Keuze EdingCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Keuze EdingCNC

Bericht door Jobbomodels »

Hi all,

Momenteel ben ik op de achtergrond bezig met het uitwerken van een protaalfreesbank die ik wil gaan bouwen. Ik wil de machine zo hebben dat hij betrouwbaar is om te gebruiken. Het doel is om er makkelijk aluminium en hopelijk staal mee te kunnen frezen. (wordt een groot stijve machine).

Echter ben ik nu bij het topic controller aan gekomen en na veel lezen wat nou de voor en nadelen zijn van MACH3 of edingCNC blijf ik nog met een stel vragen zitten.
Zoals het er nu naar uitziet gaat mijn voorkeur uit naar EdingCNC omdat dit een stuk betrouwbaarder oogt ipv random breakout boardjes voor MACH3 (wellicht heb ik het fout?). Echter zijn de bordjes van EdingCNC behoorlijk prijzig dus wil ik wel zeker weten dat ik de juiste keuze maak en dat ik later geen spijt krijg "had ik die maar gekozen". Ik wil dus alles meteen fatsoenlijk maken.

Momenteel gaat min voorkeur uit naar de CPU5A4 4 axes zonder ethernet. Waarom deze controller?
- Ik zoek een controller die een 2e y-as motor kan aansturen.
- Aansturing van een spindel met VFD is een must.
- G-code extensions voor sub programma's.

Daarnaast heb ik de volgende vragen:
- Hoe zit het met limit switch? of hoe zorg je er voor dat je de machine niet in de soep draait?
- Hoe werkt het aansturen van 2 motoren van de Y-as? Hoe moet dit ingesteld worden en gaat dit altijd goed? (anders loopt de machine ook in de soep natuurlijk...)
- Zijn er extra I/O aan te roepen via M codes om bijvoorbeeld externe systemen te schakelen? (denk aan automatisch deur, afzuiging enz).
- Wat is de AUX output?
- Is het eventueel mogelijk om later uit te bereiden naar een toolchanger?
- Is het mogelijk om eenvoudig te switchen tussen toolsetter en probe?
- Wat is eventueel het voordeel van ethernet?

Wellicht adviseren jullie mij een ander bordje ook dit hoor ik graag.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, als vast bedankt.

Job
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Keuze EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je er nu van uit gaat dat de keuze van de controller het minste werk is, maar het bouwen van de machine het meest.
Zou ik eerst de hele machine bouwen, motoren, versterkers, voeding, kun je allemaal kiezen. Daar een besturing aan vast knopen kun je 48 uur voordat je daar aan wilt beginnen een keuze maken.
Je kunt ook met mach3 en een BOB beginnen, lekker goedkoop (voor de vrije 500 regels mach3). Als je machine lekker beweegt kun je altijd nog een keuze maken naar een wat 'mooier' board.
En voordeel is tevens (ik weet niet hoe snel je bouwt) misschien is er wel weer een mooiere oplossing (of goedkoper) tegen de tijd dat je zover bent.
Als mee wilt liften met voortschrijdende techniek nooit te vroeg instappen. (ook niet onnodig wachten)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Keuze EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Ik zou de CNC720 nemen voor 4 assen of als je inderdaad dubbele motor op de hoofdas hebt en later een 4e as er bij wilt de CNC760.

Reden: ethernet is gewoon nu de parallelpoort uitgefaseerd is de meest betrouwbare methode van communicatie tussen pc en controller. Galvanisch gescheiden, gebalanceerde dataparen en hoge snelheid. Daarnaast heb je een aantal extras zoals hogere stappenmotor frequentie tot 400kHz.

Duur vind ik relatief, de software met updates zit erbij inbegrepen , ondersteuning is gewaarborgd en percentueel tov de kosten vd gehele machine valt het mee.
Je bouwt een robot maar wilt bezuinigen op de hersens, zo kun je het ook zien ;-)

Verder verl vragen die je zelf kunt beantwoorden doir de gratis manual even te downloaden en een pasr uur door te lezen.
Mocht je dan nog vragen over hebben kijk ik grasg mee.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Keuze EdingCNC

Bericht door DirkSchipper »

2 Y-as motoren aansturen kan ook door de uitgang voor de Y-as van je EdingCNC-bordje aan 2 stepper-drivers aan te bieden.
Alleen heb je dan niet de mogelijkheid van tandem-homen.
Je kunt dan de haaksheid/parallelheid van de twee Y-assen garanderen door ze mechanisch te koppelen (tandriem).
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Keuze EdingCNC

Bericht door Rocnc »

Dat zou toch altijd werken? Onafhankelijk van de besturende software?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Keuze EdingCNC

Bericht door andrefc101 »

DirkSchipper schreef: 22 mar 2020 17:00 2 Y-as motoren aansturen kan ook door de uitgang voor de Y-as van je EdingCNC-bordje aan 2 stepper-drivers aan te bieden.
Heb jij je machine zo gebouwd, en werkt dat goed?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Keuze EdingCNC

Bericht door DirkSchipper »

andrefc101 schreef: 22 mar 2020 17:58
DirkSchipper schreef: 22 mar 2020 17:00 2 Y-as motoren aansturen kan ook door de uitgang voor de Y-as van je EdingCNC-bordje aan 2 stepper-drivers aan te bieden.
Heb jij je machine zo gebouwd, en werkt dat goed?
Ja, ik vind van wel. Ik heb niet de meest preciese machine, en ook niet de krachtigste/stijfste. Maar dat is geen probleem voor mij omdat ik tot nu toe alleen maar hout en XPS-schuim frees (en dat gaat waarschijnlijk niet veranderen).

Ik heb de CPU5A USB met 3 assen. Een vierde as kan later geactiveerd worden door het kopen van een code o.i.d. (heb ik nog steeds niet gedaan).
Het steppersignaal uit de CPU5A gaat bij mij naar 2 stepper-drivers, en die sturen elk een stepper aan. Mijn steppers hebben een motor-as die aan beide kanten uitsteekt. De ene kant wordt gebruikt om de KO-spindel aan te drijven, op de achterste zitten tandwielen met een tandriem eromheen.
Het kost even wat gepiel om de boel echt haaks te krijgen, maar als dat eenmaal is gedaan werkt het.
Mijn machine draait nu bijna 4 jaar. Onlangs fikte een voeding uit (heel het huis in het donker), maar verder nooit een probleem gehad (en voeding vervangen was voldoende).

Mijn draadje.
Gebruikersavatar
balluc64
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2017 12:27
Locatie: mussselkanaal

Re: Keuze EdingCNC

Bericht door balluc64 »

DirkSchipper schreef: 22 mar 2020 20:42
andrefc101 schreef: 22 mar 2020 17:58
DirkSchipper schreef: 22 mar 2020 17:00 2 Y-as motoren aansturen kan ook door de uitgang voor de Y-as van je EdingCNC-bordje aan 2 stepper-drivers aan te bieden.
Heb jij je machine zo gebouwd, en werkt dat goed?
Ja, ik vind van wel.

Mijn draadje.
dit werkt gewoon goed alleen de functie tandem recht zetten werkt dan niet
en ik heb een machine die lijkt op de open source en frees met regelmaat alluminium
in het draadje van de open source staat ook ergens een schema met twee driver op een uitgang

verder zal ik kiezen voor besturing met ethernet deze zijn storing vrij
bij usb varianten treden regelmatig vreemde storingen op
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Keuze EdingCNC

Bericht door audiomanics »

De CPU5A4 heeft al 4 uitgangen dus het separaat aansturen van die 2 Y-assen is geen probleem. Je kan dus volstaan met de CPU5A4, al adviseer ik je wel om de (wat duurdere) Ethernet uitvoering te nemen... Usb blijkt toch niet 100% stabiel te zijn... het blijft een verkapte RS232 aansluiting... Ik ben in ieder geval een jaar of wat geleden overgestapt van Usb naar Ethernet.. Ok, Ethernet is ook iets serieels, maar het protocol ondervangt de meeste transportfouten.. Het valt of staat ook met de stabiliteit van je computer.
Ik heb voor die CPU5A4(E) ook breakoutprintjes die je zo op de controller kan prikken en waar je alle draden aan kan solderen.. Samen met de Edingkaart wordt het een euro-kaart formaat (100x160mm)
Limitswitches heb je niet nodig.. Homesensoren wel.. Het formaat staat in je configuratie en na het homen "weet" de machine waar hij staat en hoe groot hij is. en als je geen bult stapfouten gaat maken, dan gaat dat gewoon goed.
Stapfouten is trouwens iets voor normale stappenmotoren.. Drivers met een feedback zijn wel duurder, maar de motoren maken geen stapfouten. Mocht dat wel het geval zijn omdat je ergens een steeksleutel tussen hebt gestoken ofzo, dan stopt de machine met een error..
2 motoren aansturen gaat op ieder zijn eigen uitgang, en met zijn eigen driver. De ene wordt ingesteld als master en de andere slave. Ze kunnen wel afzonderlijk draaien, maar dat gebeurt alleen bij het uitlijnen bij het tandemhomen.
De CPU5A4 heeft een stuk of wat uitgangen die rechtstreeks een Solidstate relais kunnen aansturen Flood, Mist, Aux en zelfs Tool is er een..
Een Aux output is het zelfde als de andere uitgangen: je kunt hem met een bepaalde M-code activeren.
Een toolchanger kan je er zo aanhangen. De hele besturing van de carousel en de positie van grijpen, insteken etc gebeurt in een macro.
Ik heb een schakelaartje om te schakelen tussen toolsetter en probe. Eding detecteert zelf de verandering (een toolsetter is normaal NO en een probe vaak NC)
Ethernet is stabieler en je kan goed een grotere afstand overbruggen.. Hoewel ik er geen voorstander van ben, zou je de machine kunnen aansluiten op het netwerk en zelfs vanuit de huiskamer kunnen benaderen en met programma's als Teamviewer zou het zelfs mogelijk zijn om vanaf de andere kant van de wereld de zaak te besturen, al is een werkstuk inspannen wat lastiger dan..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Keuze EdingCNC

Bericht door javanree »

Heb je ook al eens gekeken naar LinuxCNC in combinatie met een Mesa hardware oplossing?
De machine die je beschrijft is een standaard config dus weinig gedoe met instellen en je kunt voor PCI, PCI Express of ethernet aansturing kiezen. Software is gratis, qua hardware moet je aan circa 200 Euro denken voor een betrouwbare en bewezen oplossing.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Keuze EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

DirkSchipper schreef: 22 mar 2020 17:00 2 Y-as motoren aansturen kan ook door de uitgang voor de Y-as van je EdingCNC-bordje aan 2 stepper-drivers aan te bieden.
Alleen heb je dan niet de mogelijkheid van tandem-homen.
Je kunt dan de haaksheid/parallelheid van de twee Y-assen garanderen door ze mechanisch te koppelen (tandriem).


Nee... dat is niet aansturen, maar simpelweg 2 steppers parallel aansluiten op 1 driver.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Keuze EdingCNC

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 06 apr 2020 11:47
DirkSchipper schreef: 22 mar 2020 17:00 2 Y-as motoren aansturen kan ook door de uitgang voor de Y-as van je EdingCNC-bordje aan 2 stepper-drivers aan te bieden.
Alleen heb je dan niet de mogelijkheid van tandem-homen.
Je kunt dan de haaksheid/parallelheid van de twee Y-assen garanderen door ze mechanisch te koppelen (tandriem).


Nee... dat is niet aansturen, maar simpelweg 2 steppers parallel aansluiten op 1 driver.
En wat voor bezwaar heb je ertegen? (los van het detail of je of je het aansturen of parallel aansluiten noemt)?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Keuze EdingCNC

Bericht door DirkSchipper »

Arie Kabaalstra schreef: 06 apr 2020 11:47
DirkSchipper schreef: 22 mar 2020 17:00 2 Y-as motoren aansturen kan ook door de uitgang voor de Y-as van je EdingCNC-bordje aan 2 stepper-drivers aan te bieden.
Alleen heb je dan niet de mogelijkheid van tandem-homen.
Je kunt dan de haaksheid/parallelheid van de twee Y-assen garanderen door ze mechanisch te koppelen (tandriem).


Nee... dat is niet aansturen, maar simpelweg 2 steppers parallel aansluiten op 1 driver.
Nee. 1 EdingCNC uitgang (X-as) aan 2 drivers aanbieden die elk een eigen stappenmotor aansturen. Dus ja: wel parallel.
Plaats reactie