Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door Kjelt »

Ik heb verleden week een tapsetje van Dormer gekocht voor blinde gaten.
Man wat tapt dat lekker zeg, de spanen komen er nu aan de voorkant uit en het lijkt veel minder moeite te kosten als met mijn normale machinetapjes voor niet blindgaten.

Daarom vraag ik me nu af waarom zou je uberhaupt nog een machinetap voor niet blinde gaten kopen als de tap voir blinde gaten beter werkt ?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door benkr »

Ik denk niet dat het ligt aan het blind gat zijn of niet, maar eerder aan een tap van een echt goed merk.
Het verschil tussen een echt goede tap en een die alleen maar op een tap lijkt is echt zo enorm groot dat je je dat eigenlijk niet voor kunt stellen.

Ik denk dat hier hetzelfde geldt wat eigenlijk voor alle snijgereedschappen geldt: alle waar naar zijn geld, en je krijgt echt niet meer dan waar je voor betaald hebt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door kawarider »

Die blindtappen zijn volgens mij duurder, maar vooral heb ik het idee dat ze sneller breken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 22 mei 2020 23:07 Ik denk niet dat het ligt aan het blind gat zijn of niet, maar eerder aan een tap van een echt goed merk.
Het verschil tussen een echt goede tap en een die alleen maar op een tap lijkt is echt zo enorm groot dat je je dat eigenlijk niet voor kunt stellen.
Nu misschien wel maar dan zou ik eigenlijk de niet blinde versie ook eens willen testen.
kawarider schreef: 22 mei 2020 23:34 Die blindtappen zijn volgens mij duurder, maar vooral heb ik het idee dat ze sneller breken.
Dat eerste maakt bij Dormer niet veel uit ze zijn allemaal aan de prijs :lol:
Dat tweede zou best kunnen :shock: hopelijk kom ik daar niet snel achter.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door Grafjan »

Blind tappen hebben een wat rankere schacht, en breken eerder vooral als je met de hand tapt. Als je op de machine tapt en het materiaal laat het toe, dan zou ik gaan voor roltappen, deze geven een sterkere draad en je hebt geen spanen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door Grafjan »

Ooh ja, en je hebt dan ook lopende schroefdraad bijna tot op de bodem van het gat.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door elvis3 »

Wel een van de duurste vorm van tappen, inderdaad de beste / sterkste draad.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door Kjelt »

Ik heb geen machine met moment erop maar zo'n roltap dat is niet met de hand of accuboor te doen zeker?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door Grafjan »

Volgens mij niet, maar dat weet Elvis3 beter denk ik, ik heb op de machine nog nooit een roltap gebroken,stand tijd is ook heel hoog.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door keesfrees »

Ik heb weinig ervaring met tappen, alhoewel, wel in vloeiboor kraagjes, dan is een roltap ideaal :

20395

In de slagschroevendraaier, gaat perfect.

Dit plaatje had ik gemaakt voor dit onderwerp :
snelspan boorkop met 4 bekken
viewtopic.php?f=38&t=18153&hilit=%5Bima ... 5D#p211195
Maar daar heeft niemand het gezien of begrepen of zo.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door elvis3 »

Je moet inderdaad veel of meer koppel hebben , net wat Grafjan zegt, op de machine werkt het perfect.
Er komt meer warmte bij vrij ,het koel/smeermiddel is belangrijk.
De boordiameters wijken ook af van de diameters die je met hand tappen gebruikt.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door Kars-cnc »

keesfrees schreef: 23 mei 2020 15:01 Dit plaatje had ik gemaakt voor dit onderwerp :
snelspan boorkop met 4 bekken
viewtopic.php?f=38&t=18153&hilit=%5Bima ... 5D#p211195
Maar daar heeft niemand het gezien of begrepen of zo.
Inderdaad; ik zie nu pas dat het roltappen zijn... ik wist eigenlijk gezegd tot voor kort niet eens dat ze bestonden. Wel Interessant, ik moest er maar eens een bestellen om te proberen.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door fluppie »

Mag ik dit topic hijacken? Moet binnenkort in 10mm (contouren lasergesneden) staal (iets tussen S235 en S420) een 40-tal blinde gaten boren en tappen.
Schroefdraad M8 en M10. De gaten zullen manueel tot 6.8 en 8.5mm geboord worden alvorens te gaan snijden.
Hiervoor zal ik een magneetboormachine gaan huren. In het geval van M10, diepte tot +- 9mm met een 118/59gr boor voor netto +-6mm rechte schacht.
Daarna draad snijden. Ik heb hiervoor manuele wringijzers, een accu boormachine en accu slagschroevendraaier ter beschikking.

Graag zou ik weten welke soort tap het beste zou zijn voor mijn toepassing. Een blinde snijtap of roltap. Alsook evt advies van welk merk tap en welke snijolie.

Graag hoor ik eventueel jullie do's en don'ts 8).

Ik ga volgende bouten gebruiken, dus advies voor een goede 90gr verzinkboor mag ook :mrgreen:.
https://www.fabory.com/nl_BE/verzonken- ... 7470100035
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door assink »

Met de hand zulke ondiepe gaten er recht in krijgen met blindgat tappen is zeer lastig.
Blindgat tappen zijn eigenlijk niet geschikt voor handgebruik, tenzij je een geleiding maakt met een boorbus of een soort blokje.
Deze zijn aan de uiteinde nauwelijks conisch wat normaal voor de goede centrering zorgt en dat de tap ook recht boven het gat staat.
Ik zou voor een taphouder in de accuboor gaan, en dan de slipkoppeling gebruiken.
Wel een geleider gebruiken om de tap recht in het gat te krijgen.
Plaats reactie