Z-as WINPC NC en Stepcraft

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Supertrack »

Dag collega forumleden,

Sinds afgelopen oktober ben ik in het bezit van een Stepcraft 420 in combinatie met WINPC NC via USB aansturing.
Ik ben nieuw op het gebied van CNC freezen en had van een vriend al begerepen dat het hobby in een hobby is. Ik loop vooral regelmatig te worstelen met de Z-as, die of niet diep genoeg of juist te diep gaat. Ik gebruik o.m. Cut2D om dingen te tekenen en om te zetten naar g.codes.
Meestal gaat dit goed, zij het dat ik binnen WINPC NC vaak de Z-as coördinatie om moet draaien omdat die anders in de lucht zijn werk gaat doen.

Waar nu tegenaan loop is dat ik een werkstuk heb waarbij de z-as veel dieper zakt dan die zou moeten doen. Ik laat de as zakken tot op het werkstuk en stel dit in als nulpunt van de z-as. Echter zodra ik opdracht geef om aan de slag te gaan zakt de as 20 mm naar beneden, volledig in mijn wasteboard. Als ik de g-codes na lees moet de as in het werkstuk -0,25 mm zakken voor de eerste cut.
Ik heb geen idee waar dit nu aan ligt en hoe dit op te lossen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

alvast hartelijk dank voor jullie reactie
met vriendelijke groet
Jaap
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Kjelt »

Laat het eerste stuk vd G code hier eens zien. Je kunt het als je een bericht tikt en selecteert met de </> knop als code in je bericht plakken.

Kijk eerst even naar wat de + en de - kant van je Zas is, dat die goed staat.
Meestal is + naar boven en - naar beneden.
Die 20mm zou bv de safety move naar boven kunnen wezen voor de machine met de bewerking begint en die als je as verkeerd om staat gedefinieerd dus fout gaat. Dat heb ik zelf in het begin ook meegemaakt.

Als dat allemaal goed staat begin je niet met een cam gegenereerd programma maar eentje die je zelf even kort opschrijft waarbij je de zas een mm laat zakken en dan controleer je of die mm klopt met wat de machine echt doet.
Als dat niet klopt dan staan de instellingen van WinPCNC fout.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door abs02 »

In de instellingen : gegevensformaat : Z-Coördinaten omdraaien … aanvinken.
Dan zal z+ boven zijn en z- naar beneden gaan.
Wel een paar x winpc afsluiten en weer opstarten om te zien of de instelling blijft staan; soms is het een x extra nodig om dit te doen.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door abs02 »

Er was wel eens een apart hoofdstuk over Winpc-nc waar is dat overigens gebleven mods ?
Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Supertrack »

Ik probeer wat foto's toe te voegen van de instellingen binnen WINPC, aangezien WINPC geen screenshots toe laat.
Maar ik krijg steeds de melding dat ik een verkeerd bestandformaat gebruik. foto's zijn JPEG bestandn
Welke bestandformaten zijn wel geldig?
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door JoepS »

Ik heb sinds kort ook dit apparaat en WinPC-NC. Je moet met 4 dingen rekening houden: het XYZ-nulpunt van de tekening, het XYZ-startpunt van je toolpath, het XYZ-nulpunt van je stepcraft (dus het zero-point in WinPC-NC) en de huidige XYZ-positie van de tool. Kijk eens of je daar iets mee kan.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door abs02 »

Maar te beginnen met de z coördinaten om te draaien...….
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Geldof »

Hoi,

Ik heb een Stepcraft 840 met WinPC-NC USB en teken met Fusion 360, ik had dit zelfde probleem en het kwam omdat hij stappen miste.
Nu heb ik alle snelheden omlaag gedaan en ben ik het helemaal kwijt.
Daarnaast had ik ook veel last van trillingen in de X-Z as bij contour frezen en dit kwam omdat er 1,6 graden verschil in de Z as tot het bed zat.
Nu heb ik dit recht gezet doormiddel van Ringen (met digitale waterpas gemeten)
Moet zeggen dat het frezen nu een heel stuk fijner gaat en ook in dik materiaal.

Er zijn vast mensen die het anders doen maar deze snelheden werken goed voor mij. (en ik heb geen haast André ;-) )

20309
Click buy play
Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Supertrack »

Ik heb de z-as coordinaten al omgedraaid en weer terug gedaaid en weer omgedraaid, maar dat helpt niet helaas.
Ik wil even wat instellingen posten, maar loop er etegen aan dat JPEG bijkbaar niet als bestandformaat wordt geaccepteerd binnen dit forum
Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Supertrack »

Dag JoepS,

hoe stel jij je machine dan in met de genoemde 4 aandachtpunten?

stap 1. Ik teken iets in Cut2D, geef daar het formaat van het werkstuk op, dus lengte, breedte en dikte.
stap 2. Daarna via de toolpad geef ik aan waar de machine moet beginnen de frezen en hoe diep, dikte van frees, aantal stappen etc. Ik doe daar niet met XYZ instellingen
stap 3. Daarna sla ik het bestand op als WINPC NC arc* bestandsformaat en laat dat in binnen WINPC NC.
stap 4. Eerst laat ik de machine refereren.
stap 5. Ik centreer meestal het werk naar het midden van machine.
stap 6. Daarna stel ik binnen de coordinaten vaak de snelheid van de X Y en Z as in, afhankelijk van het materiaal.
stap 7. ik laat de Z-as tot vrijwel op het werkstuk lopen en stel dit in als nulpunt Z-as
stap 8. Machine neemt automatisch een veilige marge van 10 mm
stap 9. Ik draai de Z-as coordinaten om
stap 10.. Breng de machine op de lijn van het werkstuk
stap 11. geef de machine opdracht aan de slag te gaan.

Normaal gesprokken zakt de Z-as dan tot vlak boven het werkstuk, de frees gaat aan en de as zakt een stukje in het werkstuk conform de g-code.
Maar nu zakt die veel verder zonder dat uberhaupt de frees aan gaat, waardoor de het freesje zelf knapt als ik niet op tijd in grijp
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Geldof »

Supertrack schreef: 04 apr 2020 10:10 Ik heb de z-as coordinaten al omgedraaid en weer terug gedaaid en weer omgedraaid, maar dat helpt niet helaas.
Ik wil even wat instellingen posten, maar loop er etegen aan dat JPEG bijkbaar niet als bestandformaat wordt geaccepteerd binnen dit forum
JPEG kan wel formaat moet je misschien aanpassen?
Click buy play
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Kjelt »

Pas in een tekenprogramma even de resolutie aan naar bv max 1400 pixels.

En al eerder gevraagd post even de gegenereerde G code.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door benkr »

Geldof schreef: 04 apr 2020 10:28
Supertrack schreef: 04 apr 2020 10:10 Ik heb de z-as coordinaten al omgedraaid en weer terug gedaaid en weer omgedraaid, maar dat helpt niet helaas.
Ik wil even wat instellingen posten, maar loop er etegen aan dat JPEG bijkbaar niet als bestandformaat wordt geaccepteerd binnen dit forum
JPEG kan wel formaat moet je misschien aanpassen?
Nee, foto's plaatsen is echt iets voor gevorderden, maar hier kun je lezen hoe het moet:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=14164
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door andrefc101 »

Geldof schreef: 04 apr 2020 08:38Er zijn vast mensen die het anders doen maar deze snelheden werken goed voor mij. (en ik heb geen haast André ;-)
Lolbroek ;-)
Plaats reactie