Even een zaadje planten...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 24 mar 2020 16:48 Even wat anders.
Als ik inlog op CNC Zone.nl dan kom ik dit topic niet meer tegen. Ik ga dan zoeken via snelle links en dan je (eigen) berichten, dan vind ik het topic weer wel, maar dat is toch raar? Wat gaat er mis?
Create heeft hem in de algemene aankondigingen gezet, is ie nooit meer weg. (behalve als je er overheen kijkt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door zeeschuim »

;-)
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door benkr »

Ja, het topic was toch echt weg... en niet verder gekeken dus...
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hobbycnc23 »

Sorry Ben, vanwege de vragenlijst van OperationAir is op mijn verzoek het in algemene mededelingen terecht gekomen zodat iedereen het tegenkomt
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 mar 2020 14:21
benkr schreef: 24 mar 2020 12:07 Ik zag deze op Omroep Brabant:

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/317 ... aat-viraal

Kennelijk is ook die man nu gedemotiveerd, lijkt wel of iedereen met hetzelfde bezig is.
Als men niet uitkijkt komt zo elk initiatief om in de chaos die er denk ik heerst.
Dit is precies de reden dat ik eerder al meldde even pas op de plaats te maken.
Het is volledig begrijpelijk dat er nu even niemand is die de boel certificeert, en trouwens, tussendoor wordt nog even gemeld dat er aan een sensor voor de bewaking wordt gewerkt. Nog niet klaar dus.
Er zijn 2 grote speler (Demcon en Philips) die hun productie verdrievoudigen (of meer misschien)
Even afhankelijk van toeleveranciers misschien.
Initiatieven zijn natuurlijk goed, maar zolang ik van mezelf weet dat ik alleen onder professionele leiding misschien een vraag kan invullen, houd ik even afstand, mensen zijn allemaal hard bezig, ze weten inmiddels dat er kanalen zijn die bij kunnen springen, dus ga ik niet in de weg lopen.
Er zijn denk ik een paar dingen aan de hand.

1. Dat prototype van deze man is dus helemaal geen prototype maar slechts een demonstrator die nog verder uitgewerkt moet worden.
2. De man is een techneut, al die toeters en bellen vindt hij niet belangrijk, het gaat hem om het ding zelf, voor hem is dit (bijna) een beademingsapparaat.
3. Een niet technisch iemand ziet dit helemaal anders, die ziet hier geen beademingsapparaat in, slechts een hoop mechanica wat er moeilijk uit ziet wat beslist niet lijkt op een beademingsapparaat, nog niet een heel klein beetje.

Ik herken dit helemaal, dit heb ik zo vaak meegemaakt en heb daar van geleerd dat er twee dingen erg belangrijk zijn nl.
1. Het moet er uitzien alsof het al helemaal af is, toeters en bellen halen mensen over de streep.
2. Het moet 'verkocht' worden door iemand die beslist geen techneut is want die legt de nadruk op precies de verkeerde dingen.

Als het ging om documenten dan lieten wij onze TU ingenieur er zijn handtekening onder zetten, dan was er geen mens die twijfelde aan de inhoud van dat stuk. En lezen deden ze het zowiezo niet.

Ik heb zo hele dure dingen gekocht zien worden die prototype heetten maar wat alleen maar een echt lege doos was, wel een hele gelikte doos, dat wel.
Ik heb zo perfecte oplossingen die precies deden wat gevraagd werd maar niet meer waren dan een hoop losse bij elkaar geraapte printjes en draden de strijd zien verliezen tegen zo'n hele mooie doos met heel veel erg vage beloften die geheid later ook nog eens niet bleken uit te komen.

Wellicht is het een idee om dat ontwerp van die man eens met een paar man onderhanden te nemen en er flink wat smoelwerk aan te geven zodat het op een echt kant en klaar apparaat lijkt. Als we dan kunnen roepen dat we er binnen een week xxx kunnen leveren veranderd dat erg veel denk ik.
En dan denk ik dat we onze TU ingenieur hobbycnc23 het verkoopwerk moeten laten doen, eventueel nog aangevuld met iemand die eveneens thuis is in de academische en medische wereld en kan praten als brugman. Op deze manier heb ik dingen zien gebeuren die door experts voor compleet onmogelijk werden geacht, maar die wel tot resultaat leidden.
Een voorbeeld hiervan is de satelliet die de KLu dit jaar de lucht in zal brengen, ik heb het hele traject van nabij meegemaakt, mijn voormalige collega's zijn er nu nog steeds volop mee bezig, de techniek wordt in Dongen gebouwd, getest en operationeel gemaakt (mijn voormalige werkomgeving), samen met de TU Delft, TNO, een commercieel bedrijf en wat KLu officieren.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dat die luchtcilinders zowiezo niets is. Veel te hoog luchtverbruik, altijd perslucht nodig en veel te veel herrie voor de patient.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door rien1959 »

