Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Bericht door Sven »

Mijn vrouw had laatst azijn over de bestrating gegieterd om het mos te verwijderen.
Daarna ging ze googlen en las dat je eigenlijk geen azijn mag gebruiken en of ik dat even verder wilde uitzoeken.

Dus ik ook googlen.

Op de site van de rijksoverheid is te lezen
"U mag geen azijn, zout en chloor gebruiken om onkruid te bestrijden. Het effect van deze middelen op het milieu is nog niet beoordeeld. Huis-, tuin- en keukenmiddelen gebruiken tegen onkruid is geen goed alternatief voor gewasbeschermingsmiddelen. "

De site linkt verder een pagina van milieucentraal.
Daar lees ik:

"Organische vetzuren
Middelen op basis van vetzuren als azijnzuur, decaanzuur, nonaanzuur en octaanzuur beschadigen elke plant waarmee ze in contact komen. Daarom moeten ze alleen op het te behandelen onkruid toegepast worden. Gebruik ze niet bij vijvers, sloten of open water, want bij afspoeling kunnen ze schadelijk zijn voor waterorganismen."

Eh, Schoonmaak azijn IS toch azijnzuur?
Wordt hier nu in de rondte geneuzeld omdat azijn zelf niet getest is?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Bericht door zeeschuim »

Een dakbrander werkt heel goed. En anders gewoon op de knietjes met een onkruidmesje.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Bericht door Kars-cnc »

Sven schreef: 01 mei 2020 15:28 Wordt hier nu in de rondte geneuzeld omdat azijn zelf niet getest is?
Volgens mij heeft dat er wel mee te maken ja. Ik was ook verbaasd, een tijdje geleden, om te horen dat azijn niet mag. Omdat steeds meer mensen tegenwoordig milieuvriendelijk het onkruid willen bestrijden i.p.v. naar de round-Up te grijpen is het gebruik van azijn waarschijnlijk flink toegenomen. Daar zal men zich nu wel weer zorgen over maken.

Overigens is zuur een goede virus doder, dus het beste kun je zeggen dat je de stoep aan het ontsmetten bent als je het erop gooit :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 01 mei 2020 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Bericht door lordprimoz »

zeeschuim schreef: 01 mei 2020 15:32 Een dakbrander werkt heel goed. En anders gewoon op de knietjes met een onkruidmesje.
Zolang je maar uitkijkt met droge struiken/planten. De buurman had bijna m'n huis afgebrand... Gelukkig had een buurtgenoot het in de gaten en stond gelijk met brandblusser klaar.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Bericht door frank »

Het komt er bij mij ook niet van hoor maar het beste lijkt mij nog iedere week je straatje gewoon schoonvegen.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

frank schreef: 01 mei 2020 16:46 Het komt er bij mij ook niet van hoor maar het beste lijkt mij nog iedere week je straatje gewoon schoonvegen.
Of je norm bijstellen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Bericht door Portje »

Ik lees net dit:

Spaanse gemeente besproeit strand met bleekmiddel: “Alles is dood”

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/opmerk ... spartandhp

tja
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Bericht door andrefc101 »

Je kan ook lauw water gebruiken.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Bericht door XL500SZ »

met de hand natuurlijk het beste....zelf niet zo vaak zin in dus met de bosmaaier over het plein en de inrit.
Gewoon met draad en halfgas. Daarna 'vegen' met de bladblazer.
Mos tussen de voegen komt wel steeds weer natuurlijk, maar het is maar even bijgaan zo. Wie doet je wat.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Bericht door Danny »

Men mag geen zout gebruiken omdat het effect op het milieu niet getest is. :shock:
In de winter strooien ze hele vrachtwagens zout op de baan. Dat komt toch ook in de berm terecht.

Tegenwoordig is onkruid bestrijden met stoom in opmars.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Azijn is maar voor een klein procent azijnzuur. In de keuken is dat zowat 7°. Ga je naar huishoudazijn dan is dat tussen 10°en 15°. 99% azijnzuur koop je bijvoorbeeld in een drogisterij of winkel voor bijen materiaal. Ook gekend als ijsazijn. Opletten tast metalen aan. Verdampt heel snel. Altijd handschoenen en veiligheidsbril gebruiken.

Er is onkruidbestrijder op basis van azijn verkrijgbaar.

@Danny: het effect van gebruik van (keuken)zout is maar al te goed gekend. Na een deftige winter worden er verhoogde zoutconcentraties gemeten in de waterwegen. Naast de wegen zie je dit ook door de opkomst van zoutminnende planten.

@zeeschuim: vooral te gebruiken in droge periodes. Het aantal branden veroorzaakt door deze manier van onkruidbestrijding is niet meer te tellen. Vraag is of het verbranden van koolwaterstoffen zoveel beter is voor het milieu. Ook is dit heel oppervlakkig en tijdelijk.

@XL500SZ: bladblazer, heggescharen met motor en bosmaaier met motor zijn in Duitsland reeds verboden. Als het daar druppelt..... 1 uur een bladblazer gebruiken zou schadelijker zijn voor het milieu dan met een oude Toyota Camry naar het zuiden rijden.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Bericht door kawarider »

met de hand natuurlijk het beste....zelf niet zo vaak zin in dus met de bosmaaier over het plein en de inrit.
Gewoon met draad en halfgas. Daarna 'vegen' met de bladblazer.
Mos tussen de voegen komt wel steeds weer natuurlijk, maar het is maar even bijgaan zo. Wie doet je wat.
Zo doen wij het ook, alleen ipv bladblazer met borstelmachine nalopen. Het laatste gaat er dan ook nog af. Veruit de beste werkwijze en nagenoeg niet milieubelastend. Daar kan geen roundup of azijn tegenop. Een keer in de 4 weken doen we dat, als tijd het toelaat.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

buckfast_beekeeper schreef: 02 mei 2020 11:51 @XL500SZ: bladblazer, heggescharen met motor en bosmaaier met motor zijn in Duitsland reeds verboden. Als het daar druppelt..... 1 uur een bladblazer gebruiken zou schadelijker zijn voor het milieu dan met een oude Toyota Camry naar het zuiden rijden.
Wordt tijd dat ze scootertjes e.d. ook gaan verbieden. :lol: (bij motor moet natuurlijk gelezen worden: 'benzine motor' want ik neem aan dat niemand bezwaar heeft tegen elektro motoren) ;-)

Dan maar een elektrische IR straler onder een skateboard hangen, wachten tot het lekker helder is en de zonnepanelen het onkruid kunnen bestrijden.

Merkwaardig onderwerp trouwens voor een CNC forum. :lol: zou je eerder hier verwachten : https://www.natuurenmilieu.nl/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke onkruidbestrijding?

Bericht door Sven »

Ja zeg, = praathoek, voor van alles en nog wat!

En er is al meer info losgekomen dan ik had verwacht!

Misschien dat er een ervaringsdeskundige is:

De laatste keer ging het azijn met de gieter over het mos.
Zou het net zo goed bestrijden als er met zo'n drukspuit beneveld wordt?
Of moet het echt naar de wortels toe om effect te hebben?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie