Emcoturn 120 ombouw naar... Eding cnc720

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Emcoturn 120 ombouw naar... Eding cnc720

Bericht door salautom »

Hallo,

ik heb pas een Emcoturn 120 op de kop getikt

en deze wil ik op termijn gaan ombouwen naar mach3 of Eding of LinuxCNC...

maar nu heb ik eerst een probleem bij het opstarten, er vliegt namelijk een zekering uit:

het gaat om de glaszekering de derde van links:

waar zou ik het probleem moeten gaan zoeken?
zijn hier schema's van?
iemand een idee welk onderdeel met deze zekering wordt beschermd?
Bijlagen
IMG_20200815_110115.jpg
IMG_20200813_120200.jpg
IMG_20200813_120125.jpg
IMG_20200813_120107.jpg
Laatst gewijzigd door salautom op 26 jul 2021 21:54, 3 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door boutje »

Weet het niet zeker maar waarschijnlijk de hoofdspil.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door Markus »

even off topic maar hoe heet dat staal profiel systeem op de foto van je schuur ?

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door salautom »

Markus schreef: 21 aug 2020 22:54 even off topic maar hoe heet dat staal profiel systeem op de foto van je schuur ?

Greezt,

Markus
Deze schuur heb ik als bouwpakket gekocht bij Q-loods (zijn samengegaan met Finishbuilding)

Groeten,
Henk
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door Arie Kabaalstra »

de Vraag of je een Emcoturn 120 moet ombouwen naar Mach, Eding of Linux, hangt af van een aantal dingen, Hoe snel, hoe goed, en hoe ga je de machine gebruiken?

Toegegeven, Ik vind Mach gewoon Bagger, de GUI is en blijft een Gokkast, Ja.. je kunt zelf een GUI maken.. maar wil je dat?..

Linux?.. Geen ervaring mee, 'k heb nog altijd het idee dat het meer voor mensen is die van Experimenteren houden (prove me wrong here).

EdingCNC is "My weapon of choice", Maargoed.. ik heb mijn macrofile volgestampt met cycli, en daarmee kan ik 99% van mijn werk zo aan de machine inkloppen.
Nou ben je met het schrijven van die Macro's wel even bezig.. prima als programmeren ook een deel van de hobby is,
Voor mij was een belangrijk argument om voor EdingCNC te kiezen, het gegeven dat je 't muisvrij kan bedienen, de meest gebruikte functies en modi zitten onder de Functietoetsen, hoe dat in LinuxCNC zit, dat is me niet bekend, maar als ik Google, dan zie ik heel veel afbeeldingen van UI's die me de haren ten berge doen rijzen...

Ik wil zelf door de tijd ook een EMCOTURN 120 aanschaffen.. en, ik weet nu al dat ie met EDINGCNC uitgerust gaat worden, omdat ik dat ook al gebruik op mijn 2 Freesbanken en mijn EMCO COMPACT 5 CNC (Nummer 2 is in aanbouw, en daar zit al een EDINGCNC Kaart in.

Wat de Fysieke aanpassingen aan de machine betreft: , Ga je de oude Console gebruiken om de besturing in te bouwen?
Dan zou ik het volgende doen:

Touchschreen monitor inbouwen, voor de zeldzame situaties waarbij een muis sneller werkt dan de Tab Toets,
Dan moet je waarschijnlijk ook de frontplaat van die Console aanpassen, en dan zou je er netjes een toetsenbord in kunnen monteren, gewoon een "Maskertje: uitzagen waar de toetsen van het keyboard door steken, of gewoon één rechthoekig gat,
Ook zou je er een Touchpad in kunnen monteren (in plaats van een Touchschreen, dat kan veel goedkoper uitpakken.. Ik heb dat op mijn Freesbank ook)
Meteen een paar USB-poorten erin monteren.

Als je de oude Console niet gaat gebruiken.. ik wil em graag van je overnemen voor een schappelijk bedrag, dan bouw ik er een Hele Compact 5 CNC in.. dat moet passen

Ik heb op Internet deze oplossing gevonden:

Afbeelding

Hij heet het handvat van de deur aan de andere kant gemonteerd, en een constructie over de voorzijde van de machine gebouwd, waar de deur achterlangs kan schuiven.
Daarbovenop heeft ie zijn besturingsconsole gebouwd.
Wat je ook zou kunnen doen, is de geleiding aanpassen, zodat de deur de andere kant op schuift, da's met een paar telescopische ladegeleiders wel op te lossen.
In dat geval kun je de console gewoon op de bestaande omkasting van de machine bouwen, of zelfs erin., klein kastje aan de binnenkant, volgens mij is er voldoende ruimte boven de spindel, en daar frot je zo de hele besturing in, tevens heb je aan de achterkant van de machine ook nog plenty loze ruimte.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door salautom »

Arie Kabaalstra schreef: 22 aug 2020 13:35 de Vraag of je een Emcoturn 120 moet ombouwen naar Mach, Eding of Linux, hangt af van een aantal dingen, Hoe snel, hoe goed, en hoe ga je de machine gebruiken?
ombouwen ga ik sowieso doen, was met mijn frees (eding) gewend te tekenen in QCad en dan met CamBam naar GCode,
Toegegeven, Ik vind Mach gewoon Bagger, de GUI is en blijft een Gokkast, Ja.. je kunt zelf een GUI maken.. maar wil je dat?..

Linux?.. Geen ervaring mee, 'k heb nog altijd het idee dat het meer voor mensen is die van Experimenteren houden (prove me wrong here).

EdingCNC is "My weapon of choice", Maargoed.. ik heb mijn macrofile volgestampt met cycli, en daarmee kan ik 99% van mijn werk zo aan de machine inkloppen.
Nou ben je met het schrijven van die Macro's wel even bezig.. prima als programmeren ook een deel van de hobby is,
Voor mij was een belangrijk argument om voor EdingCNC te kiezen, het gegeven dat je 't muisvrij kan bedienen, de meest gebruikte functies en modi zitten onder de Functietoetsen, hoe dat in LinuxCNC zit, dat is me niet bekend, maar als ik Google, dan zie ik heel veel afbeeldingen van UI's die me de haren ten berge doen rijzen...
ik weet dat jij een Eding fan bent :)
heb het zelf ook gehad en vond het over het algemeen prima
heb daarvoor ook mach3 gehad en kon ik ook mee werken
Ik wil zelf door de tijd ook een EMCOTURN 120 aanschaffen.. en, ik weet nu al dat ie met EDINGCNC uitgerust gaat worden, omdat ik dat ook al gebruik op mijn 2 Freesbanken en mijn EMCO COMPACT 5 CNC (Nummer 2 is in aanbouw, en daar zit al een EDINGCNC Kaart in.

Wat de Fysieke aanpassingen aan de machine betreft: , Ga je de oude Console gebruiken om de besturing in te bouwen?
Dan zou ik het volgende doen:

Touchschreen monitor inbouwen, voor de zeldzame situaties waarbij een muis sneller werkt dan de Tab Toets,
Dan moet je waarschijnlijk ook de frontplaat van die Console aanpassen, en dan zou je er netjes een toetsenbord in kunnen monteren, gewoon een "Maskertje: uitzagen waar de toetsen van het keyboard door steken, of gewoon één rechthoekig gat,
Ook zou je er een Touchpad in kunnen monteren (in plaats van een Touchschreen, dat kan veel goedkoper uitpakken.. Ik heb dat op mijn Freesbank ook)
Meteen een paar USB-poorten erin monteren.

Als je de oude Console niet gaat gebruiken.. ik wil em graag van je overnemen voor een schappelijk bedrag, dan bouw ik er een Hele Compact 5 CNC in.. dat moet passen

Ik heb op Internet deze oplossing gevonden:

Afbeelding

Hij heet het handvat van de deur aan de andere kant gemonteerd, en een constructie over de voorzijde van de machine gebouwd, waar de deur achterlangs kan schuiven.
Daarbovenop heeft ie zijn besturingsconsole gebouwd.
Wat je ook zou kunnen doen, is de geleiding aanpassen, zodat de deur de andere kant op schuift, da's met een paar telescopische ladegeleiders wel op te lossen.
In dat geval kun je de console gewoon op de bestaande omkasting van de machine bouwen, of zelfs erin., klein kastje aan de binnenkant, volgens mij is er voldoende ruimte boven de spindel, en daar frot je zo de hele besturing in, tevens heb je aan de achterkant van de machine ook nog plenty loze ruimte.
wil eigenlijk eerst ervoor zorgen dat de machine in de basis werkt met de huidige hardware/software en kan dan daarna beslissen welke hardware ik kan blijven gebruiken:
- berger lahr steppers met eigen drivers of andere drivers of zelfs andere steppers/servo's
- de huidige spindelmotor (DC) aansturen? geen idee of dat kan
- aansturen toolchanger

zal er dan inderdaad een touch screen in hangen, ga denk ik wel de huidige besturingskast hiervoor gebruiken
allerlei tips zijn uiteraard van harte welkom
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door boutje »

Huidige spindel aansturen met wat al in de machine zit gaat niet.
Er zit niet echt een losse dc drive in maar alleen een eindtrap , de rest wordt op de emco printplaat gedaan.

Zelfde geld voor de wisselaar.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door salautom »

boutje schreef: 23 aug 2020 20:59 Huidige spindel aansturen met wat al in de machine zit gaat niet.
Er zit niet echt een losse dc drive in maar alleen een eindtrap , de rest wordt op de emco printplaat gedaan.
hiervoor hoop ik nog wel een goede oplossing te vinden
maar mogelijk wordt dat een nieuwe motor met driver...


Zelfde geld voor de wisselaar.
hiervoor wel wat gevonden: https://github.com/f1oat/EATC-120
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door Arie Kabaalstra »

ohja.. de "Immer bewierookte Berger Lahr stappenmotoren"..

Drivers voor die dingen kosten 1½ godsvermogen, of 1½ eeuwigheid om zelf wat te ontwikkelen.. 'k zou zeggen.. haal ze eruit, en zet er gewone (al dan niet Closed Loop) Steppers op.

Is de huidige spilmomtor een DC?.. Trek em er uit.. haal het koper eruit.. dan heb je al een mooie aanbetaling voor een betere (2Fase of 3Fase motor en een VFD)
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door salautom »

ik had begrepen dat je met bv de printjes van Markus:
viewtopic.php?t=16671#p187864
en de originele drivers je de originele berger lahr zou kunnen gebruiken maar zijn bv deze drivers ook een optie?
https://nl.aliexpress.com/item/33007849 ... web201603_

en de huidige spindel motor zal vast een DC versie zijn, en die aan te sturen zal niet meevallen, dus dat zal inderdaad wel een AC met VFD worden vermoed ik
en dan mogelijk nog een nieuwe encoder
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door kgerrits »

Leuk! nog een ombouw van een Emcoturn 120. Ik heb die van mij naar EdingCNC omgebouwd. Hierbij ook een console gemaakt vergelijkbaar zoals de afbeelding die Arie postte. Ik moet hier nog eens een update voor maken in mijn topic.
Zelfde geld voor de wisselaar.
Voor de wisselaar heb ik een printje gemaakt, deze werkt rechtstreeks met een Eding 720 via modbus. Met mach3 moet het ook werken, desnoods met een kleine aanpassing aan de code. Ik heb hier nog extra printjes van, dus mocht je interesse hebben, laat het maar weten. Meer info in mijn topic: https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t=18342
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door HD13 »

DC drives worden nog steeds gebruikt:
https://www.eurotherm.com/en/products/d ... i-3600xri/

Laatste die ik geplaatst heb is ook al weer 6 of 7 jaar geleden, maar draait nog steeds dagelijks in een productie omgeving.
Geen draaibankspil maar wel wisselende rpm's.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door Markus »

Overigens heb ik nog iets van 10 stuks printjes zelfbouw 5Fase driver liggen, die tot 1,8 Ampere gaan, en ik heb tevens Berger Lahr D550 drivers.

Ook heb ik meerdere Berger Lahr motoren van verschillende types zowel nieuw als gebruikt.

Wil nog altijd een versie 2.0 zelfbouw 5 Fase driver kaart maken, die wat moderner is, en wellicht meteen een versie die 3 Ampere aankan.
Deze schuur heb ik als bouwpakket gekocht bij Q-loods
Oh die hebben mooie loodsen, en goede prijzen

Bedankt !

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door salautom »

Storing gevonden welke de zekering er uit liet klappen
de varistor had er vermoedelijk geen zin meer in, maar een nieuwe bestellen en er in solderen

edit: zou dit een vervanger kunnen zijn?
https://nl.farnell.com/epcos/b72225s425 ... dp/2895353
Bijlagen
IMG_20200826_224523.jpg
Laatst gewijzigd door salautom op 26 jul 2021 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Plaats reactie