Ik heb dit nu een tijdje gevolgd. Zowel op het forum als op de rest van het internet. De bedoelingen zijn allemaal goed, maar men vergeet of weet helemaal niet aan welke eisen zulke apparatuur moet voldoen. Eisen aan materiaal zoals foodgrade kunststoffen, materiaaleisen zoals RVS 316, schoonmaakbaarheid, geen dode hoeken waar schoonmaakmiddelen kunnen blijven zitten, elektrische veiligheid, CE, fail safe, GMP, FDA, drukregeling bij beademingsapparatuur met beveiliging, de machine moet zijn gevalideerd, enz. Voldoet het apparaat daar niet aan dan is het middel erger dan de kwaal. En ja, ik weet waar ik het over heb. Het is tenslotte mijn vak. Mensen kunnen overlijden door ondeugdelijke apparatuur. Direct en indirect. De fabrikant is aansprakelijk !
Ik wil het enthousiasme niet de grond in boren. Weet waar je aan begint !
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Grafjan »

Ik dacht dat het om een nood apparaat zou gaan, voor als er niks meer voorhanden is.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door benkr »

rien1959 schreef: 24 mar 2020 20:48 Ik heb dit nu een tijdje gevolgd. Zowel op het forum als op de rest van het internet. De bedoelingen zijn allemaal goed, maar men vergeet of weet helemaal niet aan welke eisen zulke apparatuur moet voldoen. Eisen aan materiaal zoals foodgrade kunststoffen, materiaaleisen zoals RVS 316, schoonmaakbaarheid, geen dode hoeken waar schoonmaakmiddelen kunnen blijven zitten, elektrische veiligheid, CE, fail safe, GMP, FDA, drukregeling bij beademingsapparatuur met beveiliging, de machine moet zijn gevalideerd, enz. Voldoet het apparaat daar niet aan dan is het middel erger dan de kwaal. En ja, ik weet waar ik het over heb. Het is tenslotte mijn vak. Mensen kunnen overlijden door ondeugdelijke apparatuur. Direct en indirect. De fabrikant is aansprakelijk !
Ik wil het enthousiasme niet de grond in boren. Weet waar je aan begint !
Rien, dan ben jij dus een bijna onmisbare speler in een dergelijk initiatief.
Ik denk inderdaad dat het gaat om dingen maken door mensen die weten van de hoed en de rand, het moet goed zijn, niet bijna goed, maar goed is wel goed genoeg, en bijna goed is nog altijd beter dan helemaal niets.
Ik bedoel daar mee te zeggen dat het gaat om een noodoplossing en dat als de nood echt hoog wordt de eisen best wel wat minder kunnen en mogen zijn, snelheid is op dit moment denk ik ook een issue.
Aan de andere kant denk ik dat de industrie ook niet stil zit, wellicht komen ook uit die hoek op redelijk korte termijn oplossingen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Kars-cnc »

Grafjan schreef: 24 mar 2020 21:13 Ik dacht dat het om een nood apparaat zou gaan, voor als er niks meer voorhanden is.
Precies, zolang er reguliere beademingsapparatuur beschikbaar is moet je iemand natuurlijk niet aan zo'n geknutselde oplossing leggen. Zodra de situatie wordt zoals in Italië, waar ze binnenkomende patiënten boven de 60 jaar niet meer behandelen omdat er geen apparatuur beschikbaar is, zeurt niemand meer over keurmerken en certificaten!
Ballegooijen schreef: 24 mar 2020 20:26 Ik denk dat die luchtcilinders zowiezo niets is. Veel te hoog luchtverbruik, altijd perslucht nodig en veel te veel herrie voor de patient.
Het lijkt mij ook wel erg kort door de bocht opgelost. De constructie van de Belgische broers lijkt mij een stuk beter voor wat betreft de controle over de beademingsparameters. Met een Arduino'tje voor het toerental en de slag van de ruitenwissermotor kun je al heel veel doen. En lekker stil...
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door rien1959 »

