Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Vorige week een tafel gemaakt van wat extrusie profielen die ik nog had, plaatje MDF gehaald, had ik gelijk een restant om een plaat voor het bed van de machine te maken.
Ik heb een vakje rechtsvoor gemaakt waar het kleine pc'tje dat ik gekregen heb om mach 3 op te draaien in te zetten. Heb inmiddels ook een touchscreen 17 inch bemachtigd.
20920

En met plaat vastgezet rondom:
20926
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Ballegooijen »

Moet je er nog stelpoten onderzetten?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Ik zat eraan te denken om vierkantjes laminaat ondervloer onder de 6 poten te doen (demping -21dB) omdat ik deze tafel helemaal los van alle wanden wil zetten en dan noppenschuim op de wanden te doen, zodat er geen contact geluiden naar de buren door lekken.
Met de lasercutter wilde ik dus per poot 5 x een vierkantje van 60x60mm uitsnijden en 2x een vierkantje 60x60mm met een gat van 40x40mm (als ik dat allemaal op elkaar lijm, kan ik dus de poot erin zetten en blijft het op zijn plek).Zo hoop ik de tafel een beetje te "isoleren" van de grond.
Wellicht kan ik met een paar extra vierkantjes de tafel helemaal waterpas zetten ?

Ik snap dat bij CNC'en alles haak, recht, waterpas etc moet zijn, wat ik echter niet begrijp is stel dat de tafel 1 mm scheef staat.
En ik vlak de MDF plaat op mijn bed, op dat moment is toch het freesvlak en de spindle "recht" ?
Als ik iets inklem op een bed dat gevlakt is door mijn frees, dan is dat vanaf dat moment toch haaks op de spindle ?

Wellicht een hele domme vraag, maar ik vraag me dit al even af...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Kjelt »

Ik denk dat het waterpas zetten ook te maken heeft met het uitlijnen.
Als je tafel niet waterpas staat wat ga je dan als referentievlak gebruiken om bv je lineaire rails tov elkaar uit te lijnen ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Ballegooijen »

Je tafel mag wel scheef staan, b.v. de voorkant lager of hoger dan de achterkant, maar hij mag beslist niet scheluw staan!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door benkr »

Waterpas moet niet inderdaad, maar maakt het leven, en het meten dus, wel stukken eenvoudiger.
En, als je je bed vlakt zegt dat echt helemaal niets over het haaks staan van je spindelmotor, dat speelt zich af in een heel andere dimensie.
Als je met een grote frees vlakt zie je wel perfect aan het freesbeeld of je spindel haaks staat of niet, mits alles goed stabiel is tenminste, want daar staat of valt echt alles mee.

Maar dat haaks en vlak stellen daar ben je nog wel een tijdje zoet mee, ga eerst eens heel goed nadenken over hoe je gaat meten (en ook waar mee) en wat je dan aan meetresultaten verwacht, en als er dan afwijkingen zijn (en die zijn er echt gegarandeerd) wat en waar je daar dan aan gaat doen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door benkr »

Nog even over het haaks staan van de spindel t.o.v. het bed, ja, als je iets vlakt dan is dat vlak vanaf dat moment haaks t.o.v. de spindel in die richting, maar als je dan de spindel in de andere richting verschuift en de volgende baan gaat frezen zul je daar op de overgangen hoogte verschil gaan zien en voelen, en dat komt dan puur door de scheefstand van de spindel. Die overgangen zie je op een aluminiumvlak wat op minder dan 0,01 mm goed gevlakt is nog steeds erg goed, als het meer is dan 0,01 mm voel je ze ook goed denk ik, ik heb het nooit echt nagemeten.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door javanree »

Linki schreef: 16 mei 2020 19:03 Dat zit al in LinuxCNC.
m52 activeert het.
Wel nog een signaal aan een pin koppelen.
Sorry voor het topic kapen , maar ik kan hier vrijwel niets over vinden behalve de manual pages.
Maar geen config examples, geen filmpjes met hoe te gebruiken etc...
Iemand pointers ? Als dit makkelijk aan een XHC HB04 pendant te knopen zou zijn , zou het mij een hoop narigheid schelen :mrgreen:
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

javanree schreef: 18 mei 2020 15:02
Linki schreef: 16 mei 2020 19:03 Dat zit al in LinuxCNC.
m52 activeert het.
Wel nog een signaal aan een pin koppelen.
Sorry voor het topic kapen ,
Ach joh, dat gebeurt de hele tijd ;-) Ik dacht ik maak een mooi topic aan over mijn machine, die onder Mach3 draait.
Er komt veel interessants voorbij, leer er veel van.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Kjelt schreef: 18 mei 2020 11:16 Ik denk dat het waterpas zetten ook te maken heeft met het uitlijnen.
Als je tafel niet waterpas staat wat ga je dan als referentievlak gebruiken om bv je lineaire rails tov elkaar uit te lijnen ?
Maar de machine zit al in elkaar, het is alleen nog een kwestie van hem erop tillen.
Ik kan hem vrij lastig uitlijnen op die tafel (ruimte is 96cm breed, machine 92...dat zal dus niet gaan.

Gisteren wel een Schuifmaat op de machine geklemd en toen 80mm laten zakken, resultaat 80,02mm Nou prima.
120mm opzij verplaatsen kwam op 120,05 uit. tja dat is voor mijn doel prima denk ik (beetje gaten in kunststof frezen, gaten/sleuven in aluminium maken etc...)
Nu alleen dus nog controleren op wat Ballegooijen zegt of ie niet scheluw staat.

Dus @Benkr, Kjelt en Ballegooijen bedankt voor de leerzame tips, ga nog even een en ander bedenken, meten en instellen.
Moet nog even opzoek naar mijn micrometer en magneetje om de backlash te meten.
Werk aan de winkel. Deze week vrij, dus ook de besturingskast moet in elkaar en alles recht maken.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Zucht... wekenlang ligt de controller, het breakoutboard, spindle controller allemaal los naast me, alles werkt.
Afgelopen weken stukje bij beetje de boel opgebouwd in een mooie 50x50cm rittal kast.

Vanavond eerste test, het begon ermee dat de smoothstepper opeens niet meer herkent werd.
Lekker is dat. Drivers opnieuw geinstalleerd en voila, smoothstepper wordt weer gezien in device manager.
Maar eindstops doen het niet, kijk ik, zie ik dat ik de 12V naar mijn zelfbouw printje vergeten ben. Stom. Dom dom dom.
Nou goed, z-as eindstop rechtbuigen en weer door, machine beweegt in alle assen.

Maar daarna hangt MACH3 zich steeds op, beetje zelfde gezeur wat ik destijds had met de eindstops, als er errors waren leek mach3 vrij snel te corrumperen. Net maar opnieuw Mach3 erop gezet, dit is niet de uiteindelijke pc die ik uiteindelijk wil gebruiken, maar op deze machine heeft het weken prima gewerkt, nu in de kast dus niet. Dus wellicht dat het op de uiteindelijke pc beter gaat werken, maar vreemde hangers etc denk ik toch aan aardings problemen en die moeten dan eerst opgelost worden.

Ik ga alles nog eens nalopen en zal de kast ook even goed aarden, heb hier maar 1 geaard stopcontact, wellicht daar even op aansluiten.
Maar wel weer jammer, weken ligt het los op de grond en doe ik zelfs kleine freesjobjes, nu bouw ik alles in een metalen rittal kast en zo gauw er weer ellende is met de eindstops krijg ik daarna altijd "rare" probleempjes. Zoals bijv. de machine homed de verkeerde kant op. Start ik Mach3 opnieuw op is het weg, net of de smoothstepper dan even van slag is ofzo. Dan worden opeens de eindstops niet herkent. etc. Machine rebooten en mach opnieuw opstarten en ik kan de hele avond spelen. Maar heb letterlijk alles overgenomen zoals het hier op de grond lag.
En nu in een metalen kastje en dan stopt alles gewoon, om gek van te worden.

En dan nu wordt opeens de smoothstepper niet meer herkent , en krijg ik steeds: Error returned from function FT_Write
Hele spanning van de kast af. Smoothstepper wordt weer gezien in device manager. Na opstarten Mach3 (time out error getting data...)
Zucht.... had me er zo op verheugd nu eindelijk de machine naar de garage te kunnen verplaatsen en dan eindelijk wat te frezen. Soms zit het mee, soms zit het tegen. maar het is wel KUT en dan dan bedoel ik niet Katholieke Universiteit Tilburg....

Wat is dit nou toch ?
Laatst gewijzigd door hobbybob op 06 jun 2020 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door benkr »

Die aarde gaat je niets opleveren daar ben ik redelijk van overtuigd, post eens een hele duidelijke foto, of foto's van je hele kast en dan bedoel ik met name zo dat de bedrading goed te zien is. Het is redelijk aannemelijk dat je ergens een aardverbinding vergeten bent, of dat je een aardlus hebt gecreëerd of zoiets, ik hoop dat op die foto's te kunnen zien, wie weet.
Ik zeg niet dat ik meteen de oplossing aandraag, maar ik ben wel redelijk goed in do's en dont's.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Dank Benkr, de foto volgt, maar ik heb iig een draadje van de min van de 12V die naar de sensoren liep en ook naar de smoothstepper weggehaald en nu start ie iig weer op.
Ik kan alle assen bewegen en als ik dan even niets doe zit ie opeens toch weer vast.

Wat nu nog aan de hand is dat de als een tang voor de sensor van de Z-as houdt zowel de M1_home als de M2 home uitgaan (ze zijn altijd hoog, bij triggeren gaan ze uit.
Gekke is dat ik dacht dat ik de Z als Home 3 heb aangesloten, dat moet ik dus even controleren, wellicht zitten die dan verkeerd om (weer, is me eerder gebeurd...)

De foto zal ik zo uploaden, had er ook een paar bij dag gemaakt, goed zichtbaar alles, maar nog niet ind e kast.

Ze komen eraan.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Hi Benkr,

Hierbij de foto's:
hier zie je de kast vanmiddag.
Het rode draadje van de +12V naar mijn printje mist.
Dit printje heeft weken aan de setup gezeten en werkt perfect en zorgt voor keurig signaal op de ingangen.

Links boven zie je de 5V voeding, ernaast de 12V, daarnaast de spindel driver.
Dan links midden/onder de 48V voeding teruggedraaid naar 41,5V voor de voeding van de steppers (rood/zwarte draden).
Dan midden rechts de steppers
Onder rechts zit dan de smoothstepper met het c25 breakout board van CNC4PC.
Daarnaast zit mijn zelfgemaakte printje dat de outputs van de sensoren middels een pullup aan 12V hangt.
Zo krijg ik mooi 3 ledjes rood op het breakout board die zwakker worden als je er een tang bij in de buurt van de sensor houd.
Helemaal rechts boven/midden zie je een rijtje wago's die ik op zelf ge3dprinte houdertjes heb gezet. Kan ik makkelijk alles van spanning voorzien.
Van boven naar beneden: Fase (bruin) Nul (blauw) Aarde (GeelGroen) +12V en GND 12V naar de sensoren en 12v fan die ik in de deur gebouwd heb


21107

Op de volgende foto heb ik het draadje erbij getrokken en beetje meer closeup
21108

En nog dichterbij alleen controller en bedrading. Het zwarte draadje rechts had ik (toen het op de grond lag) van GND van de 12V naar de GND tussen pin 15 en 16 verbonden, zodat de gnd van 5 aan 12V lag.
In de kast met dezelfde setup zorgde dat voor hangers. Los halen maakt dat Mach3 weer start, maar wel snel vastloopt.

21109

Ik ga iig die andere mach 3 af installeren, en anders pak ik ook het windows 10 pc'tje even. Deze pc heeft de laatste tijd wat kleine onhebbelijkheden, heb al virusscanners en optimalisatie tooltjes laten draaien, dat leek beter te gaan, maar die heeft waarschijnlijk ook een beetje in die drivers zitten rommelen.
De windows 10 pc is nog redelijk maagdelijk en alleen voor CNC, dus daar kan ik ook op installeren. Eens kijken wat die doet en of die minder hangt.
Plaats reactie