POM als aslager mogelijk ?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

Ik zit een beetje te puzzelen om een 8 of 10mm aluminium asje van 3meter iedere 40cm te ondersteunen.
Er komen geen hele grote krachten op te staan en het wordt ook niet meer dan 10 minuten per dag ofzo gebruikt maar dan wel 10 jaar.

Mijn eerste idee was of de standaard stalen assteun met kogellager te gebruiken.
Gezien de wachttijden uit China en beperkte EU webshop voorraden plus gewoon zelf willen doen qua flexibiliteit en aanknutselen, werdt het volgende plan om het
zelf uit aluminium te frezen met een kogellager er in.
maar aangezien ik gisteren twee hele mooie blokken POM op de kop heb getikt en die ontzettend glad aanvoelen en ik weet dat er ook kunststof lagers bestaan vraag ik me af of die
hele ondersteuning niet uit POM kan frezen dus ook een 10mm gat waar de as in draait.

Enig idee hoe slijtvast POM is, waar moet ik rekening mee houden , moet ik nog smeren met vet ?

Bedankt alvast voor het meedenken :)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door serum »

POM is prima geschikt voor glijlagers.

Aluminium echter niet. :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 12 aug 2020 10:31 POM is prima geschikt voor glijlagers.
Aluminium echter niet. :mrgreen:
Draailager wordt het dus de aluminium as draait alleen maar en de POM ondersteunt de as want 10mm alu asje van 3m lengte is nogal slappe hap :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door DaBit »

Jawel, maar die aluminium rondstaf direct ergens op glijlageren is geen geweldig idee. Het oppervlak van dat soort dingen is zelden glad.
Waarom pak je geen staal? 8mm gladde assen kosten de wereld niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door motormuis »

alu in pom niet goed :mrgreen: :mrgreen: ik denk dat de alu as het geen 10 jaar volhoud
wat is het toerental van de as en draait de asin droge of vochtige omgeving
ik heb nog wat nylon met oli dit is nog peter dan pom maar alleen in een droge omgeving
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 12 aug 2020 11:47 Jawel, maar die aluminium rondstaf direct ergens op glijlageren is geen geweldig idee. Het oppervlak van dat soort dingen is zelden glad.
Waarom pak je geen staal? 8mm gladde assen kosten de wereld niet.
Omdat ik niet weet hoe ik daar aan moet komen. Versturen doen ze niet met lengtes van 3meter of je krijgt het gebogen aangeboden.
Maar als jij een adresje hebt in de buurt :)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

motormuis schreef: 12 aug 2020 12:01 alu in pom niet goed :mrgreen: :mrgreen: ik denk dat de alu as het geen 10 jaar volhoud
wat is het toerental van de as en draait de asin droge of vochtige omgeving
ik heb nog wat nylon met oli dit is nog peter dan pom maar alleen in een droge omgeving
Toerental denk max 20rpm :lol:
Droge woonkamer omgeving.

Maar ik hoor het al geen goed plan, gewoon alu houders met kogellagers en op zoek naar mooie schone niet roestende ijzeren staaf van 3m . :cry:
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door motormuis »

Kjelt schreef: 12 aug 2020 12:20
motormuis schreef: 12 aug 2020 12:01
Maar ik hoor het al geen goed plan, gewoon alu houders met kogellagers en op zoek naar mooie schone niet roestende ijzeren staaf van 3m . :cry:
bij die teoren kan je pom gebruiken
wat ik aangegeven heb komt uit de ervaring heb in het verleden een klant die regelmatig RVS onderdelen bracht die in machines voor de voedingsindustrie zaten
die dingen liepen in HMPE/Pom gleilagers en moesten dan gereviseerd worden want ze slijten net zo hart als de kunststof
planke as van staal en pom is helemaal goed
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat je toch iets van busjes om die asjes zult willen?
Dan ben je gelijk van dat aluminium af. :lol:
Om de 40 cm een busje wordt dan wel weer een uitdaging, maar zoals ik het nu voor me zie, zou ik het wel aandurven om busjes te draaien, over je alu as schuiven en vast plakken.
Dat zouden dan stalen of messing busjes kunnen zijn. (0.05 overmaat, anders willen ze niet schuiven)
Vervolgens bestaan er ook nog glijlager bussen (glycodur of zo?), maar die POM gaat het ook wel volhouden. (ik wel wel grotere uitdagingen in productie omgeving zien draaien die het probleemloos volhouden)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door serum »

Ja, die messing busjes zijn een prima oplossing. Alleen is het dan eenvoudiger om een kant en klaar lagertje te pakken en die erover heen te schuiven. Maar let wel even op de maat van het aluminium, rond 10 is niet altijd rond 10. Als je mazzel hebt is het 9,95 en schuif je het lager er zo overheen. Lagers kosten geen drol. (ook in Nederland zijn ze bij de meeste ijzerhandels wel te krijgen).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

Dus jullie oordeel is dat een aluminium as wel gaat maar dan toch wel kogellagers gebruiken ?
Dan kan ik voor de "lagerhouders" zowel aluminium als POM kiezen.
Inderdaad kogellagers van die grootte kosten weinig.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door serum »

Geen idee wat voor constructie het wordt en wat voor krachten erop komen. Hoor het nu alleen beschreven met wat bijvoeglijk naamwoorden :)

Pom is leuk materiaal om te frezen, ik frees het met een 4mm frees in 10mm dikte in 1 haal, maar dan moet je het wel goed vast kunnen leggen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

Niet zoveel spannends,
de as moet aan de uiteindes een tandriem aandrijven die een scherm omhoog trekt dat met een buis en veer opgerold zit. Krachten orde grootte 20-40N.
In het midden wil ik de as met een kleine DC motor met tandwielkastje (vertraging) met een tandriem aandrijven.
Ik ben aan het experimenteren, ben geen mechanicus voor mij is het allemaal nieuw en spannend voor de mensen op dit forum vallen in slaap bij dit soort Lego constructies ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door serum »

Nee, leuk man. Denk dat je een 3d printer nodig hebt. Zeg maar tegen haar dat ik heb gezegd dat je er 1 mag kopen.
Plaats reactie