Ook noodoplossingen dienen aan de eisen te voldoen. Ik zal een voorbeeld geven. Bij het coronavirus ontstaat er een longontsteking/luchtweg infectie. De patiënt heeft ernstige ademnood en vecht voor zijn leven. Nu knutselen we een snelle oplossing in elkaar en hoera, hij werkt. Het wordt snel in massa geproduceerd en gebruikt in ziekenhuizen. Na enkele dagen blijken patiënten nog ernstiger klachten te krijgen. Wat blijkt, er komt in de ademlucht vervuiling terecht (olienevel, stof, enz) waardoor de longen nog meer voor hun kiezen krijgen. Verschillende mensen overleven het niet. Deze dingen zijn in het verleden voorgekomen bij machines en medicijnen. Gruwelijk ! Of schoonmaakprodedures die niet volgens de voorschriften werden gedaan waardoor er patienten overleden. En wat kan er verkeerd gaan bij een stukje ordinaire slang ? Dan blijkt later het materiaal niet steriel te zijn en er bacteriegroei ontstaat.
Heus, ik begrijp de nood, maar we moeten voorzichtig blijven. Noodoplossingen kunnen wel degelijk, maar we balanceren op het randje.
Dus denk goed na : wat kan er allemaal verkeerd gaan, hoe beveilig je het, welke materialen mag je gebruiken, is alles schoon te maken, voldoet de oppervlakteruwheid aan de eisen, enz.
Nog zoiets : materiaalcertificaten ! Kunststoffen mogen niet gerecycled zijn. Dus een prachtige kunststof zoals POM dient POM-C te zijn. Met een certificaat van de fabrikant.
Allemaal voorbeelden. Misschien dat ik hier wat in kan betekenen met mijn kennis. Eigenlijk zijn we in oorlog met een onzichtbare vijand, die loert waar hij kan toeslaan. We moeten die vijand niet de kans geven gaten te vinden in onze wapens (machines)
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hobbycnc23 »

rien1959 schreef: 24 mar 2020 20:48 Ik heb dit nu een tijdje gevolgd. Zowel op het forum als op de rest van het internet. De bedoelingen zijn allemaal goed, maar men vergeet of weet helemaal niet aan welke eisen zulke apparatuur moet voldoen. Eisen aan materiaal zoals foodgrade kunststoffen, materiaaleisen zoals RVS 316, schoonmaakbaarheid, geen dode hoeken waar schoonmaakmiddelen kunnen blijven zitten, elektrische veiligheid, CE, fail safe, GMP, FDA, drukregeling bij beademingsapparatuur met beveiliging, de machine moet zijn gevalideerd, enz. Voldoet het apparaat daar niet aan dan is het middel erger dan de kwaal. En ja, ik weet waar ik het over heb. Het is tenslotte mijn vak. Mensen kunnen overlijden door ondeugdelijke apparatuur. Direct en indirect. De fabrikant is aansprakelijk !
Ik wil het enthousiasme niet de grond in boren. Weet waar je aan begint !
Dit is nu precies de reden dat ik die samenwerking "OperationAir" van de TU Delft en het Erasmus UMC heb benaderd en hulp vanuit dit forum heb aangeboden met de opmerking dat er hele creatieve leden zijn, veel maak capaciteit is, allen CNC, voor de verwerking van metalen, kuntstoffen etc. voor onderdelen. Ook heb ik genoemd dat er meer dan 8000 leden zijn, zowel professionals als hobbyisten.....en wat kreeg ik als verzoek...Logistieke ondersteuning. Ik heb nog geprobeerd te bellen, heb zelfs het telefoonnummer van de leidinggevende hoogleraar aan de dame ontfutseld, maar helaas geen gehoor. Erg jammer, ik denk dat ze een kans laten liggen. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat er al diverse bedrijven bezig zijn, vandaar die logistieke ondersteunings vraag.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door rien1959 »

@hobbycnc23 : Het verbaast mij niet zoals men reageerde bij TU Delft en Erasmus. Ik ben bekend met zulke organisaties. Eerst kwam ik er als servicemonteur en tegenwoordig heb ik er mee te maken op een iets ander niveau :lol: Het blijft vreemd volk. Er worden mooie dingen gemaakt maar weet je wie die dingen daar maken ? Mensen zoals jij en ik ! Niets van aantrekken en gewoon zelf verder gaan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door DaBit »

https://www.facebook.com/plugins/post.p ... 0977570309

Zitten in Ravenstein.. Misschien dat iemand dat hier op kan pakken?
(ik red het niet met een voorraad van een halve vierkante meter plexi)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie