Storing cnc freesmachine.

Moderator: Moderators

J. Moors
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2011 01:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door J. Moors »

Laat het nou precies daar mee begonnen zijn (althans toen viel het me echt goed op). Ik wou een paar schragen in schaal 1 op 100 fresen en juist bij die V-vorm wordt steeds 1 poot 0,1mm smaller en de andere juist 0,1mm breder.
Bij pootjes van 0,5mm breed gaf dat 1 poot van 0,4mm breed en de andere 0,6mm.

Als ik cirkels frees van bijv. 5mm doorsnede krijg ik een elips met de kleinste radius linksonder en rechtsboven als deze tegen de klokrichting gefreesd wordt.
Als de cirkel in klokrichting gefreesd wordt, dan is het in spiegelbeeld.
Bij grotere cirkels komt dit ook voor, maar groter dan 2cm heb ik ze nog niet gemaakt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Ballegooijen »

Als ik cirkels frees van bijv. 5mm doorsnede krijg ik een elips met de kleinste radius linksonder
Als je een elips krijgt bij een circel dan is het 9 van de 10 keer back slash.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus voorlopig die computer en het HPGL frees systeem toch maar vertrouwen, en het in de machine zoeken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Harm J Seef »

Dit lijkt inderdaad op een backlash probleem.

Wanneer je een meetklok hebt kun je de spindel eerst in de x-richting er tegen aan rijden.
Met Jog ga een stap duwen en vervolgens een stap terugtrekken; de heen-uitslag moet hetzelfde zijn als de terug-uitslag.
Op dezelfde manier test je de y-richting.

Wanneer je geen meetklok hebt kun je het 'hefboom'-principe gebruiken om de backlash te controleren.
J. Moors
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2011 01:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door J. Moors »

Ik heb aan mijn machine 2 tandriemen. 1 aan de X-as 35 tands en 1 hele lange 338 tands die 2 schroefspindels aandrijft voor de Y-as. Beide zijn 10mm breed en de afstand van tand naar tand is 5mm.
Waar kan ik zulk soort tandriemen bestellen? De machine is vanaf 2006 in bedrijf en heeft al heel wat uurtjes gedraaid.
Misschien zit het hem in de oude tandriemen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door benkr »

Ik bestel mijn tandriemen meestal hier:

https://www.lagertechniek.nl/tandriemen ... ofiel=1119

Maar, op de laatste CNCzone dag was er iemand die ook een probleem had met het op maat frezen van het soort kleine dingen die jij ook freest.
Bij hem bleek het uiteindelijk puur te liggen aan een erg lang en dus freesje wat door de freeskrachten, afhankelijk van mee- of tegenlopend frezen, in een bepaalde ongewenste richting werd gedrukt. Korter en dikker freesje er in en het probleem was weg. Zou zoiets ook niet bij jou aan de hand kunnen zijn?
J. Moors
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2011 01:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door J. Moors »

Nee. Mijn freesjes zijn maximaal 10 mm lang en ik frees hoofdzakelijk in polystyreen. Ook de diepte is nooit meer dan 0,6mm.

Wat de tandriemen betreft. Op de lange riem staat BRECO "V" 9,35 T1/5 1722.
9,35 is de breedte in mm 1722 is de lengte in mm. Waar T 1/5 voor staat weet ik niet.

De korte riem van 35 tands zou een lengte van 178mm moeten hebben. Die vind ik helaas niet op de site van het vorig bericht.
Het is een riem die 2 tandriemwielen verbind die bijna tegen elkaar aan staan. 1 wiel van de stappenmotor en 1 wiel voor de as.
Waarom dit zo gedaan is weet ik niet want ik ben niet de bouwer van de machine (waar ik hem van gekocht had en helaas is diegene later overleden).
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Harm J Seef »

Wanneer de tandriemen er nog fris uitzien (geen versleten indruk of droogtescheurtjes) is er eigenlijk geen reden deze te vervangen.

Samengevat; Je hebt dus riem-aangedreven assen; de x-as als enkele asspindel met een stappenmotor, en de y-as als dubbele asspindels met een stappenmotor.

In dit systeem kan backlash veroorzaakt worden door loszittende motor(as), losse tandwielen, axiale speling van de spindels (spindellagers ok?), speling tussen spindel en spindelwagen (vervuilde lead screw?), en door verkeerde riemspanning.

Hoe groot is eigenlijk het werkgebied in mm en waar wordt de machine gehomed?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door diepchess »

J. Moors schreef: 14 mei 2020 20:43 Ik heb aan mijn machine 2 tandriemen. 1 aan de X-as 35 tands en 1 hele lange 338 tands die 2 schroefspindels aandrijft voor de Y-as. Beide zijn 10mm breed en de afstand van tand naar tand is 5mm.
Waar kan ik zulk soort tandriemen bestellen? De machine is vanaf 2006 in bedrijf en heeft al heel wat uurtjes gedraaid.
Misschien zit het hem in de oude tandriemen.
KLinkt als HTD 5M tandriem van 10mm breed. Zou hij rond de 4mm dik ook moeten zijn.

Je kunt die in incrementen van 1 tand kopen overigens.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Bjornski1976 »

Wat gebeurt we als je de X en Y motors wisseld van de drivers? Blijft de fout in dezelfde richting optreden Dan heb je een mechanisch probleem.
Freesmotor vast
Axiaal lagers vast/spelling
Spindelmoeren vast/spelling

Als er iets slipt zoals koppellingen, riemen, poelies etc.. dan verwacht je ook dat de fout gaat toenemen.

Het kan ook een aantal kleine dingetjes zijn.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
J. Moors
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2011 01:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door J. Moors »

Zoals ik al eerder aangaf, zit er nergens speling op koppelingen, assen, tandwielen e.d.

Het werkopppervlak is 450cm x 450cm. Het blijft me dus een raadsel waar speling zou kunnen zitten als het ook de tandriemen niet zouden zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

0.05 is ook niet veel als je alle mogelijke plekken waar iets mis kan gaan bij elkaar op telt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Bjornski1976 »

Om er achter te komen waar het probleem door word veroorzaakt is het belangrijk om het e.e.a. uit te sluiten.
De mogelijke oorzaken kunnen zijn:
- Aansturing;
- Elektrisch;
- Mechanisch.

Wissel de motor aansluiting X en Y.
Indien de fout mee veranderd zit het probleem in de aansturing of is het iets elektrisch.
Blijft de fout zich herhalen op gelijke wijzen is het mechanisch.

Zolang het bovenstaande niet is uitgevoerd blijft het gissen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Harm J Seef »

Voordat je allerlei zaken los gaat trekken of demonteren,
gebruik ik voor diagnose zelf de bijgevoegde plottertest.

P.S. De extensie wel eerst wijzigen van .txt in .plt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie