freecad

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
balluc64
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2017 12:27
Locatie: mussselkanaal

Re: freecad

Bericht door balluc64 »

Rocnc schreef: 21 mar 2020 12:03 Overigens: Als iemand mij kan helpen aan een goede strategie om problemen met een "foute DXF" op te lossen, dan zou dat mij heel
het klinkt misschien een beetje raar ( knap lullig )
omdat je in dit draadje goed bezig bent
maar in freecad kan ik je daar niet mee helpen
voor dxf file omzetten naar gcode doe ik meestal met Estlcam
werkt simpel en kost ook niks
probleem met freecad en dxf file's die je importeert is
dat er vaak kleine foutjes in optreden
terwijl andere programma's daar minder moeite mee hebben
ik gebruik freecad steeds meer tekenen ontwerpen lukt aardig
en omzetten van zelf gemaakt ontwerpen naar gcode in paht gaat ook aardig
maar dingen importeren en daar een gcode voor maken is te omslachtig in freecad
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: freecad

Bericht door Rocnc »

Ik zie het in de verte niet als een lullige opmerking, hoor. Er zijn natuurlijk meerdere programma's beschikbaar voor het zelfde doel.

Ik vond het een uitdaging om in platte tekst een handleiding te maken die toch werkbaar is. En misschien is dat zelfs gelukt :-)

De bijvangst die ik hoop te krijgen met dit verhaal is dat anderen ook naar Freecad gaan kijken en dat er een nuttige tak met informatie op dit forum ontstaat.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: freecad

Bericht door hilberth »

Ik zit al een paar jaar naar Freecad te kijken, met enige regelmaat op mijn beelscherm en gebruik ik het om een idee uit te werken.
Maar ik zal het zeker niet gebruiken voor dingen die relatief eenvoudig in 2D of 2,5D gemaakt kunnen worden. Dat doe ik liever in 2d cad in combinatie met bijvoorbeeld CamBam (krijg nog steeds een Flintstones associatie bij die naam).
CamBam is er ook best goed in om dubbele lijntjes te verwijderen en om lijnstukken samen te voegen tot polylines, als dan niet gesloten.
FreeCad gebruiken waar je met LibreCad (hihi) uit de voeten kan lijkt mij wat overkill.
Overigens is FreeCad bij versie 0.15, volgens mij ook een reden dat er (nog) niet zoveel gebruikers zijn.

Dingetjes die ik met m'n 3D printer wil maken ontwerp ik veelal in OpenSCAD, vind ik met mijn programmeur achtergrond dan wel weer interessant.
Met excuus voor de lage kwaliteit render, met 25 regels code maak je dit:
20176
Think it, draw it, make it.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: freecad

Bericht door fredmens »

Hi,

Ik ben een behoorlijk noob met 3D tekenen en zeker ook met Freecad. Ik heb in het verleden Solidworks geprobeerd, heb er ook hulp in gekregen, maar liep steeds vast, ik heb ook Fusion geprobeerd, afgezien van het maken van schroefdraad vond ik het heel onlogisch, het pakte bij mij niet. Ik heb Freecad diverse malen opgepakt, en deze lijkt beter bij me te landen, maar als ik een tutorial opstart, gebeurt er soms iets anders dan er zou moeten gebeuren. Autocad gebruik ik nog steeds 2002.... en dat gaat prima (2D uiteraard) de nieuwere versies word ik door de veelheid van opties, en steeds wisselende interfaces gestoord van. Ik ben nogal dyslectisch (met lezen niet met schrijven heel bijzonder) .

Daarom zou ik het op prijs stellen als iemand me online verder kan helpen ,.... bv met teamviewer..... skype whatever.

Ik hoef geen ultra lastige dingen te maken, maar als ik enkele basis dingen door krijg, ga ik van daaruit verder.

