Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Froes Billie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:56

Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Froes Billie »

Goedemiddag,

Mijn naam is Jordy Ruigrok en ik ben zelf werkzaam in een metaalbedrijf met diverse CNC machines.
Aantal jaar werkzaam geweest in de verspaanafdeling waar ik ik nog vaak ondersteuning bied aan de processen.
Beetje doorgegroeid tot werkvoorbereider / 3D tekenaar en heb een eigen bedrijfje in het 3D printen en tekenen ernaast.
Nu staat er bij ons op het bedrijf al enkele jaren een Cielle graveermachine, deze is meegekomen bij de overname van een machinepark bij een failliet bedrijf ofzo.
Heb hem ooit wel eens aangezet en een beetje in verdiept, deed ik het best prima, helaas is de spindle inmiddels kwijt en staat de machine zo'n 10 jaar ergens in de hoek voor oud vuil....
Gezien de (naar mijn idee) goede constructie van het machientje wil ik de graveermachine overnemen van het bedrijf waar ik werkzaam ben.
Maar wie o wie zou mij (uiteraard tegen betaling) willen helpen bij het opnieuw installeren van een recentere besturing.
Het zit namelijk zo, ik ben zelf heel erg handig in het schrijven en lezen van G-code en beschik tevens over een deugdelijk CAD/CAM pakket om de moeilijker contouren te kunnen programmeren.
De Cielle graveermachine heeft er een aanstuur-unit bij die bijna groter is dan de machine zelf en zo'n 40kg weegt!!
Dat moet volgens mij met de huidige tech tot wel wat minder kunnen. Ik zou graag de aanstuur unit willen vervangen voor een kleinere/lichtere waarbij ik middels G-code de graveer machine kan aansturen. Zou graag de stappenmotoren willen behouden maar indien nodig voor dergelijke aansturing is vervanging ook prima hoor.

In hoop op jullie reactie,
mvg,
Jordy Ruigrok

20927
20928
20929
20930
20931
20932
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leuk machine, zou ik ook hebberig van worden. :lol:
Lijkt me een leuk project, misschien handig als je je woonplaats vermeld. Als iemand je er bij wil helpen, lijkt het me handig dat de afstand een beetje redelijk is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door benkr »

Wat moet je er voor gaan betalen, daar staat of valt denk ik alles mee.
Enkele honderden Euro's is goed betaald denk ik.
Als ik die machine zie dan begint het echt wel te kriebelen, zoiets is niet mijn eerste project wat ik voor iemand doe.
Eigenlijk moet ik gewoon keihard zeggen "geen tijd, zoek maar iemand anders" maar aan de andere kant vind ik zoiets echt prachtig om te doen.

Dus waar woon je?
Is het een optie om de machine bij mij te brengen?
Is het een optie om te wachten tot na de zomer of zelf tot volgend jaar?
Vind je het dan erg dat het dan nog minimaal enkele maanden duurt voordat de machine een beetje begint te doen wat hij zou moeten doen.
Aan wat voor budget denk je voor de upgrade?
Welk besturingsplatform denk je aan, gaat je voorkeur naar uit?

Als ik het zou doen dan wil ik er vooral geen einddatum aan knopen, ik werk er aan als ik daar zin in heb, het niet te koud is in de schuur, ik niets anders belangrijks te doen heb enz. enz. Ik wil me vooral niet opgejaagd gaan voelen.

Hier nog de link naar mijn eerste project op dit gebied:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... ilit=Emiel

Maar eigenlijk was dit niet het eerste project, voor mijn werk ontwerp en bouwde ik al vele jaren best wel grote oefen en testsystemen, o.a. een trainingssysteem voor Leopard 2 tanks in pelotonsverband. Dat waren 4 tanks die voor een terrein te grootte van een voelbalveld werden opgesteld, op dat voetbalveld stonden in eerste instantie 32 neerklapbare miniatuur doelen, later zijn daar ook nog 7 bewegende doelen aan toe gevoegd.
Vooral die bewegende doelen, maar ook de tankinterface waren mijn kindjes.
Als laatste grote project heb ik voor alle KLu vliegvelden een nieuwe "Accushop" ontworpen en gebouwd, Vlb. Gilze Rijen was het prototype, later volgden Vlb. Eindhoven, Volkel en Leeuwarden. In die accushops worden enerzijds vliegtuigaccu's onderhouden, anderzijds alle (lood) accu's van voertuigen die voorkomen op de vliegbasis, dit zijn meestal loodaccu's en verschillende uitvoeringen. Vliegtuigaccu's waren van oudsher natte NiCad betterijen, maar ook daar is de tendens een overstap naar loodaccu's. Maar ik heb b.v. ook de hele elktronica ontworpen voor een trainingssysteem voor de school waar militairen leren camoufleren, dat leervoertuig was aan de ene kant een rupsvoertuig, aan de ander kant een wielvoertuig. In alle vlakken, banden wielnaven, kanon etc. zaten verwaringselementen die onder cumputer besturing in temperatuur konden worden geregeld om zo een operationeel militair voertuig te simuleren. De taak van de cursisten was dan om dit voertuig zo te camoufleren dat het ook met warmte beeld apparatuur niet te detecteren was. Dit voertuig is een standaard item op de krijgsmacht open dagen. Mijn opdracht voor het ontwerp achter dit voertuig was dat ik alleen handelscomponenten mocht gebruiken en dat het hele ontwerp in 2 a 3 maanden klaar moest zijn.
Froes Billie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:56

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Froes Billie »

Zo he!
Reactiesnelheid ligt hoog hierzo, ontzettend bedankt hiervoor Hugo en Benkr. Ik woon in Hoofddorp en kan de machine zeker even langsbrengen, no problemo.
Is geen haast bij, als t goed gebeurt zou die een lifetime mee moeten kunnen denk ik zo.
Ben nog niet heel bekend met de werking van dit forum, vond bv het uploaden van een foto al vrij geclompliceerd werken, haha. (Zou tegenwoordig toch eenvoudiger moeten kunnen). Hoe dan ook, ik zoek ff uit hoe ik jullie een DM stuur, laat ik mn telefoonnummer ff achter...
Mvg
Jordy Ruigrok
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door benkr »

Ja, dan heb ik dus weer een extra klus op mijn hals gehaald, maar dat is natuurlijk mijn eigen schuld en keuze, ik vind dat soort dingen echt leuk om te doen.
Maar.... eerst Portje zijn machine afmaken en nog wat dingen voor mezelf die ook wel belangrijk aan het worden zijn.
Ik ben zelf ook nog een portaalfrees aan het bouwen en ik wil minimaal 1 draaibankje wat ik heb goed werkend maken, de Emco moet een andere motor krijgen (die ik al wel heb liggen) Tegen die tijd is het al wel ruim najaar en staat de winter weer voor de deur, niet echt de ideale tijd om in de onverwarmde schuur door te brengen.
Maar goed, achter de geraniums zitten is niet voor mij weggelegd dus daarom toch maar deze keuze denk ik dan.

Ik stel daarom voor dat je de machine eerst zelf eens helemaal oppoetst en wat foto's maakt van het interne van die machine, wat zit er in aan controller en motoren en drivers?
Welk gebruikersplatform zou je het liefst willen krijgen? Ga je daar eens in verdiepen, Mach3, Mach4, Eding.......?
Bedenk ook eens wat je budget max. is, ik denk dat het wel mee zal vallen, maar het is vooral afhankelijk wat er van de machine te hergebruiken is.
Froes Billie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:56

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Froes Billie »

Bedankt Benkr,
Zojuist met werkgever overlegd en de koop is nu rond!
Ik laat hem nog ff op de zaak staan en zal van het weekend is even de kappen verwijderen om het intern gebeuren te zien. Foto s zullen dan wel volgen....

Mvg
Jordy Ruigrok
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door keesfrees »

Froes Billie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:56

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Froes Billie »

Goedenavond helden!

Heb de machine ff goed bekeken schoongemaakt en hier en daar een likkie vet op de geleidingen gesmakt.

Ik kom 3stuks NEMA 23 tegen in de machine 3.52 V(dc) unipolar 3.3 A(dc) unipolar, 1.8° step. Enne geen driver. Ben 6 weken geleden afgestudeerd (hbo werktuigbouwkunde, echt waar) maar heb hier geen kaas van gegeten, haha. Raar.
Geen drivers bij de motoren dus.....
Wat is hiervoor het advies, vervangen voor nieuwe met drivers of de motoren behouden?
Denk het eigenlijk grotendeels wel zelf te kunnen fixen met de hulp van dit forum, sorry Benkr, liep misschien te hard van stapel maar waardeer je bereidheid enorm!!!
2 dagen beetje op t internet rondzoeken is erg leerzaam.

Mach3 en 4 ff geinstalleerd maar vond t niks wanneer ik het vergelijk met de machines waar ik normaal mee werk. Beetje meer investeren maar overweeg toch echt Masso. Die is in te bouwen in de machine zelf (is geen hele grote machine namelijk) schermpie, draadloos toetsenbord en muis en voila lijkt mij zo.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door benkr »

Hoe je nu verder gaat ligt aan de hoeveelheid geld die je er aan wilt spenderen, als ik kijk naar die Masso dan ga je voor iets goeds, dan zou ik gaan voor of servomotoren ala dit:

https://nl.aliexpress.com/item/40001933 ... 7565%23759

En anders voor zgn. closed loop stepper motoren van b.v. Lichuan of Novotech of Leadshine.

De servomotoren zijn aardig populair aan het worden, Serum hier van het forum is de gebruiker die er denk ik de meeste ervaring mee heeft, vraag hem om meer details.
En..... als je denkt het zelf te kunnen doen dan moet je dat zeker doen, je leert nergens meer van dan van zelf je machine bouwen of upgraden.
Succes met de ombouw.
Froes Billie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:56

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Froes Billie »

Goedenmorgen!
Ik twijfel een beetje aan het vinden van de juiste drivers voor genoemde stappenmotoren. Enig onderzoek doet mij vermoeden dat de huidige motoren best wel van goede kwaliteit zijn. 1.26Nm is misschien niet heel veel maareh daar is de rest van de machine (kogelomloop spil e.d.) wel op geconstrueerd en is denk ik niet heel handig om hier meer koppel op te gaan zetten.
Ik vind drivers met genoemde 3,3 Ampere dc. Maar hoe zit het met de spanning? Op de motoren staat 3,52 Volt dc, bijna alle drivers die mij gangbaar lijken staan omschreven met spanningen van 5 tot 40 volt, is dit de benodigde spanning om de driver 'aan te zetten' ? En dus niet de uitgaande spanning voor het aansturen van de stappenmotor. Weet iemand een geschikte driver voor mijn situatie?
Ik zie mezelf alweer eindigen met diverse drivers die niet gaan werken voor de huidige motoren, niet zo n zin om een hele collectie van die dingen op de plank te hebben liggen door mijn gebrek aan kennis op dit vlak.
Bij voorbaat dank beste mensen!!!!
Mvg
Jordy Ruigrok
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Floppy »

Stappenmotor drivers regelen de stroom door de stappenmotor. Dus als je die op 3,3 A zet gaat het goed. De drivers worden met een hogere spanning gevoed van bv 36 V om de zelfinductie van de motoren te overkomen en zo te zorgen dat de stroom sneller toe kan nemen. Je kan hierdoor hogere stapsnelheden krijgen.
Ik lees dat je unipolaire motoren hebt, de moderne drivers zijn allemaal voor bipolaire steppers. Het hangt ervan af hoeveel draden er uit je motoren komen of je die ook met de moderne drivers kunt gebruiken.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door benkr »

Ik zou b.v. voor deze gaan:

https://nl.aliexpress.com/item/20415183 ... hweb201603_

of deze:

https://nl.aliexpress.com/item/32800869 ... hweb201603_

Belangrijk is dat je kiest voor betrouwbare merken, Leadshine is er daar eentje van, kies dan voor de DM serie, maar b.v.Lichuan is ook een goed bekend staand merk, zij het dat ik die alleen ken van de closed loop steppers.

Verder is het best wel belangrijk om voor een zo hoog mogelijke voedingsspanning te kiezen, echt minimaal 36VDC, maar liever nog wat hoger, zeg 48VDC.
voor 3 motoren moet je denken aan een voeding van zo'n 3 a 400 Watt, zeker niet meer, maar ook niet al te veel minder, hoewel het totale vermogen van 3 motoren nooit meer zal zijn dan zeg 100 Watt of zo, maar een ruim bemeten voeding is wel aan te raden omdat je anders toch weer rare dingen kunt gaan krijgen.

Ook voor voedingen geldt dat je het beste voor een bekend merk kunt gaan, MeanWell is er zo eentje, maar er zijn er vele, a;s voorbeeld:

https://nl.aliexpress.com/item/40003560 ... hweb201603_
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Toen je je verhaal begon, heb ik begrepen dat je die machine ooit hebt aangezet en dat ie het ook deed. Dus zitten er ook drive's in de machine. Lijkt me om dat eerst te proberen. Hoef je waarschijnlijk alleen step en dir signaal aan te sluiten, een paar eindschakelaars en je machine loopt. Dat is met een breakout board, een oude pc met linuxcnc (en parallel poort) in een weekendje gebeurt.
Wil je toch een andere besturing, kan altijd, die levert ook step en dir signalen, dat alles kan je met 1 stekker omsteken als je het slim aanpakt.
Dat Ben gelijk heel die machine van jouw naar een hoger plan wil tillen, kan ook natuurlijk, maar wat zit er precies onder die mooie balgen? Tandheugels, trapeziumdraad, of KO spindels? Ook de rest van het mechanische geheel is denk ik wel bepalend hoeveel geld je er aan uit wilt geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Froes Billie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:56

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Froes Billie »

Goedemiddag!!

Machine heeft inderdaad gedraaid (+/- 10 jaar geleden)
En kan dus de oude drivers (zijn nogal groot qua formaat) uit de bijbehorende computerkast lepelen. Dan heb ik daarna wel flink jullie hulp nodig om uit te vogelen hoe ik deze koppel aan een nog aan te schaffen Masso kaart.
Overweeg nog wel om nieuwe drivers te kopen, want kleiner en misschien betrouwbaarder?? kan het mis hebben omtrent betrouwbaarheid hoor misschien moet ik niet rotzooien met een werkend systeem van stappenmotoren en drivers.... Zou (aangezien werkzaam in de metaal techniek) wel een net kastje kunnen snijden en zetten om de oude drivers in te hangen. Updaten van stappenmotoren en drivers kan natuurlijk altijd nog als blijkt dat dit nodig is om wat voor reden dan ook.

Terugkomend op de huidige unipolaire stappenmotoren, hier komen 8 draden uit, zie foto's, er zijn er echter maar 4 doorverbonden naar een kroonsteen waarna ze uit de machine komen. 3.3A 3.52V en nog geen idee welke drivers ik moet hebben. Ik check dus eerst wel ff de oude!
Zie tevens overige foto's van geleidingen en lineaire aandrijvingen, advies en feed-back hierop is altijd welkom beste mensen!!!

Spreek jullie snel!
mvg
Jordy Ruigrok


21018
21017
21015
21016
21014
21013
Plaats reactie