Zelfbouw mini houtdraaibank.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw mini houtdraaibank.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien toch maar over wat geluid heen stappen en kijken voor een 2e hands bovenfrees.
zoiets misschien
https://link.marktplaats.nl/m1538393110

Ik ben er van overtuigd dat er her en der wel voor niets aan te komen is. kringloop winkel zou ik proberen, helaas zijn die waarschijnlijk allemaal gesloten op het moment.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Zelfbouw mini houtdraaibank.

Bericht door hfjbuis »

Ik heb in de garage een kolomboormachine staan, zo'n ding van een paar euro. Die loopt stil met z'n riemaandrijving. Leg hem horizontaal (hoeft niet eens) en hij lijkt op de te bouwen draaibank. Nieuw worden ze ook door aldi en lidl praxis gamma etc verkocht. https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Tafel ... p100279427
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Zelfbouw mini houtdraaibank.

Bericht door Leeuwinga »

onverstandig voor de lagers, bij een boormachine zijn alleen axiale krachten
kost dan wel niet veel, maar als je alle moeite hebt gedaan en je machine gaat dood.....???
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Zelfbouw mini houtdraaibank.

Bericht door hfjbuis »

Daar heb je gelijk in, maar voor het draaien van dobbers zal hij het wel een aantal jaren uithouden. Bij een losse motor (geen router) is de lagering voor de axiale krachten waarschijnlijk een nog groter probleem.
In mijn kleine DC300 draaibank zaten origineel gewone kogellagers. Die hebben mijn misbruik 10 jaar doorstaan. Uit nieuwsgierigheid heb ik ze vervangen door hoekcontactlagers. Ik merk in het draaiwerk geen verschil. Dat kan er natuurlijk mee te maken hebben dat de oude lagers ook niet versleten waren.
Makada
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2020 20:20

Re: Zelfbouw mini houtdraaibank.

Bericht door Makada »

Bedankt voor de reacties en suggesties.
Ik heb mijn oude accu boormachine waarvan beide accu's dood zijn uit elkaar gehaald.
Daar heb ik de motor kunnen demonteren, ik denk een dc motor type 775.
Met een oude printer voeding krijgt ik hem draaiende, op flink wat toeren, aangesloten op de + en - van de batterij aansluiting.
Alleen bij volgas stopt de oplader ermee, dus net geen vol gas voldoet prima denk ik.
Als ik de voeding direct op de motor aansluit, stopt de oplader ermee.
Heeft iemand een idee hoe ik op de 5mm as een mini boorkop of iets anders waarop ik een boortje kan monteren?
Er zit nog een tandwieltje op de as dus blijft er ook niet zoveel ruimte over, tenzij ik de diameter van het tandwiel aanhoud...
Ik heb niet het gereedschap zelf iets te fabriceren, dus liefst iets van de bouwmarkt of iets dergelijks.

Afbeelding

Afbeelding



Mvg.

Mark
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Zelfbouw mini houtdraaibank.

Bericht door hfjbuis »

Dat tandwiel moet er af om een betere bevestiging van de boorkop te krijgen. Ik zou dat op de freesmachine doen wat meestal zitten die behoorlijk vast. vlak frezen totdat de as bijna geraakt wordt (spanning verminderen) en dan met een trekker het tandwiel er af halen.

Dan heb je een mini boorkopje nodig, misschien zoiets https://www.ebay.nl/itm/Mini-Micro-Smal ... Swd~RZTK3v:
De messing bus kan op de as maat van de motor gemaakt worden.

Als ik het gat voor de as kan boren (boren oplopend met 0.1 mm) dan kan ik het voor je doen. Als de as groter is dan 4.5 mm, dan kan ik het ook wel draaien.

Heen en terug sturen is best wel duur. Geef in je profiel aan waar je woont, misschien dat iemand uit de buurt je dan verder kan helpen.

Meet ook de diameter en lengte van de as op, dat werkt verhelderend.

Je moet natuurlijk voor de boorkop zorgen. Let daarbij wel op de diameter van de te draaien dobbers. Alle krachten die je op die dobber zet, moeten door de motor worden opgevangen. Houd er rekening mee, dat die motor lagertjes niet veel kunnen hebben.

Als je een heel dun stukje hout inspant, dan zal dat doorbuigen als je daaraan gaat draaien of schuren. Bij een draaibank los je dat deels op met een tegen center. Voor jouw opstelling zul je ook zoiets moeten maken al is het maar een scherpe spijker op een stukje hout!
kombucha
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2009 12:13

Re: Zelfbouw mini houtdraaibank.

Bericht door kombucha »

voor het maken van dobbers kan je een blokje balsa hout of rohacel foam op de drager (carbon, fiberglas, inox,...) lijmen. Aan de andere kant van de boorkop bevestig je ook een kleine boorkop en daar steek je een buisje met een gaatje van 0,8 mm in. Velen gebruiken daar de naald van een injectiespuit voor. Dan steunt de dobber aan beide kanten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw mini houtdraaibank.

Bericht door Arie Kabaalstra »

HBM Heeft van die kleine polijstmotortjes.. dingen hebben een as waar je het nodige aan kan knopen, 150 Watt.. voldoende vermogen , ze maken niet te veel kabaal, hebben een regelbaar toerental.. en ze kosten de spreekwoordelijke scheet en 3 knikkers/handvol kralen..

Ik heb zo'n motortje aan mijn Horlogemakers draaibank geknoopt.. ik denk dat onze TS zo'n machientje ook wel mooi zal vinden, alleen.. een beetje horlogemakersdraaibank kost tweedehands al anderhalf fortuin.. (reken op 700,- voor een kale, en een veelvoud voor een complete)

zoals gezegd.. Polijstmotortje.. Of.. Kijk eens bij de "Afhaalchinees"

Afbeelding

voor nog geen 25 euri's is ie van jou.. als ik Dobbers zou willen maken, voor mezelf.. dan zou ik niet aarzelen.. als ik dobbers zou willen maken voor anderen.. dan trap ik mijn Emcootje 5 wel an... :lol:
Plaats reactie