Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
Moderator: Moderators
Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
Mijn bootje heeft een zogenaamde saildrive, zeg maar een buitenboordmotor staartstuk aan een inbouwmotor.
De onderste schroefdraadpot bleek gebarsten en teruggeplakt met PU kit, en de imbus voor het gemak maar achterwege gelaten.
Om dat laatste te compenseren had iemand de schroefasdeksel dichtgeplakseld met nog meer PU kit.
Dat heeft tot dat ik groot onderhoud wilde plegen goed gehouden.
Ik heb toen de schroefdraadpot gefixt met durafix, een soort aluminiumsoldeer.
Dat lukte maar net met mijn propaanbrander maar heeft geen vervorming veroorzaakt.
Maar het durafix is meen ik een legering met zink en dat overleefd de mix van aluminium, rvs, brons en af en toe zeewater niet eeuwig.
Om voorbereid te zijn ben ik aan het nadenken hoe ik dit beter kan aanpakken.
Zou een specialist dit kunnen lassen?
Alternatief:
Nieuw groter dekseltje maken en dat mechanisch vastzetten op een schoongefreesde ondergrond, dan nieuwe schroefdraad tappen.
In de huidige situatie is het stuk dat losgebroken is minder dan de helft van de schroefdraad, en is (vermoedelijk af fabriek) voorzien van een helicoil.
Plaatjes:
De onderste schroefdraadpot bleek gebarsten en teruggeplakt met PU kit, en de imbus voor het gemak maar achterwege gelaten.
Om dat laatste te compenseren had iemand de schroefasdeksel dichtgeplakseld met nog meer PU kit.
Dat heeft tot dat ik groot onderhoud wilde plegen goed gehouden.
Ik heb toen de schroefdraadpot gefixt met durafix, een soort aluminiumsoldeer.
Dat lukte maar net met mijn propaanbrander maar heeft geen vervorming veroorzaakt.
Maar het durafix is meen ik een legering met zink en dat overleefd de mix van aluminium, rvs, brons en af en toe zeewater niet eeuwig.
Om voorbereid te zijn ben ik aan het nadenken hoe ik dit beter kan aanpakken.
Zou een specialist dit kunnen lassen?
Alternatief:
Nieuw groter dekseltje maken en dat mechanisch vastzetten op een schoongefreesde ondergrond, dan nieuwe schroefdraad tappen.
In de huidige situatie is het stuk dat losgebroken is minder dan de helft van de schroefdraad, en is (vermoedelijk af fabriek) voorzien van een helicoil.
Plaatjes:
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
Kijk, daar zit je al met je eerste aluminium-lasklus...
Lassen kan prima volgens mij, met als opmerking dat werkelijk elk spoortje van die Durafix weg moet. Zo gauw de lasboog die Durafix raakt begint de zink te koken, ontploft de hele poel vloeibaar metaal, en zit de hele omgeving inclusief de lasser onder het vloeibaar metaal. Vraag maar niet hoe ik dat weet...
Het gevolg daarvan is weer dat de lasser z'n voorhamer pakt en jij mag dan hopen dat je harder kunt rennen.
Lassen kan prima volgens mij, met als opmerking dat werkelijk elk spoortje van die Durafix weg moet. Zo gauw de lasboog die Durafix raakt begint de zink te koken, ontploft de hele poel vloeibaar metaal, en zit de hele omgeving inclusief de lasser onder het vloeibaar metaal. Vraag maar niet hoe ik dat weet...
Het gevolg daarvan is weer dat de lasser z'n voorhamer pakt en jij mag dan hopen dat je harder kunt rennen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
Mja, en dit is bij uitstek de soort klus die ik van mijn langzaldielevensdagen niet zelf ga doen, er hangt te veel vanaf om het goed te doen.
Dat neemt niet weg dat ik misschien toch een ac/dc tig masjien koop, maar ik ben nog niet zover om een knoop door te hakken.
Maar goeie tip, alle durafix weg!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
Laten doen inderdaad, en misschien naderhand een helicoil erin om schade in de toekomst te voorkomen.
Of misschien met een soort goede epoxy lijm die ook zeewaterbestendig is?
Heel veel aluminium delen worden gelijmd.
Of misschien met een soort goede epoxy lijm die ook zeewaterbestendig is?
Heel veel aluminium delen worden gelijmd.
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 1980
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
gewoon het gescheurde stuk er af slijpen, de schroefdraad weg slijpen ivm vervuiling in de draad en netjes terug oplassen, dan boren en tappen of een insert plaatsen, wel de juiste lasdraad nemen, zeewater bestendig zoals Aluminium 5754 H111 AlMg3 of of 5083 H111
https://mcbgroup.eu/app/uploads/sites/2 ... 4-H111.pdf
https://mcbgroup.eu/app/uploads/sites/2 ... 3-H111.pdf
https://mcbgroup.eu/app/uploads/sites/2 ... 4-H111.pdf
https://mcbgroup.eu/app/uploads/sites/2 ... 3-H111.pdf
Breek de dag, frees een lijntje.
Re: Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
Het beste leer je door te doen. Stuk afval alu en straks lekker knoeien met je nieuwe tig. Tis echt niet zo spannend als het lijkt, en het internet staat vol met uitleg filmpjes...Durf genoeg verzameld ( je hebt immers de tijd omdat je het net tijdelijk hebt gefixed ) dan juist wel zelf lassen. Heb je nieuwe skills ( die je kan verkopen ) en gebruik je je machines tot hun volle potentie.. ik voorspel je, dit is niet je laatste alu laswerkje dat voorbij komt.
Ik zie al teveel/te vaak oude mannen op de nieuwste carbon wielrenfiets van 5000 euro naar hun volgende appeltaartje 'fietsen'. (Ieder zijn ding hoor.)
Ik zie al teveel/te vaak oude mannen op de nieuwste carbon wielrenfiets van 5000 euro naar hun volgende appeltaartje 'fietsen'. (Ieder zijn ding hoor.)
CNC you later
Re: Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
Ik heb ook wel eens gelast aan zo'n staart, dat was geen succes met mijn Jasic 200 ac/dc apparaat. Het is een soort giet aluminium en met dat ding niet te lassen. Vervuiling of weet ik veel wat voor troep.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Re: Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
Kun je prima lassen. Als je er geen haast mee hebt kan ik het wel een keer voor je doen, zit alleen de komende paar weken helemaal vol met werk.
Re: Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
Je kan trouwens met een dure fiets ook rustig trainen. Want een fatsoenlijke training bestaat, geheel in de context van het verhaal, ook uit rustigaan vele kilometers maken en vertrouwen opbouwen, stamina bestaat voor een groot deel dat je trainingsdruk aankan en doorzet met trainen. Als je op de fiets zit als type 'de boog MOET altijd gespannen staan' geniet je niet van het fietsen, maar zit je eigen ego je danig in de weg.. net als een auto met 550pk kopen en vinden dat je bij ieder stoplicht met 4 gillende wielen weg moet rijden, iedere bocht als uitdaging ziet. 'want waar heb ik hem anders voor'.. nou.. Als transportmiddel. Om zonder anderen in direct gevaar te brengen je van A naar B te dragen. En je medepassagiers zitten niet permanent verlegen om een kermis-attractie.. (is wat ik een vriend van mij uit probeerde te leggen die zich afvroeg waarom zijn vrouw altijd hysterisch werd als ze naast hem zat). Zou het kunnen zijn omdat we net met 4 wielen los over het bruggetje gingen?.. Iedereen mag van mij kopen wat ie wil, al wil je een fiets van 10k gebruiken als stadsfiets met kettingslot om je vette overhangende bierbalg van cafe naar cafe te slepen.Zee&Zee schreef: ↑16 jun 2020 13:20 Het beste leer je door te doen. Stuk afval alu en straks lekker knoeien met je nieuwe tig. Tis echt niet zo spannend als het lijkt, en het internet staat vol met uitleg filmpjes...Durf genoeg verzameld ( je hebt immers de tijd omdat je het net tijdelijk hebt gefixed ) dan juist wel zelf lassen. Heb je nieuwe skills ( die je kan verkopen ) en gebruik je je machines tot hun volle potentie.. ik voorspel je, dit is niet je laatste alu laswerkje dat voorbij komt.
Ik zie al teveel/te vaak oude mannen op de nieuwste carbon wielrenfiets van 5000 euro naar hun volgende appeltaartje 'fietsen'. (Ieder zijn ding hoor.)
Underdog is natuurlijk wel leuker. Die 60 jarige op zijn oude trouwe ros die je even voorbij stevent als je al even 45km/h doet en dan echt aanzet dat je zijn achterwiel nog hoort wringen van de acceleratie.. Sommige mensen zijn geboren met talent, anderen moeten er dag in dag uit voor trainen om nog niet eens half zo goed te worden.
Re: Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
Kun je niet gewoon zo'n 'oor' namaken, oude glad afslijpen en nieuwe oor met paar schroeven met verzonken kop van binnenuit vastzetten ?
Re: Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
Misschien moet je leren lassen?
Efin, de schroefdraad zoveel mogelijk zuiveren. Alle zooi van reparatie eruit slijpen. Goed schoonmaken met aceton. Dan RVS bout aanbrengen. Dan eerst een cleaning run maken zodat je het ergste vuil uit het alu haalt. Dan weer schoonmaken, weer aceton. Dan pas ga je met de RVS bout erin de boel op bouwen. Alleen RVS erin, geen staal!!
Alu lassen is geduld en schoonmaken schoonmaken en schoonmaken voordat je begint. Niet alleen je werkstuk maar ook je tig elektrode en je toevoegmateriaal.
En niet al het giet aluminium is even goed te lassen, of je nou een Lincoln, Fronius of Jasic hebt.
Oja en als het een groot gietstuk is, eerst opwarmen met een brander. Anders heb je kans op scheuren.
Re: Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
Ik word altijd zo blij van die stuurlui aan de wal. Ik stel voor: help die Sven even uit de brand!André schreef: ↑16 jun 2020 17:29Misschien moet je leren lassen?
Efin, de schroefdraad zoveel mogelijk zuiveren. Alle zooi van reparatie eruit slijpen. Goed schoonmaken met aceton. Dan RVS bout aanbrengen. Dan eerst een cleaning run maken zodat je het ergste vuil uit het alu haalt. Dan weer schoonmaken, weer aceton. Dan pas ga je met de RVS bout erin de boel op bouwen. Alleen RVS erin, geen staal!!
Alu lassen is geduld en schoonmaken schoonmaken en schoonmaken voordat je begint. Niet alleen je werkstuk maar ook je tig elektrode en je toevoegmateriaal.
En niet al het giet aluminium is even goed te lassen, of je nou een Lincoln, Fronius of Jasic hebt.
Oja en als het een groot gietstuk is, eerst opwarmen met een brander. Anders heb je kans op scheuren.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
- Bjornski1976
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
- Locatie: Gorinchem
Re: Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
Als ik het goed begrijp is het zink in Durafix een probleem omdat er galvanische corrosie gaat ontstaan.
Zink, het meest nobel materiaal ten opzichte van het giet aluminium zou dan als een anode gaan werken
omdat het aluminium dan de kathoden met (het zoute) zeewater als elektrolyt. Als dat zo is zou dan een
coating b.v. Rilsan het geheel elektrisch isoleren en voorkomen dat galvanische corrosie ontstaat? Denk
dan ook aan de bevestigingsbout die dan geïsoleerd moet zijn.
Zink, het meest nobel materiaal ten opzichte van het giet aluminium zou dan als een anode gaan werken
omdat het aluminium dan de kathoden met (het zoute) zeewater als elektrolyt. Als dat zo is zou dan een
coating b.v. Rilsan het geheel elektrisch isoleren en voorkomen dat galvanische corrosie ontstaat? Denk
dan ook aan de bevestigingsbout die dan geïsoleerd moet zijn.
Laatst gewijzigd door Bjornski1976 op 16 jun 2020 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Re: Hou zou ik dit moeten repareren? (Zeewaterbestendig alu gietstuk)
Dank voor alle reacties mannen.
Zelfs als ik veel heb geoefend op andere gietstukken en soepel het ene rupsje na het andere kan leggen dan nog ga ik dit niet zelf doen.
Nieuw gietstukje is maar zo eu 1000,-- en een (complete) tweedehands saildrive is als je geluk hebt misschien voor eu500,-- wel te vinden maar bij een motorboer staat er nu eentje voor eu 2250,--
En qua oefenen op een dure fiets... Tuurlijk kan dat. En als je in je enthousiasme met je doe het zelf afstelling te lang blijkt te hebben doorgereden heb je je knieën kapot.
Dat hoeft niet maar met zelfoverschatting maak je een goed begin.
Zelfs als ik veel heb geoefend op andere gietstukken en soepel het ene rupsje na het andere kan leggen dan nog ga ik dit niet zelf doen.
Nieuw gietstukje is maar zo eu 1000,-- en een (complete) tweedehands saildrive is als je geluk hebt misschien voor eu500,-- wel te vinden maar bij een motorboer staat er nu eentje voor eu 2250,--
En qua oefenen op een dure fiets... Tuurlijk kan dat. En als je in je enthousiasme met je doe het zelf afstelling te lang blijkt te hebben doorgereden heb je je knieën kapot.
Dat hoeft niet maar met zelfoverschatting maak je een goed begin.
Ik wel. Zeeschuim? Neueueu.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481