ArtCam en LinuxCNC

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nonkeldw
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 okt 2013 20:19
Contacteer:

ArtCam en LinuxCNC

Bericht door nonkeldw »

Beste Forumleden

Na een lange tijd heb ik nog eens iets gemaakt in Art-CAM, na wat stoeien heb ik kunnen maken wat ik moet hebben, echter bij het frezen komen er rare dingen te voorschijn..
De Z as is nog in beweging terwijl de andere assen al volop beginnen te bewegen en rechthoeken worden opeens dingen met afgeronde hoeken... in de preview is alles piekfijn inorde!
Wat zou hier verkeerd kunnen zijn, Fusion360 code werk wel gewoon perfect!
Ter hoogte van de rechthoek die een cirkel wordt is geen G02 G03 of iets te bespeuren gewoon X en Y coördinaten.
Hieronder een foto van het verschijnsel:
20487
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: ArtCam en LinuxCNC

Bericht door Lude »

Waarschijnlijk geeft Artcam in het begin van je programma een G64 commando:
http://linuxcnc.org/docs/2.6/html/gcode ... ml#sec:G64

Controleer deze waarde, en stel de tolerantie eens iets lager in. Als alternatief kun je hem ook even vervangen door G61, dan loopt de machine de coordinaten exact af (maar minder soepel)
nonkeldw
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 okt 2013 20:19
Contacteer:

Re: ArtCam en LinuxCNC

Bericht door nonkeldw »

Er is geen G64 te vinden in de code.

dit is de start code:

Code: Selecteer alles

T1M6
G17
G0Z5.000
G0X0.000Y0.000S15000M3
G0X7.088Y22.846Z5.000
G1Z-0.500F720.0
G1X10.356Y22.810F2520.0
G3X11.216Y23.655I0.007J0.853
G3X10.371Y24.515I-0.853J0.007
G1X7.103Y24.544
G0Z5.000
G0X7.118Y26.249
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ArtCam en LinuxCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als dat alle regels zijn waarvan wij de schermafbeelding te zien krijgen, klopt er iets niet.
Ik zou even de rest van het programma er af laten en alleen die eerste regels simuleren. En anders ook even een ander reeds gemaakt programma laden en simuleren.
Als die 2 rechter kwartcirkels moeten zijn, is het wel vreemd dat de I geen 0 is maar 0.007 respectievelijk de J0.007 (slechte reken afronding, zijn er nog pakketten die de tangens van 90 graden niet kunnen handelen? :lol: )
Of heb je de boel een beetje scheef liggen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: ArtCam en LinuxCNC

Bericht door Lude »

Het kan ook zijn dat de G64 code door een ander (eerder) programma is geschreven, even controleren waar deze op staat (welke GUI gebruik je?)
Als alternatief kun je ook G61 aan het begin van je programma toevoegen, dan zet je hem op exact stop.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ArtCam en LinuxCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Lude schreef: 17 apr 2020 11:05 Het kan ook zijn dat de G64 code door een ander (eerder) programma is geschreven, even controleren waar deze op staat (welke GUI gebruik je?)
Als alternatief kun je ook G61 aan het begin van je programma toevoegen, dan zet je hem op exact stop.
Dat blijven hangen van diverse codes verbaast me altijd al, het levert meer ellende dan gemak op in mijn mening. Ik vind (en ben gewend) dat M30 alles in basis instelling moet terugzetten (van origine is dat het % teken wat een 'all reset' doet)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ArtCam en LinuxCNC

Bericht door DaBit »

Vrij overduidelijk een door G64 in combinatie met hoge voeding en lage acceleratie veroorzaakt 'probleem'...

Nu gaat er vanzelf iemand suggereren dat je dan maar 'exact path' mode moet gebruiken, maar dat is meestal een slecht idee; dat bonkt alle kanten op want bij elke haakse hoek moet de machine compleet tot stilstand komen.
Beter is het om de vrijheid van de besturing in te perken tot wat je kan tolereren, en daarvoor heeft G64 een P parameter waarmee je de maximale afwijking van het geprogrammeerde pad op kunt geven.

Je zou dus een G64 P0.1 commando toe kunnen voegen aan je G-code file om een afwijking van maximaal 0.1mm tov geprogrammeerd toe te staan.
In dit geval denk ik dat het ook zinvol is om maar wat langzamer te frezen; jouw machine kan blijkbaar toch niet zo hard de bocht om en met constante snelheden (eigenlijk belasting op je frees) frezen levert vaak het mooiste resultaat.
hugo stoutjesdijk schreef: 17 apr 2020 11:08 Dat blijven hangen van diverse codes verbaast me altijd al, het levert meer ellende dan gemak op in mijn mening. Ik vind (en ben gewend) dat M30 alles in basis instelling moet terugzetten (van origine is dat het % teken wat een 'all reset' doet)
Jahaa, maar wat is dan de basisinstelling?

Bij LinuxCNC word die opgegeven in de [RS274NGC] sectie in de INI file, met RS274NGC_STARTUP_CODE. Kijk eens of je zoiets tegen komt?

Indien niet, dan hier eentje waar je wat mee zou kunnen:

Code: Selecteer alles

..
..
[RS274NGC]
RS274NGC_STARTUP_CODE = G21 G17 G40 G49 G64P0.05 G90 G92.1
..
..
..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ArtCam en LinuxCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 17 apr 2020 13:44 Jahaa, maar wat is dan de basisinstelling?
Daar zat ik op te wachten. :lol:
De basis instelling is in ieder geval die instelling die je besturing had voordat je met je programma begon. (Ook daar zijn uitzonderingen, zoals machine geöriënteerde parameters, die van de nulpunten b.v.)
En een instelling waar je ook een 99% bruikbaar product mee kunt frezen. (er zijn natuurlijk uitzonderingen en er is veel ruimte voor optimalisatie)
Maar in ieder geval geen actieve G81, G41/G42, G92 waardoor ze het nodig vinden die altijd in de eerste regel van het programma te zetten.
Je moet toch blind er van uit kunnen gaan wat de inschakeltoestand is van je machine, anders moet je elke keer dat je even iets in MDI wilt doen eerst voor de zekerheid alle codes in de default stand brengen.
Nu schijnt het echt heel raar te zijn om nog iets met MDI te doen, waarschijnlijk net zo vreemd dat ik nog een eindje ga fietsen op een antieke niet ondersteunde herenfiets met maar 7 versnellingen. :lol:

Blijft dus heel vreemd dat de waarde van die G64 'spontaan' zo zou kunnen staan dat er geen simpel vormpje mee te frezen is. Maar misschien is de setup van die linux configuratie wel niet juist.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ArtCam en LinuxCNC

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 apr 2020 14:32 De basis instelling is in ieder geval die instelling die je besturing had voordat je met je programma begon. (Ook daar zijn uitzonderingen, zoals machine geöriënteerde parameters, die van de nulpunten b.v.)
Dat doet het volgens mij ook wel. Dat 'volgens mij' komt omdat ik altijd erg achterdochtig ben en de software vertel in welke staat ik 'm hebben wil voor ik begin. Ik weet dat het ding opstart in G17, en toch mik ik die in het programma, ik weet dat de boel in mm opstart, maar toch programmeer ik een G21, en als toppunt van achterdochtigheid gebruik ik die NGC_STARTUP_CODE.
Het is bij een volgende versie namelijk altijd maar weer de vraag wat die softwaremeneren en -mevrouwen vinden dat het beste uitgangspunt is voor mij, en het dwingt je ook om na te denken over wat je nu eigenlijk wil. Bij een programma om een stuk hout uit te ruwen vind ik een millimeter afwijking van het geprogrammeerde pad wel prima en programmeer ik een G64 P1.0, als twee delen nauwkeurig in elkaar moeten passen en ik heb ze getekend met 0,05mm speling of ik foezel die speling met de radiuscompensatie dan is G64 P0.02 meer op de plek.

G61/exact het pad volgen gebruik ik nooit. Alles heeft een tolerantie, ik kan beter de besturing de tolerantie vertellen en het spul binnen die tolerantie de vrijheid geven om het werk goed te doen.
De Q parameter bij G64 (vele korte segmentjes samenvoegen tot 1 langere) gebruik ik overigens ook niet meer sinds LinuxCNC zelf fatsoenlijk vooruit kijkt en segmenten aan elkaar last met circelboogjes ertussen.

Verder is die G64 inderdaad de standaardinstelling in LinuxCNC. Ergens logisch, want dat is 99% van de tijd ook wat je wil.
Ik vind zo gauw geen lijstje wat die defaults exact zijn, maar de handleiding schrijft dit:
2. G Code
2.1. Defaults
When LinuxCNC first starts up many G and M codes are loaded by default. The current active G and M codes can be viewed on the MDI tab in the Active G-Codes: window in the AXIS interface. These G and M codes define the behavior of LinuxCNC and it is important that you understand what each one does before running LinuxCNC. The defaults can be changed when running a G-Code file and left in a different state than when you started your LinuxCNC session. The best practice is to set the defaults needed for the job in the preamble of your G-Code file and not assume that the defaults have not changed. Printing out the G-Code Quick Reference page can help you remember what each one is.
Wat een M2 of M30 doet:
M2 - end the program. Pressing Cycle Start ("R" in the Axis GUI) will restart the program at the beginning of the file.
M30 - exchange pallet shuttles and end the program. Pressing Cycle Start will start the program at the beginning of the file.

Both of these commands have the following effects:
Change from Auto mode to MDI mode.
Origin offsets are set to the default (like G54).
Selected plane is set to XY plane (like G17).
Distance mode is set to absolute mode (like G90).
Feed rate mode is set to units per minute (like G94).
Feed and speed overrides are set to ON (like M48).
Cutter compensation is turned off (like G40).
The spindle is stopped (like M5).
The current motion mode is set to feed (like G1).
Coolant is turned off (like M9).
Je kunt in Fusion360 CAM trouwens ook vertellen dat-ie af moet remmen bij scherpe hoeken. Ik heb het zo gauw niet openstaan, maar dat zit op dezelfde plek waar je ook je toleranties en 'stock to leave' instelt. Dat kun je als alternatief gebruiken voor G64 met maximaal toegestane afwijking.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie