heftige resonantie/schokken z as maho mh900/Edingcnc

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Krijn smit
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2020 21:14

heftige resonantie/schokken z as maho mh900/Edingcnc

Bericht door Krijn smit »

geachte leden van dit forum,

Ik ben compleet nieuw hier en dit is voor mij ook de eerste keer dat ik gebruik maak van een forum ooit.

Ik ben tot deze stap gekomen omdat mijn kennis en mensen met kennis om mij heen me niet verder kunnen helpen.

Ik heb een Maho mh900 met een door Damen cnc uitgevoerde retrofit naar Eding cnc. De machine heb ik drie jaar in bezit.

Het probleem is het volgende, er zit resonantie/schokken in de z as. Dit gebeurt bij omhoog en omlaag. Het is snel erger geworden tot het punt nu waarbij het vreselijk klinkt en de machine in beveiliging schiet.

Ik heb enkel vermoedens waar ik moet zoeken en heb graag advies en/of deling van ervaringen van mensen die dit eerder hebben gezien bij een machine van dit formaat met blokgeleidingen.

Alvast hartelijk dank,

Krijn Smit

ps: ik ga proberen een filmpje bij te voegen

https://youtu.be/Tw6hDkbKePE ( op de achtergrond is iemand met een hamer bezig)
Laatst gewijzigd door Krijn smit op 20 mar 2020 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: heftige resonantie/schokken z as maho mh900/Edingcnc

Bericht door motormuis »

schroefdraad speling
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: heftige resonantie/schokken z as maho mh900/Edingcnc

Bericht door benkr »

Gezien het feit dat Damen ook servo systemen verkoopt voor de meer prof. toepassingen denk ik dat die er in zullen zitten.
Als van zoiets ergens een draadje slecht contact gaat maken dan krijg je misschien wel dit soort verschijnselen, ligt er natuurlijk aan welk draadje waar moeilijk doet, maar ik zou het daar gaan zoeken. Het kan al zo iets eenvoudigs zijn als een connector die niet helemaal goed zit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: heftige resonantie/schokken z as maho mh900/Edingcnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien handig om even een filmpje te maken met alleen het gene wat je ons wilt laten horen.

Het zou een gevreten Z-as geleiding kunnen zijn, stukgelopen KO-spindel, een zgn. routch- koppeling die doorslaat wat niet hoort (o dat is waarschijnlijk dat getimmer)
Als het een servo systeem is kan het een vervuild tacho signaal zijn.
En er zijn vast nog meer oorzaken te verzinnen.

Wat voor beveiliging is dat waar die in schiet, is daar een beschrijving bij?

Ik zie zwarte vlekken op die geleiding, hoe ziet/voelt dat er in detail uit?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: heftige resonantie/schokken z as maho mh900/Edingcnc

Bericht door keesfrees »

De kabels omwisselen met een andere as en dan zien of het probleem meeverhuisd of niet.
Fout zoeken is uitsluiten.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: heftige resonantie/schokken z as maho mh900/Edingcnc

Bericht door Sven »

Behalve de tip van Hugo...

Zodra ik een vertikaal geschoten filmpje tegenkom haak ik af.

Voor mensen die in hun telefoon leven is het vast geen punt maar die kunnen hun telefoon een kwartslag draaien om een horizontaal geschoten filmpje te bekijken, als ik dat met de laptop doe dan zie ik hetzelfde te kleine filmpje gekanteld en zie dus niets extra.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: heftige resonantie/schokken z as maho mh900/Edingcnc

Bericht door tuonov4 »

volgens mij is dit het bekende Maho probleem.De SKC kunststof in de Zas geleiding zwelt op door de leibaan olie en daardoor wordt stickslip veroorzaakt. Misschien de verkeerde leibaan olie? Anders zit er niets anders op als de achterlig lijsten te schrapen.
Groet: Fred
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: heftige resonantie/schokken z as maho mh900/Edingcnc

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 20 mar 2020 16:39Zodra ik een vertikaal geschoten filmpje tegenkom haak ik af.
heb je dit gezien : npostart.nl/BV_101398713

Terwijl 1vandaag oproept om horizontaal gefilmde filmpjes in te sturen.
Krijn smit
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2020 21:14

Re: heftige resonantie/schokken z as maho mh900/Edingcnc

Bericht door Krijn smit »

Bedankt allemaal voor de interesse en tips. Ik zal een update geven .

Eerst heb ik geprobeerd de aansturing van de z as om te wisselen met een andere en hiermee iets uit te kunnen sluiten. De schakelkast , mede door de ombouw, is mij te complex.

Daarna heb ik mijn aandacht verlegd naar de spindel van de z as. Bij het schoon maken kwam er veel en vieze drek uit de pot waar de spinsel de machine in gaat. De afvoer voor olie was verstopt. 8 liter drek kwam er uit en er zat ook water tussen. In de laagste stand van het bed pakt de omloopmoer deze drek ook op. Ik kan zien dat de spindel rauwe randen heeft. De kogelomloopmoer heb ik los gehad en ondanks dat deze makkelijk rond gaat komen hier bij op en neer gaan flinters en glinsters metaal uit.

Of dit 100 procent het probleem is weet ik niet maar het verdient zeker aandacht.

Nu zit ik met de vraag of en hoe de spindel er uit moet?

Met het bed in de hoogste stand lijkt het te kunnen alleen kan ik niet onder de machine kijken waar de riem loopt die de motor met de spindel koppelt.

Zijn er onderdeeltekeningen of technische tekeningen nog voor handen van dit soort machines en waar moet ik beginnen met zoeken?

De leibaanolie is moeilijker iets over te vinden dan ik dacht. Magna CTH 220 is wat er met een stikker op het reservoir staat. De olie die ik heb is Kroon Cosinus 220.

De blokgeleiding van de z as is heel anders dan die van de x as. Waarbij de x as een mooi en duidelijk patroon heeft is dit bij de z as bijna compleet weg.

Nog veel onduidelijk dus maar wel onderweg naar een oplossing.

Bedankt alvast voor reacties, antwoorden en tips.
Plaats reactie