Ferm md 350

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ferm md 350

Bericht door javanree »

Een zelfcentrerende vierklauw is vrij ongewoon , fors duurder dan een drieklauw en niet nauwkeuriger.

Wat is nu de slingering van de drieklauw ?
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Ferm md 350

Bericht door JanSr »

keesijp60 schreef: 06 apr 2020 12:12 Jammer dat je hier niet rechtstreeks een foto kan plaatsen.
vrg kees
Dat kan vrij gemakkelijk: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 6&start=14,
door JanSr » 26 mar 2020 15:49
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ferm md 350

Bericht door assink »

4 klauw zou ik gewoon een onafhankelijke nemen. Dat is verreweg het nauwkeurigst, hoewel dat natuurlijk aan je uitklok vaardigheden ligt :lol:
Je zou ook voor een spantangopname kunnen gaan, met een ER40 opnameplaat kun je tot 30mm opspannen.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Ferm md 350

Bericht door xander janssen »

Zelfcentrerende 4-klauw is alleen handig als je vaak zuiver vierkant (niet rechthoekig) uitgangsmatriaal moet spannen. Voor rond materiaal is een 3-klauw of onafhankelijke 4-klauw verreweg het beste.

Ligt ook veel aan het werk wat je maakt. Ik maak zo veel mogelijk uit rond materiaal en het liefst in 1 opspanning. Beetje rondloop-onnauwkeurigheid is dan niet erg, die valt toch binnen de toegift van het materiaal. Nadeel is wel dat je veel meer moet "voordenken" dan "nadenken" over hoe je iets gaat maken en vaak ten koste van extra materiaal. Dit in de vorm van een spanprop die tot het laatst aan het product blijft zitten. Op het allerlaatst wordt deze dan afgestoken/gezaagd en het vlak nog schoongedraaid/gefreesd.

Ook voor tussentijdse freesbewerkingen laat ik het product zo veel mogelijk in de 3-klauw (of spantang) zitten en zet hele klauw/spantanghouder over op de freesbank en weer terug. Bijvoorbeeld de zuigers van mijn stirling-motoren die op 0.01 of beter rond moeten lopen en waar zuigerpengaten in gefreesd moeten worden.

Anders wordt het als je al een bewerkt produkt opnieuw moet inspannen om het na te werken. Als cilindervlakken dan behoorlijk (zelf in vullen hoeveel nodig is) concentrisch moeten zijn, dan is een 3-klauw niet geschikt. Dan moet je echt naar spantangen, spanbussen of uitklokken in een 4-klauw toe.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Ferm md 350

Bericht door JanSr »

@xander janssen
Betekent dat, dat je een Camlock opname op het bed van je freesbank hebt? Heb ik wel eens van gedroomd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ferm md 350

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JanSr schreef: 06 apr 2020 14:11 @xander janssen
Betekent dat, dat je een Camlock opname op het bed van je freesbank hebt? Heb ik wel eens van gedroomd.
En werd je toen zwetend wakker. :lol: ;-)

Zo'n camlock lijkt inderdaad een handig nulpunt span systeem, maar je moet wel 3 aantrek nokken vrij geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Ferm md 350

Bericht door JanSr »

Zo stom is die vraag niet, lijkt mij.
Als ik werkstuk + klauwplaat beetpak zit daar een camlock flens aan vast. Ik kan me niet voorstellen dat je je klauwplaat losschroeft van je camlockflens.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Ferm md 350

Bericht door xander janssen »

Mijn Proxxon PD400 (is voor sommige categorie speelgoed maar voor mij telt de precisie ipv geweld) draaibank heeft een flens met nauwkeurige pasrand waar klauwplaat/spantanghouder op schuift en dan van voorkant met 3 bouten vast gaat.

Deze span ik met kikkers op de freesbank waarbij de uitlijning met paspennen gaat. Als het echt nauwkeurig moet meet ik hem nog extra in, anders vertrouw ik op de pennen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ferm md 350

Bericht door hfjbuis »

Ik span mijn ER32 collet houder van de kleine draaibank in de klauwplaat van de grote draaibank (bekken omkeren), dat gaat probleemloos. Daarna kan ik hem op de verdeeltafel monteren middels een pas bus en verder gaan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ferm md 350

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JanSr schreef: 06 apr 2020 18:06 Zo stom is die vraag niet, lijkt mij.
Als ik werkstuk + klauwplaat beetpak zit daar een camlock flens aan vast. Ik kan me niet voorstellen dat je je klauwplaat losschroeft van je camlockflens.
Nee, ik maakte een grapje, en het lijkt mij best wel nuttig, met als kanttekening dat die camlock op 3 punten ontgrendeld moet worden, als ik zoiets op de freesbank heb staan, zitten er altijd 2 op een lastige plek.
Veel camlock 3-klauwen hebben volgens mij niet eens een extra opspanflens maar daar maakt de opname deel uit van de klauwplaat. (althans de drieklauwen die ik ooit heb gehad)
Bij de schaublins deden we het wel, wisselen tussen draaibank en verdeel apparaat op de freesbank, die zaten met schroefdraad.

Maar als er een truucje is om die 3 pennen met 1 handeling aan te trekken lijkt het me handiger.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Ferm md 350

Bericht door JanSr »

Denkbaar is een flens met Camlock neus en ruime gaten voor de pennen. Het vastzetten kan dan met het T-bouten repertoire.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Ferm md 350

Bericht door JanSr »

hfjbuis schreef: 06 apr 2020 18:42 Ik span mijn ER32 collet houder van de kleine draaibank in de klauwplaat van de grote draaibank (bekken omkeren), dat gaat probleemloos. Daarna kan ik hem op de verdeeltafel monteren middels een pas bus en verder gaan.
Grappig: Dan begin je dus met de run-out van je klauwplaat. Ik kies mijn spantangen altijd juist om die run-out te vermijden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ferm md 350

Bericht door hfjbuis »

Dat klopt.
Ik moet de collet houder voor de grote draaibank nog maken, maar die past niet op de 100 mm verdeeltafel en zo ging het wel.

Ik heb de runout gemeten (1 x) aan een 12 mm staf bij de collet, die was kleiner dan 0.01 mm. Ik had hem groter verwacht. De runout op 10 cm van de collet heb ik niet gemeten.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Ferm md 350

Bericht door JanSr »

Heerlijk, altijd tegen die grenzen aanlopen en daar dan weer iets op verzinnen. Voor mij een groot deel van de lol
Plaats reactie