Philips 432 voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Philips 432 voeding

Bericht door Firehunter »

De voeding van m'n Kunzmann WF7 CNC is defect. De vorige eigenaar heeft er zelf voedingen tussen geknutseld, maar daar zit ook een storing in. Nu wil ik deze vervangen door nieuwe voedingen. Het gaat om een Philips 432 besturing met een PE1928/71 voeding. Deze heeft 5V, 12V en +/-15V uitgangen. Maar weet iemand misschien wat de pinout van de connector van de 432 is? Hij heeft een rechte 12-polige stekker.

Op een oude voeding die bij de reserveonderdelen zit een connector met test punten. Hierop staan 0V, SUD, +5V, -15V, +15V, +12V, +5Vp en 0V. Waarvoor is SUD? En wat is het verschil tussen +5V en +5Vp?
Zie onderstaande foto's:

21314

21309

21312
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Philips 432 voeding

Bericht door Kjelt »

Je hebt er verder geen schema oid van ?
Ik kan online er ook niets over vinden dus kan ik alleen wat generieke dingen zeggen dat een Vp een tweede onafhankelijke 5V voeding is.
Dit kan een hulpvoeding zijn zoals bv bij TV's die in standby de hoofdvoeding uit is maar een piepklein hulpvoedinkje aan laat staan zodat het ir oogje en de microcontroller wakker blijven in standby.

In dit geval heb ik geen idee over het amperage, als het mijn probleem zou zijn zou ik op die uitgang naast de 5V/10A voeding op de +5 een labvoedingkje van een ampere of drie op 5V zetten en op die +5Vp zetten en kijken hoeveel stroom er loopt (alle spanningen dienen wel aanwezig te zijn dan), eventueel een multimeter er tussen op de A stand met max detectie zodat je de piek vangt en dan vervangen door een vaste 5V voeding met een stroom van 1,5x de max uitgelezen amperage. Zoiets.

De SUD uitgang: geen idee, het kan een signaal zijn dat de voeding stabiel opgestart is of juist een signaal dat de voeding is uitgeschakeld door een over- of onder- voltage/current. Het zou ook een ingang kunnen zijn om de voeding aan te zetten, werkelijk geen idee zo vanaf de fotos.

Wat ik je wel kan zeggen is dat die houten plaat met Chinese brol schakelende voedingkjes echt niet de way to go is maar daar was je zelf ook al achter. Gewoon inderdaad vervangen door goede Meanwell, Puls, Traco of TDK-Lambda voedingen waarbij je wel dient op te letten dat alle voedingen tegelijk uitgeschakeld worden dus niet dat de 5V voeding uitstaat terwijl de +15/-15V nog aanstaat.

Zou reparatie geen optie zijn?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Philips 432 voeding

Bericht door Markus »

Vraag eens aan Frankp, die zit in Groningen en heeft al heel wat werk verricht aan zijn Maho 500

Frank had me ooit deze link gegeven met de schemas

http://smoregrava.net/Maho/Maho_mh500c_ ... scheme.pdf

Greetz,

Markus
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Philips 432 voeding

Bericht door Firehunter »

Er blijken nogal wat verschillende varianten van de besturingen te zijn. Bij een aantal sluit je L+N+E rechtstreeks op de computer aan. Maar bij die van mij zit een losse voeding die met een 12-polige connector wordt aangesloten.

Ik heb inmiddels tussen de reserve onderdelen gekeken en zag daar nog een paar voedingen liggen. Daarvan zijn 2 gedeeltelijk gedemonteerd. En het zijn andere types, PE1928/72 in plaats van PE1928/71. Het verschil zit hem blijkbaar in de spanningen: 6.2V/8A - 16,2V/1,8A - 16,2V/0.9A - 29V/1,7A in plaats van 5V/10A - 12V/2,2A - 15V/0,2A - 15V/0,2A.

Maar ik heb de PCB, connectors, kabels en Chinese voedingen bestudeerd en kom op het volgende uit:

Code: Selecteer alles

Pin	Volt	Kleur
1	5V	blauw
2	5V	blauw
3	GND	grijs
4	GND	grijs
5	GND	grijs
6	5V	paars
7	12V	zwart
8	+15V	wit
9	-15V	geel
10	GND	grijs
11	5V	blauw
12	5V	oranje
De 5V op pin 6 is denk ik voor het behouden van de machineconstanten wanneer de machine uit staat. Op de originele voeding is hij, via een paar andere componenten, op een accu aangesloten. En in de huidige opstelling was hij aangesloten op een aparte 5V adapter die ook onder stroom bleef wanneer de machine uit stond. Dus Kjelt, je vermoeden over een standby voeding lijkt te kloppen.

Maar ik twijfel over pin 10, 11 en 12. Ze zijn in de huidige situatie aangesloten op GND en 5V. Dus als voeding naar de besturing toe. Maar het zou mij ook niets verbazen als dit een soort van feedback signaal vanuit de besturing is. In de originele voedingsmodule is hij namelijk niet rechtstreeks aangesloten op 5V. Ik heb als test één van de reserve voedingen aangesloten op 230V, zonder dat hij is aangesloten op de freesmachine. Bij het inschakelen gaat de statusled kort aan en direct uit. De 12V ventilator doet precies het zelfde, ook maar kort even aan. Vandaar het vermoeden dat de voeding een soort feedback signaal verwacht. De vorige eigenaar had twee van deze freesmachines. Ik gok dat ze bij de ene machine de spanningen hebben gemeten en hebben toegepast op de andere machine. Maar waar de 5V dan vandaan komt kan je natuurlijk niet zien.

Verder heb ik nog niet kunnen testen. Morgen of overmorgen kijk ik wel weer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Philips 432 voeding

Bericht door Kjelt »

Weer puur speculatie van mijn kant, maar als de bedrading en dus de door jouw geposte kleur van de bedrading origineel is dan zal het bijna zeker zijn dat 10 gewoon ground is en 11 net als 1 en 2 de +5V voeding.
En 12 is dan bijna zeker een ander signaal en dat zou best een terugkoppeling van de besturing kunnen zijn om aan te gaan o.i.d.
Dit zou je eigenlijk gewoon willen aansluiten en meten.
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: Philips 432 voeding

Bericht door Frankp »

Er staan heel veel (installatie) Manuels op de Heidenhain website
https://www.heidenhain.com/en_US/software/
CNCcontrols-others-CNC3000 series

dit is de installatie Manuel van de philips 432/10 700. zeer waarschijnlijk vind je hier wel wat nuttige informatie in.
https://product.heidenhain.de/JPBC/imag ... 320418.pdf
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Philips 432 voeding

Bericht door Firehunter »

Wow, dat zijn mooi uitgebreide handleidingen. Thanks!
Maar net de connector waar het om gaat, staat er niet in.

Ik heb inmiddels één van de voedingen die het meest compleet was getest. Het ging een beetje moeizaam. Ik heb alle insteekkaarten van de computer meerdere keren er uit gehaald en er weer in gedaan. Maar ik denk dat het probleem ergens anders in een los contactje zit. Soms blijft de voeding aan, soms blijft hij een paar tellen aan en soms gaat hij direct weer uit. Uiteindelijk bleef hij langere tijd aan. De monitor leek ook gewoon te werken, maar wel met een vreemde vervorming in het beeld. Het bedieningspaneel werkte wel gewoon. Na een poosje werd de vervorming van het beeld minder en kon ik zelfs de machineconstanten aanpassen. Ik heb alleen stroom gezet op de computer en monitor, dus de rest is nog niet getest.

https://youtu.be/BT43UhQ-bco

https://youtu.be/kiPj865v7ho

Het blijkt dat de 5V van pin 12 geen retour is vanaf de computer, want ik heb die pin even los gehad en kon alleen 5V meten aan de kant van de voeding.

Maar ondanks dat de besturing weer werkt, zit ik er toch aan te denken om hem bijvoorbeeld om te bouwen naar LinuxCNC. Maar de draaibanken moeten eerst klaar, ook met LinuxCNC.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Philips 432 voeding

Bericht door Kjelt »

Ik zag het al in de handleiding maar jouw video bevestigd dat ze hier een teletext video ic hebben gebruikt. Even kijken welk IC maar meestal komt daar ook gewoon Pal RGB uit dus zou je met een moderne lcd tv met scart ingang waarschijnlijk wel stabiel beeld kunnen krijgen.

Ombouwen naar Eding of Linux kan ik me wel iets bij voorstellen, dan kun je in ieder geval vooruit de komende tijd en ook makkelijker grote g code bestanden uitvoeren.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Philips 432 voeding

Bericht door benkr »

Firehunter schreef: 30 jun 2020 00:00 Wow, dat zijn mooi uitgebreide handleidingen. Thanks!
Maar net de connector waar het om gaat, staat er niet in.

Ik heb inmiddels één van de voedingen die het meest compleet was getest. Het ging een beetje moeizaam. Ik heb alle insteekkaarten van de computer meerdere keren er uit gehaald en er weer in gedaan. Maar ik denk dat het probleem ergens anders in een los contactje zit. Soms blijft de voeding aan, soms blijft hij een paar tellen aan en soms gaat hij direct weer uit. Uiteindelijk bleef hij langere tijd aan. De monitor leek ook gewoon te werken, maar wel met een vreemde vervorming in het beeld. Het bedieningspaneel werkte wel gewoon. Na een poosje werd de vervorming van het beeld minder en kon ik zelfs de machineconstanten aanpassen. Ik heb alleen stroom gezet op de computer en monitor, dus de rest is nog niet getest.

https://youtu.be/BT43UhQ-bco

https://youtu.be/kiPj865v7ho

Het blijkt dat de 5V van pin 12 geen retour is vanaf de computer, want ik heb die pin even los gehad en kon alleen 5V meten aan de kant van de voeding.

Maar ondanks dat de besturing weer werkt, zit ik er toch aan te denken om hem bijvoorbeeld om te bouwen naar LinuxCNC. Maar de draaibanken moeten eerst klaar, ook met LinuxCNC.
Typisch een verdroogde elko ergens in de voeding van die monitor, de volgende stap is een plof en een fontein van allerlei viezigheid.
Je kunt de elko vaak herkennen aan een soort van dopje wat aan de bovenkant uit de behuizing steekt, dat is een soort van overdruk ventiel.
Ook wordt zo'n elko warm, dat zou je ook kunnen voelen, maar dan wel nadat alles uit staat, en bedenk dat bepaalde punten nog lang hun spanning behouden. (maar dan wel als de elko's goed zijn want daar zijn ze voor)
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: Philips 432 voeding

Bericht door Frankp »

Kjelt schreef: 30 jun 2020 00:16 Ombouwen naar Eding of Linux kan ik me wel iets bij voorstellen, dan kun je in ieder geval vooruit de komende tijd en ook makkelijker grote g code bestanden uitvoeren.
Je kan met deze versie van de CNC432 ook zonder problemen grote g-codes uitvoeren. Je kan namelijk de besturing koppelen met een externe computer en zo de g code in stukjes sturen.
Plaats reactie