Bij voorbaat dank

Fred
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: freecad

Bericht door Rocnc »

Niet lelijk bedoeld, maar voor een verzoek om privé les, zeker zonder wat specifieker te zijn, krijg je niet snel iemand enthousiast, vrees ik.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: freecad

Bericht door fredmens »

Ik begrijp t als mensen daar geen interesse in hebben. Ik kan t niet mooier maken, het heeft gewoon met opstarten te maken. Mensen hebben er wel of niet de tijd en interesse voor. Ik begrijp als mensen gigantisch veel verder zijn en deze fase al ruim voorbij zijn. Het is wat t is. Als er wel iemand een avondje aan wil besteden.... enorme dank. Als er niemand is.... dan zij het zo.

Groet

Fred
Gebruikersavatar
balluc64
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2017 12:27
Locatie: mussselkanaal

Re: freecad

Bericht door balluc64 »

fredmens schreef: 25 mar 2020 21:38 Ik begrijp t als mensen daar geen interesse in hebben. Ik kan t niet mooier maken, het heeft gewoon met opstarten te maken. Mensen hebben er wel of niet de tijd en interesse voor. Ik begrijp als mensen gigantisch veel verder zijn en deze fase al ruim voorbij zijn. Het is wat t is. Als er wel iemand een avondje aan wil besteden.... enorme dank. Als er niemand is.... dan zij het zo.

Groet

Fred
Hoi Fred
hulp van mijn kant wordt lastig ook al zou ik graag willen
eerste heb weinig tijd
tweede een internetverbinding die zo wat van ruk is dat het gewoon niet online gaat via live stream of teamviewer
tip1 probeer je probleem of wat je precies wilt duidelijk te omschrijven
tip 2 vertel wat je woonplaats is en vraag of mensen uit je omgeving willen helpen
tip 3 probeer het te leren zo als ik van YouTube staan filmpjes zat
beginners tutorials in overvloed maar let hier bij op de versie die gebruikt word
alles van af freecad versie0.17 moet redelijke te vergelijken en bruikbaar zijn


verder denk ik niet dat hier bijzonder veel mensen zijn freecad gebruiken of echt veel ervaring hebben met freecad
kijk maar naar dit draadje over freecad loopt niet echt storm

ik wens je veel suc6 en hoop dat je snel verder komt
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: freecad

Bericht door fredmens »

Dank je voor je uitgebreid antwoord.

Als een internetverbinding slecht is, dan is online ondersteuning uit den boze,... los van tijd en interesse, daar heb je helemaal gelijk in.
Het "probleem" goed omschrijven is lastig, omdat het iedere keer wat anders is, en wellicht terug te voeren op mijn ondeskundigheid. Ik kom iedere keer echter wel n beetje verder (mede door youtube)
Ik heb inmiddels tig youtube tutorials gevolgd, de pest is dat veel mensen weer net n andere workflow hebben tov elkaar dat je de weg kwijt kan raken,... maar tijd zat om dat te volgen.

Alles wat ik op youtube zie en volg, begrijp ik, het is niet dat ik zeg jezus wat complex, maar als ik dan de pc aanzet en (volgens mij) exact t zelfde probeer na te doen gebeurt er tijdens t proefje gaande t project net wat anders dan dat er had moeten gebeuren volgens de tutorial en dan loop ik vast.

Maar ik hou vast, hoe vaak ik ook vastloop,... de freecad workflow lijkt beter bij me te passen dan de andere die ik ooit gevolgd heb.

Mensen uit mn buurt laat ik even voorbij gaan, ik nodig niemand uit ivm besmetting. Ik denk inderdaad dat de Freecad community in NL erg beperkt is... maar ja.... wie weet wordt t ooit nog wat. T product zelf kan gruwelijk veel, is legaal, is gratis en er zijn erg veel tutorials. Ik ga er gewoon mee door.

