Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mooi resultaat.
hobbybob schreef: 03 mei 2020 15:00 En er moet op elke hoek aan de voorkant een e-stop komen ;-)
Ik persoonlijk vind een % knop belangrijker ;-) , kun je rustig beginnen, als de frees dan op de juiste diepte staat kan de snelheid wel omhoog.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 mei 2020 16:32 Mooi resultaat.
hobbybob schreef: 03 mei 2020 15:00 En er moet op elke hoek aan de voorkant een e-stop komen ;-)
Ik persoonlijk vind een % knop belangrijker ;-) , kun je rustig beginnen, als de frees dan op de juiste diepte staat kan de snelheid wel omhoog.
Misschien kan allebei wel zelfs ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door serum »

Die feed override is inderdaad handig, maar wat ik helemaal fijn vind op de controller die Andre en ik hebben is de 'MPG feed' functie. De machine gaat bij rechtsom op de snelheid van het draaien van het handwiel verder door de gcode (en draai je hem linksom, beweegt hij weer terug). verrekte handig als je ergens een beetje twijfel over hebt.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Wow , dat is handig!
Ik heb nog wel een Pendant van DDCS, die eigenlijk op die andere standalone controller hoort.
Maar het zijn gewoon schakelaars. Zou ik die A+ en A- en B+ en B- van die encoder op de differentiele inputs van de smoothstepper kunnen aansluiten en dan de schakelaars gewoon op alle inputs van poort 2 van de smoothstepper ?
En kan je hem dan in de Pinout vertellen wat welk dingetje doet ? Er zit een schakelaar op voor de Assen selectie, en voor x1 x10 x100.

Is er dan iets in te stellen in Mach3 dat ik er dan ook zo doorheen kan stappen ? Zal in het begin veel freesjes schelen ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 03 mei 2020 17:07 Die feed override is inderdaad handig, maar wat ik helemaal fijn vind op de controller die Andre en ik hebben is de 'MPG feed' functie. De machine gaat bij rechtsom op de snelheid van het draaien van het handwiel verder door de gcode (en draai je hem linksom, beweegt hij weer terug). verrekte handig als je ergens een beetje twijfel over hebt.
Dus je kunt als het ware met je handwiel de afloop van de g-code laten plaatsvinden?
Lijkt me inderdaad heel handig. Kun je overschakelen tussen automatische afloop en ‘slave’ met het handwiel?

Mij lijkt een extra handwiel input handig op de z as, dat je tijdens graveren de diepte bij kunt regelen. Een soort live lengte compensatie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door serum »

Die z hoogte instellen vanaf de zijlijn is wel handig. Gravure blijft altijd zoeken naar de perfecte diepte voor het materiaal en de frees.

Ja, je kan de mpg feed activeren (hij blijft dan gewoon op auto staan) als je dan de mpg feed weer uitzet, gaat hij gewoon verder op auto. En de snelheid waarmee je de mpg draait bepaalt ook de snelheid van je feed.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 03 mei 2020 18:20 Ja, je kan de mpg feed activeren (hij blijft dan gewoon op auto staan) als je dan de mpg feed weer uitzet, gaat hij gewoon verder op auto. En de snelheid waarmee je de mpg draait bepaalt ook de snelheid van je feed.
Even ter aanvulling: het is niet zo dat wanneer je draait, dat er dan een regel gcode wordt uitgevoerd. Dat zou link zijn: wanneer de gcode zegt: laat de x-as 30mm zakken, zou hij dit dus kunnen doen en dan ben je altijd te laat. Maar het werkt zo dat wanneer je de knop mpg feed activeert, gaat het programma lopen zolang je aan de mpg draait. Stop je met draaien, stopt de machine ook direct. Sterker nog: wanneer je de andere kant opdraait loopt de machine “achteruit”. Echt een hele bijzondere functie dus. De snelheid van de programma afloop is dus afhankelijk van de snelheid dat je aan het wiel draait. Echt slimme vinding dus!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Sven »

andrefc101 schreef: 03 mei 2020 18:45 gaat het programma lopen zolang je aan de mpg draait. Stop je met draaien, stopt de machine ook direct. Sterker nog: wanneer je de andere kant opdraait loopt de machine “achteruit”. Echt een hele bijzondere functie dus. De snelheid van de programma afloop is dus afhankelijk van de snelheid dat je aan het wiel draait. Echt slimme vinding dus!
Baaaaaaaaaaart, fiets jij dat even in linuxcnc? :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Zo, ik heb het BIJNA voor elkaar. Ik heb mijn pendant aangesloten:

20786

Niet zo'n luxe dus als de mensen hier hebben, maar ik kan alle assen bewegen.
Heb een Brains file gevonden (nooit geweten dat dat er was) op het Mach Support forum.
Zodra ik X Y of Z selecteer dan zie ik hem naar MPG mode schakelen.
En gaat het ledje uit op de Pendant, schakel ikd e pendant naar Off of naar A, dan gaat het ledje aan en kan ik weer met het toetsenbord.
Als ik de X1 X10 X100 schakelaar beweeg zie ik de Jog cycle step veranderen, maar wat ik daar ook instel, als ik 1 klikje geef, verplaatst hij gelijk 8.7mm , op elke stand voor Y en 6,7mm op elke stand voor X.
Ik heb op de pagina General Config de eerste 3 waardes aangepast, ik heb van 100 tot 0.00001 erin gehad en met alle waardes blijft het die zelfde stap....

Wat doe ik fout ?
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Met de pendant is het wel soort van gelukt, ik had hem op velocity staan, dat moest step zijn en dan kan ik kleine stapjes, medium of grote stapjes maken.
Dat werkt fijn.

Vandaag is de (grote) kast binnen gekomen, had eerst een schitterend stalen kastje, maar 30x30cm, daar past toch echt alles niet in.
Van Elmowww een Schneider polyester kast overgenomen, 640x430x25 cm,. holy cow wat een ruimte, maar de kast is wat onhandig aan de binnen kant zitten wat hoeken, dus de montage plaat is maar iets van 250 x 540 mm.
In ieder geval meer ruimte dan 30x30x12 cm ;-)

Zit er aan te denken om de kast onder de cnc frees te zetten, met de smalle kant naar me toe, daar maak ik dan een supermoooie grote draaischakelaar aan / uit en aan de andere smalle zijkant doe ik de uitgaande pluggen allemaal.
Bovenin wilde ik de 230V binnen laten komen, netfilter plaatsen en de verdeling, dan de spindle driver helemaal bovenin (ivm evt. noise), dan kan ik namelijk met een cm of 10 lange draadjes naar de plug komen die naar de spindel gaat. Afscherming gaat dan aan de kant van de plug aan de aarde, en aan de andere kant blijft ie los.

Dan 2x3 rijen connectors 4p voor de x y z motoren en dan 3p (xlr denk ik aan want heb ik waarschijnlijk nog) voor de inductieve homesensoren (12v/gnd/signal).

Dan wellicht nog een klein plugje van een of andere makelij voor de touchprobe.

Zo'n kast lijkt mega groot (en hij is ook best wel lomp) maar hij zit zo vol volgens mij ;-)

Maar goed, die is binnen. Dus in het weekend waarschijnlijk beginnen ermee.
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Linki »

Sven schreef: 03 mei 2020 21:30
andrefc101 schreef: 03 mei 2020 18:45 gaat het programma lopen zolang je aan de mpg draait. Stop je met draaien, stopt de machine ook direct. Sterker nog: wanneer je de andere kant opdraait loopt de machine “achteruit”. Echt een hele bijzondere functie dus. De snelheid van de programma afloop is dus afhankelijk van de snelheid dat je aan het wiel draait. Echt slimme vinding dus!
Baaaaaaaaaaart, fiets jij dat even in linuxcnc? :)


Dat zit al in LinuxCNC.
m52 activeert het.
Wel nog een signaal aan een pin koppelen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Sven »

Oh, cool.
Gebruik jij het ook?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Linki »

Nog niet.
Is meer bedoeld voor plasma snijden en draadvonken.
Heb binnenkort wat doseer werk, denk dat het daarvoor wel handig kan zijn.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door andrefc101 »

Linki schreef: 16 mei 2020 19:18 Heb binnenkort wat doseer werk, denk dat het daarvoor wel handig kan zijn.
Het is altijd handig! Makkelijker en beter dan de feed op nul zetten en opschroeven. Deze stopt gewoon wanneer je stopt met draaien aan de mpg!
Plaats reactie