekort aan materiaal (beademingsapparaten, mondkapjes,..) aan te pakken. Dat vraagt veel inspanning, maar die mensen zijn in principe wel beschikbaar (denk o.a. aan monteurs van DAF en VDL die nu thuis zitten). Het lijkt er op dat hier vanuit de politiek nog niet genoeg aandacht aan wordt gegeven.


Beste KIVI-leden,

De coronacrisis raakt de wereld en Nederland hard. Veel landen gaan op slot, de economie stagneert en de medische sector draait overuren voor onze gezondheid. Als de crisis nog een aantal weken voortduurt en verder uitgroeit, kunnen er tekorten gaan ontstaan. Niet alleen door een hogere vraag naar bekende producten zoals mondkapjes, maar ook door de behoefte aan mogelijk nieuwe producten of nieuwe toepassingen.

Een voorbeeld: gisteren kwam een bericht langs van iemand die probeert op korte termijn een eenvoudig beademingsapparaat te ontwikkelen om er vervolgens flinke aantallen van te produceren. Hij kwam alleen op enkele onderdelen kennis tekort om snel, veilig en degelijk zo’n product in elkaar te zetten. Op dit moment wordt oude beademingsapparatuur en die van Defensie beschikbaar gemaakt. Daarvoor is onderhoud nodig.
Dit soort problemen kan zich echter ook op vele andere terreinen voordoen.

Daar kunnen wij als vereniging met 18.000 leden mogelijk een belangrijk verschil maken.
Ook omdat veel van jullie ergens werken waar die kennis al wordt ingezet en in sommige gevallen door vraaguitval thuis zitten.

Behoefte aan steun voor de vitale sectoren kan zich op veel terreinen voordoen. Van ICT tot transport en logistiek, van medische technologie tot telecommunicatie en van 3D-printen tot CAD/CAM. Tevens kan kennis uit een heel andere sector misschien bijdragen aan een oplossing.
Zo kun je een bijdrage leveren aan het oplossen van deze crisis!
Door een kort advies, door mee te helpen aan een oplossing of door de kennis en producten van je bedrijf in te zetten op punten die heel erg nodig zijn.

Wil je meedoen? Meld je dan aan via deze link:

https://www.kivi.nl/afdelingen/hoofdbes ... ronacrisis

Zodra er 100 aanmeldingen zijn publiceren we dit initiatief landelijk en vragen organisaties uit de vitale sectoren om eventuele dringende vragen bij ons neer te leggen. Daarbij zullen we natuurlijk aangeven dat het niet zeker is dat we wonderen kunnen verrichten, maar dat we graag willen helpen.

Met collegiale groet,
Het hoofdbestuur
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Sven »

Ik heb de mail gestuurd.

Snel doordenken, als die monkapjes idd door thuiswerkers gemaakt kunnen worden dan zouden wij als groep denk ik prima in staat zijn daar een open source proces voor te maken en eventueel ook productiemiddellen voor de thuiswerkers te maken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Danny »

Bjornski1976 schreef: 21 mar 2020 11:21 Dat UV lamp voor vijver toepassingen worden gebruikt beachy mij op het idee. Meer Google resultaten laten zien dat dit installaties gebruikt worden in bakkerijen. Ben benieuwd hoe zn ding er van binnen uit ziet en of het op grote schaal toepasbaar is
Zo een filter systeem is eenvoudig. De lamp zit in een waterdichte glazen buis en het water stroomt er langs. Enkel de waterpomp vervangen door een luchtpomp.
Hmmm........
Je zou, als er niemand aanwezig is de lamp gewoon vrij in de te ontsmetten kamer kunnen zetten.
Om voorwerpen te ontsmetten een doos met een lamp in zou ook al werken.
Of UVC daadwerkelijk de corona virussen dood is een ander verhaal.
harm69
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2011 23:21
Locatie: Veldhoven

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door harm69 »

Ter aanvulling: De hoofdpagina van KiVi is https://www.kivi.nl/afdelingen/hoofdbestuur/coronavirus
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Danny »

audiomanics schreef: 21 mar 2020 11:14 Spulletjes die er tegen kunnen even in de magnetron leggen.. zou dat helpen? geen idee eigenlijk..
Ik zou na het experiment toch geen eten meer opwarmen in die magnetron.
Plaats reactie