Spindel Lagers

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Spindel Lagers

Bericht door ruudderooy »

Heren,

De lagers van mijn spindel hebben teveel speling gekregen.
Als ik een klokje op de motor as zet en op de spindel behuizing geweegt de as eerst 50um voordat de de behuizing mee gaat bewegen :shock:
waarschijnlijk zitten hier nog geen hoek contactlagers in, hebben jullie hier in NL een lager leverancier voor een reedelijke prijs of uit china.
heb contact gehad op aliexpress en daar stelde ze deze lagers voor.
https://nl.aliexpress.com/item/40005478 ... 3e5flbIi7a
https://nl.aliexpress.com/item/40005477 ... 3e5flbIi7a

Ik heb ze wel al besteld maar dat duurt natuurlijk weer aantal weken, hebben jullie nog andere opties?
Dit zit er nu in volgens de verkoper van de spindel C7005x2 + C7002x1,

alvast bedankt,

Gr Ruud
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel Lagers

Bericht door Kjelt »

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindel Lagers

Bericht door benkr »

Ik heb een van mijn spindels momenteel uit elkaar liggen omdat die na een aanvaring met het werkstuk speling had.
Bij het uit elkaar halen van de motor zag ik dat de lagers er verkeerd om inzaten, het waren 2 stuks 7005 lagers op elkaar, achterop een normaal 600x lager en daar weer achter zo'n gewelfde veer, twee zelfs, die zorgen dus voor de voorspanning op de voorste 2 hoekcontactlagers.
Als die verkeerd om zitten worden de lagers juist in de positie gedrukt waar ze beslist wel speling hebben, en dat was dus bij mij.
Waarom de motor voor de aanvaring wel spelingsvrij liep is me echter dan weer wel een groot raadsel, dat had niet gekund als mijn redenering klopt, om die reden heb ik de motor nog steeds uit elkaar liggen, ik heb er nog geen tijd voor genomen om het echt goed uit te zoeken.

De ''oude'' lagers hebben zo los in de hand ook niet echt speling, in ieder geval niet zo veel als toen ze nog in de motor zaten.
Ik denk dat ik eerst de motor weer eens in elkaar ga zetten met de ''oude'' lagers er weer in, en dan zo als ik zelf denk da ze zouden moeten zitten.
Als het dan goed en spelingsvrij draait dan ga ik er maar eens mee frezen, dat is toch de ultieme test denk ik.

Ik heb de lagers wel in Chine besteld, die heb ik nu liggen voor als het toch nodig mocht zijn.
Ook heb ik denk ik een probleem met mijn reservespindel die nu dus in de machine zit, die klinkt bij lage toerentallen ook niet echt gezond, dus ik zal binnenkort wel iets moeten gaan doen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Spindel Lagers

Bericht door Bjornski1976 »

Het lijkt me wel dat je eerst de spindel warm laat draaien voordat je de speling gaat meten.

Lagerboer is een goede webshop en zou eerder lagers bestellen dan in China al is het e.e.a. ook wel toepassing afhankelijk.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindel Lagers

Bericht door benkr »

Nou, bij mij was er niets te meten, het was zo heel goed voelbaar en erg goed hoorbaar bij draaien.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Spindel Lagers

Bericht door ruudderooy »

ja maar als je dit ziet in je werk en je hoort het gaan resoneren tijdens het frezen wat hij voorheen niet deed, en dan die speling meet.
kon het niet voelen met mijn vingers.
20263
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Spindel Lagers

Bericht door ruudderooy »

Bjornski1976 schreef: 30 mar 2020 17:43 Lagerboer is een goede webshop en zou eerder lagers bestellen dan in China al is het e.e.a. ook wel toepassing afhankelijk.
ja klopt maar vindt het niet waard om lagers van paar honderd euro in een spindel van 150euro te stoppen.
mochten deze niks zijn kan ik altijd nog voor betere lagers zoeken, en de c7005 kan ik bij de lagerboer ook niet vinden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel Lagers

Bericht door Kjelt »

Is je spindel €150 ? Dan zou ik persoonlijk een nieuwe spindel bestellen.
Welk tpe is het , luchtgekoeld, vermogen?
Hoe lang is ie nou meegegaan?
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Spindel Lagers

Bericht door ruudderooy »

ok 180 euro dan inclusief verzending in EU. SPINDEL 2.2KW

maar opzich zijn goeie lagers wel wat waard levensduur van het lager en dus ook de werkstukken die niet verprutst als het lager weer kapot gaat inclusief het sneller bot worden van de frezen.
maar ik blijf Hollander als het goed koop kan :lol:
ik heb bij deze verkoper (die van de lagers) al vaker advies gevraagd en lager besteld en daar was ik heel tevreden over, daarvoor wil ik ze toch graag eerst proberen en mocht het tegen vallen dan zal ik best even balen en ga ik wel kijken voor een beter set.

https://nl.aliexpress.com/item/32360014 ... 6f98ej5Epw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindel Lagers

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kan natuurlijk wel een nieuw topic starten, maar de titel van het topic draagt de inhoud.
Goed overzicht en uitleg over diverse lageringen voor spindels e.d.
https://dynospindles.com/vault/technica ... Part-1.pdf

er is ook nog een deel 2, dat wordt wel erg theoretisch, maar voor de liefhebbers misschien een mekka.
https://dynospindles.com/vault/technica ... Part-2.pdf
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie