fout in het system

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
zwick
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2015 16:46

fout in het system

Bericht door zwick »

Hallo allemaal

Mag ik mee even vorstellen, mijn naam is Peter Zwick en ik leef in Roermond.
Mein hobby is knutselen met machines. Van dar heb ik mij ook aan een cnc portalfrees gewaagt. Nu het bijna alles gereed is en ik een paar testen wilde maken, must ik helaas een fout in het system vaststellen. Ik gebeuk voor de besturing het Eding cnc system.
Bij het bewerken van een stuk hout weigerden alle motoren op eens hoen dienst en bleven staan, het besturingsprogramma draaide gewoon verder. Het leek wel als of iemand een noodstop had ingeduwd.
Heeft iemand van jullie wel eens een soortgelijk probleem gehad en wie opgelost?

Voor suggesties bij voorbad dank
Groetjes Peter
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: fout in het system

Bericht door Muis »

Kijk eens naar de voeding van je drivers, waarschijnlijk krijgen die geen spanning.
Afhangkelijk van het schema ziet Eding cnc dat niet en draaid zijn programma gewoon af.
Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: fout in het system

Bericht door Kjelt »

Hallo Peter,

We hebben wat meer info nodig van je.

Welke stappenmotor drivers heb je? Zijn deze closed loop?
Hebben deze een alarmuitgang en zijn deze in serie aangesloten ?

Zo ja dan zul je de alarmuitgang aan het Eding bord moeten doorgeven zodat deze in de gaten heeft dat er een fout is opgetreden.
zwick
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2015 16:46

Re: fout in het system

Bericht door zwick »

Hallo allemaal
Bedankt voor de snelle reactie.
Voor meer informatie kan ik een autocadbestand met een aansluitplan leveren. De drivers zijn Lead shine DM 856. De motoren Sanyo Denki Sy85STH118-6004B. Hoe de drivers geschakeld zijn weet ik niet. Heb destijds een papier gehad hoe ik de kabels must leggen. Ben geen elektro mens. De drijvers hebben DIP schakelaars waarvan 4 5 en 6 anders staan als de rest.
Is het mogelijk dat de magneetschakelaar te zwak is uitgelegd. Die heft maar 4 KW.
Groetjes Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: fout in het system

Bericht door Kjelt »

De DM856 hebben zo even snel te zien geen alarm uitgang, dus kun je in dit geval ook niet de Eding kaart laten weten dat er een kritische fout bij de drivers is opgetreden.

Eerst de oorzaak van de storing zien te vinden.
Probeer het issue te reproduceren dus herhaal de fout, laat deze in de fout staan en kijk naar de drivers:

1) of de groene power led op de drivers branden:
JA: ga verder naar 2)
NEE: De voeding van de drivers is afgevallen.
Mogelijke oorzaken kunnen zijn dat je relais is afgeschakeld maar dan moet ik weten hoe het is aangesloten en kan je dwg bestand zelf niet lezen (geen software voor)
Andere oorzaak is dat er je voeding in overvoltage of overcurrent is gesprongen, dat gebeurt als er meer stroom wordt gevraagd dan de voeding kan leveren. Dan zou het kunnen zijn dat je voeding qua vermogen te laag is. Overvoltage kan optreden als de motoren hard moeten afremmen,maar dat zal alleen als je de drivers nabij de 80V hebt gezet gebeuren. Dus welke voedingsspanning staat op de drivers ?

2) of de rode leds van de drivers branden.
JA: dan is er een fout opgetreden dat kan zijn overspanning of een andere fout. Hier wil je eigenlijk de drivers met een RS232kabel op de PC aansluiten en via software de foutmeldingen opvragen.
Ik ben zelf niet zo bekend met deze driver maar misschien is er iemand van dit forum bij jou in de buurt die hier mee wil helpen.
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: fout in het system

Bericht door Palmerlivesteam »

EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
zwick
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2015 16:46

Re: fout in het system

Bericht door zwick »

Beste Kjelt

De drivers worden gevoed van een 75 volt trafo, die krijgt zijn Strom via de noodstop magneetschakelaar.
Na het in de fout gaan brand geen lampje op de drijvers. En de magneetschakelaar van het noodstop circuit is afgevallen.
Welke tekening bestand kunt je lezen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: fout in het system

Bericht door Kjelt »

Kun je er een Pdf van maken misschien ?

Oei 75V trafo is dat belast of onbelast, oftewel als de machine niet draait welke spanning komt er dan op de drivers te staan ?
En is de spanning gereguleerd , oftewel zit er bv een powertransistor op die aangestuurd wordt zodat de spanning niet boven die 75V komt?

Dat het noodstop relais afvalt is interessant. Die schakelt de voeding uit dus dan heb je waarschijnlijk al de oorzaak te pakken.
Nu nog de "root cause" vinden waarom dat relais afschakelt, dan zal ik even dat schema willen zien.
Heb je alleen noodstop handmatig bediende schakelaars in serie met dat relais?
zwick
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2015 16:46

Re: fout in het system

Bericht door zwick »

Beste Kjelt
Helaas is een PDF niet te lezen.
Staat de machine onder stroom en werkt niet staan er 75 VDC op de klemmen. Kan helaas niet onder last meten.
De trafo is een RoHS S=500=75
Input 100-120VAC 7A
200-230VAC 3.5A
Output 75 VDC 6.6A
Het noodstop circuit bestaat uit 5 eindschakelaars en 2 handbediende noodstopschakelaars. Allemaal maakkontakte. En de uitgangen 11 en 24 van de Eding usb kaart 5a4 zijn over het hulpcontact van de magneetschakelaar in aangetrokken toestand met elkaar verbonden.
Groetjes Peter
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: fout in het system

Bericht door benkr »

zwick schreef: 20 jun 2020 20:26 Het noodstop circuit bestaat uit 5 eindschakelaars en 2 handbediende noodstopschakelaars. Allemaal maakkontakte. En de uitgangen 11 en 24 van de Eding usb kaart 5a4 zijn over het hulpcontact van de magneetschakelaar in aangetrokken toestand met elkaar verbonden.
Groetjes Peter
Ik kan de DWG niet goed inlezen, daarom heb ik er online een PDF van laten maken, ik zie dat het geen maak, maar verbreekcontacten zijn.
Waarschijnlijk is er eentje van aangesproken of kapot.
Je kunt dit testen door ze gewoon allemaal tegelijk, of één voor één, door te verbinden, dat kan behalve dat er iets de verkeerde kant op zou kunnen bewegen verder geen kwaad. Misschien staat een van de assen wel tegen een eindschakelaar aan, dan is het verklaarbaar, maar een schakelaar kan ook spontaan kapot gaan.
zwick
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2015 16:46

Re: fout in het system

Bericht door zwick »

Beste mensen
Mijn hartelijke dank voor de hulp bij het oplossen van storing in het system. Het was in der daad een kapotte eindschakelaar in het noodstop circuit. Maar wij zijn er nog niet. Bij het frezen van mijn stuk hout zegt het programma opeens fifo underrun en stopt alle assen. Wat te doen?
Groetjes Peter
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: fout in het system

Bericht door Kjelt »

zwick schreef: 24 jun 2020 19:22 fifo underrun en stopt alle assen. Wat te doen?
Blz 38 vd manual lezen, uitzoeken welke vd twintig oorzaken bij jou speelt en dit oplossen.
Heb je bv Windows dusdanig geconfigureerd als in de Eding manual staat?
Is je pc snel genoeg.
Gebruik je usb of ethernet?
Dus manual eens goed doorlezen daar staat het in.
Plaats reactie