Greetz en keep healthy
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: freecad

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien moet je een nieuw topic starten "Freds Freecad Feestje"
Als je daar stap voor stap je vorderingen meld. En zodra er iets vreemd opdoemt lezen we dat. Misschien is het echt te simpel voor woorden, maar een drempel kan best lastig zijn.
Heb gisteravond nog iemand met Alibre een stapje verder geholpen. Liep ook op alle mogelijke fronten vast (dacht ie). Maar even stap voor stap doorlopen wat ie doet, en een paar kleine interpretatie foutjes verholpen en het werd opeens stukken duidelijker waardoor ie weer zelf stukken verder kan. (en mijn alibre ervaring is van >10 jaar geleden)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: freecad

Bericht door fredmens »

hahaha, Fred's Freecad Feestje, wat n idee. Ik zal in deze groep mn uitdaging zetten. Wat ik wil tekenen en waar ik tegenaan loop. Ik heb voorheen op een Mac getekend, dat was versie 018 en wijkt in gebruik en schermen hier en daar af van de versie die men op Windows gebruikt, versie 017. Ik heb nu ook freecad op een windowsbak geinstalleerd en kom al een heel end verder.

Simpele dingen uit de parts werkbank lukken me eigenlijk allemaal inmiddels. Ook heb ik me "bekwaamd" in de parts design workbench en kan sketches maken , ze sluiten, een pad ervan maken, kortom een onderdeeltje in elkaar knutselen. Als ik echter verschillende vormen in elkaar wil brengen loop ik nog tegen lampjes aan. Het is niet zozeer de bolean operatie, maar meer de gedachte erachter, hoe teken ik zo efficient mogelijk, hoe maak ik een schets op een schets, want ik zie gewoon niet waar ik t tekenen ben als ik het doe zoals in tutorials wordt voorgedaan.
Schermafbeelding 2020-03-27 om 15.40.43.pdf
Het is voor een cnc frees erg simpel 2d te tekenen, ik heb ook zo'n frees, maar wil het gewoon leren voor op mn 3D printer. ik ben begonnen met de driehoek, die 2,5 cm dik te maken, maar hoe hol ik die op de juiste wijze uit zodat er 3 wanden blijven staan met bv 2 mm wanddikte. Ik heb een rechthoek getekend, die uitgehold, maar hoe haal ik dan materiaal weg zodat er een driehoek overblijft. Is er een veel slimmere manier ?? geen idee, een hint zou erg leuk zijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: freecad

Bericht door fredmens »

Tot zo ver kom ik. Ik krijg het rechthoek niet omgevormd naar n driehoek mbv dele deleten/padden/wholes etc

20231
Gebruikersavatar
balluc64
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2017 12:27
Locatie: mussselkanaal

Re: freecad

Bericht door balluc64 »

fredmens schreef: 27 mar 2020 15:52 Ik heb een rechthoek getekend, die uitgehold, maar hoe haal ik dan materiaal weg zodat er een driehoek overblijft. Is er een veel slimmere manier ?? geen idee, een hint zou erg leuk zijn
hoi Fred er van uitgaande dat je in de part design workbens aan het krabbelen bent
recht hoek heb je al
je hebt deze al uitgehold
ik zou de zijkant aanklikken waar de schuine zijde komt zo dat deze oplicht
dan een schets maken van een driehoek op dit vlak en van deze schets een uitholling maken net zo als je de de recht hoek
hebt uit gehold

er lijden in freecad meerdere wegen naar rome
het zou ongetwijfeld op veel verschillende manieren kunnen
je hebt geloof ik twee mogelijk heden in je werkbalk een schets maken en schets toe wijzen aan een vlak(te minste in mijn versie van freecad)
proberen welke het beste voor jou werkt

lukt het niet gewoon weer melden
Gebruikersavatar
balluc64
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2017 12:27
Locatie: mussselkanaal

Re: freecad

Bericht door balluc64 »

nog even in haken op Fred zijn probleem

hier bij een YouTube filmpje waar je misschien wat aan hebt

dit is ongeveer de manier waar op ik mijn ontwerpen maak

https://youtu.be/gbNg3mzm84s
https://youtu.be/geSQlBczsWY


geeft stof tot nadenken
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: freecad

Bericht door fredmens »

Ik ben er nog niet uit.... maar weer stapjes gemaakt, iedere keer kom ik wat verder. Ik heb op dit moment alleen problemen (die ik tenminste gevonden heb) om als ik een samengesteld ding heb gemaakt.... een sketch op een ander vlak van dat ontwerp te maken.
Plaats reactie