OSPF van profielen, of toch...

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

OSPF van profielen, of toch...

Bericht door Jorgmungandr »

Hallo allemaal,

Een jaar of drie geleden heb ik met behulp van dit forum een poging gedaan om een ontwerp (en daarna bouw) van een CNC freesmachine. Technisch gezien is het niet echt zover gekomen dat ik hulp nodig had, want door persoonlijke omstandigheden is het project in de ijskast beland voor ik er goed en wel aan toe was om van het idee af te stappen dat een hand vol rechthoekige extrusie-profielen aan elkaar lijmen beter ging werken dan constructieprofiel a-la OSPF te gebruiken :oops:

Goed, een paar jaar ouder, een paar jaar wijzer, en toch weer aan het kijken naar een CNC machine. Ik weet nog niet of ik er echt aan toe ga komen om hem te bouwen, maar dingen ontwerpen en plannen op zichzelf is voor mij al hobby. Het doel van dit topic voor mij is duidelijkheid krijgen over verschillende opties voor de constructie (stijfheid en stevigheid). De populaire OSPF is grotendeels gemaakt van aluminium profielen, en zo nu en dan zie ik ook machines langskomen van staal, aluminium toolingplate, epoxygraniet, en allerlei andere combinaties van materialen. Ik ben vooral erg gecharmeerd van de machine van Sven. Nu zie ik een aantal voor- en nadelen van de verschillende opties, en hoop ik dat jullie mij kunnen helpen wat van mijn fantasieën uit de wereld te helpen.

Profielen + koppelplaten (OSPF)
+ Materiaal makkelijk op maat te leveren
+ Volledig bewezen en functioneel ontwerp beschikbaar
+ Alles afstelbaar bij het bouwen
+ Relatief licht tov stijfheid

- Apart bed nodig voor monteren werkstukken [Meer dan alleen een dun spoilboard nodig]
- Nauwkeurigheid volledig afhankelijk van vaardigheden bouwer (geen referentievlakken)

Toolingplate constructie
+ Materiaal gegarandeerd op maat geleverd (betaal je wel voor)
+ Mogelijkheid tot werken met referentievlakken (laten frezen door 3e partij)
+ Zwaar, dus minder vibraties

- Zwaar, dus lastig werkbaar
- Minder afstelbaar als referentievlakken onnauwkeurig blijken zijn
- Duurder (?)

Mijn gevoel zegt me dat als ik iemand met een nauwkeurige machine referentievlakken laat frezen in een flinke plak toolingplate, en die dan gebruik als aanslag om mijn rails tegen te monteren, het makkelijker is om alles vlak/parallel te krijgen dan wanneer ik met losse profielen werk. Ik verwacht ook dat dit afstelwerk de grootste uitdaging gaat zijn van de hele bouw. Klopt dit gevoel, of zie ik nog andere dingen over het hoofd? Wat zouden jullie aanraden voor een nieuwe machine? (Epoxy-) beton zie ik niet zo zitten ivm 100% geen ervaring...


Het verdere plan:
- Werkbereik ~800x1200mm
- 2.2kW spindle (chinees)
- Lineaire geleidingen (20mm) en kogelomloop spindels (1605) van Chai
- 200W JMC servo's
- Nader te bepalen voeding(en)
- Nader te bepalen besturingskaart (Eding?)
Laatst gewijzigd door Jorgmungandr op 26 mei 2020 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: OSPF van profielen, of toch...

Bericht door audiomanics »

Bij iedere constructie heb je een apart werkblad nodig om je materiaal op te spannen, zelfs als dat een vast onderdeel zou vormen van de constructie. De bij de OSPF gebruikte T-slot platen van Vakuumtisch.de zijn prima, maar ik ken genoeg OSPF machines die er alleen maar een dikke plaat MDF op hebben liggen (bewerken alleen hout en trespa etc) Dus dat minpunt kan je schappen.
Bij iedere machine die je bouwt is de kundigheid van de bouwer een maat voor het resultaat. BIJ de OSPF is een pakket alluminium delen leverbaar, waardoor een groot deel van die afstellingen niet gedaan hoeven te worden. Je begint met bouwen vanaf 1 onderste rail. dat is dan je referentie.. Dus dat tweede minpunt zie ik ook niet zo..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: OSPF van profielen, of toch...

Bericht door Kjelt »

Nou dat was inderdaad wel de reactie van oa Dabit toen hij bij mij langskwam voor meehelpen bij het uitlijnen.
Je hebt geen echt referentievlak TENZIJ je de OSPF op een vlakplaat monteert, zo'n grantieten meettafel ofzo, daar heb ik nog over zitten denken maar het gewicht zo'n 700kg graniet deed me anders beslissen.
Aan de andere kant ben ik gewoon doorgegaan en ook al zit niet alles 100% in elkaar zoals wenselijk kun je toch hele goede resultaten behalen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: OSPF van profielen, of toch...

Bericht door Sven »

Als ik opnieuw een machine zou willen bouwen dan zou ik het weer zo doen, maar nog wat makkelijker.

Het zaagwerk aan de platen was zo strak dat we met aluminiumfolie op een super vlak opgestelde frees geen onrechtheid konden vaststellen.
Voor die volgende machine zou ik dus niet meer de dragers laten rondom laten frezen om ze goed te krijgen.

Strak op maat bestellen en gaan met de banaan.
Eerst het bed bouwen en dat als referentie voor verdere bouw gebruiken.
Alleen ben je er dan nog niet qua recht stellen van de geleidingen, daar heb je dan externe hulpmiddelen bij nodig.
En als alternatief kunnen die gefreest worden.

De brug zou ik als zig-zag torsion box bouwen in plaats van met kokers, makkelijker mooi vlak te krijgen den ik.

Voor de maat die je noemt is het gewicht niet echt een ding.
Voor de mijne had ik 6 man nodig om het bed om te keren.
(1600x900x30 mm kan je denk ik met twee man wel keren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: OSPF van profielen, of toch...

Bericht door Jorgmungandr »

Wat betreft het bed heeft Audiomaniacs natuurlijk gelijk, iets om je werkstuk op te monteren heb je natuurlijk sowieso nodig. Ik dacht bij een massief bed met een grid van gaten met draad makkelijker te kunnen monteren, maar zoiets in een dikke plaat mdf maken, of inderdaad een T-slot plaat, werkt natuurlijk ook prima.

Zoals jullie misschien door hebben ben ik inderdaad wat bang dat het uitlijnen van een ospf lastig is zonder referentie. Het vlakste wat ik tot mijn beschikking heb is een houten werkbank van multiplex, die begon al niet echt vlak en na jaren gebruik is dat alleen maar erger geworden. Hoe lijn je twee stukken profiel uit ten opzichte van elkaar als je geen referentie hebt? Dat is een oprechte vraag, want de een ten opzichte van de ander uitklokken als er 80cm overspanning tussen zit lijkt me niet echt eenvoudig. Ik heb er echter totaal geen ervaring mee, vandaar dit topic.

@Sven, waar heb jij je aluminium besteld? In je topic zie ik alu met "Gleich" op de beschermfolie, maar ik kan zo snel niet vinden of dat de producent of de leverancier is. Ik kan ook niet echt een indicatie vinden van wat zoiets moet kosten. Ik snap dat het ivm dagprijzen niet te doen is om een exacte prijslijst aan te houden, maar waar moet ik aan denken voor tooling plate per kilo? En ik ben bekend met het torsion box principe, maar wat moet ik me voorstellen bij een "zig-zag" torsion box? Is dat het aluminium equivalent van golfkarton? :lol:
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: OSPF van profielen, of toch...

Bericht door ruudpg »

Ik denk persoonlijk dat je jezelf veel te druk maakt over het verhaal referentievlakken.
Denk eerst na over wat je met de machine wilt gaan maken, is het daarbij echt belangrijk dat alle maten op 0,001 mm zuiver zijn? Waarschijnlijk niet, vaak is het zo dat je met 0,1mm al heel blij bent met het eindresultaat.

Zelf heb ik mijn machine gemaakt van Alu profielen die ik gebruikt heb overgenomen, wat belangrijk is, is dat je alle lengtes die je gaat zagen voor de zelfde profielen ook in 1 opspanning zaagt, dus een opstelling maken met je zaagtafel, ik had een formaatzaag tot mijn beschikking, maar 1 keer instellen en dan alle zelfde stukken achter elkaar zagen. Ook al zijn ze dan allemaal 0,635 mm te lang, dan nog wordt de hele constructie recht bij het in elkaar schroeven. Belangrijker is dat je alles ook echt haaks zaagt en alles op dezelfde lengte wat die lengte dan ook is. En zet zaken goed in elkaar, ik zou zelf dus nooit voor van die rotte driehoekjes kiezen in de hoeken, het werkt ongetwijfeld een stuk sneller, maar ik heb mijn bedenkingen bij de stevigheid, gewoon in de kopse kant van de profielen draad tappen, daar verlaagde bolkop inbusbouten in draaien en deze in de sleuven van het aansluitende profiel schuiven, daar boor je een paar gaatjes in en met een lange inbussleutel schroef je alles aan elkaar vast.

Mijn advies, een schets maken achter op een bierviltje voor de globale afmetingen en gewoon beginnen met bouwen, de eventuele probleempjes kom je vanzelf tegen en kan je dan oplossen in plaats van heel veel tijd verdoen met het zoeken van problemen ;-) Het ontwerp van de OSPF heeft zich ook ruimschoots bewezen, dus ben je onzeker, ga dan niet het wiel zelf proberen uit te vinden, bewaar dat voor je tweede machine....
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: OSPF van profielen, of toch...

Bericht door Sven »

Ik heb het gekocht bij cmd-aluminium.nl.

Prijs is, uit mijn hoofd, ongeveer 6 tot 10 euro per kilo, afhankelijk van de totale afname en de dikte.

De zig-zag optie in de torsionbox is idd bijna golfkarton.
Het is als ik het goed heb een fractie stijver dan de plankjes rechtop gebruiken maar het is (denk ik) vooral makkelijker op te stellen tijdens het lijmen.
Rechtop moet je frobelen om ze te laten staan, zig-zag zou het met een tapeje moeten lukken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie