WAZER Watersnijder

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: WAZER Watersnijder

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 jul 2020 21:25 Voor aluminium geven ze 3.17 dik (1/8") 43 mm/min
En waarom zouden ze geen G-code gebruiken. :lol:
Nog nooit met een hobby achtige laser gewerkt? In die groep schaal ik deze watersnijder ook.

Heb je een beetje door hoe belabberd je weer uit de hoek komt Hugo?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: WAZER Watersnijder

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 01 jul 2020 21:49
hugo stoutjesdijk schreef: 01 jul 2020 21:25 Voor aluminium geven ze 3.17 dik (1/8") 43 mm/min
En waarom zouden ze geen G-code gebruiken. :lol:
Nog nooit met een hobby achtige laser gewerkt? In die groep schaal ik deze watersnijder ook.

Heb je enig idee hoe beroerd je weer uit de hoek komt Hugo?
Nee, en als dat vaker zo lijkt, dan zijn die andere keren ook niet zo bedoelt, hooguit het resultaat van een slechte uitdrukkingsvaardigheid.
Ik heb zoiets van de halve wereld beweegt machientjes met G-code, dus waarom deze niet, ook 3D printers, en ik denk dat er in die programma's voor de laser ook G-code te vinden is.
En het was meer als grapje bedoeld, niet belerend of zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: WAZER Watersnijder

Bericht door serum »

Nee, ok, dacht dat je mij voor achterlijk versleet omdat ik het woord 'geen gcode' aan een watersnijder wilde koppelen. (omdat je er hardop om moest lachen, dat was het denigrerende kantje dat ik weer uit wist te filteren)..

Sommige lasers (oa Trotec) werken met vanuit een printer omgeving (en volgens mij heb je het in het geval van de trotec die ik ken toch al over een machine van een slordige 50k) ; dan heb je een bestand (DXF of SVG) deze open je in machine-specifieke software en je benadert de machine als een printer. (bweuch) dan ken je in de software aan de lijnen kleuren toe. Je geeft dus letterlijk het commando 'bestand, afdrukken' en je doet wat instellingen in de 'printer' In feite is een printer ook een soort van CNC, maar werkt met allesbehalve standaard gcode. Op zich valt er wat te zeggen van een 'printopdracht' want hoewel je een PC nodig hebt, staat de volledige opdracht op de machine gespoold voordat hij eraan begint.

Vandaar dat ik mij af vroeg of het gcode of printer achtig was.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: WAZER Watersnijder

Bericht door DaBit »

Beetje kort lontje omdat de pizza in de Schaepmanlaan toch niet was wat je ervan verwachtte Serum? :P
Ondertussen kunnen jullie wel kissebissen, maar is Hugo wel de enige die de vraag beantwoord: 43mm/min voor 1/8" aluminium....

Oftewel grofweg 250mm snede per euro als je 1/8" aluminium zou snijden. De waterdruk is wat hoger dan bij Applied Science, als je dat meerekent dat ligt het wel enigzins in de lijn der verwachtingen, al zou het me niet verbazen als die 10-11 euro per uur toch wat krapjes blijkt te zijn.

Ik vind zo'n waterstraalding best gaaf en heel leuk voor de heb. Ik zie ze regelmatig staan bij bedrijven van het type 'welk excuus kan ik gebruiken om hier nog een halfuurtje extra vrij rond te mogen zwerven?' en die doen er hele leuke dingen mee in hele harde of juist hele zachte materialen. Zo'n ding in elkaar prutsen zie ik mezelf ook nog wel doen; voor ergens richting de 500 bar weet ik waarschijnlijk nog wel een pomp te vinden en de kosten van de kop is nog te behappen. Het zijn voornamelijk de bedrijfskosten en niet onaanzienlijke afvalstroom die me tegenhouden, en dat idee is helaas niet veranderd.

Kwa printen en machines enzo: Postscript is een soort van intelligente G-code. G0 heet moveto, G1 heet lineto, enzovoorts. Maar je kunt er nog heel veel meer mee.
Dus zo vreselijk gek is het idee nog niet, en je hebt gelijk het gigantische ecosysteem voor papierprinters ter beschikking, varierende van 'print op de printer van de 3e verdieping' tot en met 'er staan 5 printers in een rij met elk een andere kleur, een aanvoerapparaat, een snijder, een afvoerapparaat, enzovoorts. Maak er wat leuks van'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: WAZER Watersnijder

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 01 jul 2020 23:46 Het zijn voornamelijk de bedrijfskosten en niet onaanzienlijke afvalstroom die me tegenhouden, en dat idee is helaas niet veranderd.
Is dat gritzand dan zo duur of het bed, want elektriciteit is gelijk aan een andere freesmachine en water zijn de kosten niet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: WAZER Watersnijder

Bericht door DaBit »

Dat grit inderdaad. Die wazer heeft 150g/minuut nodig. Geen idee wat het spul exact kost want ik heb het nooit daadwerkelijk proberen te kopen, maar het lijkt zo grofweg rond de 20 euro per 25 kilo uit te komen (maar dan is het nog niet bij mij thuis....). Oftewel zuig uit de duim 7,50 per uur aan grit. Misschien is het in bigbags een stuk goedkoper, maar dan moet je zo'n ding weer absoluut droog zien te houden. En na een dagje snijden (of een weekje zo af en toe) heb je 100-200 kilo modder waar je iets mee moet.

Elektriciteitsverbruik is veel hoger voor dezelfde materiaalafname, maar bij geeneen bierviltje-berekening van wat mijn machines kosten waren de electriciteitskosten statistisch significant. Dat bed lijkt me ook ongeveer even significant als de MDF opofferplaat op je frees. En de slijtagedelen in de kop van die waterstraaldingen lijken ook nog wel relatief mee te vallen kwa kostprijs.

Allemaal theorie en geklets in de ruimte van een toetsenbordridder he, praktijkervaring nul komma niks. Ik heb ooit eens losvast wat rondgegoogeld om te kijken hoe haalbaar het is en het antwoord leek toen 'niet heel erg' te zijn voor mijn situatie waarna ik de boel maar geparkeerd heb in een stoffig hoekje van mijn brein.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
madebywitteveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jun 2020 20:24

Re: WAZER Watersnijder

Bericht door madebywitteveen »

De verschillende snijsnelheden bij verschillende materialen en diktes is niet iets waar je (ik) mee bezig bent.
Hoe snel of langzaam het uiteindelijk gemaakt wordt doet niet echt ter zaken, het is gewoon wat het is.
Een dergelijke machine schaf je aan voor zijn veelzijdigheid.

Meer onderhoud dan bijvoorbeeld een lasersnijder is het wel, dat moet je incalculeren.
Zand er in laden, oud zand er uit halen, de boel schoonmaken, een verstopte leiding doorblazen etc etc dat hoort er allemaal bij.

Heeft er iemand een DXF of SVG bestand van een bestaande CNC opdracht? dan kan ik een vergelijk laten zien.

Groeten

Henk
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: WAZER Watersnijder

Bericht door John Sellis »

Ik was benieuwd hoe de machine bevalt. Heb je voorbeelden wat je er mee gesneden hebt?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: WAZER Watersnijder

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ondertussen kunnen jullie wel kissebissen, maar is Hugo wel de enige die de vraag beantwoord: 43mm/min voor 1/8" aluminium....
Strikt genomen is dat niet de snijsnelheid, maar de voedingssnelheid.. de snijsnelheid is de snelheid waarmee het medium uit de nozzle gejaagd wordt.. maar goed.. da's een detail.

'k moet zeggen dat ik het wel een interessant machientje vind, ik heb er alleen geen werk voor.. dus zal ik er niet zo snel een kopen.. :lol:
letterworks
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2017 09:00

Re: WAZER Watersnijder

Bericht door letterworks »

Hallo Henk,

Ik be zeer geïnteresseerd in de Waze waar heb jij deze aangeschaft?

groet Jeroen
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: WAZER Watersnijder

Bericht door Mcgyver »

De firma BRM lasers uit winterswijk is importeur van deze machines ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: WAZER Watersnijder

Bericht door ruudpg »

madebywitteveen schreef: 01 jul 2020 14:22 Valt me nog mee, ongeveer €10 tot €11 per uur.
Dat is inclusief zand, slijtage aan het snijbed en slijtage aan de snijkop.

Groeten,

Henk
Zie net op de site dat de gebruikskosten $0,51/minuut zouden zijn, dat is toch al snel € 25 per uur, toch wat anders van € 10 tot € 11
En dan te bedenken dat je het zand in eerste instantie ook uit de VS moet laten komen, ga je denk ik al snel naar de 30-35 euro per uur, nog steeds goed te doen, maar voor hobby-matig gebruik ook weer niet echt goedkoop, in vergelijking mijn cnc-portaal zit rond de € 0,20 per uur aan stroomverbruik en zo nu en dan een freesje. Zag dat je ook elke 300 uur de nozzle moet vervangen á USD 299 excl. verzendkosten en douane.

Verder niet negatief bedoeld, want ik vind dit zeker interessant, maar wilde alleen even de kosten wat beter weergeven.
Ook vind ik het wel extreem dat je USD 1600 extra moet betalen om er 230V van te maken in plaats van 110V.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: WAZER Watersnijder

Bericht door Mcgyver »

ruudpg schreef: 27 okt 2021 16:47
madebywitteveen schreef: 01 jul 2020 14:22 Valt me nog mee, ongeveer €10 tot €11 per uur.
Dat is inclusief zand, slijtage aan het snijbed en slijtage aan de snijkop.

Groeten,

Henk
Zie net op de site dat de gebruikskosten $0,51/minuut zouden zijn, dat is toch al snel € 25 per uur, toch wat anders van € 10 tot € 11
En dan te bedenken dat je het zand in eerste instantie ook uit de VS moet laten komen, ga je denk ik al snel naar de 30-35 euro per uur, nog steeds goed te doen, maar voor hobby-matig gebruik ook weer niet echt goedkoop, in vergelijking mijn cnc-portaal zit rond de € 0,20 per uur aan stroomverbruik en zo nu en dan een freesje. Zag dat je ook elke 300 uur de nozzle moet vervangen á USD 299 excl. verzendkosten en douane.

Verder niet negatief bedoeld, want ik vind dit zeker interessant, maar wilde alleen even de kosten wat beter weergeven.
Ook vind ik het wel extreem dat je USD 1600 extra moet betalen om er 230V van te maken in plaats van 110V.
Het zand is ook vanuit Duitsland te bestellen, het schijnt dat als je een pallet zand koopt de kosten per zak echt aanzienlijk dalen. :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: WAZER Watersnijder

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zou dat zand zoveel anders zijn dan voor andere waterstraal snij machines?
Al die waterstraal snijders in Nederland zullen hun materiaal toch zeker ook niet in het buitenland bestellen.
Het enige is misschien de bulk verpakking. Maar dan kun je ook kijken of je van een waterstraalsnijder in de buurt 25kg over kunt nemen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie