Mijn eerste portaalfrees (gietijzer/staal/aluminium)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Mijn eerste portaalfrees (gietijzer/staal/aluminium)

Bericht door CNCnoob »

Dag allen!

Ik heb altijd al een fascinatie gehad omtrent wetenschap en techniek, wat uiteraard in de machinebouw mooi samenkomt.
Na een aantal boeiende gesprekken met een collega omtrent CNC-machines en zelfbouw portaalfrezen ben ik toch maar eens een kijkje op het forum komen nemen.
Voor ik het wist was ik helemaal overtuigd dat ik er zelf ook wel eentje wou bouwen. Eenvoudiger gezegd dan gedaan dus ben ik aan wat opzoekingswerk begonnen.
Na verschillende iteraties heb ik een eerste ontwerp klaar maar voor ik blindelings geld begin uit te geven lijkt het mij een goed idee om eerst jullie mening te vragen! (Mijn naam heb ik niet voor niets gekozen! :lol: )

Als basis voor de machine zou ik een gietijzeren vlaktafel (500x600) gebruiken die ik hier een tijdje geleden heb kunnen overkopen.
Nog geen tijd gehad om de vlakheid na te kijken (damn Coronavirus) maar vermits de schraapmarkeringen nog best zichtbaar zijn hoop ik dat deze wel zal meevallen.
Als bereik voor de machine mik ik momenteel op 360x510x160. Voornamelijk zou ik hout, kunststof en aluminium willen frezen en als ik echt in een optimistische bui ben zou een beetje staal ook wel fijn zijn.
Voor de nauwkeurigheid vind ik het moeilijk om er echt een getal op te kleven dus hou ik het voorlopig op "hoe nauwkeuriger, hoe beter maar zonder dat het een obsessie mag worden" ;-) .
Het concept is gebaseerd op een bewegend bed waarbij ik een aluminium T-slot plaat als machine bed zou gebruiken.
https://www.vakuumtisch.de/T-slot-plate-5030
Op zich ben ik wel meer fan van een stalen T-slot plaat maar het prijsverschil is voor mij te groot op dit moment.
De rest van de machine bestaat voornamelijk uit stalen platen, UNP poutrellen en een aluminium 160x80 extrusieprofiel voor de brug. Behuizing en onderstel zijn voor later.

20215

Als geleidingen zou ik 20mm kogelomloop geleidingen nemen. Vermits originele Hiwin nogal aan de dure kant is, ben ik op deze uitgekomen:
https://www.aliexpress.com/item/4000002 ... 67b7DAY4io
Voor zover ik heb kunnen vinden is de kwaliteit wel ok, maar ik verwacht dat het toch maar om een goedkope rip-off gaat (eeuwige afweging tussen prijs, kwaliteit en "wat is voldoende voor mij?").
Zou fijn zijn moest ik ze dit weekend kunnen bestellen vermits het een kortingsweekend gaat worden.
Als kogelomloopspindels zou ik dezelfde verkoper kiezen met 1605 voor x/y en 1204 voor z.
https://www.aliexpress.com/item/3288627 ... 3ff8sRbQ7U

Voor de motoren ben ik op de iHSV57-30-18-36 van JMC gestoten. Voor zover ik kon vinden zijn deze prijs/performantie zeer degelijk.
https://www.aliexpress.com/item/4000069 ... 0069786418

Als spindel motor zou ik deze nemen: https://www.aliexpress.com/item/3243569 ... 58f9C1HD4O
Op zich is die keuze niet zo dringend omdat ik eerst de rest werkend wil krijgen maar het is toch al goed om een idee te hebben lijkt me.

Voor de sturing/software ben ik er nog niet echt uit. De flexibiliteit van LinuxCNC spreekt mij wel aan terwijl de schijnbare eenvoud van EdingCNC ook wel mooi meegenomen kan zijn. Input is altijd welkom!
Verder heb ik nog niet echt aandacht besteed aan de elektronica vermits ik de mechanica eerst op orde wil krijgen.

