De kart bouw is begonnen van een bout en moer project

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: De kart bouw is begonnen van een bout en moer project

Bericht door andrefc101 »

tombarink schreef: 22 jan 2020 13:56 Wat raden jullie mij aan als aandrijving keus, V snaar, of ketting, of getande riem ?
Ik denk gezien het gebruik bij HD en BMW, zou ik een getande riem nemen. Ketting lawaai en smeren, v-snaar geeft slip...
Getande riem is onderhoudsvrij!
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: De kart bouw is begonnen van een bout en moer project

Bericht door tombarink »

Bedankt Andre,
Laatst gewijzigd door tombarink op 22 jan 2020 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kart bouw is begonnen van een bout en moer project

Bericht door DaBit »

Ik zou een ketting en kettingwielen nemen. Gewoon omdat dat spul op elke hoek van de straat wel te vinden is voor relatief weinig. Desnoods bij de fietsenmaker.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: De kart bouw is begonnen van een bout en moer project

Bericht door tombarink »

De koppeling

Neutraal: bij stationair toerental is er geen aandrijving op het tandwiel
Bij verhoogd toerental is de hoogste overbrenging verhouding is 1 : 1
De overbreng verhouding wordt geleidelijk geschakeld van hoog naar laag
Bij volle toeren is de overbrenging verhouding 2,7:1
Voorbeeld verhouding 2,7:1: De motor draait 3600 rpm, de aandrijving tandwiel draait dan 3600/2,7= 1333,34 rpm

Maximaal vermogen: 18 pk
Koppelingsbereik: 1300-5600 rpm +/-100

Het tandwiel wat eraan zat en wat niet meer te krijgen was had afmeting van 4 cm diameter,
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: De kart bouw is begonnen van een bout en moer project

Bericht door tombarink »

Ik heb de basis vanuit tekening opgebouwd, het frame bevalt me wel alleen is het van de ene kant bied het genoeg mogelijkheden maar ik zie dat aluminium profiel nog veel meer mogelijkheden heeft profiel blijft het zelfde je kunt er glij moeren instoppen en uithalen, je kunt alle 4 kanten onafhankelijk van elkaar gebruiken. hier ga ik het frame van kopiëren..
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: De kart bouw is begonnen van een bout en moer project

Bericht door tombarink »

20007
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: De kart bouw is begonnen van een bout en moer project

Bericht door tombarink »

Jullie hadden wel gelijk de bout constructie in koker houd het niet vol de gaten lubberen uit er kan bijna m10 bout in,
ik heb van kennis aluminium profielen gekregen en met connectors is de verbinding beter en eigenlijk ook sterker, omdat je veel meer opsluiting hebt,
ik ga hier mee verder en als die klaar dan pas maak ik weer topic aan,
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: De kart bouw is begonnen van een bout en moer project

Bericht door fluppie »

Zou je niet beter je bout en moer constructie vastlassen? Geloof niet dat je d'r met alu-profielen zal komen.

Momenteel mooie aanbieding: BE https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PARKSIDE ... p100289668 of NL https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Vuldr ... p100289668
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: De kart bouw is begonnen van een bout en moer project

Bericht door tombarink »

Ik heb een raamwerk van profielen dit is sterk
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: De kart bouw is begonnen van een bout en moer project

Bericht door tombarink »

Lijkt me niet nodig ik kan het met de achterkant kopsekant vastzetten met stripje zodat alle profielen niet zullen verschuiven
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kart bouw is begonnen van een bout en moer project

Bericht door DaBit »

Da's alvast een aardig begin in het vormvaster maken, die strips.
Gewoon bouwen, dan kom je er vanzelf achter wat wel en niet werkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: De kart bouw is begonnen van een bout en moer project

Bericht door tombarink »

Dat klopt.beetje extra Verstevigen op de juiste plekken en dan van het voorjaar van het zolder en testen
Plaats reactie