Epoxy-staal kolomfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door benkr »

Mocht je zelf een rei willen dan is dit wellicht iets voor je:

https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... 7152?pid=0

Ik heb geen enkel idee wat de kwaliteit is.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Ik heb al een rei, Ben. Maar bedankt voor de tip. Mijn oventje heeft bijna 24 uur op 45 gr.C. gestaan en staat nu sinds vanochtend op 70gr.C. Iemand idee hoe lang het daarop gehouden moet worden voor goed resultaat?
Laatst gewijzigd door Dingenman op 07 dec 2019 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door zeeschuim »

24 uur
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door DaBit »

24 uur heb je zeker nodig. Meestal is een uur of 15 voor de epoxy genoeg, maar je hebt de binnenkant nog niet zo gauw op temperatuur...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Nu is het wel zo dat de basis helemaal 'vrij' in die verwarmde ruimte staat en dus helemaal door de warme lucht is omgeven.
Morgenmiddag moet het dan wel OK zijn. De kachel zit op een duty-cycle van 50%, dus dat zal geen probleem zijn er voor.
19599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gaaf project..

't begint bij mij ook steeds meer te kriebelen om een Epoxy machine te bouwen.. vooralsnog denk ik aan een klein draaibankje..
Maar dan Echt klein.. Z-slag van 125 mm ofzo, Slede met Gang tools of 2 Turrets.
"k zal binnenkort eens grondig door dit topic bladeren en aantekeningen maken..
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Eindelijk weer even kunnen werken aan de freesmachine.
Aan een zijde zijn de gaten voor de rails al geboord en getapt, dus aan die kant eerst de rail er recht op monteren. Met een rei ging dat goed, moest wel even de karren van de rails verwijderen maar de kogeltjes bleven gelukkig zitten.
20835
20836

Toen moest de plaat met daarop de karren er op, eerste keer ging niet en een aantal kogels eruit want het is best nog zwaar en moeilijk precies te positioneren.. Dus de teruggevonden kogels er weer in gestopt en de tweede keer ging het redelijk, de oplettende kijker ziet echter wel iets liggen :-(

20837
Heeft iemand een adres waar ik kogeltjes voor de Bosch Rexroth karretjes kan kopen? ben bang er toch een paar te zijn kwijtgeraakt.
Hulpstukje gemaakt en boren en tappen maar.
20839
20840

Dat werkt trouwens perfect, de gaten zitten exact in hart gat van de rail.
Dus M6 tappen met het bekende adaptertje in de accuboormachine.
20841

Ben er wel achtergekomen dat wat in CAD tekenen logisch lijkt in de praktijk soms wat moeilijker uitvoerbaar is, zo had ik er niet voldoende bij stilgestaan dat de geslepen X/Y plaat erg slecht bereikbaar is geworden als de tafel er op ligt. De blokken aan weerszijden monteren gaat goed en is erg solide maar om als alles afgemonteerd is de rails incl. de tafel weer in de karren te schuiven lukt gewoon erg slecht: overal rollen er dan kogeltjes uit..
20838

Dus ik heb twee nieuwe en iets langere geslepen platen (weer in 1.1730) besteld en ga die back to back op elkaar monteren. Dan kan ik de X-as en de Y-as los van elkaar samenstellen en als ze beiden klaar zijn pas samenvoegen en haaks afstellen. Dan heb ik alle ruimte en het kost me slechts 15 mm in Z-hoogte.

Wordt weer vervolgd..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door serum »

schitterend inspirerend werk! Blijven de ingegoten stalen strips een beetje recht na uitharden?


Die platen C45; haal je die bij Abrams of Hersbach? Zijn die perfect parallel?
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

De bedoeling is om de rails op strippen 40x12 te monteren en met stelboutjes zuiver af te stellen en dan de ruimte eronder vullen met epoxy. Heb de karren wel even vastgezet links en rechts maar ze gaan dan toch wat zwaar lopen dus het is niet geheel vlak (was het voor het ingieten ook al niet) dus ga door met de strippen. Staal heb ik weer bij Hersbach besteld en als ik me goed herinner van een meting van de huidige plaat is de max afwijking 0,01 mm. Ga eerst de strippen boren op mijn SX3.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Ben weer iets verder gekomen, had eerst de vlakplaat waterpas naast het bed geplaatst om de L. railstrip uit te lijnen, dat ging nog wel maar de rechter strip was te ver verwijderd om de hoogtemeting nog nauwkeurig te kunnen uitvoeren, dus heb het plan gewijzigd.
Ik had twee geslepen platen 1.1730 besteld en die blijken erg mooi vlak, minder dan 0,01mm hoogteverschil.
21003
Een daarvan gebruik ik als tijdelijke vlakplaat en plaats deze tussen de L. en R. strips, daarvoor even een frame-pje gemaakt dat eenvoudig is af te stellen.
20998
Toen de basis op de plek waar de kolom op komt waterpas afgesteld in X en Y richting.
21006, 21005
In de plaat op de 'Besselse punten' een paar centers geboord zodat daar de boutjes - waarvan de bovenkant is afgedraaid op 120 graden - precies invallen en de plaat niet kan verschuiven.
21000
Plaat erop gelegd en ook in beide richtingen waterpas gesteld
21004
En nu kan het bevestigen en afstellen beginnen
21002
Na een paar uurtjes ploeteren met de meetklok (waarvoor natuurlijk eerst weer een hulpstukje gemaakt moest worden..) en inbussleutels zit de linker strip met rail nu vrijwel goed
20999
Later van de week deze afmaken en dan de andere kant doen.
Als ik iemand verveel hiermee dan hoor ik het graag! :shock:
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door stef110 »