Als timeline voor het project heb ik niet direct iets in gedachten maar het zal allemaal wel een tijdje aanslepen.
Hopelijk heb ik toch wat interesse kunnen wekken. Alvast benieuwd naar jullie mening en hopelijk opbouwende kritiek! 8)
Laat ook zeker weten welke cruciale zaken ik nog aan het missen ben. :?:

Mvg,

CNCnoob

20214
20213
20212
Laatst gewijzigd door CNCnoob op 20 mar 2021 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door xander janssen »

Mooi design. Succes bij het bouwen.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door mark3 »

Draai je z-as om, dit is nu een zwakke schakel.
De z-as geleidingen op de z-as plaatsen en de z-as wagens op de y-as.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door andrefc101 »

mark3 schreef: 25 mar 2020 20:41 Draai je z-as om, dit is nu een zwakke schakel.
De z-as geleidingen op de z-as plaatsen en de z-as wagens op de y-as.
Oneens! Bij mijn (professionele) machine zit het ook zo. Ik zou alleen de achterplaat waar de spindel opzit langer maken zodat de wagentjes verder uit elkaar kunnen zonder dat de beweging kleiner wordt. Zo hou jr wel meer stevigheid.
V.w.b. de besturing zal je echt zelf een keuze moeten maken, zijn zoveel (gerechtvaardigde) meningen over. Zelf zou ik zeker voor Eding kiezen, eenvoudige goed software en uitstekende hardware in alle prijsklassen. En Nederlandse support!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door benkr »

Je hebt een leuk lijstje gemaakt van dingen die je bij Ali wilt gaan bestellen, niets mis mee, maar bedenk wel dat eigenlijk elk ding meer dan 22 Euro kost, en dat betekent dat je een redelijke kans loopt op een extra bonus in de vorm van BTW, invoerrechten en handling kosten. De BTW is 21%, de invoerrechten redelijk weinig en de handlingkosten tussen de 15 en 20 Euro per pakket. Dit kan de prijs dus aardig opdrijven.
Wat ik eigenlijk altijd doe is de verkoper vragen om de waarde die op de buitenzijde van het poakket vermeld staat niet hoger te maken dan 20 Euro, meestal komt het pakket dan zonder verdere kosten aan maar soms ook niet, jammer dan dus.

Ik zelf zou voor de meeste dingen eens langs gaan bij JVE in Eindhoven, voor de KO spindels en de geleidingen slaag je daar waarschijnlijk voor minder geld en je komt thuis met een veel betere kwaliteit spullen. Nadeel is wel dat je het moet doen met wat daar ligt, maatwerk is er dan niet bij, dat moet je zelf achteraf dus doen, maar daar heb je dit forum voor, er zijn hier mensen genoeg die je willen en kunnen helpen om b.v. een KO spindel op maat te maken.

Ja, de motoren vind ik geen slechte keuze, ik heb ze zelf ook liggen voor mijn volgende machine. Ik heb ze één voor een besteld en telkens gevraagd om de waarde op het pakket benden de 22 Euro te houden. Ik heb 4 motoren besteld, telkens als ik het bericht kreeg dat er eentje verzonden was heb ik de volgende besteld en heb ze alle 4 zonder extra bonus thuis gekregen.

Als stuurkaartje wil ik je wijzen op een kaartje wat Mosoft heeft ontdekt en wat volgens hem erg goed bevalt:

https://www.ebay.nl/sch/sis.html?_nkw=5 ... 3587473216
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door CNCnoob »

xander janssen schreef: 25 mar 2020 20:18 Mooi design. Succes bij het bouwen.
Hartelijk dank!
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door CNCnoob »

mark3 schreef: 25 mar 2020 20:41 Draai je z-as om, dit is nu een zwakke schakel.
De z-as geleidingen op de z-as plaatsen en de z-as wagens op de y-as.
Ja, oorspronkelijk had ik het zo uitgewerkt maar dan kwam ik immens in de knoei met de montage van de wagentjes.
Dit zorgde uiteindelijk voor een nog slechtere opstelling.
Ik ga nog eens bekijken wat mogelijk is met bredere wagentjes/flenzen.
Bedankt voor de feedback!
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door CNCnoob »

andrefc101 schreef: 25 mar 2020 21:09
mark3 schreef: 25 mar 2020 20:41 Draai je z-as om, dit is nu een zwakke schakel.
De z-as geleidingen op de z-as plaatsen en de z-as wagens op de y-as.
Oneens! Bij mijn (professionele) machine zit het ook zo. Ik zou alleen de achterplaat waar de spindel opzit langer maken zodat de wagentjes verder uit elkaar kunnen zonder dat de beweging kleiner wordt. Zo hou jr wel meer stevigheid.
V.w.b. de besturing zal je echt zelf een keuze moeten maken, zijn zoveel (gerechtvaardigde) meningen over. Zelf zou ik zeker voor Eding kiezen, eenvoudige goed software en uitstekende hardware in alle prijsklassen. En Nederlandse support!
Ik probeer het gewicht van de bewegende delen wat te beperken maar een beetje lengte toevoegen moet nog wel kunnen!
Bedankt voor de input, zal er rekening mee houden!
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door CNCnoob »

benkr schreef: 25 mar 2020 22:36 Je hebt een leuk lijstje gemaakt van dingen die je bij Ali wilt gaan bestellen, niets mis mee, maar bedenk wel dat eigenlijk elk ding meer dan 22 Euro kost, en dat betekent dat je een redelijke kans loopt op een extra bonus in de vorm van BTW, invoerrechten en handling kosten. De BTW is 21%, de invoerrechten redelijk weinig en de handlingkosten tussen de 15 en 20 Euro per pakket. Dit kan de prijs dus aardig opdrijven.
Wat ik eigenlijk altijd doe is de verkoper vragen om de waarde die op de buitenzijde van het poakket vermeld staat niet hoger te maken dan 20 Euro, meestal komt het pakket dan zonder verdere kosten aan maar soms ook niet, jammer dan dus.

Ik zelf zou voor de meeste dingen eens langs gaan bij JVE in Eindhoven, voor de KO spindels en de geleidingen slaag je daar waarschijnlijk voor minder geld en je komt thuis met een veel betere kwaliteit spullen. Nadeel is wel dat je het moet doen met wat daar ligt, maatwerk is er dan niet bij, dat moet je zelf achteraf dus doen, maar daar heb je dit forum voor, er zijn hier mensen genoeg die je willen en kunnen helpen om b.v. een KO spindel op maat te maken.

Ja, de motoren vind ik geen slechte keuze, ik heb ze zelf ook liggen voor mijn volgende machine. Ik heb ze één voor een besteld en telkens gevraagd om de waarde op het pakket benden de 22 Euro te houden. Ik heb 4 motoren besteld, telkens als ik het bericht kreeg dat er eentje verzonden was heb ik de volgende besteld en heb ze alle 4 zonder extra bonus thuis gekregen.

Als stuurkaartje wil ik je wijzen op een kaartje wat Mosoft heeft ontdekt en wat volgens hem erg goed bevalt:

https://www.ebay.nl/sch/sis.html?_nkw=5 ... 3587473216
Goed punt van de mogelijks oplopende kosten, dankje! Ik denk dat ik bij JVE wel iets moet kunnen vinden voor de geleidingen maar KO spindels gaat wat lastiger zijn. Alternatieven zijn zeker ook welkom!
En ook bedankt voor de andere tips!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door benkr »

JVE heeft in ieder geval nog een heel stel 20mm spoed spindels liggen in 2 of 3 lengte varianten, die spindels zijn iets van 14 of 15 mm rond en zijn soms compleet met lagers. Ze zijn jammer genoeg niet heel erg lang, ik denk max. iets van 70 a 80 cm, de meeste korter, in de buurt van de 50 a 60 cm werkbereik.
Mocht je dat een te grote spoed vinden dan kun je met tandwielen en riemen hier nog wat aan doen.
O.a. hobbycnc23 heeft op deze manier een machine gebouwd.
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door CNCnoob »

Staat alles wat JVE in huis heeft online of zijn er ook nog 'verborgen' schatten te vinden? ;-)
Ik zal hen alvast contacteren om eens te polsen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door Sven »

CNCnoob schreef: 26 mar 2020 19:18
mark3 schreef: 25 mar 2020 20:41 Draai je z-as om, dit is nu een zwakke schakel.
De z-as geleidingen op de z-as plaatsen en de z-as wagens op de y-as.
Ja, oorspronkelijk had ik het zo uitgewerkt maar dan kwam ik immens in de knoei met de montage van de wagentjes.
Dit zorgde uiteindelijk voor een nog slechtere opstelling.
Ik ga nog eens bekijken wat mogelijk is met bredere wagentjes/flenzen.
Bedankt voor de feedback!
Het lijkt inmiddels een onderwerp voor ruzie, hoe je dit moet/zou moeten doen.
Ik ben van de stroming dat de rails moeten bewegen, niet de wagens.
Kijk eens in mijn draadje hoe ik het (op aanraden van mijn "begeleider") heb gedaan.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door andrefc101 »

mark3 schreef: 25 mar 2020 20:41 Draai je z-as om, dit is nu een zwakke schakel.
De z-as geleidingen op de z-as plaatsen en de z-as wagens op de y-as.
Dan is dit zeker ook niet goed? Werkt anders best wel aardig moet ik zeggen....

20229
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef: 27 mar 2020 09:11 Het lijkt inmiddels een onderwerp voor ruzie, hoe je dit moet/zou moeten doen.
Ik ben van de stroming dat de rails moeten bewegen, niet de wagens.
Ik vind het niet de moeite van ruzie waard, maar als je bij fabrikanten kijkt zie je meestal wat anders.
Zouden die het dan niet begrijpen vraag ik mij af.....
Plaats reactie