Willy's OSPF - een langetermijnproject

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

De motor die ik ga gebruiken voor de Z-as is 30mm langer dan de standaard voorziene 110mm lange stappenmotor. Die past dus niet meer op de voorzien plaats, boven het 40x120 Y-profiel. Dat geeft me twee opties: 1) de Z-motor 65 à 70 mm verder verplaatsen zodat deze naast het Y-profiel valt, of 2) de bevestiging op het Y-wagenpaneel 30mm verhogen én de Z-as 30mm verlengen. Natuurlijk met beide met extra steun voor de Z-motormontageplaat. Het Y-wagenpaneel is ondertussen reeds uitgefreesd, die maak ik liever niet opnieuw.
Optie 1 lijkt mij beter voor de stabiliteit van het geheel waarbij de Z-motor meer tegenwicht vormt voor de spindelmotor, terwijl optie 2 iets eenvoudiger is maar mogelijk meer kans tot storingen geeft door de extra as-verbinding. Wat zegt jullie gewaardeerde mening in deze? Mogelijk zijn er zaken waar ik nu niet aan denk.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door bbg »

Bij optie 1 moet je wel even kijken of de motor niet in de weg gaat zitten van de kabelrups. Die loopt normaal achter de brug langs.

Is het mischien ook nog een optie om de motor direct de kogelomloop aan de laten drijven? Dus dat de motor omhoog steekt. Wordt de machine wel wat hoger van maar je bent wel een overbrenging kwijt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door audiomanics »

Is een optie. Als de spindelmotor niet te zwaar is want dan zakt hij direct met het freesje in het bed als de spanning er af gaat. Dat is onder-andere de reden dat er daar voor een tandriem gekozen is. Snelste oplossing zou kunnen zijn om de motor op een paar paaltjes onderste boven op de Z-motorplaat, en wel zo dat de poelies weer in lijn staan... Ja, dan heb je wel wat extra hoogte maar voor de rest gaat alles passen zonder wijziging..
Anders zou je verlengde Y-wagenplaat en Z-plaat moeten maken.. De z-ko-spindel zou misschien nog hetzelfde kunnen blijven..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

De eerste van vier servomotoren is vanmorgen eindelijk aangekomen, deze was besteld eind november 2019. Opgepikt door de douane, dus kon ik nog 52 euro's bijpassen aan Bpost, ondanks de waardevermelding van 20$ op het pakket. Ik moest dan ook een kopij van het bankoverschrijving bezorgen aan de controlediensten :|
Aangename verrassing dat er ook een USB naar RS232 bij zat, en een seriële kabel.
Nu is het wachten op de eerste bestelde servomotor, die is al onderweg sinds 18 november en er is geen tracking beweging meer sinds 8 december. Daar ga ik mijn 60-dagen levertijdgarantie moeten aanspreken vrees ik.
19901
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Oké, ondertussen zijn de alu onderdelen op maat gefreesd en is het onderstel gelast en gelakt. Voor mijn verjaardag kan ik van m'n lieve vrouwtje alvast de besturing bestellen. Tenzij hier afgeraden, zal het de EdingCNC-720 worden met BOB en DIN-montageplaat. De kaart kost wel een 80 euro's meer dan de reguliere CPU5A4E maar misschien toch nuttig naar de toekomst toe.
Voor mijn OSPF zal ik dus ook een 24V voeding nodig hebben voor de besturing. Iemand een idee welk vermogen deze voeding best heeft? Mogelijk komt er nog een SSrelais voor koeling of dergelijke, misschien is het nuttig om een noodstoprelais te plaatsen?
Nu heeft die kaart een maximale stapfrequentie van 400 kHz, de servo's kunnen 200Khz aan. Moet ik hier een zekere "reserve" inbouwen en een stuk onder de 200Khz blijven?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Voor de voeding maak je een berekening van alle gevraagde stromen en neemt daar 10-20% marge bovenop voor toekomstige uitbreidingen en piekstromen.

Voor de drivers zou ik er iets onder blijven maar niet heel veel, je mag de specificaties van de fabrikant vertrouwen.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door buckfast_beekeeper »

Je motorpaket was gewoon te zwaar om geloofwaardig te zijn voor 20$. Mijn ervaring is dat klein en licht er wel eens doorheen komt. Iets wat zwaar is of groot roept argwaan op.

Boven 200kHz gaat het fout. Je gaat sowieso stappen verliezen. Minder stappen/rev is hoger mogelijk toerental. Meer stappen is betere resolutie. 200 000 stappen/seconde kunnen je servo's aan. 10 000steps/rev is hoog. Dan heb je 20rpm. 5mm spoed is een verplaatsing van 100mm/sec of 6m/min. Wil je sneller? Dan moet je minder puls/rev nemen. De limiet opzoeken zou ik niet doen. 180 of 190kHz moet hij toch wel aankunnen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door benkr »

WillyH schreef: 11 feb 2020 09:51 De eerste van vier servomotoren is vanmorgen eindelijk aangekomen, deze was besteld eind november 2019. Opgepikt door de douane, dus kon ik nog 52 euro's bijpassen aan Bpost, ondanks de waardevermelding van 20$ op het pakket. Ik moest dan ook een kopij van het bankoverschrijving bezorgen aan de controlediensten :|
Aangename verrassing dat er ook een USB naar RS232 bij zat, en een seriële kabel.
Nu is het wachten op de eerste bestelde servomotor, die is al onderweg sinds 18 november en er is geen tracking beweging meer sinds 8 december. Daar ga ik mijn 60-dagen levertijdgarantie moeten aanspreken vrees ik.
Als je die motor nog steeds niet hebt ontvangen, stuur dan de verzender eens een berichtje, ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat het pakket teruggestuurd is. Na een bericht wordt het dan opnieuw verstuurd en is het dan redelijk snel toch bij je.
Ik had hetzelfde met connectoren, na een berichtje waren ze er binnen 2 weken.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Kjelt schreef: 21 apr 2020 22:55 Voor de voeding maak je een berekening van alle gevraagde stromen en neemt daar 10-20% marge bovenop voor toekomstige uitbreidingen en piekstromen.

Voor de drivers zou ik er iets onder blijven maar niet heel veel, je mag de specificaties van de fabrikant vertrouwen.
Dat begrijp ik, al wordt voor de Eding kaarten geen stroomverbruik opgegeven. Ik vroeg me alleen af welk bereik met de 24V voeding redelijk is met het oog op eventuele uitbreidingen in de toekomst. Vandaar de vraag aan de ervaringsdeskundigen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

buckfast_beekeeper schreef: 21 apr 2020 23:01 Je motorpaket was gewoon te zwaar om geloofwaardig te zijn voor 20$. Mijn ervaring is dat klein en licht er wel eens doorheen komt. Iets wat zwaar is of groot roept argwaan op.

Boven 200kHz gaat het fout. Je gaat sowieso stappen verliezen. Minder stappen/rev is hoger mogelijk toerental. Meer stappen is betere resolutie. 200 000 stappen/seconde kunnen je servo's aan. 10 000steps/rev is hoog. Dan heb je 20rpm. 5mm spoed is een verplaatsing van 100mm/sec of 6m/min. Wil je sneller? Dan moet je minder puls/rev nemen. De limiet opzoeken zou ik niet doen. 180 of 190kHz moet hij toch wel aankunnen.
Bedankt voor de info! De eerste twee zinnen kan ik even niet volgen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

benkr schreef: 21 apr 2020 23:10 Als je die motor nog steeds niet hebt ontvangen, stuur dan de verzender eens een berichtje, ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat het pakket teruggestuurd is. Na een bericht wordt het dan opnieuw verstuurd en is het dan redelijk snel toch bij je.
Ik had hetzelfde met connectoren, na een berichtje waren ze er binnen 2 weken.
Neen, die servo heb ik nooit ontvangen maar de verkoper heeft me een nieuwe opgestuurd zonder dat ik een dispute moet opstarten. Ondertussen is die servo al wel toegekomen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

buckfast_beekeeper schreef: 21 apr 2020 23:01 Je motorpaket was gewoon te zwaar om geloofwaardig te zijn voor 20$. Mijn ervaring is dat klein en licht er wel eens doorheen komt. Iets wat zwaar is of groot roept argwaan op.
Sorry, de eurocent is ondertussen gevallen. Ik weet niet of de douane wel kijkt naar die waarde op het pakket. Van de drie servomotoren moest ik eenmaal bijbetalen, de twee andere zonder bijpassen. Ze zijn een voor een verzonden met verschillende weken tussentijds. Het blijft een gok. De laatste servo is nu onderweg, afwachten wat dat geeft.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door buckfast_beekeeper »

Kleine pakketjes, ter grootte van een briefomslag, moet je zelden kosten op betalen. Ondertussen staat mijn teller van CN bestellingen op zowat 120 stuks in 3 jaar. Ik denk te mogen zeggen dat ik op die manier toch wat ervaring heb opgedaan. Grotere pakketten hebben meer kans op controle. Douane weet ondertussen ook wel wat bepaalde zaken kosten. Desnoods zoeken ze zelf op internet. Bestel je iets wat duurder is, hou dan rekening met de extra kosten en kijk dat het dan nog rendabel is.

Zo heb ik een doos bevestigingshoeken besteld voor 30x30 profiel. Met extra kosten, waren ze zowat 1/2 prijs van de goedkoopste NL/BE aanbieder. Wees maar zeker dat die op hun beurt in CN gaan shoppen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Tja, ik wil best voor de lokale economie gaan, maar met winstmarges van 40-50% is dat teveel van het goede. Ik heb ook hard moeten werken voor mijn centen.
Plaats reactie