Vervelen? hoe meer hoe beter!
Ziet er goed uit.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door serum »

mooie vooruitgang!

Over de besselse punten kwam ik onlangs iets interessants tegen (waardoor ik mij me realiseerde hoe weinig ik ervan weet en wat voor wetenschap nauwkeurig meten eigenlijk is) ; iedere ondersteuning heeft een eigen optimum. Die van besselse punten is voor een zo correct mogelijke lengte over de overspanning. Voor minimale doorbuiging schurkt het optimum redelijk tegen de besselse aan, maar is 'm net niet. 'the hunt for the last microns'..
Airy points — zero slope at ends — supports located 0.21132 L from each end
Bessel points — minimum change in length — supports located 0.2203 L from each end
Minimum deflection due to gravity — supports located 0.2232 L from each end
Nodal points of first vibration mode — zero deflection at these points during free vibration — supports located 0.2242 L from each end
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door diepchess »

serum schreef: 22 mei 2020 22:34 mooie vooruitgang!

Over de besselse punten kwam ik onlangs iets interessants tegen (waardoor ik mij me realiseerde hoe weinig ik ervan weet en wat voor wetenschap nauwkeurig meten eigenlijk is) ; iedere ondersteuning heeft een eigen optimum. Die van besselse punten is voor een zo correct mogelijke lengte over de overspanning. Voor minimale doorbuiging schurkt het optimum redelijk tegen de besselse aan, maar is 'm net niet. 'the hunt for the last microns'..
Airy points — zero slope at ends — supports located 0.21132 L from each end
Bessel points — minimum change in length — supports located 0.2203 L from each end
Minimum deflection due to gravity — supports located 0.2232 L from each end
Nodal points of first vibration mode — zero deflection at these points during free vibration — supports located 0.2242 L from each end
Serum voor doorbuigings ondersteuning heb ik zelf maar wat gerekend maar kwam op zelfde uit als de boekjeswijsheid.

Wat je probeert gelijk te berekenen bij een gantry met zeg 4 voeten.

<PRE>
a b a
x1 x2 x1
----------------------------
voet voet
</PRE>

Als we als doorbuigingsformule nemen f( doorbuiging ) = P * L^3 / I.E.y

Nu veranderen voor de verschillende plekken maar 2 variabelen.

De constante E = 3 bij punten x1
En E = 48 bij x2

En de lengte L = x1 versus x2

We vervangen de variabelen x1 en x2 door a en b en gebruiken een dubbele = streep:

P * a ^ 3 / (3 * I * y) == P * b^3 / (48 * I * y)

Vereenvoudigen: a^3 / 3 == b^3 / 48 <==> a^3 == b^3 / 16 <==> 16 a ^ 3 == b^3

Maar we willen natuurlijk een percentage berekenen.
We nemen de totale lengte van de gantry is 1
Dan is 2 * a + b = 1 ===> b = 1 - 2a

We vullen 't in op niet de handigste manier ==> 16 a ^ 3 = (1-2a)^3
tussentijds werken we uit: (1-2a) * (1-2a) * (1-2a) = (1-2a) (1 - 4a + 4a^2 ) = 1 - 4a + 4a^2 -2a +8a^2 - 8a^3 = -8a^3 + 12a^2 -6a +1
Als dat gelijk is aan 16a^3 ==> 24a^3 -12a^2 +6a = 1 <==> 6a(4a^2 - 2a + 1) = 1
Nu gaan we even niet moeilijk doen daar het 3e graads is (vreemd vorige keer kwam ik op een 2e graads uit - zeker handiger gedaan).

We gooien het in een algebra solver.
willekeurige gepakt en die geeft dan a = 0.22124666

Dus de voeten zitten elk op 22.12466% van de kanten - uitgaande van dat het gewicht goed verdeeld is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je bent vergeten de boel te Epibreren, 't wordt tijd dat je gaat Ipsen
Plaats reactie