problemen in het paradijs

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jvdh
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2020 10:41

Re: problemen in het paradijs

Bericht door Jvdh »

21256
hierbij de foto´s

ik gebruik nu enkel alleen nog de pc welke bij de laser staat met lasercut 5.3, als ik de laser opstart dan gaat hij eerst naar 0 punt ( datum) maar dan kan ik het niet verder dan de voorbeelden heen sturen ( zie blauwe pijlen) .
* reset knop ? geen idee waar zou die moeten zitten ?
* controller zie foto volgens mij Leetro
zoals eerder gezegd heeft de machine gewoon gewerkt en is dit mijn fout geweest en heb ik de boel verprutst :cry: , de bestanden welke aangeven worden door Hugo moet ik nog uitzoeken.

zijn er ook standaard instellingen of is dit voor elke machine weer anders ? :oops:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: problemen in het paradijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

in de bijlage zit de lijst van mijn machine, die is 600x400.
In principe kun je die Range 600 en 400 gewoon naar jouw maat aanpassen.
Maar de rest van de waarden zijn machine specifiek.
Afhankelijk van de type stappen motoren, versterker instelling (microstappen) en overbreng verhouding moet je dat kloppend maken op jouw machine.
Maar als er bij X bereik al 900 staat heb je waarschijnlijk iets in de pulse per unit niet goed staan, waardoor de laser denkt dat ie al op 900 zit.

Even slordig: als ie op pulse per unit 0.01 zou staan, doet ie dus 900/0.01 stappen om op 900 te komen (90.000)
Als ie nu maar 600 doet terwijl jij 900 in geeft zit ie er dus een faktor 1.5 naast.
Je moet dus eerst die range X en Y goed zetten, als het dan klopt is het misschien opgelost. Als de range nu al goed staat zul je eerst uit moeten vinden wat de maatafwijking is en die faktor met de pulse per unit verrekenen.
Als het resultaat te klein is, moet de pulse per unit kleiner. Maar je hebt 2 kansen, het is te groot of het is te klein en als het niet goed is had je de andere moeten nemen. :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jvdh
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2020 10:41

Re: problemen in het paradijs

Bericht door Jvdh »

Bedankt voor je uitleg, ik ga hier zeker mee aan de gang al zal ik door de drukte het een paar dagen moeten uit stellen , ik laat van me horen zodra ik het heb geprobeerd .
Maar alvast bedankt voor het nemen van jullie tijd en delen van jullie ervaring erg tof :!: :P
Jvdh
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2020 10:41

Re: problemen in het paradijs

Bericht door Jvdh »

Gisteren toch even de tijd gehad ermee bezig te gaan maar wat ik ook doe het bereik blijft gelijk , maar nu heb ik wel als ik bv een vierkant 50*50 uitsnij de maat totaal niet meer klopt, misschien een domme vraag maar kan ik ook helemaal opnieuw beginnen met het instellen van de werktafel ? Ik word nu toch lichtelijk zenuwachtig ;-)
En waar moet ik dan allemaal naar kijken ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: problemen in het paradijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

nou, je zou kunnen beginnen met de instellingen hier even leesbaar te posten, want die sfeerimpressie is wel leuk, maar ik kan echt niet lezen welke getalletjes er staan in al die veldjes.
En als je 500x500 snijd, hoe groot meet je dan.
Voor dat de verwarring kompleet wordt, we hebben het ALLEEN over de pc waar je de laser mee aan stuurt.

Zou het kunnen dat je in het tabblad 'motion card' een verkeerde keuze hebt gemaakt?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: problemen in het paradijs

Bericht door Ballegooijen »

Als er een andere maat gesneden wordt als dat je opgeeft dan kloppen waarschijnlijk het aantal stappen niet. Wellicht is dat ook een verkeerde invoer geweest. En als dat zo is dan wordt het bereik van de machine automatisch ook kleiner.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jvdh
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2020 10:41

Re: problemen in het paradijs

Bericht door Jvdh »

Mijn verontschuldiging voor de foto’s deze voegen inderdaad niets toe was mij niet eerder opgevallen bedankt voor de opmerking, het betreft enkel de pc naar of bij de laser ik zal de foto,s proberen zo duidelijk mogelijk op te slaan zo ook van de motion card
Jvdh
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2020 10:41

Re: problemen in het paradijs

Bericht door Jvdh »

dag allemaal,
helaas ben ik niet verder gekomen met de machine, ik heb een andere pc gekocht maar nu kan hij niet meer connecten.
in eerdere berichten werd mij light burn als software aangeraden dat lijkt me prima en gebruiks vriendelijk maar is niet te gebruiken met mijn controller dus mijn volgende vraag is : welke controller raden jullie mij daar voor aan ? op youtube een beetje aan het loeren geweest naar een RDC 6445 , heeft iemand daar ervaring mee, en is dit altijd mogelijk ?

en waar kun je dit het beste bestellen ( of mag ik dit niet vragen op dit platform , dan vergeet de vraag aub) of zijn er mensen/bedrijven welke je hiervoor kunt benaderen.
mocht iemand mij hier verder mee kunnen helpen dan graag , alvast bedankt
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: problemen in het paradijs

Bericht door vox67 »

Ik heb hem in maart besteld bij Cloudray op aliexpress, 280 euro werd in een dag of 5 geleverd vanuit Duitsland.
Ik heb hem nog niet gemonteerd.
De manual is als pdf wel op het net te vinden, lijkt mij allemaal wel te doen om aan te sluiten.
Succes
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: problemen in het paradijs

Bericht door bertus1945 »

lightburn is perfect, ik gebruik het ook.
Als je een co2 laser hebt moet je de 80 dollar versie hebben,gebruik de proef versie voor een maand ,zou ik zeggen.
Bij installeren kun je naar je machine laten zoeken en stelt hij zelf al veel in zoals bed grootte,maar dat kan je naderhand ook allemaal nog doen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: problemen in het paradijs

Bericht door Ballegooijen »

lightburn is perfect, ik gebruik het ook.
Lightburn is geen controller maar software om de controller te bedienen!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: problemen in het paradijs

Bericht door bertus1945 »

ja sorry verkeerd gezegd van mijn kant,maar is wel perfecte software
Plaats reactie