Best practices in alibre

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Best practices in alibre

Bericht door Sven »

Sinds 2006 gebruik ik Alibre (expert) om mijn ontwerpwerk in te doen. Omdat ik geen achtergrond heb in het gebruik van ontwerpsoftware rommel ik maar wat aan. Ik heb sterk het idee dat ik een gebrek aan praktijkervaring heb waardoor ik dingen doe op een manier die later weer voor problemen zorgt.

Zo heb ik geen flauw benul hoe ik om moet gaan met in welke mappen je dingen opslaat. Ook weet ik niet hoe ik assemblies moet maken, ik bedoel in welke volgorde ik contraints moet aanbrengen. Ik wil vaak dat onderdelen nog kunnen bewegen (schuiven, draaien enz.) maar vaak volgt alibre een andere logica dan ik en bevriest de hele boel na het aanbrengen van een constraint die niks zou moeten bevriezen.

Is hier een soort lijstje te geven hoe je moet beginnen bij het assembleren van onderdelen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Best practices in alibre

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat ik zelf altijd doe:

ik maak voor een nieuw project een nieuwe map aan, daar sla ik mijn parts en assemblies op ( met uitzondering van de parts en sub-assemblies die ik al eerder gemaakt heb en in het nieuwe project gebruik )

daar hebben we een "library" voor, een map met submappen voor electrische en mechanische componenten.
de mechanische componentenmap hebben we ook weer onderverdeeld naar productgroep, alu profielen ( voor machineframes ) geleidingen, kogelomloopzooi, spindelmotoren enzovoorts

in mijn projectmap maak ik ook mappen aan voor plaatjes (voor de klanten) en tekeningen.

voor het samenstellen van Assemblies geldt: leg alleen die constraints aan die je echt nodig hebt, de rest kan dan bewegen..

let wel dat een "Beweeglijke subassemblie" niet beweegt als je em zo in een assemblie plaatst.. totdat je em activeert om te bewerken.

wel kun je Configuraties aanmaken met verschillende posities van je assemblies, en daarmee verschillende posities van je hoofdsamenstelling vastleggen..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Best practices in alibre

Bericht door Sven »

Dankje Arie, ga kijken of dat helpt.

Waar ik vandaag weer tegenaan liep is ook zo'n typische frustratie:

Ik wilde een assembly onder een andere naam opslaan om daarna delen te verwijderen en te vervangen door andere.
Maar de boel liet zich niet op slaan! Ik kon wel een nieuwe naam opgeven maar daarna moest ik bevestigen wat er gewijzigd moest worden en bij geen van de opties werd de "OK" knop functioneel. Heb dit al vaker gehad en telkens via meerdere routes geen resultaat kunnen boeken.

Dit soort dingen drijft me echt tot wanhoop soms. Terwijl wat er allemaal wel goed werkt ook echt zo ontzettend veel tijd bespaart!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Best practices in alibre

Bericht door Arie Kabaalstra »

Over Assemblies:

als je een Assembly hebt samengesteld, en je vraagt de properties op, dan kun je in dat venster een vakje aanklikken:
"Treat as part in BOM"

dit zorgt ervoor dat wanneer een Assembly uit meerdere Sub-assemblies ( en losse parts ) bestaat, dat de Sub-assemblies waarbij dit vakje is aangevinkt in de Stuklijst wordt weergeveven als "Part"

Momenteel ben ik bezig met het ontwerp voor een Ombouwset voor een freesbank, de total Assembly bestaat uit 4 Sub-assemblies, de machine, de X-, Y en Z-as ombouwsets, en de Limitswitches.
de Stuklijst van deze Assembly zal ookalleen deze 4 Items weergeven,
de afzonderlijke Assemblies zet ik op aparte tekeningen, waar de afzonderlijke delen dan in de stuklijsten komen te staan..
Plaats reactie